Francouzština FR-03

13.9.
Spojený kurz budu dále zapisovat pod hlavičku FR-05 - už to tam je :-)

19.7.
Zápis z červencových hodin najdete pod hlavičkou FR-05!!!

7.6.
Individuální hodina - konverzace, procvičování vazeb se slovesem AVOIR (avoir envie, avoir faim, avoir besoin de...)

K výše uvedenému je TADY pro zájemce seznam slovíček na Quizletu.

Dialog Au club de gym - opakování

Procvičování modálních sloves konverzační formou (vouloir, pouvoir, devoir)

Za domácí úkol platí cvičení z kopie k dialogu + kdo by chtěl, třeba TADY je takový minidialog na YouTube na tyto slovesa... A TADY jako BONUS čtení dětské knížky o králíčkovi, který nechtěl chodit do školy :-)

A TADY oblíbená hitovka Je ne veux pas travailler :-)

17.5.
Les Élections européennes - video k dispozici TADY - zkoušejte si pouštět znovu - výslovnost je tam moc hezká. Už určitě spoustu věcí rozumíte!

Užitečná slovíčka: voter, un citoyer, les élections / élu (= zvolený, příčestí minulé), siéger, un siège...

Příprava na lekci 4 v učebnici - opakování sloves POUVOIR, VOULOIR, DEVOIR. Cvičte si je doma! 

Dialog: Au Club de Gym - k dispozici TADY, text je u mě, kdyby si chtěl někdo přijít :-) Za domácí úkol jsou cvičení z kopie k dialogu!
Image result for les renseignements panneau

Důležité slovo: les renseignements = informace, se renseigner = informovat se, Vous pouvez me renseigner? (= Můžete mě informovat?)



3.&10.5.
Individuální konverzační hodiny

26.4.
Konverzační hodina po dlouhé době

Slovíčka týkající se požárů: le feu, un incendie, brûler, allumer (X éteindre), être en feu, prendre feu...

Quand une maison prend feu, il faut appeler les pompiers!

Kreslené vtipy, popis obrázků (pleurer, les larmes, Ca va aller...)

BONUS: písnička Belle z muzikálu Notre-Dame de Paris, dostupná na YouTube TADY, slova máte.

TIP na další práci na stránkách Podcast francais facile: TADY je dialog v passé composé (tématem je nakupování/slevy = soldes) - tam se střídá pomocné être i avoir... (kdo chce jít popořadě, tak může zkusit TADY jen s avoir... a TADY jen s être...)

Příště už snad začneme novou lekci v učebnici... :-)


12.4.
Konverzace o Belgii - 10 choses à retenir sur la Belgique (obrázek/plakátek viz odkaz z minula).

Jako úkol zůstává dodělat si stránku 41 v učebnici, pokud nemáte. Kdo bude mít energii, doporučuji udělat si syntézu informací o Belgii - tedy vzít si k ruce článek z knížky (str. 40) + plakátek s 10 body - a pak zjednodušenými větami psát věty jako "Belgie je monarchie. Mají krále a královnu. Vymysleli hranolky. Jedí hodně hranolek. Šmoulové se narodili v Belgii... :-)"

+ samostatná práce na Velikonoce:

Tip na super stránky pro studium francouzštiny: Podcast français facile (titulní stránka TADY). Doporučuji začít kliknutím na záložku Débutants (nahoře) nebo DELF A1. Za úkol máte se stránkami proklikat - uvidíte, co objevíte! A budu ráda, když se o své objevy podělíte s ostatními! Tady vkládám pár tipů:

1) Diktáty :-) V klídku v soukromí si to pusťte třeba dvakrát až třikrát a opravdu zkuste napsat a až pak si s textem opravit. TADY je odkaz na celou stránku jednoduchých diktátů - pokročilost stoupá, ale prvních pár určitě nebude dělat problém..

2) TADY je odkaz na ty číslovky a vázání s podstatnými jmény začínajícími na samohlásku (an, heure, euro...) - najdete pod hlavičkou "Les nombres et les liaisons". TADY celý rozcestník na číslovky.

3) TADY slíbená celá stránka s časováním základních nepravidelných sloves v přítomném čase... Všimněte si pod vybranými slovesy prokliku na utilisation (= použití), conjugaison (= časování) nebo activités... Hodí vás to na cvičení a další materiály... Zatím bychom měli umět tato slovesa:


ÊTRE
AVOIR
FAIRE
ALLER
PRENDRE
POUVOIR
VOULOIR
DEVOIR
VENIR
PARTIR
VENDRE (+ ATTENDRE, ENTENDRE, DESCENDRE)
+ samozřejmě pravidelná slovesa 1. třídy podle PARLER.

a pár dalších tipů, kdyby vás nebavila gramatika:

4) TADY jeden souvislý text na téma "Co dělám o víkendu" a opáčko slovesa FAIRE, to neublíží :-)

5) TADY něco malinko těžšího, čtení s porozuměním - představení rodiny Dubois. Je tam text, audio - poslouchejte vícekrát. Dole pak otázky k textu. Kromě toho si tam zopakujete výraz AVOIR ENVIE DE = mít chuť něco dělat...



5.4.
Konverzace v minulém čase: Quand est-ce que tu as été à Bruxelles? Qu'est-ce que tu as fait là-bas? Qu'est-ce que tu as vu? Est-ce que tu as vu d'autres villes en Belgique?

Čtení textu na str. 40 - belgické speciality

Jinak se ještě mrkněte na str. 41 v učebnici, i na jiná cvičení z testu - zatím jsme dělali jen poslech. Napište SMS dle zadání ve cvičení 41/5 (už jsme dělali něco podobného, ale je potřeba procvičovat... :-))

BONUS - když budete mít energii, přečtěte a klidně i vytiskněte TENTO textík (obrázek s popisky) - co z informací o Belgii vás zaujalo? Řekněte to ostatním!

29.3.
Individuální hodina, konverzace, opakování látky z minula - všechny úkoly platí na příště!

22.3.
Konverzace nad stranou 39 z učebnice - gérer son temps (= spravovat, organizovat svůj čas). Projděte si to doma znovu, co o kterém obrázku dokážete říct? Za domácí úkol si jeden nebo dva obrázky vyberte a napište krátký text o tom, jak danou situaci vnímáte vy, co je u nás zvykem apod.

Užitečné obraty z hodiny: Ça suffit! (to stačí), être debout, être assis, être débordé, faire plusieurs choses à la fois, se concentrer, faire la sieste, le clavier, un bouchon / un embouteillage (= dopravní zácpa), partir à la campagne, le bureau (= nejen kancelář, ale i pracovní stůl), l'écran (= obrazovka), aller chercher qc. = dojít pro něco (vyzvednout, koupit), il n'y a plus rien au frigo, va chercher du lait...

Text o Bruselu ze str. 40 necháváme na příště.

Str. 41 - TESTEZ-VOUS - poslech (41/3) vkládám sem, za úkol máte doplnit diář (v hodině jsme udělali první půlku, doplňte zbytek), naposlouchejte si to:



Kdo chce, může si připravit ostatní cvičení z testíku na str. 41, něco z toho budeme v hodině určitě ještě dělat... :-)

15.3.
Individuální hodina, konverzace

Oprašování nepravidelných sloves (i v passé composé):

mettre (dát, položit, obléci si) - je mets, tu mets, il met, nous mettons, vous mettez, ils mettent
PC: j'ai mis
Stejně se časuje i promettre (= slíbit)...

8.3.
Journée internationale de la femme :-)

Kontrola domácího úkolu

Aktuality - super, jen tak dál :-) Příště zkuste i jednodušší věty, stačí třeba tři čtyři větičky o něčem - vyloženě vycucnout z určité zprávy jen to, čemu rozumíte. Jako vzor si vezměte třeba toho premiéra v USA :-)

Notre premier ministre a été aux États-Unis, à la Maison blanche. Il a rencontré le président américain. Ils ont parlé de la politique, de l'économie, de la sécurité, de la guerre... 

Zkontrolovali jsme poslech zadaný minule. A jako odměnu jsme si pustili jeden krátký dialog / podobný "křížový výslech": k dispozici například TADY na YouTube - v jednom filu je celé CD, konkrétně tento dialog je v min 3:15.

Plus procvičení přivlastňovacích zájmen, ale to vám jde skvěle.


1.3.
Hodina se nekonala.

22.2.
Oprašovací hodina po delší době... Jste stateční, vytrvejte :-)

Opakovali jsme nedávnou minulost, ale i otázky v minulém čase. Zkuste si sesumírovat otázky typu:
1) Líbil se ti ten film?
2) Co ses dozvěděla?
3) Potkala ses s někým?
4) Kdy jste skončili?
5) Cos dělala včera večer?
6) Proč jsi nezavolala?
(A VŽDY ALESPOŇ ÚSTNĚ PŘIPOJTE I POHOTOVOU ODPOVĚĎ :-))

Pak jsme se vrátili do učebnice, stále jsme ve 3. lekci. Na str. 37 se opakují jednoduchá přivlastňovací zájmena. TADY je jednoduché cvičení na procvičení. TADY si můžete stáhnout k vytištění pracovní list s tabulkou a cvičeními.

Za domácí úkol prosím udělejte tento poslech (str. 38 - formulář :-)). Nebojte, je to celkem v pohodě, jen pár údajů do dotazníku:



Pak ještě prosím o kreativnější úkol - přineste si příště do hodiny nějakou aktualitu, zprávu, doporučení na knihu... Uděláte nám kratičkou, dvouminutovou prezentaci - klidně si to celé napište, ale zkuste mluvit na nás, ne na papír :-) Můžete přinést i článek nebo sepsaných pár bodů pro ostatní. Uvidíte, je to skvělé cvičení. Těším se na vaše příspěvky!

BONUS: TADY máte tu francouzskou cvičitelku pilates :-) Pořád se tam opakují slovesa plier (pokrčit), tirer (táhnout, natáhnout), allonger (lehnout si, protáhnout, narovnat)...

1.2.
Kontrola úkolu - věty na tout/toute, řešení zde:
1) Il a lu toutes les questions.
2) Il a mangé tous les croissants.
3) Il vient ici tous les jours.
4) J'ai vu tous les films de Brigitte Bardot.
5) J'ai étudié le français toute la journée :-) (nebo aspoň "TOUTE LA SOIRÉE" :-))
6) Tout le monde veut apprendre le français!
7) J'ai écouté toutes les chansons.
8) Toutes les femmes peuvent partir.
9) J'ai passé toute la soirée chez mon amie.
10) Tu as bu toute la bouteille de vin? (= takto, pokud jde o konkrétní láhev, která třeba stojí na stole; pokud by nám záleželo jen na množství a o konkrétní lahev by nešlo, můžeme říct také "toute une bouteille de vin")

Pak jsme se krátce vrátili k dialogu v jídelně (À la cantine) - převyprávění toho, co se stalo (str. 36)

Měli bychom být schopni povídat o tom, kdo má kdy volno a kdy nemůže (podle kalendáře). Máte kopii k hodinám (+ související slovíčka) - na druhé straně je tam také rozvrh hodin a řeší se, kdo má kdy volno: napište si delší dialog mezi dvěma lidmi - jeden druhého někam zve, druhý se vydražuje, že nemůže a říká proč...

Dále jsme trénovali nedávnou minulost (passé récent) a blízkou budoucnost (futur proche). Učte se je efektivně střídat v dialogu. 

Za domácí úkol máte dovyplnit papír s obrázky na blízkou minulost - co ti lidé právě udělali? Il vient de gagner un match de tennis... On vient d'avoir un accident... apod.

TADY je cvičení na nedávnou minulost (pdf k vytištění). Používá se tam výraz "il y a un instant" (= před malou chvílí, "je tomu" malá chvíle) - přepisujete věty z passé composé do passé récent.

TADY je nový seznam slovíček na QUIZLETU - třetí lekce v učebnici Objectif diplomatie (trochu se překrývá s předchozím, ale určitě se vám bude hodit).

BONUS: koukněte třeba na TOTO video, první z řady "Easy French" dostupné na YouTube - je s titulky, s překladem do angličtiny, a je to skutečně autentický jazyk, rozhovory s lidmi na ulici... Když se vám bude líbit, klidně koukejte dál... (Druhý díl TADY - podíváte se s nimi do Nice!!!)


25.1.
Řešení překladu z minula pro kontrolu vkládám sem:
1) Servez-vous, c’est une spécialité tchèque!
2) À quoi ça sert? Ça sert à ouvrir la porte.
3) Je suis malheureuse, ça ne sert à rien / ce n’est bon à rien.
4) On sert du vin de Bordeaux.
5) On sert le dîner à partir de six heures jusqu’à huit heures et demie.


Zájmeno TOUT - všechen, celý:












Procvičit si ho můžete třeba TADY. Ale jinak jsou všechna cvičení na netu, co jsem našla, hrozně složitá, tak radši zase překlad:

1) Přečetl si všechny otázky.
2) Snědl všechny croissanty.
3) Chodí sem každý den.
4) Viděla jsem všechny filmy s Brigitte Bardot.
5) Učil jsem se francouzsky celý den :-)
6) Všichni se chtějí učit francouzsky!
7) Poslechl jsem si všechny písničky.
8) Všechny ženy mohou odejít.
9) Strávil jsem celý večer u své přítelkyně.
10) Ty jsi vypil celou láhev vína?


Pak jsme poslouchali dialog z učebnice - À la cantine. Poslouchejte znovu tady - a odpovězte si pak na otázky v učebnici:





Dále jsme si připomněli "blízkou/nedávnou minulost" - VENIR DE FAIRE qc. Zkuste zatím cvičení z učebnice (36/3), ale netrapte se tím moc, příště to procvičíme spolu.


18.1.
Probouzecí hodina po hooooodně dlouhé době... :-) Neklesejte na mysli, nakopneme to a zase se to zlepší!

Konverzace - les bonnes manières, la politesse

Qu'est-ce qu'il faut faire et qu'est-ce qu'il ne faut pas faire?
- Il faut dire "bonjour, Madame''
- Il ne faut pas manger avec les mains
- C'est poli d'ouvrir la porte à une dame.
- Ce n'est pas poli de manger avec les mains...

Užitečné sloveso: (SE) SERVIR. Zkuste si připomenout větičky:
1) Poslužte si, je to česká specialita!
2) K čemu to slouží? Slouží to na otevírání dveří.
3) Jsem nešťastná! Není to k ničemu...
4) Podáváme víno z Bordeaux. (Nápis v jídelníčku v restauraci, použijte zájmeno "on")
5) Večeře podáváme od šesti hodin do půl deváté. (-dtto-)

Pak jsme mrkli do učebnice - připomenutí "agenda de monsieur Hans" - str. 33. Odpovědi na SMS. Kdo cítí, že to potřebuje, sepište si odpovědi i na ostatní SMS (co psali v hodině jiní).

Rozdala jsem pracovní listy s opakováním času/hodin. Str. 82-83 - pročtěte si znovu a na str. 83 udělejte cvičení - odpovídá se VRAI/FAUX. 

Příští týden už bude lépe, nebojte :-)

23.11.
Konverzace, nos projets pour le weekend (un festival, une visite...)

Učebnice str. 30: úvodní e-mail Vous venez d'arriver? - čtení, diskuse, odpovědi na otázky, dialog 30/2.

Slovesa 1. třídy s pravopisnými změnami: str. 32 - rámeček - préférer, se promener, se lever. Pravopis reflektuje výslovnost - "krátké, useknuté" tvary mají pravopisnou změnu X 1.&2. osoba množného číslo jsou podle infinitivu.

Str. 31 - popis měst. Příště si popíšeme, jaké město je Praha - případně jiná česká města, která znáte.

Vytvořila jsem nový seznam slovíček na Quizletu - 2. lekce k nové učebnici. Najdete ho TADY, vesele klikejte :-)

Domácí úkoly:
1) cvičení 31/3 (jen spojování)
2) cvičení 32/8
3) jednoduché klikací cvičení z internetu: préférer (TADY)
4) video na sloveso SE LEVER. Poslouchejte změny ve výslovnosti a koukejte na přízvuky nad "e": TADY.

16.11.
Individuální hodina, opakování

9.11.
Učebnice Objectif diplomatie - str. 27 - Les stéréotypes - popis obrázků, předsudky...

Užitečné výrazy: être debout, être assis, boire (časování zde), une mouche, le mouchoir, se moucher, une grenouille, les cuisses de grenouille, timide

Překládejte:
1) Zůstaňte sedět!
2) Nepijte příliš mnoho piva.
3) Nemám chuť ochutnat žabí stehýnka. (ochutnat = goûter)
4) Do kávy mi spadla moucha.
5) Moje sestra je velice pracovitá.

Str. 28: Les institutions européennes - není nutné studovat všechny instituce, ale je nutné dobře vyslovovat slovo "européen X européenne" !!! (Kdyby se chtěl někdo zajímat o instituce více, třeba TADY je poměrně jednoduché video...) Spíš nás zaujala slovesa: juger, exécuter, décider, proposer (= navrhovat), contrôler, siéger

Pak jsme dělali kus testu na str. 29: poslech (29/1) vkládám sem:



+ cvičení 29/2

Pak jsme jen mrkli na str. 30, úvod do 3. kapitoly. Za úkol je zkusit přečíst ten úvodní text/mail a odpovědět na otázky pod textem.


2.11.
Hra Lingua Ludica :-)

A pak už jen dialogy v passé composé... Příště už se opravdu koukneme do té nové knížky :-) Ale i tak ještě prosím dělejte cvičení z kopií k těm dialogům. 

26.10.
Hodina se nekonala.

19.10.
Hodina v komorním obsazení. Procvičování passé composé s être i s avoir. Všechna cvičení z kopie, co byla od minula za úkol.

Pak jsme ještě mrkli na jeden dialog, který jste dostali v kopii - na passé composé s avoir: Départ en vacances (= odjezd na dovolenou). Poslechnout si ho můžete v odkazu z minula (link na celé CD), je v min 27:15.

Nová slovíčka: payer (zaplatit), envoyer (poslat), laisser (nechat), proposer (navrhnout), arroser (zalít, zapít), accepter (souhlasit), enregistrer (nahrát), un ange (anděl).

Příští týden není hodina. Procvičujte si passé composé, projděte všechny dosud probrané texty... a za 14 dní se vrhneme na novou učebnici (Objectif diplomatie).

12.10.
Passé composé s être - procvičování

Prošli jsme cvičení doporučovaná níže (životopis Raphaela Nadala). Udělejte i to další cvičení, na které jsem odkazovala minule.

Pak jsme se vrátili k dialogům - Une carrière atypique a nově také Ma Grand-Mère russe (taktéž na str. 87). Tento druhý dialog jsem na YouTube nenašla zvlášť, tak TADY máte link na celé CD na YouTube, tento dialog konkrétně je v min 30:21.

Za domácí úkol zůstávají cvičení k těmto dialogům (str. 89, kopie).

5.10.
Passé composé a Charles Aznavour - čtení životopisu v minulém čase.

Passé composé s pomocným slovesem ÊTRE: u takzvaně "pohybových" sloves, ale u mnohých z nich tato definice neplatí :-) V tomto návodném obrázku je většina z nich. Pozor! U všech sloves časovaných v PC s être se uplatňuje shoda příčestí s podmětem (tedy přidává se "E" pro ženský rod a "S" pro množné číslo)... Například TADY najdete shrnutí a modelové věty (s překladem do AJ)






















Četli jsme dialog z Grammaire en dialogues (grand débutant), lekce 24, str. 87 - Une carrière atypique. Za domácí úkol si dodělejte cvičení k tomu (str. 89). Dialog je k dispozici ZDE na YouTube.

BONUS:

TADY najdete velmi jednoduché cvičení na passé composé - jiný životopis :-) tentokrát Rafael Nadal... Jen tam doplňujete infinitivy, ale je to pěkné počtení :-)

A TADY jedno cvičení specificky na slovesa časovaná s ÊTRE.

21.9.
Konverzační hodina, otázky v passé composé

Užitečná slovíčka z hodiny: être enhrumé, avoir le rhume, une boisson chaude, une boisson froide, demander le chemin, Ça fait 5 ans, Il y a 5 ans (= obojí znamená "před pěti lety")

Za domácí úkol si můžete napsat odpovědi na otázky z papíru (a popsat tedy vlastně svou dovolenou)

TADY nebo TADY, případně TADY jsou autokorektivní klikací cvičení na internetu, jak jinak než na passé composé :-)

7.9.
Individuální hodina, konverzace, opakování passé composé - procvičování otázek (viz zápis níže)

Pak jsme rychle projeli část první lekce v nové "diplomatické" učebnici - nové sloveso PARTIR - odejít, odcházet na straně 16. Zkuste si cvičení 5 a 6 (na té str. 16)

Časování v přítomném čase TADY na YouTube.

+ jako bonus klikačky z internetu na sloveso PARTIR: TADY nebo TADY.

Příště si střihneme asi opáčko téhož a pak už se posuneme dál...


25.7.
Poslední letní hodina, opakování passé composé - otázky:


Où est-ce que tu a été?
Qu'est-ce que tu as fait?

Où est-ce que vous avez habité?
Qu'est-ce que tu as bu/mangé?
Combien est-ce que vous avez payé?
Combien de temps ça a duré?
Quand est-ce que vous avez fini?

Je to skládačka - tázací zájmeno + est-ce que + příčestí minulé :-)

Zkuste si jich takhle pár napsat (klidně opsat ty moje plus vymyslet další) a odpovědět si potom - naučit se tak vlastně vyprávět o své dovolené. Na první hodině v září si to vyzkoušíme...

Jinak jsme pokračovali v první lekci z nové učebnice, procházejte si to znovu, dodělejte si cvičení...

+ poslouchejte dialogy, klidně jen jako kulisu, zkoušejte, co rozumíte... určitě vás to zase posune! A jinak jsem tu úroveň GRAND DEBUTANT našla v jednom videu na YouTube TADY... Některé dialogy z té úrovně DEBUTANT jsou na YouTube i s textem, chce to hledat...



19.7.
Individuální hodina - opáčko první lekce z nové učebnice (Objectif diplomatie). Druhý dialog (12/2) z této knížky je nahraný pod záložkou skupinky FR-05 (úplní začátečníci) - klidně se k nim vydejte na virtuální návštěvu a poslechněte si to :-)

28.6.
Individuální hodina, konverzace nad textem lekce 11, procvičování sloves podle vzoru ATTENDRE (cvičení z učebnice)

+ dohodli jsme se, že zkusíme vyměnit učebnici (ke staré se můžeme stále vracet): zkusili bychom knihu Objectif Diplomatie 1, kterou mají začátečníci - je tam spousta zajímavých věcí i pro vás - a to i v úvodních lekcích, takže bychom je prolétli rychleji, ale přece - a až narazíme na nové věci, zpomalíme :-) Je to modernější, je tam užitečná slovní zásoba pro pracovní prostřední, maily, telefonování... Může se to hodit :-) Kdo knížku nemá, ještě tu mám jednu k dispozici...

Jinak jsem trochu ještě doplnila poslední seznam slovíček na Quizletu - moc prosím, klikejte přes léto, ať to všechno nezapomeneme! Ještě sem třeba v červenci přidám nějaké materiály, pokud bychom se moc míjeli.

Dnes jsme si na zkoušku poslechli z nové učebnice úvodní dialog na recepci (str. 10), pro opětovný poslech je tady:




22.6.
Individuální hodina, opakování látky z minulé hodiny, za domácí úkol nezadávám nic nového, jen to, co už bylo + případně cvičení 129/1 (a,b,c,d) z učebnice. Pozor na časování sloves podle ATTENDRE vs. PRENDRE, v plurálu se to liší!!!

Nezapomeňte: příště ve čtvrtek!

15.6.
Individuální hodina, konverzace, kontrola úkolu (text v passé composé, stále platí, kdo nemá :-))

Pak jsme začali lekci 11 - úvodní dialogy

+ slovesa podle vzoru ATTENDRE (někdy se jim říká slovesa 3. třídy, ale nemá to moc význam, lepší je prostě pamatovat si jednotlivé vzory).

J'ATTENDS, TU ATTENDS, IL ATTEND, NOUS ATTENDONS, VOUS ATTENDEZ, ILS ATTENDENT

(+ slovesa: descendre, entendre, vendre, répondre, rendre = vracet něco někomu...)

Například TADY je klikací cvičení na internetu.

Jinak máme kopii na tato slovesa z Grammaire Progressive - můžete dělat cvičení z ní.

8.6.
Individuální hodina, konverzace, opakování dialogu, odpovědi na otázky, cvičení z kopie k dialogu

Domácí úkol: sepsat podobný text v passé composé, jako je cvičení 5 z té kopie, klidně se tím inspirujte, jen upravte, může jít buď o pracovní den, nebo o víkend... (J'ai commencé, j'ai terminé, j'ai rencontré, j'ai visité, j'ai vu, j'ai téléphoné, j'ai travaillé, j'ai oublié, j'ai cherché, j'ai trouvé... to vše jsou jenom tipy :-))

Vytvořila jsem pro vás na Quizletu nový seznam slovíček - dopředu už k lekci 11 v učebnici (začneme příště...?) plus jsem tam dala slovíčka k tomu dialogu v passé composé a další výrazy z hodin. Najdete ho TADY, jen klikejte :-)

Pak jsme koukali na další díl telenovely (Les vacances de rêve).

1.6.
Procvičování passé composé, konverzace, cvičení z kopie

Nový dialog (č. 16) - Au téléphone - bohužel jsem nenašla samostatný link, ale TOTO je odkaz na celé CD na YouTube, tento konkrétní dialog najdete v minutě 29:02.

+ bonusový úkol k dialogu, odpovězte na otázky:

1) Est-ce que Gaspard a regardé les infos à la télé?
2) Pourquoi Gaspard est-il content de sa journée? 
3) Est-ce que Gaspard a mangé des légumes au dîner?
4) Qui a décidé d'apprendre le chinois?
5) Qu'est-ce qu'ils vont faire samedi?


25.5.
Individuální hodina, dtto :-)

18.5.
Individuální hodina, kontrola závěrečného překladu z lekce 10, procvičování negace

Passé composé - složený minulý čas - základní procvičení, pravidelná slovesa + été, vu  - dvojlist z Grammaire progressive, příště zopakujeme, za domácí úkol cvičení z této dvoustrany

11.5.
Individuální hodina, opakování

Malinko jsme naťukli PASSÉ COMPOSÉ, tedy minulý čas složený (který slouží ve francouzštině napůl jako PAST SIMPLE a napůl jako PRESENT PERFECT v angličtině)

Jeho nejzákladnější podoba je: SLOVESO AVOIR v přítomném čase (jako pomocné) + příčestí minulé. (Určitá skupina sloves ho tvoří pomocí pomocného slovesa ETRE, ale to si necháme na později)

Příčestí je u pravidelných sloves 1. třídy (na ER) pravidelné: PARLÉ, ACHETÉ, CHANTÉ... Ale u většího počtu sloves se ho musíme naučit zpaměti (například ETRE > j'ai ÉTÉ, VOIR > j'ai VU...)

Jednoduché modelové věty:
- J'ai été en vacances = Byla jsem na dovolené.
- Tu as acheté quelque chose? = Koupilas něco?
- Elle a oublié son devoir. = Zapomněla úkol
- Il a téléphoné hier soir. = Volal včera večer.
- Vous avez vu les actualités? = Viděli jste zprávy?
- On a mangé au restaurant. = Najedli jsme se v restauraci.


4.5.
Individuální hodina, konverzace, opakování látky z 13.4. (osobní zájmena samostatná, negace)

Za domácí úkol cvičení k dialogu + závěrečná cvičení z lekce 10 (jak zněla otázka? jak byste odpověděli? + případně závěrečný překlad k lekci 10

Příště se snad sejdeme všichni - a zkusíme se v učebnici posunout o kousek dál :-)

27.4. - hodina se nekonala, nebyli studenti

13. & 20. 4.
Individuální hodiny, konverzace (choisir une école, une classe, être accepté...)

Pak klikací cvičení na internetu (viz zápis z minula) - procházejte klidně znovu... + procvičování negace, z učebnice a také nový dialog Thibaut n'est jamais content... K dispozici ZDE na YouTube. Domácí úkol: cvičení z kopie k dialogu (negace pomocí jamais, rien, personne, plus + AUCUN/AUCUNE = žádný, žádná)

Do starého seznamu slovíček na Quizletu (lekce 10, ZDE) postupně přidávám slovíčka z dialogu a užitečné fráze, jen klikejte :-) 

6.4.
Kontrola úkolu, konverzace
+ gramatika 10. lekce (+ cvičení)

TONICKÁ/PŘÍZVUČNÁ/SAMOSTATNÁ zájmena (moi, toi, lui, elle, nous, vous, eux) - za domácí úkol mrkněte na cvičení z rozdané kopie, ale neměl by to být problém, budeme to trénovat ještě za pochodu, případně si zaklikejte TADY (vysvětlení, příklady), TADY (jednoduché cvičení), TADY (hezký situační dialog) nebo TADY (pozor, tam se doplňují i obyčejná osobní zájmena nesamostatná, je třeba rozlišovat podle postavení ve větě).

Další gramatika, kterou jsme nakousli: NEGACE pomocí rien, personne, jamais, plus - všechna tato slova stojí na místě záporky PAS... Za domácí úkol zadávám cvičení 121/e, ale můžete se vrátit i k oddílům 120/3a,b,c,d...

Pár klikacích cvičení internetu na negaci: TADY, TADY nebo TADY... (většinou zaměřeno spíš na slovosled nebo vybírání správné odpovědi... raději tedy nejprve udělejte cvičení z učebnice a tohle si nechte na procvičení, případně projedeme spolu v hodině...)

Další týdny budou individuálky, spíše tedy konverzační, zaměřené na procvičování... 

23.3.
Individuální (půl)hodina :-), nic nového jsme nedělali. Za úkol přes Velikonoce můžete zkusit krátký překlad, vracím se k našim oblíbeným konverzačním tématům, neměl by to být problém...

1) Co budeš dělat o víkendu? (Máš plány na víkend?)

2) Myslím, že se pojedu podívat za rodiči. (aller voir)
3) Budu doma odpočívat, myslím, že jsem trochu nemocná.
4) Chceš vidět tenhle film? Ne, nechci ho vidět (le voir), nemám rád romantické filmy.
5) Dneska není venku hezky. Chci jaro!
6) Děti nechtějí jít do postele. Nechce se jim spát.
7) Jestli chceš, dám ti (te donner) tu knihu.
8) Za dva týdny tu nebudu.

Kromě toho si můžete opakovat slovíčka z 10. lekce a pročíst si gramatiku, k některým bodům se ještě vrátíme spolu, nebojte :-)

A protože se nám blíží duben, měsíc proměnlivého počasí, je to ideální doba zopakovat si, jak je venku :-) TADY k tomu máte skvělé didaktické video z kanálu Le français avec Pierre, jsou tam titulky a zopakujete si díky tomu, jak se řekne, že prší, svítí sluníčko, je vedro apod... Kdo by se o Velikonocích nudil, ještě TADY je hezký materiál na počasí - čtený text včetně nahrávky a TADY je k tomu cvičení i s řešením.

16.3.
Nové sloveso VOULOIR = chtít, jednoduché video s vyčasovaným slovesem ZDE. Komu nevadí videa na základě angličtiny, TADY je fajn video k tomuto slovesu.

Jinak kdo chce klikat, má možnost :-)
1) Elementární cvičení - přiřazování osob ZDE
2) Jednoduché doplňovací cvičení ZDE
3) Další možnost ZDE

+ jako úkol platí cvičení 3 z kopie se slovesem vouloir z hodiny...

Pak jsme začali lekci 10, slovíčka na Quizletu ZDE. Zatím z této lekce vypracujte jen cvičení 119/1 (opakovací), další zatím ne, ještě tam musíme mrknout na gramatiku...


9.3.
Individuální hodina, konverzace, poslechové cvičení z internetu (viz odkaz 2) z minula), cvičení v učebnici (110/11,12...)

Pak pár cvičení z kopie o dovolených z minula - ale cvičení 3 a 4 zůstávají)

Bonus: francouzská výuková TELENOVELA :-) Viděly jsme dvě dvouminutové epizody, můžete zkouknout znovu doma (dál raději ne, ať se neztratíte). Jsou tam ale titulky, tak se to dá... Odkaz na celé dlouhé video je TADY.

Domácí úkol: učte se slovíčka, procházejte klidně stará cvičení, mrkněte na to video... příště začneme lekci 10 - tam nás čekají znovu ukazovací zájmena a pár dalších drobností + postupně se začneme učit modální slovesa POUVOIR a VOULOIR...

2.3.
Konverzační cvičení, otázky a odpovědi

Potřebujeme ještě opakovat přivlastňovací zájmena (+ případně i ta ukazovací)...

Ta stránka, kterou jsem Vám chtěla ukázat, se jmenuje LE POINT DU FLE (rozcestník pro studium francouzštiny). Už jsem se zorientovala, vlevo v menu je třeba kliknout na APPRENDRE LE FRANCAIS. Tam můžete vybírat z kategorií podle chuti :-) Já tu dávám odkaz na kategorii POSSESSIFS (přivlastňování), tam je třeba vybrat DÉTERMINANTS (OU ADJECTIFS POSSESSIFS) (bacha, nikoli pronoms possessifs, to je něco jiného, to jsou zájmena samostatná, která se zatím učit nebudeme). Vybírám pro Vás:

1) TADY je hezká stránka, kde můžete poslouchat krátké audio dialogy s přivlastňovacími zájmeny. Jsou tam "phrases exemples" - když na ně kliknete, objeví se okno s audiopřehrávačem.
2) TADY je další cvičení - otázka je jen formou poslechu, odpovídáte písemně. Uslyšíte například: Ce chien, il est à vous? - a napíšete: Oui, c'est mon chien.
3) TADY a TADY jen klikací klasika.

Jinak případně zůstává za úkol cv. 11 na straně 110...

+ cvičení k cestovatelské slovní zásobě z nové kopie (str. 135). 

Vytvořila jsem nový seznámek slovíček na Quizletu ZDE, zaměřený právě na cestování, v létě jako když najdeme, budu tam postupně přidávat :-)


16.2.
Individuální hodina

Les Jeux Olympiques d'hiver - le ski de fond, le ski alpin, le patinage artistique, le hockey sur glace, le saut à ski, patiner, sauter, la Corée du Sud...

Opakování dialogu z minula + kontrola cvičení k dialogu (celá stránka)

Kontrola dialogu z učebnice, řešení vkládám pro kontrolu i sem:
1) Nous étudions le français depuis huit semaines.
2) Nos résultats sont bons.
3) Nous faisons des progrès.
4) J'ai encore une lettre à finir (nebo: J'ai besoin de terminer une lettre), mais je préfère discuter avec mes amis.
5) Je suis très fatigué aujourd'hui et j'ai sommeil.
6) Mais ma lettre n'est pas encore terminée.
7) Vous allez présenter votre femme à monsieur Tomek?
8) Ils n'ont pas envie de montrer leurs dessins à Paul.
9) Mon école est dans notre rue.
10) Que fait Michel? - Je ne sais pas.
11) Et Monique? - Elle fait ses devoirs.
12) Il fait chaud mais elle a toujours froid.

Příští týden (23.2.) se hodina nekoná, máme jarní prázdniny, děkuji za pochopení! Uvidíme se 2. března!

DOMÁCÍ ÚKOL: opakovat si slovíčka na Quizletu i všechno, co jsme probrali do deváté lekce... + PÍSEMNĚ odpovědět na otázky ze cvičení 6 z kopie s dialogem (Répondez librement - odpovídejte podle sebe, volně...). + podobná cvičení najdete i v učebnici na straně 110 - cvičení 9 a 11. Ideál je odpovědět postupně na všechny otázky, nebo si prostě vybírejte, máte na to 14 dní :-) Odpovídejte pokud možno celou větou, zapojte fantazii :-)

9.2.
Opakování, cvičení z učebnice

+ Dialog z Grammaire en dialogues - Une famille part en voyage, dialog k dispozici ZDE na YouTube.

Do seznamu slovíček na Quizletu, který už máte (lekce 9, ZDE), jsem doplnila slovíčka k dialogu a z hodiny...

Domácí úkoly:

1) Závěrečný překlad k lekci 9 v učebnci (str. 111/13)
2) Znovu si poslechnout dialog
3) Případně několik cvičení k dialogu (na zájmena ukazovací a přivlastňovací)
4) BONUS: TADY a TADY si můžete proklikat pár cvičení on-line.

Příští týden (16.2.) je hodina normálně, ale 23.2. tu nejsem, mám volno. Merci!

2.2
Individuální hodina, opakování

Video: Français avec Victor, 3 epizody, ZDE.

26.1.
Lekce 9 - úvodní text, nová slovíčka a výrazy, procvičování, konverzace

Doplnila jsem na Quizlet slovíčka z lekce 9 (viz seznam z minula, ZDE)

Z domácí úkol si dělejte cvičení z lekce 9, příště to procvičíme.

Případně překlad na nové výrazy:

1) Potřebuju jít domů.
2) Chceš (máš chuť) jít do restaurace?
3) Je mi zima, potřebuju svetr.
4) Mami, mně se ještě nechce spát!
5) Jestli máte žízeň, dejte si sklenici vody.
6) Nemá hlad, nepůjde do jídelny.
7) Nemáme chuť dělat cvičení z francouzštiny.
8) Když budeš něco potřebovat (přítomný čas!!!), zavolej mi.

19.1.
Individuální hodina, konverzace, opakování, kontrola úkolů

Příprava na lekci 9 - opakování přivlastňovacích zájmen (mon, ton, son...) - rozdala jsem kopii z Grammaire Progressive - pár cvičení si udělejte doma, ať si to připomenete, už to známe z loňska... Jestli vás baví klikat si na interaktivní cvičení na netu, mrkněte třeba TADY (v horní části stránky je tabulka a vysvětlení, cvičení až níže), TADY nebo TADY (souvislejší text).

BONUS pro radost :-) Madame Mimi - Episode 4 (trojku jsme zatím schválně přeskočili...) ZDE na YouTube, je to o zvířátkách, žádná těžká gramatika :-)

Dělám pro vás nový seznam slovíček na Quizletu ZDE - bude to 9. lekce, ale zatím jsou tam slovíčka z kopie z Grammaire Progressive + nějaká další z hodin, postupně rozšířím...


5.&12.1.
Opakování, cvičení k 8. lekci v učebnici, blízká budoucnost

+ nové nepravidelné sloveso "PRENDRE" - vzít, brát (3. třída sloves), stejně se časují i další slovesa (například APPRENDRE, COMPRENDRE)... Vyčasované ho lze najít na YouTube asi stokrát :-) Seriózní časování ZDE, jiná varianta (face to face s Francouzem v nadživotní velikosti) TADY :-)












Kdybyste si chtěli jazyky trochu propojit, TADY je hezké video s vysvětlením v angličtině (časování i příklady na prendre)

ÚKOL: proklikat TOTO cvičení na internetu, případně i TOHLE.

A tady máme malé cvičení na překlad, buď si ho uděláte doma, když stihnete, nebo poslouží příště pro práci v hodině:

1) Dám si sklenku červeného vína.
2) A co vy? Co si dáte vy?
3) Moje babička bere hodně léků.
4) Fotím svého psa.
5) Učím se čínsky, ale je to hrozně těžké.
6) Nerozumím tomu, proč tu není (on).
7) Rozumíte? Je to důležité!
8) Moje dcera se naučí vařit.

BONUS: Písnička od Grande Sophie - Les Bonnes Résolutions, ZDE na YouTube.

18.12.
Individuální hodina, opakování, cvičení z učebnice. Přes Vánoce platí zadání z minula :-) Joyeux Noel - a budu se těšit 5. ledna!

8.12.
La mort de Johnny Hallyday - zemřel francouzský "Elvis", idol několika generací... Některé z jeho slavných písniček si můžete poslechnout třeba ZDE, ZDE nebo ZDE.

Lekce 8 v učebnici: četba úvodního dialogu - slovíčka máte už od minula na Quizletu (TADY).

Domácí úkol přes Vánoce: více méně všechna cvičení k osmé lekci v učebnici, zejména pak souhrnná cvičení 98/6,7,8 + překlad na straně 99

+ Nový dialog z cvičebnice Grammaire en dialogues:
"Qu'est-ce que tu vas faire?" - zaměřený na blízkou budoucnost. Najdete ho ZDE na YouTube. Pusťte si ho několikrát, vracejte se k němu, ať mu bezpečně rozumíte, zkoušejte opakovat jednotlivé fráze... Abych vám to usnadnila, TADY k němu bude nový seznam slovíček na Quizletu, ale nestihla jsem celé v práci, musím dodělat přes víkend. Cvičení k dialogu máte k dispozici, ale netrvám na nich, někde vám tam bude chybět znalost nepravidelných sloves. Ale v seznamu na Quizletu jsou, ať se přes Vánoce nenudíte :-)

24.11. & 1.12.
Omlouvám se za chybějící zápis, nestíhám. Dnes jsme se nesešli - nic se neděje, akorát tedy příště opravdu "musíme" :-), protože pak 15.12. fr nebude. Připomínám náhradní hodinu v pondělí 18.12. v obvyklý čas.

Příště tedy začneme 8. lekci v učebnici, která je zaměřená na blízkou budoucnost, tedy tvary tvořené pomocí slovesa ALLER (jít/jet) + infinitiv (jde o ekvivalent anglické vazby "I am going to...) Už jsme v minulosti naťukli, není to těžké, naopak, spíš bych řekla, že je to zábavná gramatika :-)

Na příště si prosím zopakujte sloveso ALLER a jeho časování v přítomnosti - například ZDE (hezká stránka, je tam nejprve časování, i audio, a pak cvičení, která je nutná rozkliknout samostatně...

+ kdo by byl nevyužitý, vyrobila jsem už na Quizletu seznam slovíček k 8. lekci, takže už si můžete procvičovat. ZDE.

10.11.
Individuální "oprašovací" hodina - opakování sloves être / avoir, pravidelná slovesa první třídy...

3.11.
Individuální hodina - kontrola překladu ze závěru 7. lekce v učebnici, konverzace podle otázek z učebnice

+ dialogy z cvičebnice Grammaire en dialogues - tentokrát jednoduché, z první lekce, opakovací, na rozlišování sloves etre a avoir :-)

1. dialog ZDE (Dans une cité universaitaire), 2. dialog TADY  (A la caféteria) na YouTube... 

Za domácí úkol cvičení k dialogům + konverzační otázky dole (kdo nemá, může si přijít ke mně pro text...)


20.10.
Volební speciál :-)
Hodiny - Quelle heure est-il?


Kdo si chce hodiny procvičit, může třeba na internetu TADY.


13.10.
Individuální hodina, opakování po delší době, konverzace

Domácí úkol: 

1)Doplňte do textu chybějící výrazy:
maison, samedi, pense, vont, contents, jour, journal, elections, l'actualité, aiment, vendredi, vais

Il y a des ___________ parlementaires la semaine prochaine: ___________ après-midi et __________ matin. Je ________ aller voter, parce que je ________ que c'est important. J'aime la politique - je lis ___________ sur internet et je regarde le ___________ télévisé chaque ________. Mais il y a beaucoup de gens qui n'_________ pas la politique: ils ne ___________ pas aux urnes, ils préfèrent rester à la __________ - et après, ils ne sont pas __________ avec nos politiciens. C'est difficile!


+ Jako opáčko si udělejte tento překlad :-) (chybějící slovíčka najdete v poznámkách z hodiny nebo v opakovacím sešitku, který si postupně doplňujeme)

1) Můj pes má pořád dobrou náladu. 
2) Jseš hodně unavená? Vím, že máš hodně práce.
3) Můj kolega se jmenuje Pavel. Má kancelář vedle mě.
4) Máme poradu každý den v deset. (porada = une réunion)
5) V mé peněžence jsou platební karty, lístky na metro a občanský průkaz.
6) Rád chodím do kina: dávám přednost válečným filmům/filmům o válce. (válka = la guerre)
7) Dvanáctého listopadu v pět hodin bude večírek.
8) O víkendu budu mít sraz s kamarádem. (doslova "potkám se s kamarádem")


22.9.
Zápis teprve udělám, ale prozatím jsem aspoň začala seznam slovíček na Quizletu - 7. lekce, ještě tam budu doplňovat. Najdete ho ZDE.

Omlouvám se, nestíhám zapisovat :-) Ale vy víte, co bylo za úkol... Opakujte si gramatiku 6. i 7. lekce v učebnici, hlavně se zřetelem na ženské tvary přídavných jmen. Do seznamu na Quizletu viz výše jsem doplnila slovíčka z kopií, které jsem rozdávala při hodině...

Dále si můžete procvičovat přídavná jména například ZDE (jsou tam i pravidla, můžete si je nechat přečíst od rodilé Francouzky...), ZDE (velmi jednoduché, instrukcemi v angličtině :-)), nebo ZDE (taky celkem snadné). Všude je možnost nechat si to opravit, ukážou vám správné řešení...

15.9.
Měsíce v roce - přehled + na netu jsem našla tuhle pěknou osmisměrku, kde si můžete všech 12 měsíců vyškrtat :-) + doplnila jsem měsíce do seznamu na Quizletu, který máte z minulé hodiny (viz níže). POZOR - s měsíci se vždy váže předložka EN: Il fait froid EN janvier. L'école commence EN septembre.
Datum uvádíme ve formátu: Nous sommes LE 15 juillet...














- Dělali jsme cvičení z učebnice v lekci 6
- Jako úkol si můžete udělat poslední cvičení v této lekci (není to překlad, spíš situace - a vědět, co kdy říct...)

+ dále jsme se vrátili k sešitku "Mon Carnet Personnel" - doplnili jsme si stranu 8 a 9 (rozvrh dne)

BONUS: písnička Joe Dassin: Le Petit Pain au Chocolat (vtipný retro klip ZDE na YouTube)


8.9.
Úvodní hodina po prázdninách

Jednorázové "ťuknutí" - minulý čas od slovesa "être", jen abyste uměli říct, kde jste v létě byli:

J'AI ÉTÉ EN ITALIE = Byl jsem / byla jsem v Itálii.

(Jde o slovesný čas nazývaný "passé composé", složená minulost, tvarově se podobá anglickému "present perfect", ale význam má čistě do minulosti. Skládá se z pomocného slovesa "AVOIR" v příslušné osobě v přítomném čase + minulého příčestí od sloves - některá ho tvoří pravidelně, jiná nepravidelně, ale to nás čeká nejdřív někdy po novém roce...)

Návrat k učebnici: četli jsme úvodní texty k lekci 6 - dva vtipy ve spodní části stránky si čtěte za domácí úkol, můžete se je naučit vyprávět, cha cha :-)

Domácí úkol: str. 75/1, 4, 6 + 76/9

+ BONUS: Mon Carnet Personnel - sešitek pro opakování a přehled, co už umíme, vyplnili jsme do strany 6 (strana 8-9 je jako fakultativní domácí úkol - popište svůj běžný den) Další kopie k dispozici u mě v učebně!

Nový seznam slovíček na QUIZLETU ZDE (Lekce 6 v učebnici plus pár slovíček okolo...)

27.7.
Individuální hodina, opakování, konverzace

Země a národnosti + předložky:

Obecně platí:
- země v ženském rodě - EN, ale bez členu (en France, en Italie, en République tchèque)
- země v mužském rodě - À + člen určitý (au Maroc, au Japon, au Portugal, aux États-Unis)
- města - pouze předložka À, bez členu (à Paris, à Prague...)
+ samozřejmě existují výjimky, jinak by to nebyla francouzština :-) (zejména, pokud země či město začíná na samohlásku, dává se spíš EN než À: například en Athènes, en Irak...) 

Přídavná jména si můžete procvičit TADY (přetahujete myší, podle toho, co slyšíte, páni vlevo, dámy vpravo :-)) nebo TADY (celebrity, dělali jsme v hodině), případně TADY (stránky univerzity v Texasu, vysvětlení je tam anglicky, ale je to úžasně udělané, doporučuji, pokud vám angličtina nevadí...)





























A jinak dobrá zpráva, spravila jsem Quizlet, výslovnost už je čistě francouzská :-) Užijte si léto a aspoň občas si francouzštinu procvičte, půjde nám to pak v září lépe!!!

BONUS: písnička :-) Françoise Hardy - Comment te dire adieu. Koukejte, jak nenuceně pohybuje zpěvačka rty a jak jí jdou ty koncovky (ve slovech ADIEU, je VEUX, un PEU...) Pusu dejte na E a pak jen posuňte rty dopředu, uvnitř pusy se nic nezmění :-))


20.7.
Opakování dialogu, zeměpis - země, národnosti, doplňování do mapy...

+ Madame Mimi, část druhé epizody (ZDE na YouTube)

Příští čtvrtek ještě počítám s poslední letní opakovací hodinou, ale v srpnu máte prázdniny. A abyste se nenudili, připravila jsem Vám další dva seznamy slovíček na Quizletu (procvičování přes mobil je opravdu super, už jsem si to konečně taky vyzkoušela, doporučuji!)

1) Slovíčka k zeměpisu (Jerôme et la Géographie): seznam ZDE.

2) Slovíčka k oběma epizodám Chez Mimi (1&2): ZDE. Tento seznam předpokládá, že si obě epizody pustíte alespoň ještě jednou... Ale i pokud by Vám seriál připadal příliš infantilní (což on je, to uznávám :-)), klidně si můžete tento seznam procvičovat jen tak, obsahuje velmi užitečnou slovní zásobu (včetně zdvořilostních frází, počasí, určování času apod...)

Příjemné jazykové prázdniny - a budu se těšit na začátku září (začátek výuky potvrdím mailem).

13.7.
Fonetika - nosovky :-) Rozdíl mezi nosovým O, E a A, rozlišování při poslechu...
Nejprve jsme shlédli didaktické video: ZDE na YouTube (nebudete rozumět, nevadí, ale obrázky jsou dost názorné)

Pak jsme zkoušeli vyslovit trojice slov, které se liší jen nosovkami, například tato slova:

VIN - VENT - VONT
BAIN - BANC - BON
SAINT - SANS - SON
LIN - LENT - LONG
TEINT - TANT - TON
FAIM - FEND - FONT

PAIN - PAN - PONT

... A zkoušeli jsme při poslechu rozlišit, o které slovo jde... Ještě si to zopakujeme :-)

Pak dialog na zopakování vazby "il y a":
Jerôme et la Géographie, poslech možný ZDE na YouTube.

Za úkol je pouze zopakovat si dialog, zkusit si ho opakovat po nahrávce, zaměřit se na rozeznávání nosovek, příště si ho zkusíme zinscenovat :-)


30.6. Opakování

23.6.
Hodina se nekonala, nebyli studenti :-)

Kdo si chce procvičit probranou gramatiku, tady je nepovinný domácí úkol :-)

Vybírejte správnou verzi:
1) Mon - ma - mes oncle a soixante-un - soixante et un - soixante-vingt ans. 
2) Combien de degrés il fait aujourd'hui - aujourdhui - demain - hier?
3) Qu'est-ce que tu vas fais - faire - fait ce weekend?
4) Mon frère fait de - du - de le - de la tennis.
5) Dans mon salon est - il y a - sont - il a une télévision.
6) Tu as - a - ai - â envie de regarder le match?
7) Mes grand-parents ont - sont - font un chat à la maison.
8) Je suis informaticien. Je cherche - répare - écoute - déjeune les ordinateurs.
9) Je n'habite plu - plus - non - toujours à Prague.
10) Qu'est-ce que tu pense - regarde - aimes?
11) Est-ce que tu as des animaux? Non, je n'ai pas d'animaux - des animaux - les animaux.
12) C'est ton - ta - tes soeur? Elle es - est - e - être très jolie!


16.6.
Opakování, konverzace, kontrola cvičení z učebnice (str. 70); překlad ze strany 71 zůstává jako úkol na příště.

Do seznamu na Quizletu (5. lekce) jsem doplnila další slovíčka, zejména z kopie ke gramatice IL Y A... (dala jsem tam i celé věty, ať si to naposloucháte). Seznam je TADY (ať nemusíte hledat v historii níže).

Nová gramatika: IL Y A (s kopií z Grammaire progressive du français) = je tam, jsou tam (obecně, i pro plurál, tvar se nemění); pro uvedení nové situace, popis obrázku... ale i když něco hledáme třeba ve městě, popisujeme své okolí...

Za domácí úkol: cvičení z této kopie (doporučuji dělat se seznamem na Quizletu, půjde vám to lépe, jsou tam všechna ta slovíčka i se členy, tedy se správným rodem, ať nemusíte složitě dohledávat).

Příště se trochu pohrabeme v kabelce :-) Budeme si říkat, co máme v tašce - Dans mon sac, il y a un livre, mon portefeuille, un stylo...


9.6.
Individuální hodina, konverzace

Popis rodiny (kontrola úkolu - ale určitě si ráda poslechnu i vyprávění ostatních, tedy úkol z minula platí :-))


Chez Mimi - dokoukali jsme první epizodu (odkaz viz zápis z minula) :-) (Budete-li mít čas, pusťte si to doma, aspoň zjistíte, kdo chystal ten večírek a proč byly ve schodišti balonky :-))

Domácí úkol pro všechny: učebnice str. 70 cvičení 7 (písemně vymyslet otázky k odpovědím) + závěrečný překlad k lekci 5 (71/12)

2.6.
Konverzace, opakování - přivlastňovací zájmena, členové rodiny...

Popis rodinné fotografie:
C'est qui? / Qui est-ce? (obě možné, druhé je formálnější)
Qui est la dame à côté de toi?
Qui est le monsieur à gauche / à droite?
(pozor, neříkáme v tomto kontextu femme/homme, není to slušné... podobně jako rozdíl "žena vs. paní")
La dame à côté de moi est ma mère.
Elle a quel âge?
Elle a 62 ans.
Qui est le petit garçon sur le balcon? - C'est mon cousin. Il a six ans. Il est encore petit.
Et qui est la jeune femme entre tes deux frères? C'est ma tante. 
Elle a des enfants? - Oui, elle a trois enfants.

Za pomoci těchto návodných vět zkuste popsat rodinu dle svého výběru. Přineste si nějakou fotku do hodiny - samozřejmě může být fiktivní, nebo vystřižená z časopisu, stažená z internetu...

+ BONUS: nový retro seriál Chez Mimi, shlédli jsme část první epizody ZDE.

Užitečná slovíčka: le concierge (domovník), le fou (blázen), le chanteur/la chanteuse (zpěvák, zpěvačka), l'appartement (byt), une blague (vtip), un emploi (zaměstnání), mon nouvel emploi (mé nové zaměstnání)... 

Příště se podíváme na zbytek :-)

26.5.
Omlouvám se, nějak jsem nezvládla zápis, ale Vy určitě víte, co bylo za úkol :-)

Grammaire progressive - kopie k přivlastňovacím zájmenům, doplnit cvičení...

Do seznamu k 5. lekci na Quizletu jsem doplnila některá nová slovíčka.

19.5.
Procvičování slovesa AVOIR, konverzace

Číslovky 20 až 100 - veselé návodné video s dobrou výslovností ZDE na YouTube.














Procvičování pomocí matematických příkladů (vingt-et-un plus cinq font vingt-six...) a pomocí věku: Quel âge as-tu? (Kolik ti je?) nebo Tu as quel âge? - J'ai trente-cinq ans. Mon fils a deux ans. Ma mère a soixante-et-un an.

NOVÉ VAZBY se slovesem AVOIR: 
J'ai froid.
Tu as chaud.
Il a faim.
Elle a soif.
Nous avons sommeil.
Vous avez envie de regarder un film.
...
(zima, horko, hlad, žízeň, spánek/únava, chuť)


Pak jsme si četli sekci Mécanismes v učebnici (str. 59, začátek páté lekce, pod úvodním textem)

Hlavní úkol na příště: PŘEKLAD, KTERÝ NAJDETE NÍŽE V RÁMCI ZÁPISU Z MINULÉ HODINY, VŮBEC JSME SE K NĚMU NEDOSTALI, PŘIPRAVTE SI HO DOMA, ZKONTROLUJEME PŘÍŠTĚ SPOLEČNĚ.


12.5.
Opakování, kontrola úkolů (závěrečný překlad k lekci 4)

Nové sloveso: AVOIR, mít
Zvuková podoba slovesa: ZDE na YouTube ve formě infantilní písničky :-) 

Začátek 5. lekce v učebnici - čtení dialogu, první cvičení














Na QUIZLETU máte nový seznam slovíček k 5. lekci (obsahuje i číslovky od 11 do 70) plus bude se dále rozšiřovat... Najdete ho ZDE.

Jednoduchý překládek na procvičení (na to, aby to byl úkol, je asi pozdě, ale uděláme společně v hodině :-))
1) Máme malého psa. A vy? Máte nějaké zvíře?
2) Máš chuť dívat se na nějaký film?
3) Můj bratr nemá chuť jít s námi. Raději zůstane doma.
4) Tvůj přítel má dvě děti?
5) Můj syn mi pomáhá uklízet.
6) Francie má nového prezidenta. Jeho ženě je 64 let.
7) Oni jsou unavení. Nemají chuť jít na procházku.
8) Francie má dvacet sedm regionů.

5.5.
Individuální hodina: konverzace, opakování, kontrola domácího úkolu z pracovního listu

Procvičování dialogu Alexandre travaille

BONUS: Le Français avec Victor, épisode 2 (ZDE na YouTube)

28.4.
Politika - ještě jednou malé opáčko, kontrola překladu

Dialog Alexandre travaille - opakování

Konečně jsem doplnila některá slovíčka z dialogu do posledního seznamu na Quizletu (odkaz viz níže nebo ZDE).

Domácí úkol: dodělat si závěrečná cvičení z učebnice (včetě závěrečného překladu k lekci 4) + cvičení na pravidelná slovesa, která jsou v kopii s dialogem

21.4.
La politique :-) - les élections présidentielles en France:
le président, les candidats, voter, gagner, à gauche, à droite, au centre, le premier tour...

Jednoduchý - a zcela dobrovolný!!! - překládek (i vy už umíte mluvit o politice :-)):
Francouzi budou volit prezidenta. Kdo vyhraje? Marine Le Penová je vpravo, Jean-Luc Mélenchon je vlevo, Emmanuel Macron je ve středu... První kolo je v neděli, 23. dubna. Ve Francii jsou volby vždycky v neděli.

Dále jsme si vzhledem k menší účasti udělali úkrok stranou/opakování, a pustili jsme si dialog z cvičebnice Grammaire en dialogues, zaměřený na pravidelná slovesa 1. třídy: Alexandre travaille, ZDE na YouTube. Text je k dispozici u mě v učebně, některá ze slovíček k dialogu přidám do posledního seznamu na Quizletu.


7.4.
Opakování, procvičování slovesa aller s pomocí dvojlistu z minula - dopravní prostředky atp.

Cvičení z učebnice - struktura AIDER quelqu'un À faire quelque chose (doslova: "POMÁHAT někomu něco dělat")
- dělali jsme cvičení 57/5

Písnička: Carla Bruni - Je suis le plus beau du quartier, ZDE na YouTube :-)

DOMÁCÍ ÚKOL přes Velikonoce:
- dělat cvičení z učebnice na stranách 57-58 (tedy do konce lekce, zejména si společně zkontrolujeme závěrečný překlad + cvičení 57/7 - tvoření otázek k již zapsaným odpovědím)


31.3.
Poisson d'avril! (Apríl! :-)) Nous sommes le 31 mars, Demain, on va être le premier avril... Pour le premier avril, on fait des blagues...

Opakování - sloveso faire a aller, znovu jsme prolétli testík z minula, konverzovali jsme o počasí atp :-) (Il fait beau, il fait froid, il fait chaud...)

Procvičování slovesa ALLER - z Grammaire progressive - débutant, kdo nemá kopii, může si pro ni přijít ke mně do učebny... Dopravní prostředky: když jsme uvnitř, je předložka EN, když sedíme na něčem (nebo jdeme pěšky), je předložka À (za domácí úkol si dělejte cvičení z tohoto dvojlistu, budeme s ním pracovat ještě příště)














Pak jsme opakovali dialog z učebnice (lekce 4) - měli byste umět svými slovy popsat, co se děje u Picardů doma, tedy co kdo dělá a proč nejdou do zoo...

Nakonec jsme si pustili znovu všechny čtyři epizody "detektivky" Monsieur Pourquoi :-), sestřih všech dílů najdete TADY.

Jako úkol zůstává i překlad, který byl na dnešek z minula (viz níže), vůbec jsme ho nekontrolovali.

24.3.
Testík na sloveso faire - pro ty, kdo nebyli, vkládám sem:


1. Qui ___________ le ménage chez vous?
2. Ma mère ___________ la cuisine avec ma soeur.
3. Vous aimez ___________ du ski dans les Alpes?
4. Qu'est-ce qu'il ___________ ?
5. Vous ___________ du sport?
6. Oui, nous ___________ du vélo.
7. Mon frère ___________ du théâtre depuis 4 ans.
8. Mes amies ___________ de la gymnastique moderne.
9. C’est ma soeur qui ___________ les courses pour toute la famille.

10. Il ___________ beau aujourd’hui.

Dále jsme začaly 4. lekci v učebnici - nově se naučíme sloveso ALLER (jít, jet), které má široké využití (mimo jiné pro vyjádření blízké budoucnosti - je vais manger = budu (doslova "půjdu") jíst)















Nový seznam slovíček na QUIZLETu najdete TADY (4. lekce v knize plus další slovíčka, co projdou kolem :-))

Domácí úkol: učit se slovíčka z Quizletu, naučit se paradigma slovesa aller, případně některá cvičení v učebnici (například str. 55-56, cvičení 1 a 2)

+ pár větiček na procvičení nového slovesa:
1) Můj syn chodí do školy.
2) V létě jedeme k moři.
3) Dnes jdu do divadla se svým přítelem.
4) Děti jdou s vámi?
5) Jdeš se se mnou najíst?
6) Budete se koukat na film v televizi?


BONUS: Písnička Gilbert Bécaud - L'Important, c'est la rose, klip ZDE na YouTube.


17.3.
Individuální hodina: opakování látky z minulé hodiny, procvičování, dialogy, konverzace

Užitečná slovíčka z dnešní hodiny jsem doplnila do stávajícího seznamu na Quizletu (odkaz ZDE); nový seznam začnu tvořit zase od čtvrté lekce v učebnici.

Na konci hodiny jsme si pustily další retro výukový pořad - Le français avec Victor, první lekci, jednoduché zdvořilostní dialogy na recepci hotelu. Odkaz na YouTube ZDE (pozor, je to dohromady 8 epizod pořadu, my jsme dnes koukaly jen na tu první). Jsou tam titulky, nebojte se toho :-)

Domácí úkol: učit se slovíčka, koukat na video + překlad na závěr 3. lekce z učebnice (47/14)

Příště bude na úvod hodiny malý testík na sloveso FAIRE + začneme 4. lekci v knize.


10.3.
La Journée de la Femme! (jsme trochu opoždění, pravda, MDŽ bylo už ve středu, ale krátce jsme si to připomněli :-))
Pro odlehčení jsme poslouchali písničku z YouTube, najdete ji ZDE. (překlad k dispozici u mě v učebně :-))


Rozdíl bonjour X bonne journée (Dobrý den v úvodu setkání X přání "Hezký zbytek dne" při loučení)
stejně tak: bonsoir (dobrý večer) X bonne soirée (hezký zbytek večera nebo "užij si večer")

Opakování, procvičování:
- kontrola překladu (zadání viz níže)
- procvičování otázek a odpovědí, např:
Qu'est-ce que tu fais ici? - J'étudie le français...
Qui fait la cuisine chez vous? - C'est moi qui fait la cuisine chez nous...
- cvičení v učebnici, str. 44-45

Domácí úkol: dál se učte slovíčka, procvičujte si výrazy se slovesem faire, dělejte cvičení v učebnici (konkrétně na příště zejména cvičení na str. 46-47)

Příště asi ještě věnujeme hodinu opakování, možná si napíšeme mini testík na sloveso faire :-), 4. lekci začneme spíš až za 14 dní...

Bonne journée! :-)


















3.3.
Sloveso FAIRE: procvičování, nové vazby

1) Sporty: pozor, vazba s předložkou DE, která se kombinuje se členem, v mužském rodě vzniká stažený tvar DU (de + le) je fais du tennis, je fais du sport, je fais de la natation, tu fais de l'exercice, nous faisons du yoga, elle fait du pilates...

2) Další činnosti sportu podobné: faire du shopping, faire du bricolage

3) Jiné vazby bez předložky "de" (bohužel rozdělení je nelogické, musíme si to pamatovat): faire les courses, faire la sieste, faire attention, faire la cuisine, faire des exercices (= cvičení v učebnici), faire une promenade

4) Počasí: il fait beau (= venku je hezky, ustálený obrat - existují další, ale zatím se učit nebudeme)

Překládek jako domácí úkol:
1) Co tu děláš? - Chodím na jógu s kamarádkou. (= dělám jógu)
2) Dneska je krásně.
3) Miluju plavání! Plavu každý čtvrtek.
4) Kdo u vás uklízí?
5) V sobotu odpoledne chodím na procházku se psem.
6) Dávejte pozor! Francouzština není těžká!
7) Na co se díváš? Na tenisový zápas? (= un match de tennis :-))
8) Proč nejste v kanceláři? - Protože se učíme francouzsky.


Do seznamu slovíček na QUIZLETU (odkaz viz níže, zápis z minulé hodiny) jsem doplnila slovíčka z dnešní hodiny, podívejte se!

Jako BONUS jsme koukali na písničku zaměřenou na předložky, znovu se na ni podívat můžete ZDE na YouTube.


24.2.
Opakování číslovek do dvaceti + nakupování
Dans un magasin - v obchodě...
(viz kopie s číslovkami z minula)

Slovíčka k této kopii plus slovíčka ze třetí lekci v učebnici (kterou jsme konečně začali) máte ZDE na QUIZLETU (nový seznam).

Sloveso FAIRE: nepravidelné sloveso
Je fais
tu fais
il fait
nous faisons
vous faites
ils font

(výslovnost viz Quizlet)

Faire la sieste = odpočívat :-)















Úkol na příště: učit se slovíčka, opakovat si probraná cvičení a dialog v učebnici (úvodní dialog k lekci 3)


Na závěr písnička: Vincent Delerm - Fanny Ardent et Moi, poslechněte si ji znovu ZDE na YouTube 


17.2.
Opakování + testík

V hodině jsme dnes psali malý testík na sloveso être, slovní zásobu a pravidelná slovesa 1. třídy. Pro ty, kdo nebyli, se pokusím vložit testík sem, ale je to hrozně malé, nevím, jestli přečtete (nejde sem bohužel vložit pdf, musí to být jpg/obrázek). Můžete se pro test zastavit u mě ve třídě v úterý nebo ve středu. 
Za odměnu jsme si pustili další dvě epizody Monsieur Pourquoi, je to napínavé, těšte se! Tentokrát tam byly tyto zajímavé výrazy/slovíčka:
l'argent - peníze
arrêter - zastavit, zatknout (Je vous arrête!)

Také pozor na záměnu: où versus ou (čte se stejně, jen první znamená "kde" a druhé "nebo")
- Où es-tu? Où est le livre sur Paris?
- Thé ou café? Noir ou blanc?

Nakonec: číslovky do dvaceti, pracovali jsme s kopií z Grammaire progressive du français, niveau débutant, Unité 24) - počítání do dvaceti (vyšší číslovky zatím ne), jednoduché fráze typu: Combien ça coûte? C'est combien? (= Kolik to stojí? druhá fráze je hovorovější než první). Odpovídáme: Ça coûte cinq euros... / C'est cinq euros... 

Domácí úkol: učit se slovíčka, procvičit si číslovky... Příště UŽ OPRAVDU :-) začneme 3. lekci v učebnici.


6.2.
Další opakovací hodina, studenti se vzorně prostřídali :-) Za domácí úkol si i nadále opakujte pravidelná slovesa podle vzoru PARLER (viz níže), příště si do začátku hodiny dáme MINI testík :-) (Pouze pro Vás, samozřejmě, neznámkovaný :-))

Kdo chce, může si opakovat na těchto větičkách:

1) Začínáme první lekcí.
2) V sobotu jím vždycky v restauraci.
3) Nerad hraju hokej.
4) Ty se učíš francouzsky?
5) V neděli jsem doma. Dívám se na televizi a povídám si s přítelkyní.
6) Vy hledáte svého kolegu? - Ano, není v kanceláři.

Druhý domácí úkol - promrskat si číslovky do deseti, pomůže Vám k tomu například toto video na YouTube (počítá se tam až do dvaceti, stejně vás to brzy čeká, kdo chce, může se naučit do zásoby, ale zatím stačí ta desítka :-)

A příště (17.2., 10:15-11:15) už určitě začneme 3. lekci v učebnici! ;-) Přijďte v hojném počtu!


3.2.
Opakovací hodina - dělaly jsme téměř to samé co v pátek 27.1. (viz níže). Příště půjdeme dál a začneme 3. lekci v učebnici.

POZOR, již v pondělí 6. ÚNORA V ČASE 12:15-13:15 se sejdeme na náhradní hodinu (v pátek 10.2. výuka odpadá). Merci!


27.1.
Individuální hodina - opakování

Kontrola domácího úkolu - z učebnice + z Grammaire progressive du français - niveau débutant complet, U9 - C'est beau! C'est bon! (kopie z minula)

Procvičování daných struktur, výslovnost, mikrodialogy

Číslovky do šesti:

un
deux
trois
quatre
cinq
six

Jako bonus dětská básnička (obdoba "Jedna dvě, Honza jde...":-))

Un, deux, trois
Je vais dans le bois
Quatre, cinq, six
Cueillir des cerises!

GRAMATIKA: opakování pravidelných sloves 1. třídy (s koncovkou na -ER v infinitivu)

Známe již tato slovesa: parler, regarder, aimer, étudier, travailler, manger, jouer, commencer, discuter, chanter...

(všechna tato slovíčka + výše uvedené číslovky přidávám do seznamu slovíček na Quizletu z minula, hlavně kvůli výslovnosti)

Příště bude ještě opakovací lekce - a podle počtu studentů buď začneme 3. lekci v knížce, nebo ne...


POZOR, organizační poznámka!
3. února je hodina podle plánu, ale 10. února mám bohužel volno, takže hodina odpadá. NÁHRADNÍ HODINA PRO ZÁJEMCE PROBĚHNE V PONDĚLÍ 6. ÚNORA V ČASE 12:15-13:15.


Na závěr písnička pro dobrou náladu, těžká klasika neurazí:
Edith Piaf: Je ne regrette rien (= Ničeho nelituji) Znovu poslechnout si ji můžete ZDE na YouTube! Bon weekend!



20.1.
!!! Vytvořila jsem pro Vás nový seznam slovíček na Quizletu, najdete ho ZDE.

Opakování: dny v týdnu, pravidelná slovesa

Písnička na úvod: Les jours de la semaine (odkaz na YouTube ZDE)

Testík: překlad v hodině :


1) Každé pondělí jsem na hodině angličtiny.
2) Ty jsi u Pascala?
3) Děti jsou na prázdninách.
4) Jsme v Paříži, na Severním nádraží.
5) Pan Bílý je v kanceláři.
6) Mám rád holky.

1) Le lundi, je suis au cours d'anglais.
2) Tu es chez Pascal?
3) Les enfants sont en vacances.
4) Nous sommes à Paris, à la gare du nord.
5) Monsieur Blanc est au bureau.

6) J'aime les filles.

Lekce 2 v učebnici: dočetli jsme dialogy, udělali pár cvičení na stranách 34-35

Domácí úkol: učebnice str. 36/7 + 37,12 (překlad)

Na odlehčení jsme se dívali na retro výukový pořad Téléfrançais, odkaz ZDE na YouTube (pouze do 3:44 min)

Les aventures de monsieur Pourquoi, le Superdétective :-)


Na závěr hodiny jsme opět pracovali s kopií z Grammaire progressive du français - niveau débutant compet, U9
C'est beau! C'est bon! (hodnocení, výkřiky nadšení apod... slovíčka z této kopie jsou zahrnuta v seznamu slovíček na Quizletu, viz výše)


13.1.

Opakování: dny v týdnu

Aujourd'hui, nous sommes vendredi = dnes je pátek
Le vendredi, je suis au cours de français = V pátek (každý pátek) jsem na hodině francouzštiny...

Kontrola domácího úkolu (z kopie z minula): str. 21/4 (Grammaire progressive...)

Učebnice Francouzština pro samouky - máme hotové kopie učebnice (do lekce 12), kdo nemáte, zastavte se pro ni u mě ve třídě v průběhu týdne

Dnes jsme začali lekci 2 (str. 28): À Paris = v Paříži
- četli jsme zatím pouze první dialog

Gramatika:
- předložky: à, dans, en, chez, de
- určité a neurčité členy
- je connais = já znám (nepravidelné sloveso, zatím pouze dva tvary je connais, vous connaissez = vy znáte)

Úkol: učit se slovíčka k této lekci, pročítat si výklad ke gramatice a výslovnosti (str. 33-33)
Cvičení str. 34-35 (34/1,2,3 + 35/1,2)


Písnička pro dobrou náladu :-) Jacques Dutronc (přezpíval Hervé Cristiani): J'aime les filles, znovu si ji poslechnout můžete na YouTube ZDE.


6 .1.

Opakování, procvičování, dialogy

- kontrola překladu na straně 27, cvičení 13

- opakování slovesa BÝT (être) podle cvičebnice Grammaire progressive du français - niveau débutant complet

(je to velice praktická učebnice, budu Vám z ní pravidelně nosit kopie; jeden exemplář je v knihovně, ale bylo by lepší si ho nepůjčovat absenčně, raději bych, aby byl k dispozici všem... Pokud byste chtěli zainvestovat, cvičebnici lze běžně zakoupit v knihkupectví - měli by ji mít například v NeoLuxoru, samozřejmě také v internetových knihkupectvích, například ZDE , stojí něco přes 400,- Kč, ale je to dobrá investice :-)

- Do příště se pokusím alespoň zadat na REPRO zakázku na kopie Francouzštiny pro samouky, ale hotové to nejspíš tak rychle nebude. Přinesu nakopírovanou druhou lekci a pojedeme dál...


DOMÁCÍ ÚKOL: šestá lekce z výše zmíněné Grammaire progressive, sloveso být plus cvičení na pravé straně (2/pravý sloupec, 4) - ostatní jsme dělali v hodině


NOVÝ SEZNAM SLOVÍČEK NA QUIZLETU ZDE
(slovíčka k nakopírované lekci z cvičebnice, ať moc netrpíte u domácího úkolu :-))


16.12.

Opakování: C'est / Ce n'est pas / Est-ce que...

Noël - Vánoce - jednoduchý dialog o dárku :-) C'est un cadeau...

Časování pravidelných sloves 1. třídy (končících v infinitivu na -ER), vzor PARLER




První lekce v učebnici FRANCOUZŠTINA PRO SAMOUKY (strana 20-21), dialogy + slovíčka

Abyste si mohli efektivněji opakovat o Vánocích, vytvořila jsem pro Vás nový studijní set na Quizletu, jmenuje se "1. lekce", ale jsou tam kromě slovíček z nové učebnice i jiné výrazy. Najdete ho TADY.

Podívejte se na francouzštinu alespoň jednou za týden i během svátků, prosím :-) Projděte si celou lekci 1 - včetně výkladu o výslovnosti a mluvnici + cvičení na stranách 26-27 (s výjimkou hláskování ve cvičení 12, to dělat nemusíte). Společně si zkontrolujeme překlad na straně 27, cvičení 13.

PŘÍŠTÍ HODINA V PÁTEK 6. LEDNA V 10:15!!!

JOYEUX NOEL! :-)



9.12. 

Opakování látky z minula (je m'appelle, je parle...)

Sloveso být: ÊTRE
















Výrazy: C'EST.... = TO JE

C'est un livre
C'est une table 
C'est un ordinateur
C'est un homme
C'est une femme

Pozor na výslovnost: vážeme před samohláskou, ozve se T, které je jinak němé... (C'est une femme: vyslovíme setynfam)

QU'EST-CE QUE C'EST? (vyslovíme keskse) = CO TO JE?


Retro video (výukový program FR ze 70. let :-)
Můžete si znovu pustit ZDE (stačí první část, cca do min 4:30)


+ První lekce v učebnici FRANCOUZŠTINA PRO SAMOUKY (strana 20), dialogy + slovíčka

Můžete si v první lekci číst o gramatice i výslovnosti, příště začneme první jednoduchá cvičení...


POZOR! Příště (16.12.) výjimečně začíná hodina už v 10 (10:00-11:00). 23. prosince už máme prázdniny, uvidíme se tedy pak až v pátek 6. ledna. Sledujte tyto stránky, přidám vám tam sem tam nějaký odkaz, ať nemáte nouzi o podněty :-) Těším se příště!



2. 12. Úvodní hodina

Představování, formality


Je m'appelle...
Je suis tchèque
J'habite à Prague
Je parle anglais, français et russe...
J'aime la France, les voyages, les livres, le cinéma...


Kdo si chce procvičit slovíčka, má tu možnost pomocí interaktivního internetového nástroje QUIZLET:

Mám tam svůj profil (Eliska_Mat), kam přidávám seznamy slovíček pro různé skupinky: každý ze studijních setů si můžete procvičit mnoha způsoby (flashcards, testík, diktát, hry...). Cvičně jsem pro Vás vytvořila tento set - na něm si můžete vyzkoušet, co Quizlet umí...

Výslovnost: jako domácí úkol si můžete číst o fr. výslovnosti z kopií z Francouzštiny pro samouky, příště se výslovnosti budeme věnovat systematičtěji + začneme první jednoduché dialogy

Poslouchali jsme písničku Ne me quitte pas (Jacques Brel), můžete si ji poslechnout tady na YouTube

Těším se na Vás příští týden ve stejný čas!


Žádné komentáře:

Okomentovat