Angličtina AJ-11

12.6.
Samostudium :-)

Budete-li mít ve vedru kapacitu, TADY je další pěkné cvičení na "strong adjectives".

A TADY je na to lekce od British Council - napřed výklad (běžná přídavná jména vs. strong adjectives - a nemožnost použití very s těmi druhými...) Dole po rozkliknutí několik cvičení.

5.6.
Opakování - present continuous for future - kontrola cvičení.

Str. 20-21 v učebnici - Kayaking down the Amazon river. Za domácí úkol si dokončete ty druhé dva telefonní hovory v učebnici (str. 21), poslechy jsou tady:

1.



2. 


+ cvičení na strong adjectives - str. 21/6a - dodělejte si k tomu cvičení v pracovním sešitě na str. 16.

15.5.
Opakování present perfect - otázky z praktického života :-) Projděte si je znovu a ptejte se sám sebe nebo i lidí kolem: Have you already seen your boss today? What have I just said? For how long have you been working on this project? etc... Samozřejmě hned i odpovídejte :-)

Těším se na souvislý text, v klidu si ho dopilujte...

Jako zevrubné opakování jsme prošli gramatiku v lekci Revise & Check (5&6). Ukázalo se, že některé věci nám prozatím unikly, například použití present continuous pro vyjádření budoucnosti. Český výklad k tomu je například TADY na stránkách Help for English.

Cvičení na to jsou například TADY nebo TADY.

24.4.
Formy pozdravu v present perfect (continuous) - How have you been (doing)? - a různé odpovědi... (Busy as usual...)

Konverzace k příběhu charity v Africe.

Fire - ustálená slovní spojení (to catch on fire, to set sth. on fire...)


Domácí úkol: dvoustrana Revise & Check - klidně všechna cvičení včetně textu na čtení. Vkládám poslech ze str. 23: zkuste rozklíčovat, co říkají, jde spíš o celkový význam promluvy, nikoli o každé slovo :-)


+ vzhledem k výpadku hodin v první půlce května prosím ještě o jeden souvislý text :-) na vámi vybrané téma, může být oheň/požáry, nebo cokoli inspirovaného tím, co jsme dělali (charita, peníze...) Pošlete mi to do mailu, ráda opravím!

17.4.
Hodina se nekonala. Platí úkoly z minula, plus kdyby nááááhodou... ale jenom když bude čas :-), můžete zkusit jeden souhrnný překlad na perfektní časy (pozor, oba, tedy present perfect simple i continuous + sem tam se vloudí i simple past a jiné časy, nenechte se zmást!)

1) Tys to ještě nedodělal? Co tady celou tu dobu děláš?
2) Už jsi někdy byl na nějaké konferenci? - Ano, byl. Například vloni jsem byl na Slovensku.
3) Hraje ty hry už dvě hodiny. Nemyslíš, že by měl přestat? - Já vím, už jsem mu to říkala několikrát.
4) Oni ještě neodjeli? - Ne, rozbilo se jim auto. Už nějakou dobu se to tam snaží spravit, ale zatím se jim to nepovedlo.
5) Kde je? Volal jsem mu a nevzal mi to. - Myslím, že je v knihovně. Už asi tři hodiny tam studuje jeden článek.

6) Čekám na tebe už hodinu! Co se stalo? - Zasekl jsem se v dopravní zácpě a vybil se mi mobil.


10.4.
Present perfect simple i continuous - "hra", odpovědi na otázky...

Pak jsme se vrátili k poslechu o africké škole, druhá část ze str. 18 dole je tady, zkuste doposlechnout a odpovědět si na otázky...



+ pokud ještě nemáte cvičení v pracovním sešitě (str. 14), procvičíte si tam opět present perfect v obou verzích...

3.4.
Procvičování present perfect continuous vs. present perfect

Další fajn odkazy, čím víc toho naposloucháte, tím líp :-)

1) BBC Six-Minute English - TADY na YouTube i s titulky.
2) British Council Grammar Snack :-) TADY.
3) Načtené věty / diktát z Listening Lab TADY.

Procvičovali jsme dialogy na str. 19 ("kolečka") - za domácí úkol jeden až dva podobné dialogy sepište - s důrazem na prostřídání co největšího počtu časů.

Pak poslech na str. 18 - Changing lives. První část, kterou jsme poslouchali v hodině, je tady:




27.3.
Opakování present perfect + nově present perfect continuous

Vtipné dialogy z minula

Grammar Bank na str. 135 - úvod do present perfect continuous - používá se u sloves, která jsou dynamická, akční...  a také tam, kde se předpokládá, že proces, který už třeba nějakou dobu trvá, bude ještě pokračovat (I have been working here for...)

Za domácí úkol prosím dodělejte cvičeni "a" z Grammar Bank.

+ kreativní domácí úkol: zkuste napsat jeden až dva dialogy (inspirované třeba nějakou větou ze cvičení), v nichž ukážete, jak se pěkně různé časy střídají... Jako inspiraci (nebo i pro překlad) vkládám svůj dialog:

A: Jé, ty hraješ na housle? To jsem nevěděla!
B: No jasně, hraju v univerzitním orchestru...
A: A jak dlouho už na housle hraješ?
B: Hraju na ně už skoro třicet let.
A: A kdy jsi na ně začala hrát? Kdo tě to naučil?
B: Začala jsem, když jsem byla v první třídě. Měla jsem dobrou učitelku. A co ty, taky na něco hraješ?
A: Před lety jsem hrávala na klavír, ale teď už jsem dlouho nehrála.
B: To je škoda! Mohly bychom si zahrát společně!


Počíst o tomto novém čase i můžete třeba TADY na Help for English (v češtině :-))                                                                                          
20.3.
Hodina se nekonala.

13.3.
Samostudium :-)

Vzhledem k tomu, že se neuvidíme bohužel ani příští týden, dávám aspoň malý tip na domácí práci - můžete koukat na video - na str. 12-13 v učebnici je opět jedna z epizod z příběhu Roba a Jenny - tentokrát setkání s budoucím tchánem a tchyní (je to zbytek lekce 1, zaměřené na rodinné vztahy, my jsme tuto lekci teď už přeskočili, máme ji víceméně probranou, ale toto je hezky udělané, škoda se na to nepodívat). Zkoukněte klidně všechny tři části a zkuste si k tomu doplňovat (aspoň u druhého videa otázky TRUE/FALSE a u třetího odpovědi na otázky v sekci 3b). 


1) Meeting the parents - introduction TADY
2) Reacting to what people say TADY
3) Harry finds out more about Rob ZDE

Jinak platí úkol z minula (dialogy na present perfect), případně ráda uvidím nějaký váš psaný text na libovolné téma, inspirovat se můžete tady:


a) Write about uninvited visitors - do you like them? What do you do if someone knocks on your door and says "I was just passing by and thought I would say hello..." What do you offer such people? And do you worry about the mess in your house or flat?
b) Describe something you could never give away. A valuable object, a thing that you inherited from your grandmother, a photo... Why is it so important to you? Will you pass it to your children? How would you feel, if you lost it?
c) Modern Parenting: what rules are very important to you when it comes to raising your children? Do you agree with the modern methods or are you a more traditonal parent?
d) Cleaning: Everybody has to do housework sometimes. Write about doing laundry, dishes, and other cleaning activities – what do you like or hate? What was your attitude to these when you were younger?
e) Addictions: Everyone’s addicted to something in some shape or form. What are things you can’t go without?
f) Jewellery: Write about a piece of jewellery. Who does it belong to? Why is it important to you? Do you wear a lot of jewellery?

g) Car Keys: Write about someone getting their driver’s license for the first time. Do you remember? Was it difficult for you?
h) Silly Sports: Write about an extreme or silly sport. If none inspire you, make up the rules for your own game.

6.3.
Konverzace na téma The Man Who Quit Money

Poslech ze str. 13 ve Workbooku (část)

Vtipné dialogy na present perfect - přečtěte si i druhý a přemýšlejte o použití tohoto času (kde a proč)

30.1.
Samostudium :-)

Vzhledem k tomu, že se dlouho neuvidíme, sem přidávám tip na domácí práci - v pracovním sešitě k nové (Intermediate) učebnici se podívejte na dvoustranu 12-13 - je tam článek o muži jménem Daniel Suelo - The man who quit money. Přečtěte si ho, odpovězte na otázky na str. 13... a pak se podívejte na internet na autentické materiály k jeho příběhu, třeba TENTO článek v Guardianu. (Kdybyste ho chtěl vidět, na YouTube je s ním třeba TENTO rozhovor). Zkuste jeho příběh převyprávět - a pak odpovědět na tyto otázky (klidně písemně):
1) Can you imagine living without money? For a longer period of time - or just as an experiment?
2) Would his lifestyle be possible without other people helping him? Is he a "freeloader"? Or an inspiration to others? 
3) Do you have any other comments on the subject?


Budete-li mít chuť, vkládám ještě poslech z pracovního sešitu (str. 13/5), opět na téma peníze:




23.1.
Konverzace - Brexit

Vocabulary Bank str. 154

Pak jsme se zaměřili na present perfect - rozhovor z učebnice na str. 16 + Grammar Bank (str. 134)

Domácí úkol - tipy ke konverzaci ve cvičení 16/5e - napište 2 až 3 dialogy, kde vystřídáte použití present perfect a past simple.

+ v pracovním sešitě je na to cvičení na str. 12/3a,b


16.1.
Omlouvám se za chybějící zápis :-)

Konverzace: good manners (polite, appropriate) X bad manners (impolite, rude)

What is polite and what is not? 
to shake hands with your business partner
- to chew a gum during a meeting
- to put the knife in your mouth
- to hold the door open for a lady
- to blow your nose in public
- to eat with your fingers
- to be on time / to be late / to come early
...


English Afternoon Tea - The Official Guide TADY.

Dále lekce zaměřená na peníze - Vocabulary bank str. 154

+ případně cvičení z Grammar Bank (str. 134) - present perfect.

9.1.
Oprašovací novoroční hodina, konverzace.

Opakování present perfect - struktura HAVE/HAS + past participle (příčestí minulé, "třetí sloupeček" :-)). Důraz na to, jaký má daná věc dopad na přítomnost (I have finished...), případně něco, co jsme udělali právě před chvílí (I have just ordered...).

New Year's Resolutions - video ze stránek BBC Learning English je TADY. Můžete si k tomu počíst výklad i udělat další aktivity.

Příště navážeme gramaticky v učebnici English File Third Edition - Intermediate, nejspíš začneme až druhou lekcí, první jsme víceméně už probrali.

12.12.
Education - konverzace, otázky - vše podle Unit 7A z English File Intermediate (otázky 64/d)

Pak strana 66 - opakování "future clauses"

Poslechy ze str. 66 (5b,c,d) - success or failure?

Za domácí úkol cvičení z Grammar Bank (str. 144). - until, unless, as soon as, in case...

5.12. 
Hodina se nekonala.

28.11.
Konverzace - scaring kids with devils, freegans...

Opakování struktury prvního kondicionálu - If you see her, tell her that I want to talk to her. (Po IF nikdy není budoucí čas!)

+ rozdíl mezi IF a IN CASE (= pro případ že...)

Kopie z English Grammar in Use - Unit 114 - In case
Za domácí úkol dodělejte zbylá cvičení - něco jsme projeli ústně, doplňte si to písemně.

Natural disasters (Oxford Word Skills Intermediate - U14) - WILDFIRES in California: koukali jsme na kousek videa ZDE.

24.10.
Terminologie k automobilům, nehodám a provozu - můžete si doplnit cvičení z kopií, jsou tam užitečné výrazy.

Poslech k sourozeneckým konstelacím - převyprávění. Pozor na přídavná jména impatient X impassioned (druhé z nich asi moc nepoužijete, ale první se hodí...). Insecure = syn. shy, self-conscious, anxious (X self-confident)

Nová gramatika v návaznosti na budoucí časy: 1st conditional / podmínka reálná v budoucnosti. TADY si můžete v češtině zopakovat, co že to ten první kondicionál je (ale čtěte jen tu sekci "první kondicionál", max ještě ten nultý, dál si tím zatím hlavu nepleťte...).

Murphyho Grammar in Use, U25: zatím jen oddíl A + cvičení 25.1 Případně si můžete dočíst sekci D a udělat cvičení 25.4 (tam se rozlišuje jen when = když a if = pokud, přičemž první z nich je reálnější, u if je to prostě 50 na 50, obě možnosti se mohou udát...)

TADY, TADY nebo TADY si můžete poklikat a procvičit si tuto gramatiku na internetu.

17.10.
Kontrola úkolu (will/going to) z Murphyho cvičebnice

Konverzace nad příběhem Jenny (All kinds of problems) - doplnění slovní zásoby k motorismu (kopie z Oxford English Skills Intermediate, U21). K dispozici máte i lekci 22.

Pak jsme se krátce vrátili k popisu osobnosti a k rodinným konstelacím. Vkládám poslech z English File Intermediate (str. 11/8b, kopii k tomu ale nepotřebujete). Je to rozhovor o knize Birth Order od Lindy Blair, o sourozeneckých konstelacích. Vypište přídavná jména k popisu charakteru, která zmiňuje u jednotlivých pozic v rodině:

Oldest children: _________________
Middle children: _________________
Youngest children: _______________
Only children: ___________________




10.10.
Omlouvám se za chybějící zápis, zítra to doženu naráz :-)

26.9.
Will / going to - procvičení, kontrola úkolů

Adjectives of personality: what are they like? Vocabulary bank z English File Intermediate (Unit 1B). Za domácí úkol dodělejte cvičení z této kopie.

19.9.
Konverzace, kontrola překladu

Pak rozlišování will x going to - poslech scének z EF Intermediate (U1B), za domácí úkol cvičení z Grammar bank.

12.9.
Oprašovací hodina po létě, konverzace podle témat
Opakování předložkových vazeb (Vocabulary Bank)
Za domácí úkol překlad.

11.7.
Konverzace
Předložkové vazby - good at, depend on... - z English File Intermediate U3B - za domácí úkol si dodělejte cvičení z Vocabulary Bank na straně 156, ještě se budeme předložkám věnovat

Reading: Commando Dad - úryvek z knihy (dokonce se dá koupit, třeba TADY :-))

Příště bude poslech k tomuto tématu.

13.6.
Distanční studium :-)

Odpovězte na otázky:
1) Did you use to have a film camera before digital photography became so popular?
2) Do you put pictures of your children on the internet? Is it a wise thing to do?

3) Have you ever hired a professional photographer? For what occasion?


+ dodělejte cvičení z kopie Growing up z minula včetně cvičení 14.4.


Napište alespoň 10 vět o tomto obrázku se zřetelem na předložky (které jsou tématem další kapitoly v učebnici).




























6.6.
Omlouvám se za opožděný zápis, nestíhám... Tak jste bez úkolu, určitě mi to odpustíte :-) Jako miniúkol / námět ke konverzaci - mrkněte na vtípek na titulní stránce mého blogu a zkuste okomentovat :-)

Konverzace, připomenutí minulé látky

Stages of life / Growing up - kapitola z English Vocabulary in Use (Pre-Int/Int)

+ dodělali jsme poslech z minula

Ve středu už se vrhneme na něco nového...


30.5. Procvičování časů ve vyprávění (simple past / past continuous / used to), cvičení z kopie - za domácí úkol první část, izolované věty.

Pak poslech a konverzace o Facebooku (viz níže). Vkládám druhou část rozhlasového pořadu, volají posluchači: přiřaďte další tři volající k jejich názorům...




23.5. Hodina se nekonala.

16.5.
Konverzace, závěrečné procvičení "used to" (případně 2 cvičení z kopie na příště)
Shrnutí článku z domácího úkolu (Love at Exit 19) - důraz na vyprávění, posloupnost + slovíčka

Dále procvičení minulého průběhového času z Murphyho gramatiky (Unit 6), za domácí úkol můžete dodělat cvičení

+ vkládám sem poslech z téže lekce English File Intermediate - učebnici k němu nepotřebujete. Týká se Facebooku a jiných sociálních sítí, má dvě části, zatím sem vkládám tu první.

1) První část - introduction to a radio programme. According to research, are 1-3 TRUE or FALSE?

- 1. 22 year-olds have an average of 1000 friends.
- 2. Men have more online friends than women.
- 3. People who spend a lot of time on Facebook become more dissatisfied with their own lives.




25.4.&2.5.
Rozlišování a procvičování used to X to be used to sth.

Překlad v hodině:

1. Býval velmi hodný, ale dnes je spíš mrzutý.
2. Musí si zvyknout chodit do školky.
3. Doufám, že si na to zvykne.
4. Nikdy si nezvyknu.
5. Dřív jsem si ráno dával kávu, ale teď piju čaj.
6. Musím vstávat velmi brzy, ale už jsem si zvyknul.
7. Chodíval jsem do školy v naší vesnici.

Poslechové cvičení k probrané gramatice (z English File Intermediate, Unit 5B, str. 49

Za domácí úkol si přečtěte článek z této lekce (viz kopie, str. 48-49, Love at Exit 19) + srovnejte posloupnost příběhu.

Příště už se vrhneme na něco nového, slibuji ;-)

18.4. Oprašování po delší době, konverzace

Výraz "used to" pro vyjádření návyků a opakovaných činností v minulosti. Lekce 18 z Murphyho gramatiky (za domácí úkol prosím dodělejte poslední cvičení)

Na další procvičení si můžete trochu klikat po internetu: například TADY nebo TADY jsou jednoduchá cvičení i s řešením...

Dále jsme se podívali na slovní zásobu k mezilidským vztahům (kopie z English File Intermediate), cvičení z Vocabulary bank na str. 158. Projděte si prosím znovu cvičení 2 (příběh) - příště si ho zkusíme převyprávět podle obrázků... Zejména jsou užitečná slovesa: to get on with sb., to have sth. in common, to get to know sb., to get in touch, to lose touch...

21.3. Přídavná jména - opakování so, such, enough... Kontrola úkolu, cvičení na komparativ/superlativ

Za domácí úkol si dodělejte cvičení z kopie, kterou máte z minula, pak už s přídavnými jmény skončíme :-)

Dále čtení článku Race across London - comparing different means of transportation... Zkuste si to přečíst znovu a odpovědět na otázky na str. 25/c

Poslech č. 9 mi z nějakého záhadného důvodu mezi MP3 chybí, netuším proč, asi nějaký bug. Místo toho vkládám poslech 10 (25/g), tam je až rozuzlení závodu.




Poslechněte si to a pak... BONUS: TADY  jsem našla skutečné video z pořadu TOP GEAR k tomuto závodu, bylo to přesně tak jako v knížce... Určitě se na to podívejte, i když třeba nebudete vše rozumět, je to skvěle udělané, doporučuji :-) Má to asi 8 minut...

14.3. Hodina se nekonala.

7.3.
Přídavná jména - lehce opožděně, ale přece :-) přidávám domácí úkol, překlad na procvičení probraných jevů:

1) Tyhle sušenky jsou tak dobré, že uvažuju, že si koupím další balíček :-)
2) Můj soused je strašně otravný - pořád si zpívá na zahradě.
3) Ona není tak chytrá, aby se dostala na Oxford.
4) Když jsem zjistil výsledky, byl jsem hrozně rozzlobený/otrávený.
5) Přestaň být tak sobecký - jsou to tak hodní lidé, měl bys jim pomoct.
6) To bylo tak lehké cvičení, že mě to nudilo (= byl jsem znuděný).
7) V mé kanceláři není dost místa na další stůl.
8) To je opravdu hrozně roztomilé dítě! (použijte such...)

28.2.
Ještě non-action vs. action verbs

Workbook EF Intermediate, p.5 - cvičení na slovesa

Pozor na specifické případy: stěžování si (You are always doing this...), chování (he is being selfish)... naopak u nemocí a pocitů průběhový čas nedáváme

Poslechové cvičení - Five-a-day (eating fruit & vegetables)

Příště se budeme věnovat přídavným jménům

14.2.
Konverzace, kontrola úkolů a překladu

Rozlišování action X non-action verbs + slovesa, která lze v různých významech použít v obou časech...

Domácí úkol: dodělat cvičení z lekce 4 z Murphyho cvičebnice + případně cvičení z další kopie (i s řešením)

Kdybyste se nudil, tady je překlad na rozlišování významů:
1) Uvažuji, že si koupím nové auto.
2) Nerušte mě, právě obědvám.
3) Pořád píše zprávy na telefonu, hrozně mě to rozčiluje.
4) Chceš ochutnat tu polévku?
5) Vidíš támhletoho pána? To je můj kolega.
6) Nevím, proč je na mě tak hrubý.

Příště (21.2.) nejsem přítomna, uvidíme se za 28. února!


7.2. Úvodní hodina, konverzace

English Vocabulary in Use (Pre-Intermediate & intermediate) - unit 37 (Talking about your work)

Domácí úkol: dodělat cvičení z této lekce (hlavně cv. 3, 4)

Případně krátký překlad pro upevnění slovní zásoby:

1) Tady se nesmí kouřit. Jste si toho vědomi?
2) Nevěděl jsem o tom (nebyl jsem si toho vědom).
3) Kdo je za tuhle konferenci zodpovědný?
4) Kolik vydělává peněz?
5) Nemá ty nejlepší pracovní podmínky, ale většinou si nestěžuje. 
6) Má hrozně moc práce. Její povinnosti zahrnují organizaci schůzek, psaní reportů a rady šéfovi :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat