Francouzština FR-06

25.5.
Opakovací hodina - dialog na pravidelná slovesa 1. třídy (-ER) + hodně užitečné slovní zásoby pro běžnou komunikaci. Jak jsme se domluvili, vkládám ten dialog sem, poslechni si alespoň ještě jednou:


Mimo jiné jsou tam užitečná slova vzhledem k výslovnosti: například ta slova na -IN/-IM... (intéressant, indispensable, important...) - všude vyslovujeme na začátku nosové E...

Další úkol nemáme - vrať se prosím k té předložce À a jejímu spojování se členem + samozřejmě pořád opakujeme všechna známá základní nepravidelná slovesa (zejména faire, avoir, venir, partir, aller, prendre...)

24.5.
Omlouvám se, sotva jsme obnovili výuku, nestíhám dělat zápisy :-) Ale TADY máš bonus, nový seznam slovíček na Quizletu - koronavirová slovní zásoba :-)

Jinak ale máme na programu opakování sloves - a také spojku À a její kombinace se členem určitým (À LA, AU, AUX...). Za domácí úkol byl ten papír - doplňovačka.

Užitečné je zvratné sloveso s'intéresser à qc. = zajímat se o něco... A krásně na něm jde vidět to spojení předložky se členem:

Je m'intéresse à la culture.
Tu t'intéresses aux voitures.
Il s'intéresse à la politique.
Elle s'intéresse au changement climatique.
Nous nous intéressons au cinéma français.
Vous vous intéressez aux romans policiers.
Ils s'intéressent à l'histoire.


6.4.
Excellent! Je suis très contente de savoir que tu travailles régulièrement :-) Il faut utiliser ce temps bizarre pour étudier, lire et passer du temps avec sa famille!

Omlouvám se, trochu jsem sama zazdila ty zápisy, ale matně si pamatuju, že jsme se dohodli na lekci 2 z učebnice, že jo? :-) Takže k tomu vložím pár tipů, co můžeš tvořit:

Přídavná jména (str. 20-21): cvičení v knížce už určitě máš, teď jde ještě o to ta přídavná jména použít :-) Představuj si různé situace, kdy by se to mohlo hodit, zejména tedy pro popis lidí: à l'aéroport? au téléphone? pour décrire ses collègues, les membres de sa famille?

Když se ptáš, jaký někdo je, je na to otázka: Il est comment? Elle est comment?
Odpovídáme: Il est très gentil. Elle est assez compétente. Il n'est pas très intélligent.

Hodí se tu i sloveso connaître - znát. Časování připomínám TADY, jinak je ale i na str. 25 dole. Est-ce que tu connais mon nouveau collègue? C'est un grand homme brun qui porte des lunettes...

K rozšíření repertoáru přídavných jmen je dobrý třeba TENHLE seznámek, ale dostal jsi ode mě asi ještě i nějaké kopie, že... :-) (Omlouvám se, pod vlivem okolností jsem se v tom všem dost ztratila :-))

Ještě můžu doporučit dialog ze str. 24/3 (Une pause) - drbou tam ženské na chodbě v práci :-)

Každopádně je mi jasné, že si poradíš - spíš než o inputu z mé strany by to teď mělo být o tom, že zkusíš něco sepsat, ať už to bude souvislý text (třeba mail podobný tomu na str. 24 - představit se apod...), nebo třeba jen jednotlivé věty či řešení některého cvičení. A celkově dobrou metodou jsou deníkové záznamy - každý den si napsat dvě tři věty o tom, co zrovna děláš, jaké máš plány apod - a po pár dnech mi to vždy poslat na kontrolu...



26.2.
Samostudium.

Vkládám slibované dialogy, nemáš písemnou podobu, ale nemělo by to vadit, jsou snadné, v rychlosti popíšu, o co v kterém jde, aby ses rychleji zorientoval.

1) Épicerie ou restaurant?
(Épicerie = samoobsluha, obchod s potravinami)
Dialog zaměřený na jednoduché případy negace (se slovesem být, s výrazem il y a...), domlouvá se tam společná večeře v restauraci s názvem L'Épicerie.



2) Jour de malchance
(malchance = neštěstí ve smyslu "nemít štěstí")
Opět jednoduché případy negace. Mladík jede vlakem bez průkazky... (carte de réduction = slevová karta)



3) Tu viens avec nous?
Slovesa aller, venir, partir - vyprávění o odjezdu na dovolenou...



4) Ou est-ce que tu vas? (= Kam jedeš?)
Slovesa aller, venir, partir - chlapec odchází učit se ke kamarádovi, maminka ho vyslýchá, dává mu instrukce :-)





3.2.
Konverzační procvičení otázek a odpovědí s důrazem na čtveřici důležitých sloves (aller, venir, partir, arriver).

Něco na tento způsob: zkoušej si reagovat, vytvářet dialogy s použitím podobných vět...
- Vous partez déjà?
- Le directeur arrive quand?
- Vous venez avec nous?
- Ils partent en étranger?
- Vous allez en France?

Dále jsme prošli část "testíku" zadaného minule (další věty, pořád procvičujeme tato slovesa). Dodělej prosím doma, čti nahlas apod...

Nové, užitečné výrazy:
prochain = příští, další
le mois prochain, la semaine prochaine
tout = všechen, celý, všechno (překládej: To je vše? Všechno je v pohodě. Všichni jsou tady?)

Každopádně si prosím poslechni ten dialog vložený minule (co jsme četli v hodině) a případně mrkni i na cvičení k němu. Příště už se vrátíme do učebnice :-)

27.1.
Distanční studium :-)

1) Testík na slovesa - bylo by fajn zkusit to bez nápovědy - až pak třeba nahlédnout do taháků :-)

2) Procvičení výrazu il y a spolu s číslovkami - ideální bude odpovídat celou větou, e.g. Il y a combien de personnes dans cette salle? - Il y a 6 personnes, c'est une réunion...

3) Dialog na procvičení výrazu il y a + národnosti, země... Zvukovou podobu vkládám sem:



Jinak platí úkoly z minula (zejména TESTEZ-VOUS ze strany 19, viz níže).

20.1.
Opakování 1. lekce - zejména str. 14-16, doplnit cvičení, co půjde :-)

Potřebujeme znát: národnosti (obecně přídavná jména, mužský a ženský rod), číslovky do 100, nepravidelná slovesa (zatím stačí ÊTRE, AVOIR, ALLER, VENIR, PARTIR)

Dnes jsme konverzačně procvičili i vazbu IL Y A (= there is) + vybavení kanceláře / zasedačky (bureau / salle de réunion). Il y a combien de personnes? Qu'est-ce qu'ils font? -> repertoár pravidelných sloves pod slovíčky

Str. 19 - Testez-vous
Poslechové cvičení 19/1 vkládám sem, další cvičení na téže stránce doporučuji také, podle času...



Příště si zejména nepravidelná slovesa zopakujeme formou malého testíku :-), a když to dobře půjde, začneme třeba i lekci 2!

22.10.
Kontrola cvičení v knížce - pozor na koncovky a vázání!
Pokračujte prosím ve cvičeních (13/5, 14/8).

Připomněli jsme si přídavná jména a národnosti + země - bude-li čas, mrkněte i na rámeček na str. 15 + cv. 15/3,4.

Tady je ten dialog na večírku (12/2):



Pak jsme začali číst článek o J. Chirakovi - zjednodušený životopis, ale základem byl skutečný článek v novinách :-) Vytvořila jsem k tomu TADY seznam slovíček na Quizletu, budu tam postupně přidávat další slova z článku (případně z dalších podobně zaměřených textů). Vybírejte si (zatím z té první poloviny) užitečné fráze - a zkoušejte si je použít ve větách.

Další užitečné výrazy z hodiny: une réunion - une rencontre, un pays (= země), l'Union européenne, Pourquoi? - Parce que...

14.10.
Obnovená premiéra :-)

Představení v kontextu pracovního prostředí - vypište si věty, které jsou pro vás relevantní a pasují k sobě - a vzniklý textík se zkuste naučit buď úplně zpaměti, nebo alespoň přirozeně číst :-) Zároveň nám to pomůže utřídit si již probranou látku - slovesa avoir, être, travailler, commencer, terminer... Pozor zejména na výrazy avoir envie de..., avoir besoin de...

Užitečný je také výraz: Je ne sais pas = Nevím. (od nepravidelného slovesa SAVOIR, zatím není třeba učit se celé časování). + On ne sait jamais. (= Člověk nikdy neví...)

Pak jsme začali novou učebnici - projedeme to od první lekce letem světem, poslouží nám jako opáčko... Zatím máte první lekci (pro dnešek str. 10-11). 

Úvodní dialog (10/1) je tady:



Cvičení na číslovky (10/6) je tady:



+ zkuste si ještě připomenout slovesa z modrého rámečku na str. 11 nahoře + udělat cvičení 7 pod ním...


19.7.
Individuální konzultace. Zápis najdete pod hlavičkou FR-05. Merci :-)


3.6.&10.6.
Opakování vyprávění o EU, konverzace.

Rozšíření repertoáru výrazů se slovesem AVOIR (zejména různé tělesné a duševní pocity, potíže, většinou bez členu...).



TADY je na tyto výrazy nový seznam slovíček a výrazů na Quizletu, ať můžete klikat...

Za domácí úkol si ke každému z výrazů napište alespoň jedno souvětí typu:

Quand j'ai mal au dos, j'ai besoin d'un médicament.
Quand j'ai faim, je prends un sandwich...


Můžete zkusit přeložit i krátký dialog, případně obměňovat:



- Copak ti je? Ty máš nějaký problém?

- Ano, hrozně mě bolí hlava.

- Potřebuješ něco?

- Ano, myslím, že potřebuju sklenici vody...

- A taky si potřebuješ odpočinout, moc pracuješ.

- To není pravda, jen je dnes strašné horko.

+ když budete mít kapacitu, závěrečný překlad k lekci 5 je Vám plně k dispozici :-)

20.5.

Op
akovací hodina po delší době...

1) Trénink přivlastňovacích zájmen pomocí mikrodialogů - tvořte podobné:

- C'est ta maison? Elle est belle!
- Ah, non, ce n'est pas ma maison. Ma maison est petite.

- Ce sont tes enfants?
- Oui, ce sont mes enfants. Ils sont mignons, n'est-ce pas?

- C'est ton sac?
- Non, ce n'est pas mon sac, mon sac est sur mon bureau (= na pracovním stole)

(Obměňujte: ton stylo, ton chien, tes lunettes, ta voiture...)

2) Les élections européennes: TADY je to video/animace na YouTube, kde vysvětlují francouzsky evropské volby - NEMÁTE všemu rozumět, ale je tam hezky slyšet ta výslovnost jednotlivých institucí a třeba také přídavné jméno "evropský" (européen / européenne).

Jednoduché větičky k tématu: Je vais voter / Je ne vais pas voter. C'est important. Je vais voter pour XYZ. Je ne sais pas encore pour qui je vais voter. S'il est élu, je ne vais pas être content. Il y a 751 députés au Parlement européen. Il y a 21 députés tchèques. La République tchèque est représentée par 21 députés. Le Conseil d'Europe est une institution importante.

-> zkuste si k tématu vybrat, co pro vás platí, a zkusíte mi to příště odprezentovat (referát na evropské volby! :-))


3) Cvičení z učebnice str. 87/23 (?)- doplňujte volně důvody. Za domácí úkol si to prosím udělejte znovu písemně!
VZOR: Je n'ai pas envie d'aller à l'Opéra, parce que je suis très fatigué... nebo parce qu'il y a un match de hockey à la télé... (C'est la coupe du monde!!!)


Nezapomínejte předložku DE ve výrazu J'AI ENVIE DE faire qc.

8.4.
Samostudium :-) Všechny úkoly níže platí, po dobu, co se neuvidíme, prosím zkuste hodně poslouchat a opakovat si. Ideální jsou na to ty stránky z odkazu z minula. Dávám konkrétní tipy z těchto stránek, ať se v té široké nabídce neztratíte...

1) Diktát :-) V klídku v soukromí si to pusťte třeba dvakrát až třikrát a opravdu zkuste napsat a až pak si s textem opravit. TADY je odkaz na celou stránku jednoduchých diktátů, minimálně diktáty č. 1 a 2 už by měly jít...

2) TADY jeden souvislý text na téma "Co dělám o víkendu" a opáčko slovesa FAIRE, to neublíží :-)

3) TADY něco malinko těžšího, čtení s porozuměním. Je to zase famille Dubois (něco jako Novák u nás, no :-)), tentokrát však komplikovanější popis. Je tam text, audio - poslouchejte vícekrát. Dole pak otázky k textu. Je tam pár neznámých slovíček, spíš až ve druhé části textu (il met = pokládá, dává; une araignée = pavouk; un cafard = šváb; embêter = zlobit, škádlit někoho...
Kromě toho si tam zopakujete výraz AVOIR ENVIE DE = mít chuť něco dělat...

4) A TADY už zase jen tip - celá stránka s časováním základních nepravidelných sloves v přítomném čase...

To vám vydrží až do Velikonoc :-)

1.4.
Opakování slovesa avoir, číslovky (věk), nosovky, přídavná jména.

Užitečné konverzační obraty z hodiny: Bonne chance! (= hodně štěstí), à la semaine prochaine (= uvidíme se příští týden), à lundi (= na shledanou v pondělí), Allez-y (= Jděte do toho! Prosím. Poslužte si...), Vas-y! (Jdi do toho),

Nový dialog z "Grammaire en dialogues - niveau grand débutant"  - Un rendez-vous important. Nahrávám sem:



Za domácí úkol prosím koukněte na cvičení k dialogu - pozor na rozlišování sloves être a avoir. Cvičení 6 stačí jen ústně, příště tím začneme.

Číslovky: postupně potřebujeme vstřebat, budeme trénovat i v hodině, ale nejvíc práce na tom můžete udělat sám :-) 

Dokonalé jednoduchoučké poslechy jsou na stránkách Podcast français facile - a jdou i stáhnout, takže si je můžete třeba dát na flash disk nebo na CD do auta...

a) číslovky 1-20 TADY - je tam několik filů pod sebou, k tomu i testík - a zejména je tam úžasně zpracovaný poslech na vázání číslovek a slov "ans / heures / euros" - musíte sjet na stránce o kus níž - najdete pod Les nombres et les liaisons.
b) TADY je sekce věnovaná číslovkám 20-60 - zase to začíná jen číselnou řadou, ale pak je tam diktát a test :-) 
c) TADY to pokračuje k číslovkám 60-100...


25.3.
Kontrola úkolů, opakování slovesa AIDER. 
Nová slovesa: trouver, oublier

Úvodní text k lekci 5, klidně si čtěte znovu.

Sloveso AVOIR - mít - pracovní list z Grammaire progressive - cvičení 1 za domácí úkol. TADY nebo TADY je toto sloveso vyčasované na YouTube.

Postupně se nám díky tomuto slovesu rozšíří obzory: zatím ho budeme používat s věkem (j'ai 55 ans, il a trois ans...), pro vyjádření vlastnictví (j'ai une petite voiture...) nebo pro rodinné vztahy (Elle a quatre enfants...). Dále se objevuje v ustálených výrazech, například AVOIR FAIM (= mít hlad), AVOIR le TEMPS de faire qc. (Je n'ai pas le temps d'étudier le français...), AVOIR ENVIE de faire qc. (Tu as envie de regarder un film...)

Nemám chuť učit se gramatiku :-)
Máš chuť (= chce se ti) zajít do restaurace?
On nemá chuť pracovat...

+ trochu jsme naťukli zvratná slovesa, která se ve FR liší tím, že se zvratné zájmeno shoduje v rodě i v čísle s podmětem (na rozdíl od češtiny, kde je všude SE/SI). Zatím jen takhle orientačně na modelu slovesa SE LAVER (= mýt se):

je me lave
tu te laves
il se lave/elle se lave
nous nous lavons
vous vous lavez
ils se lavent

Podobně třeba slovesa: se promener, s'appeler (je m'appelle = jmenuji se), se coucher (jít spát, jít si lehnout), s'habiller (= oblékat se), se lever (vstát z postele)...

BONUS: TADY je písnička L'important, c'est la rose (stará hitovka od G. Bécauda)
18.3.
Hodina se nekonala.

11.3.
Kontrola úkolů (jak zněla otázka, překlad)

Pozor na sloveso AIDER - J'aide mon collègue à rédiger un rapport.

Dialogy - popis obrázků - Qu'est-ce qu'il y a sur la photo?
(!!! Vázání - deux hommes...) L'homme à gauche est un ministre...

Předem můžete nakukovat do slovíček z páté lekce - TADY na Quizletu.

4.3.
Kontrola úkolů, konverzace.

Zájmeno TOUT = všechen, celý. Shoduje se s podstatným jménem v rodě i v čísle:

mužský jednotný: TOUT => tout le monde (= celý svět, tedy "všichni")
ženský jednotný: TOUTE => toute la classe (= celá třída)
mužský množný: TOUS => tous les garçons (= všichni kluci), tous les jours (= všechny dny, tedy "každý den")
ženský množný: TOUTES => toutes les femmes (všechny ženy), toutes les fleurs (= všechny květiny)


Příklady:
Tout le monde fait du jogging. Toute la classe parle anglais. Tous les bébé pleurent (Jaktože jsme ještě neměli pravidelné sloveso PLEURER = plakat???!!! :-)) Toutes les voitures sont chères...

Další užitečná drobnost: BON JOUR (při pozdravu) vs. BONNE JOURNÉE (při loučení), podobně BON SOIR! vs. BONNE SOIRÉE! 

Procvičování cvičení z lekce 4, slovesa ALLER, AIDER...
Za domácí úkol dodělejte cvičení ze závěru této lekce (Jak zněla otázka a další, včetně závěrečného překladu).

Pak jsme kvůli poslechu hovorové francouzštiny načali další dialog (Souvenirs, souvenirs...) - naučíme se členy rodiny a přivlastňovací zájmena. Dialogy jsou k dispozici například i TADY na YouTube - v jednom filu je celé CD, konkrétně tento dialog je v min 2:38.

Vkládám tabulku s přivlastňovacími zájmeny. Pokud byste měl vyloženě chuť k samostudiu, TADY je ke stažení hezký pracovní list se cvičeními i s řešením v pdf :-)

18.2.
Opakovací hodina po delší době. Některé z úkolů z minulého zápisu (překlad...) platí i nadále. 

Zkuste si sepsat ten textík o tom, co děláte o víkendu (+ nová slovní zásoba z dneška: donner à manger à quelqu'un, porter quelqu'un dans ses bras...)

Konstrukce IL Y A (= there is, there are) - nejčastěji v kombinaci se členem neurčitým nebo s číslovkou: Il y a des livres sur la table. Dans mon sac, il y a deux stylos. Máte na to kopii z Grammaire progressive (U28) - dopište otázky do cv. 3.

Dále jsme začali lekci 4 v učebnici - úvodní dialogy. TADY je odkaz na slovíčka na Quizletu (celá čtvrtá lekce).

Učte se sloveso ALLER = jít, jet (tvary viz zápis z minula). TADY je třeba přehled tvarů (i audio) plus krátké cvičení. A TADY je možná ještě lepší shrnutí a pár interaktivních cvičení k tomu, doporučuji projít. Příště už se na toto sloveso podíváme blíž a zkusíme si třeba i tu blízkou budoucnost.

+ Sloveso AIDER = pomáhat a jeho specifická konstrukce. Zkuste si napsat pár vět ze cvičení z lekce 4.

28.1.
Samostudium :-)

Když to bude možné, pošlete mi v průběhu tohoto nebo příštího týdne do mailu ten zadaný text o víkendových aktivitách!

Dále na opakování nabízím další překlad (i když si nejsem jistá, jestli nemáme jeden překladový rest z konce listopadu :-))
1) Když není hezky, učím se francouzsky.
2) Chodíš běhat? (= doslova: Jestlipak děláš jogging?) - Ano, každý den, do parku.
3) Co si objednáváš v restauraci? Já si objednám pokaždé jedno pivo :-)
4) Doufám, že je hezky! 
5) Vracíme se domů v sedm večer. 
6) Kde je moje taška? - Není pod židlí? - Ne, není, možná je za stolem.

Budete-li moc chtít, můžete formou samostudia pomalu nahlížet do 4. lekce v učebnici - z našeho pohledu jsou tam nové dvě zásadní věci: 

a) sloveso ALLER (= jít, jet) - už se nám krátce mihlo v nějakém dialogu, nepravidelné tvary je vais, tu vas, il va, nous allons, vous allez, ils vont. Pro  zvukovou podobu celého paradigmatu koukněte třeba SEM (nelekněte se, je to děsná animace s žabičkou, ale člověk si aspoň zapamatuje ty tvary :-))

b) sloveso AIDER (= pomáhat) - má pro nás nezvyklou konstrukci aider quelqu'un à faire quelque chose (pomáhat někomu něco dělat - předložky obráceně než v češtině):
J'aide Jean à faire la cuisine = Pomáhám Jeanovi vařit.


21.1.
Opakovací hodina po dlouhé době.

Nově zejména celé paradigma slovesa FAIRE, dělat - máme na to kopii. Použití tohoto slovesa je široké:
1) Obecně jako sloveso dělat, vyrábět, provozovat
2) Domácí práce a podobné aktivity (faire la cuisine, faire le ménage...)
3) Sporty - vždy ve spojení s předložkou DE (+ určitý člen le/la) - Je fais du foot. Tu fais de la boxe.
4) Počasí - vždy v neosobním tvaru (3. osoba jednotného čísla): Il fait beau = je hezky.




Domácí úkol: podle textu z kopie lekce 33 (FAIRE - Enquête sur les loisirs) napište vlastní textík o tom, jak trávíte víkend, večery ve všední den, dovolenou atp. Použijte vícekrát podmínkovou strukturu Quand il fait... 

Dále můžete vypracovat závěrečný překlad z lekce 3, příště půjdeme dál, do lekce 4.


26.11.
Oprašovací hodina, opakujte si a vstřebávejte svým tempem

Důležitá jsou zejména pravidelná slovesa (repertoár viz kopie z Grammaire progressive, ten "tahák", ale i níže, viz zápis z 15. října + pár sloves z dialogů). Nově ve třetí lekci jsou slovesa cacher, chercher, espérer. Dělejte cvičení z kopie k dialogům, klidně si znovu projeďte překlad (v hodině jsme ho dělali ústně, klidně tedy znovu písemně).

Struktura otázky doplňovací:
TÁZACÍ ZÁJMENO + částice EST-CE QUE + PODMĚT + PŘÍSUDEK
Qu'est-ce que c'est?
Qu'est-ce qu'il mange?
Où est-ce qu'il habite?

Platí otázky k dialogu (viz zápis z minula)

Nově jsme začali 3. lekci v učebnici, úvodní dialog. Slovíčka ke 3. lekci jsou na Quizletu (odkaz viz zápis z minula). Když budete chtít, dělejte cvičení ze 3. lekce, ale spíš podle sebe... Sloveso FAIRE, dělat, zatím jen v izolovaných tvarech.

Předložky
kopie z Grammaire progressive du français - pouze levá strana, cvičení nedělejte, je tam moc nových slovíček.
Předložky SUR (na), SOUS (pod), DEVANT (před), DERRIÈRE (za), DANS (v)...


Překládejte:- Můj kufr je v autě.
- Pes je pod stolem.
- Moje peněženka je na stole v kanceláři.
- Fotografie jsou v krabici.
- Garáž je za domem.
- Autobus je před divadlem.


5.11.
Přecházíme na chvíli na distanční studium :-)

1) Poslechněte si a čtěte i druhý dialog z kopie k pravidelným slovesům (Un weekend en amoureux). Je tam pár dalších sloves: rentrer (vrátit se, přijít domů), oublier (zapomínat), adorer (zbožňovat, milovat), exagérer (přehánět), rester (zůstávat).

Odpovězte na otázky k tomuto dialogu: 
1) Qu'est-ce qu'il prépare?
2) À quelle heure arrivent-t-ils à Nice?
3) Ils louent une petite voiture pour aller où?
4) Qu'est-ce qu'il oublie?

Kromě toho platí všechna cvičení z této kopie (k dialogům).


2) Malý překládek na pravidelná slovesa neuškodí:

1) Co si myslíš? - Myslím si, že je to dobrý nápad.
2) Chystáš tenhle projekt na konferenci? (ce projet, une conférence).
3) (On) si objedná vždycky sklenici vody.
4) Děláš (praktikuješ) nějaký sport? - Ano, ale moje žena sport nesnáší.
5) A co tvůj muž, kde pracuje?
6) O víkendu navštěvuji babičku. (Le weekend...)
7) Můj kolega přichází vždycky pozdě. (pozdě = en retard, doslova "ve zpoždění")
8) Vy se na něco díváte?


3) Budete-li chtít, můžete mrknout na 3. lekci v učebnici, tam je vtipný úvodní dialog (a není ani těžký, stačí se naučit pár předložek, vše je ve slovíčkách). Slovíčka ke 3. lekci jsou TADY na Quizletu. Z gramatiky je tam především nepravidelné sloveso dělat / FAIRE (na Quizletu je i výslovnost jednotlivých osob). Můžete se ho tedy naučit "do foroty", bude nám velmi užitečné :-)


15.10.
Cvičení z druhé lekce Francouzštiny pro samouky, za domácí úkol zůstávají cvičení "Jak zněla otázka?" plus závěrečný překlad z lekce 2.

Procvičování struktury: Qu'est-ce que... tu manges / tu aimes / tu regardes / cherches...?

- Qu'est-ce que vous cherchez?
- Je cherche le château de Prague. Je ne sais pas, où il est...

Rozšíření repertoáru pravidelných sloves:
aimer, détester (= nenávidět), travailler, manger, pratiquer (un sport), penser (= myslet), louer (= pronajmout si, půjčit si), visiter (= navštívit), commander (= objednat si), expliquer (= vysvětlit), poser (= klást, položit), arriver (= přicházet), préparer, s'appeler (zvratné sloveso: je m'appelle... = jmenuji se...)

Kopie z Grammaire progressive (débutant complet) U16: číst si o tom, jak vypadá číšníkův den (komplikovanější popis dne, než jsme měli dosud...) + odpovědět na otázky (ideálně písemně). 

Poslechy (dialogy) z cvičebnice (chapitre 5) viz níže + Vypracovat cvičení na pravidelná slovesa (z kopie s dialogy).






8.10.
Opakování, texty druhé lekce z Francouzštiny pro samouky.

Za domácí úkol si udělejte vybraná cvičení z lekce 2 (včetně závěrečného překladu. Cvičení "Jak zněla otázka" stačí ústně).

Užitečné drobnosti z hodiny:
1) Neurčitý podmět "ON": časuje se podle třetí osoby jednotného čísla, zastupuje nejčastěji první osobu množného čísla, případně všeobecný podnět. Zatím spíš pozorujte, ale v jednoduchých větách se s ním již setkáme:
Ici, on parle français. = Tady se mluví francouzsky (= my všichni tu mluvíme...)
On y va! = Jdeme! Jde se!
On commence! = Začínáme!

2) quelque chose = něco: (Est-ce que) tu cherches quelque chose? (= Hledáš něco?) - Oui, je cherche mon téléphone!

3) Další výrazy: là-bas, le repas, continuer, commencer, terminer, donner, le matin, le soir, l'après-midi...

Za domácí úkol kromě cvičení z učebnice máte ještě umět popsat svůj den (namodelovat podle cvičení z lekce 6 (21/6) ze starého vydání cvičebnice... (Je travaille dans un bureau...)

+ nová kopie: Grammaire progressive (débutant complet) U16 - zatím spíš pro přehled + spodní část stránky - otázky: Qu'est-ce que vous faites à midi? - Je mange...

1.10.
Slovesa první třídy: podle vzoru PARLER (koncovka -ER)

Repertoár sloves podle lekce 14 v Grammaire progressive débutant complet: parler, manger, regarder, écouter, travailler, jouer, étudier, photocopier, habiter, téléphoner

TADY je jednoduché video s výslovností koncovek.

TADY najdete na Quizletu seznam slovíček k 1. lekci Francouzštiny (nejen) pro samouky.
TADY je druhá lekce (i s krásným výrazem aujourd'hui)

TADY kopíruju odkaz na váš seznam z léta (kde byly číslovky plus eura atd.) Doplnila jsem tam i číslovky nad deset a ta nová slovesa, ať to máte někde po kupě...

Za domácí úkol to zkuste vstřebat plus dodělejte cvičení z Grammaire progressive (ta 14. lekce, cvičení 2, klidně i 3) + případně ze starého vydání podobné učebnice lekce 6 (ta je na totéž, není to povinné).



25.7.
Opakování všeho viz níže :-)

Kombinace předložky À se členem určitým: à la X au (rod ženský X mužský). Plurál zatím ne.

TADY máte nový malý seznam slovíček na Quizletu, hlavně ta zpropadená eura a vázání obecně :-) Zkuste si s tím pohrát, tento seznam vám zřejmě nepůjde upravit, ale možná by šel kopírovat na váš profil (až si ho vytvoříte) a pak upravovat dle vás... Fungovat bude na počítači i na mobilu.

TADY je odkaz na to výukové video s anglickými titulky, jak jsme si kousek pouštěli v hodině.

Jinak si zkuste v srpnu tak nějak zevrubně opakovat + klidně projděte úvodní lekci o výslovnosti a první dvě lekce z Francouzštiny pro samouky, může vám to pomoct... Pokud byste chtěl, TADY a TADY jsou k těmto lekcím seznamy na Quizletu, vyhrabala jsem z hluboké historie, když z této knížky začínala minulá skupinka... :-)

Plus zkuste ten překlad zadávaný minule, určitě už by to neměl být problém.

Bonnes vacances!

4.7.
Fonetika - nosovky, vázání: c'est-T-important, une carte D'identité, des-Z-ordinateurs...

Členy neurčité - procvičování

Vazba IL Y A (= there is) - nejčastěji v kombinaci se členem neurčitým nebo s číslovkou: Il y a des livres sur la table. Dans mon sac, il y a deux stylos.

Člen neurčitý v množném čísle - DES - stejný pro mužský i ženský rod.

Procvičování otázek - Qu'est-ce que c'est + obdobně Qu'est-ce qu'il y a dans votre sac...? (= Co máte v tašce?)

Tázací částice EST-CE QUE...? Lze připojit před téměř jakoukoli větu pro zdůraznění otázky: Est-ce que vous êtes français? Est-ce qu'il est content? (Od této částice dále odvodíme otázku Qu'est-ce que c'est... apod...)

Rozlišování členů určitých a neurčitých - un sac X le sac de Léo (specifikujeme tím, že přivlastníme určité osobě, případně jde o nám známý, jeden konkrétní předmět...) - na to je lekce 13 z Grammaire progressive - dělejte si v ní cvičení, mělo by to jít, jen tam může být sem tam neznámé slovíčko, ale slovní zásobu musíme rozšiřovat tak jako tak :-)

Jako doplňující úkol zkuste krátký překlad na shrnutí toho, co jsme se dosud naučili:

1) Jsi doma? - Ne, nejsem doma, jsem v kanceláři.
2) Ve třídě je šest židlí.
3) Kde jsou ty klíče? - Jsou na stole.
4) Je unavená? - Ano, je unavená.
5) Felix je na prázdninách? - Ano, je na prázdninách s nějakým kamarádem.
6) V mé kanceláři je pes!
7) Jste připravení na francouzštinu?
8) Jsme na nádraží. A co vy, vy jste kde?


27.6.
Sloveso být + negace - opakování

Rozlišování 4 nosových samohlásek - pomůcka na zapamatování: "UN BON VIN BLANC"
Trojice slov s různými nosovkami: PONT - PAIN - PEND, MON - MAIN - MENT, LONG - LIN - LENT, TON - TIN - TANT...

Dny v týdnu
1) Nous sommes vendredi. = Dnes je pátek
2) Le lundi, j'étudie le français. = V pondělí se učím francouzštinu.
3) Tu es au bureau, mardi? = Jseš v úterý v kanceláři? (= konkrétní, nejbližší úterý).

Člen neurčitý - UN / UNE - použití jako v AJ, rod mužský je totéž co číslovka "jeden". Rod mužský - specifická nosovka. Rod ženský - BEZ NOSOVKY (ale s "přehlasovaným u", pusa na "I", říkám "U")

Otázky "qui est-ce?" / "qu'est-ce que c'est?''
Odpovídáme: C'est un acteur français. C'est une chanson française.

Grammaire progressive: lekce 7 a 12, zkoušejte dělat cvičení, jak to půjde.

QUIZLET: nový seznam slovíček nedělám, nemá to cenu, vše potřebné (i k zadaným cvičením) je v úvodním seznámku (TADY), zkuste si ho procházet co nejvíc i elektronicky, ať slyšíte i zvukovou podobu. Přidala jsem tam pár slovíček z dnešní hodiny.

20.6.
Úvodní hodina, opakování základů

Pravidla výslovnosti - doporučuji případně pročíst si úvodní kapitolu z Francouzštiny pro samouky (M. Pravdová), tam je dobré shrnutí pravidel výslovnosti. Případně docela hezký přehled je k dispozici TADY. Nechtějte ale pojmout vše naráz, vstřebáme to postupně!
Zatím se zaměříme na rozlišení nosovek a na samohlásky, které nejsou češtině vlastní (zejména "ü", vyslovené tam, kde se píše "u" - tu, sur, russe... a další)

Sloveso BÝT - přehled viz záložka Francouzština FR-05

+ odkaz na úvodní seznam slovíček na Quizletu je TADY.

Za domácí úkol se pokuste vstřebat sloveso být včetně negace plus případně doplnit dialogy ze cvičení 2 z kopie (z Grammaire progressive - débutant complet)



Žádné komentáře:

Okomentovat