Angličtina AJ-17

18.2.
Úvod do present perfect - začátek lekce 4A - Parents and teenagers
Poslech dialogů ze str. 28/9

Za domácí úkol si prosím dodělejte druhé cvičení z Grammar Bank (133 4Ab) + můžete si vytisknout některou z tabulek nepravidelných sloves v AJ a studovat ten takzvaný "třetí sloupeček" (příčestí minulé), který pro tvorbu present perfect potřebujeme.

Příště si zahrajeme tradiční hru HAVE YOU EVER...? 

4.2.
Opakovací hodina, rozdíl mezi past continuous a simple past.

28.1.
Obnovená premiéra, paráda! Dneska bylo cílem se trochu rozmluvit a vzpomenout si zejména na nepravidelné tvary sloves v simple past, v jednoduché minulosti. Určitě doporučuju si je oprášit, ale vůbec to nebylo špatné! Od jakých sloves jsou tyto minulé tvary? :-)
took, made, brought, caught, came, stole, ran, read, cut, saw, flew, could, went, built, began, spoke, won, said, chose, lost, knew, left...

Za týden nebo za dva už se vrhneme na lekci 4A v knížce, kde na nás vyskočí ze zálohy present perfect, předpřítomný čas. Tak proto Vaší pozornosti doporučuji ty seznamy nepravidelných sloves, klidně si nějaký najděte / vytiskněte (třeba TADY nebo TADY - irregular verbs past tense list) a nalepte si ho na dveře či na ledničku - a rovnou už si k tomu recitujte i ty tvary ve 3. sloupečku...)

Jinak jsme se dnes zaměřili na to, jaké je to mít den blbec :-) Takže nové jsou pro Vás možná výrazy: to spill = rozlít, to drop = upustit, to slip = uklouznout, to knock over = převrhnout, to trip = zakopnout... Tak ať se Vám nic takového neděje!

9.12.
Z testíku níže vyplývá, že jednou z oblastí, kde si stále nejsme jistí, jsou členy - a nejde jen o rozlišení mezi členem určitým a neurčitým, důležité je také vědět, kdy mám člen vynechat úplně :-)

Speciálně v kontextu neurčitého členu je potřeba si uvědomit, že "žádné počitatelné podstatné jméno v jednotném čísle nemůže existovat bez členu" - naopak v množném čísle má neurčitý tvar podobu takzvaně "nulového členu" (ha ha, oni tomu v AJ fakt tak říkají, "zero article", ale samozřejmě to prostě a jednoduše znamená, že tam není nic :-))

Mrkněte prosím na TUTO stránku od British Council - bohužel tam není cvičení k vytištění v pdf, ale moc doporučuji udělat níže na stránce cvičení 1 a 3 (dvojku můžete taky, ale jde v podstatě o rozšíření/opakování jedničky) - je třeba rozkliknout zelené lišty. Ještě o něco níž je tam cvičení 4, ale tam jde o rozlišování A/AN (dle počáteční souhlásky podstatného jména, a ta je někdy němá). Cvičení 1 mi můžete přepsat, je na pěkné téma :-)


1.12.
Podívejte se prosím netradičně na ÚVODNÍ stránku mého blogu - máte tam ode mě úkol na celý prosinec, takový malý adventní kalendář pro všechny fanoušky angličtiny. Budu moc ráda, když se zapojíte, nemusí to být samozřejmě každý den - nezabere to víc než pět minut denně - a třeba Vám to vykouzlí úsměv na tváři. Krásný advent - a budu se těšit na Vaše pozdravy, ať už jakýmkoli kanálem :-)

20.11.
Nějak nám to tady usnulo - dejte vědět, kdo jste na příjmu a jak se Vám daří :-)

TADY si stáhněte průřezový test na úrovni A2 (Pre-intermediate), což by mělo zhruba odpovídat Vašim znalostem. Pojďme si to ale společně ověřit - a zároveň se tak po delší letargii trochu rozcvičíme... Soubor (pdf) si uložte u sebe v počítači a vytiskněte si pro začátek strany 2 až 5 (první "Progress test"). Pak se tím zkuste postupně na papíře prokousat - a pak mi to cvakněte do mobilu a pošlete na mail. Aspoň zjistíme, jak na tom jsme :-)

2.10.
Distanční studium pokračuje - děkuji za zaslaná řešení! 

Pro dnešek jedno žertovnější zadání - stále ještě zůstáváme u rozlišení simple past a past continuous :-) Podívejte se na TUTO stránku - ideálně si to vytiskněte (i když to bohužel nemá pdf formát) a řešení mi pošlete opět do mailu.

24.9.
Distanční studium... 

Navrhuji začít s čistým štítem od nové lekce - ale nejprve by to chtělo dostat se do kondice :-) Protože nás v nové lekci (4A) čeká present perfect, bylo by dobré si předtím vzpomenout na použití jiných časů, aby se to pak nepletlo.

Zejména potřebujeme procvičit a upevnit past continuous, minulý průběhový čas, který se používá pro popis děje, ale i stavu věcí v minulosti. Slouží i k popisu okolností jiného minulého děje (a často se proto vyskytuje v rámci jednoho souvětí spolu se simple past - jednoduchá minulost pak označuje jednorázový děj, který se stal za určitých okolností, které popíšeme v past continuous)

Prosím tedy vytisknout a vyplnit následují dvě cvičení:

1) TOTO - ať si připomenete, jak má past continous vypadat. Je to jednoduché cvičení, které zachycuje Thompsonovic rodinu v sobotu v 7 večer. Co tou dobou zrovna dělali? Vytiskněte, vyplňte rukou + na volné místo dole na papíře písemně odpovězte na tyto otázky:
a) What were you doing at 1 pm yesterday?
b) What were your colleagues doing when you came to work today? (Write about three people at least!)

2) TENTO pracovní list: přečtěte si úvodní text a doplňte slovesa ve vhodném čase podle smyslu. Nezapomeňte, že když se jedná o po sobě jdoucí jednorázové události, bude tam past simple! (First, he did one thing, then he did another...) Nicméně pokud dělal jednu věc a mezitím se stalo něco jiného, bude to kombinace...( As he was doing one thing, something else happened). Poté vypracujte dvě následující cvičení - v části B převádíte věty do negace (neměníte čas!!!), v části C tvoříte otázky (policejní výslech) - vodítkem by vám měl být čas použitý v odpovědi, nesnažte se experimentovat :-)

Budu se těšit na Vaše řešení!

17.9.
Obnovená premiéra - individuální konverzační hodina.
Zaměřeno na otázky - zejména v minulém čase bacha na otázky typu:

What did you see?
Who did you meet?
When did you come back?

Příště otázky ještě procvičíme a pak uděláme nějakou poradu, co dál :-)

15.3.

BONUS :-) TADY si můžete stáhnout dvoustránkovou pdf lekci o koronaviru - jestli toho ještě nemáte dost. Ale je to dva měsíce staré, o to ale zajímavější, podívat se, jak se o tom tehdy mluvilo :-)

A jeden povedený skeč TADY (i když jste to možná už viděli, běhá toho po netu dost :-)

Samostudium :-)

Po dobu následujících několika týdnů přecházíme na distanční studium s on-line podporou, nebojte se toho, posílejte svou práci, ráda cokoli opravím! (nemáte-li mou e-mailovou adresu, kterou jsem k tomuto účelu vytvořila, jistě vám ji rád předá někdo z kolegů).

Vložím několik tipů, vyberte si nebo vyzkoušejte postupně všechno, bude na to asi dost času :-) Texty můžete posílat ve Wordu nebo v těle zprávy, těším se na ně!

1) Deníkové záznamy - pište klidně jen dvě tři věty denně, o čemkoli, co se vám honí hlavou, co děláte, co dělají jiní. Vždy po pár dnech mi to pošlete na kontrolu.

2) I v této vyhrocené době můžeme mít PLÁNY DO BUDOUCNA - napište aspoň 10 vět o tom, co budete dělat, až tenhle blázinec skončí. What are you going to do after the Covid-19 outbreak is over? - I am going to go on holiday...

3) Můžete poslat i překlad vět z minulého zápisu (viz níže).

4) Vyprávění - popište svou poslední dovolenou (nebo kteroukoli jinou) - pěkně v minulém čase, samozřejmě. Nebo můžete vybrat jen jednu strašidelnou / vtipnou / dramatickou historku - a nezapomeňte prostřídat simple past a past continuous!!!

5) Referát - popište mi svůj koníček, určitý aspekt své práce nebo prostě něco, v čem jste dobří. Můžete si samozřejmě najít na internetu vhodnou terminologii a pojmout to tak, jako byste měli prezentaci před třídou :-)

Nebo si vymyslete cokoli jiného - iniciativě se meze nekladou!


27.2.
Konverzace - What should I do to protect myself from the coronavirus? :-) Podívali jsme se na doporučení Světové zdravotnické organizace (World Health Organisation) - můžete si ještě zabrouzdat na jejích stránkách TADY. Ta sekce s těmi letáčky ke stažení je TADY (musíte sjet níže na této stránce). Můžete si ještě jen tak cvičně zapřekládat - jsou tam užitečná slovíčka :-)

1) Pokud kašlete a kýcháte, nechoďte do práce.
2) Neplivejte na veřejnosti :-)
3) Pokud se staráte o nemocného člověka, nedotýkejte se svého obličeje.
4) Musíte-li kýchnout, zakryjte si nos a pusu kapesníkem.
5) Až se vrátí, budu se mu vyhýbat.
6) Nejste-li nemocný, nenoste obličejovou masku.

Dále jsme procvičovali vztažná zájmena v lekci 3C - zejména definice. Zkoušeli jsme si hru "popis na čas" - podle strany 101 a 107. Inspirací vám může být cvičení 24/3b z učebnice nebo podobné cvičení z Workbooku (21/2). Za domácí úkol máte vymyslet jako hádanku pro ostatní alespoň tři definice (třeba jedno podstatné jméno, jedno sloveso apod.) - trochu si s tím pohrajte, využijte formulace z knížky, ať je to trochu rafinované a neuhádneme to na první dobrou :-)

+ Workbook 21/1a (1b tamtéž jsme dělali v hodině).

6.2. & 13.2.
Začali jsme lekci 3C - hra Scrabble s písmenky na stránce :-)

Dále jsme poslouchali záznam televizního pořadu ve cv. 1 - What's the word? - důležitá je tu gramatika, věty vztažné (člověk, který... místo, kam...)

Udělali jsme cvičení z Grammar Bank na str. 131 (spodní pruh strany). Kdo si chce totéž víc procvičit, TADY nebo TADY jsou na to cvičení ze stránek k naší učebnici.

Pak jsme tutéž strukturu procvičili u definic povolání - dostali jste seznam (TADY), jen tak si v něm čtěte, dohledejte si, co neznáte... příště si to hravou formou procvičíme.

16.1.
Dokončení příběhu Bena & Lilly ze strany 22-23. What happened in the end? What do you think about it all? What did Ben do it? Was he afraid? Was his girlfriend jealous? Was Lilly disappointed? - zkoušejte si nahlas formulovat hlavní linku příběhu.

Předložky na str. 153 - to už máme vyplněné (přestože to patří až k této lekci), nicméně opakujeme - a na totéž je cvičení v pracovním sešitě na str. 19/2 (toto je úkol :-)) Kdo chce, udělá si i cviční 19/1a (ale to je celé v present continuous).

Procvičili jsme ještě vazby GOING TO vs. průběhový čas pro vyjádření budoucnosti. Super je cvičení 19/1b ve Workbooku - dělali jsme v hodině, doporučuji kdyžtak projít ještě jednou. 

Trénujte otázky s výrazem GOING TO (třeba formou "výslechu" někoho z přátel před dovolenou):
- Kam pojedeš? (WHERE ARE YOU GOING TO GO?)
- Co tam budeš dělat?
- Kde budete bydlet? 
- Co budete jíst?
- Budete si vařit?
- Co budete dělat večer?
- Kdo pojede s tebou?
Ale i 3. osoba - pozor!
- Bude tam pršet?
- Pojedou s tebou tvoje děti?
- Bude to odpočinková dovolená?

Odpovídejte i v záporu:
- Nebudu v práci.
- Ona se mnou nepojede.
- Nebudu vařit...


9.1.
A fresh new start :-)

Konverzace, vyprávění o Vánocích

Pak jsme si připomněli poslech ze str. 20 (Plans and Dreams) a začali jsme str. 22 - Let's meet again.

Za domácí úkol prosím udělejte cvičení z Grammar Bank na str. 130-131 (primárně část 3B, ale kdo nemá, může i 3A :-)) Příště se podíváme na ty rozdíly mezi present continuous a budoucností s going to.

14.11.
Dopisování testíčku :-) 

Opakování odporovacích spojek, překlad z předminulé hodiny.

Čtení článku ze str. 19 - We were there!

Nuda v Brně - ale naučili jsme se díky tomu alespoň podvojné výrazy either... or / neither... nor
Stáhněte si prosím TENTO worksheet a zkuste si cvičení (v ideálním případě se na řešení na další straně koukněte až potom :-))


7.11.
Testíček :-) Just for fun... Ale zkuste ten past continuous a další vychytávky přijmout za své...

Zbytek hodiny už jsme si dali jen oddechově - TADY je to cvičení ze strany 19 (In the street).

A TADY a TADY jsou ty skeče z dílny Big Train, můžete si najít i další...

Na příště platí za domácí úkol překlad zadaný minule :-)

24.10.
Shrnutí příběhu Hannan & Jamie - převyprávění
Vzpomeňte si na pěkný výraz: She was supposed to meet Jamie at the café, but he didn't come... (= měla se potkat s Jamiem, ale on nepřišel...)

Kontrola cvičení z Grammar Bank (domácí úkol)

Trénink na odporovací spojky although / even though - kopie z English Grammar in Use - pouze první cvičení na pravé straně, zbytek nadstavba. Zkuste si přeložit následující větičky + vymýšlet i další ze života :-)

1) Půjdu na oběd, i když nemám hlad.
2) Snědl jsem to, i když to nechutnalo dobře.
3) Pomohl mi, i když nemusel.
4) I když se učím každý den, stejně nedělám moc pokroky. :-)
5) Přišel do práce, i když mu nebylo dobře.
6) I když brzdila, nedokázala zastavit včas.

A protože se uvidíme až za dva týdny, mrkněte mezitím na dvoustranu Revise & Check (stačí levá str. 18), příště se pokusíme o malé písemné "ověření znalostí" :-) (Klid, nebude to na známky :-))

17.10.
Procvičení výrazů to be allowed to X be supposed to
+ slovesa mluvení

Dále jsme se vrhli na novou lekci - One dark october evening. Máme už všecnny poslechy, ale stejně se v tom ještě budeme chvíli babrat, příště mi to převyprávíte podle obrázků :-) Happy i sad ending vkládám sem, kdyby se tím chtěl někdo opájet :-)

Happy ending:




Sad ending:




V této lekci se podíváme na širší repertoár spojek, zejména ty odporovací. Pro začátek něco jednoduššího - udělejte prosím cvičení z Grammar Bank na str. 129 (oddíl 2C). Pozor akorát na spojku although (výslovnost ZDE) = přestože. Praktické synonymum je even though (někdy jde studentům líp přes pusu a dobře se pamatuje, paralelou k českému i když...)


10.10.
Opakování sloves TALK x TELL x SPEAK x SAY (viz také zápis z 25.7. níže). Dělali jsme dvě cvičení TOTO a TOTO. Co jsme nestihli, je za domácí úkol. Kdo nebyl, zkuste se prokousat alespoň částí toho, je to užitečné.

Pak jsme se konečně dostali k poslechu o rebelce Caroline (15/5). Poslechněte si to klidně znovu, některé dějové nuance nám asi trochu utekly :-)

Užitečná drobnost z hodiny: to be supposed to = mít něco dělat (= předpokládá se to, někdo jiný to očekává apod.)
- I am supposed to do this alone. = Mám to udělat sám.
- She was supposed to come but she did not show up. = Měla přijít, ale neukázala se.
- What am I supposed to do? = Co mám dělat?
TADY je pěkné cvičení na "supposed to" v kombinaci/opozici k "to be allowed to" (= smět něco dělat). Doporučuji :-)

Pak jsme se ještě krátce vrátili k předložkám (viz také str. 153 v učebnici). Dělali jsme cvičení ve Workbooku (str. 14/2) - béčko za domácí úkol... Ty základní výskyty předložek to chce opravdu už zvládnout, budeme ještě trénovat :-) (zejména: ON u dní - on Monday, on the 4th of July, on Christmas day... IN u let a ročních období - in winter, in 1959, in the seventies...)

3.10.
Individuální konverzační hodina

Odpovědi na otázky ze cvičení 15/6 v učebnici.

Předložky ze strany 153 (tabulka i cvičení vpravo) - dělali jsme v hodině. Kdo nebyl, zkuste si to doma, příště s k předložkám vrátíme.

Stále platí poslech ze strany 15 (nahraný níže).

26.9. 
Oprašovací hodina po létě, konverzační cvičení...

Pak jsme se vrátili do lekce 2B, str. 15. Připomněli jsme si past continuous - a ještě chvíli u něj setrváme.

Za úkol máte poslech ze str. 15 (5/c,d - 1.44) - odpovězte na otázky. 




25.7.
Individuální konverzační hodina, procvičování probrané gramatiky (past continuous X simple past) (What were you doing at 7 o'clock this morning? - I was making breakfast...)

Připomenutí rozdílu mezi slovesy SAY x TELL x SPEAK x TALK

Nejdůležitější je:

SAY SOMETHING ("říct NĚCO") => Say hello! She says she is tired. He said: "I am hungry."

TELL SOMEBODY SOMETHING ("říct NĚCO NĚKOMU") => Tell me a story. She told him to do his homework. Tell us a good joke!

TALK ABOUT SOMETHING / TALK TO SOMEBODY ("mluvit o něčem, povídat si s někým") => Let's talk! We talked about that yesterday. I need to talk to you...

TADY na stránkách HELP FOR ENGLISH je hezké (a velmi podrobné) cvičení i s testem :-) A TADY je cvičení odjinud z internetu.

+

narazili jsme na rozdíl mezi GET IN (the car) = nastoupit do auta X GET OUT OF (the car) = vystoupit z auta... VERSUS:
GET ON THE BUS/TRAIN/TRAM... X GET OFF THE BUS = vystoupit (z hromadného dopravního prostředku)...

TADY je shrnutí, opět z Help for English :-)

Příští týden je poslední letní hodina, srpen bude volný...


18.7.
Frázová slovesa s částicí UP
(to cheer up, to look up to sb, to look sth up in a dictionary, to give up, to bring up, to catch up with, to keep up...)

Když budete mít energii, zkuste si udělat cvičení z kopie. Příště se na to podíváme spolu.

27.6.
Procvičování past continuous, kontrola domácího úkolu v pracovním sešitě (kdo nemá, doplní si!!!)

Testík na past continuous - opravení společně v hodině. Ještě potřebujeme trochu potrénovat :-)

Za domácí úkol si prosím vytiskněte TENTO pracovní list - zopakujete si všechny tvary minulého průběhového času a uděláte jedno cvičení, to zvládnete :-)

Uvidíme se nejdřív za 14 dní a to ještě jen s některými, ale zkuste i přes léto zůstat s angličtinou v kontaktu - ať už prostřednictvím čtení, sledování filmů, nebo konverzace u baru :-)

20.6.
Hra Would you rather...? 
(Would you rather eat a whole raw onion or a whole lemon? - I would rather eat a whole raw onion...)

Opakování PAST CONTINUOUS - pro vyjádření pozadí jiné události v minulosti a popisu toho, co se v minulosti dělo...

Cvičení z Grammar bank (str. 129)

+ pracovní sešit str. 13 - společně jsme udělali část 1b (věty ze cvičení + rozšíření o vlastní příklady... užitečná drobnost: I wasn't paying attention = nedával jsem pozor :-))

Za domácí úkol prosím udělejte na téže straně v pracovním sešitě sekci 1a + 1c.

+ BONUS: kdo cítí potřebu si opakovat past continuous zevrubněji, TADY je ke stažení hezké cvičení v pdf (quiz).

13.6.
Konverzační hodina v komorním počtu.

Neologisms in English - zábavné rozšiřování slovní zásoby :-) (a doormat, sadfishing and butt-dialing among others :-)

Pak jsme se vrátili do knížky na str. 14 - popis fotografie v minulosti - What were the people doing when I took the photo? Čtení textu o lidech čekajících na výsledky voleb.

Za domácí úkol platí cvičení z Grammar Bank na str. 128-129 (sekce uprostřed strany, 2B a,b)

5.6.
Konverzační hodina, poslech ze zápisu z minula. Příště se vrátíme do učebnice...

9.5.
Individuální konverzační hodina

Cvičení na počasí a slovosled.

Procvičování otázek v minulém čase, kontrola úkolu z prac. sešitu. Posílám vám jako dáreček pár cvičení na dobu, co se neuvidíme :-)

Kdo by ještě neměl dost, TADY, TADY a TADY jsou na toto téma dobrá autokorektivní cvičení na internetu...

Pak úkrok stranou: Everyday problems - užitečná slovíčka pro každodenní drobné nehody a problémy (to spill, to slip, to break, to tear, to fall over, to burn, to miss, to leave...)

Pro odvážné vkládám TADY link na super poslechové cvičení právě na toto téma - chlapík má květiny pro manželku, protože se mu v době její nepřítomnosti jaksi nedařilo, tak to chce vyžehlit :-) What happened? Answer the questions! Ale je to už trochu těžší poslech, tak se neděste - stačí poslechnout dvakrát třikrát - a je to doma :-)

Uvidíme se 6. června - a posuneme se dál v knížce!

2.5.
Story-cubes - psychedelic story :-)

Převyprávění příběhů z nepovedených dovolených (str. 12-13). Linda's side of the story is here:




Malinký úkol přece zadám :-) Workbook str. 12/2c (vlevo nahoře) - procvičte si otázky v minulém čase. K tomu stále platí cvičení z Vocabulary Bank z minula (152/3a).

25.4.
Konverzace, vyprávění o svátcích

Video ze str. 11 - pokračování příběhu Roba & Jenny - Jenny and Rob meet again - dostupné ZDE na YouTube.

Mrkněte se klidně znovu, zkuste si převyprávět, o co šlo, a doplňte si v pracovním sešitě cvičení na str. 10 (10/2 Social English).

Pak jsme se posunuli do lekce 2A Right place - wrong person:

Vocabulary Bank na str. 152: pozor na volnočasové aktivity všeho druhu, angličtina používá hojně sloveso GO (I went skiing, we often go camping...) Kdo cítí potřebu, dodělejte si to cv. vlevo na str. 152. Dále na téže straně další výrazy - other holiday activities...

Nakonec jsme četli první text ze str. 12 - jen Joe. He didn't like the holiday... but what about Mia? What is her version of how it went? Find out here:



Příště to probereme. Has this ever happened to you? Tell us about your holiday from hell :-)

18.4.
Hravější hodina, hra Answers, dialogy na téma stížnosti na hotelu...

11.4.
Stížnosti na hotelu - procvičování
Video s paní potížistkou z odkazu níže
Pak modelové situace - trénink formou dialogů, ať si umíte na dovolené postěžovat :-) Situace si můžete připomenout TADY.

Jako bonus jsme si četli "the most ridiculous complaints by tourists" - po internetu běhá mnoho podobných seznamů stížností, mrkněte třeba TADY.

Úkol je tedy kreativní: proveďte syntézu všech výše uvedených materiálů, vyberte si situaci a napište buď dialog hosta a manažera/recepčního, nebo stížnost do hotelu formou dopisu... 

Pak jsme ještě opakovali popis obrázků a kreslení podle instrukcí. Nezapomínejte na průběhový čas při popisu (What are they wearing? What is she doing? Is there anything else in the picture?)

Příště se vrátíme do učebnice a začneme asi novou lekci.

4.4.
Hra Last Word - na slovní zásobu :-) How many things in these categories can you name?
- Things you can wrap
- Sticky things
- Things you shouldn't give as a Christmas present
- Things that are or ought to be illegal...
(and many more)

Kontrola úkolu - předložky - popis koček. Pozor na směrové předložky towards, into, onto, through... A při popisu nezapomínejte na průběhový čas a na členy! (A white cat is sitting on a chair...)

Kdo neviděl ta videa (o obrazu Mr and Mrs Clark...), na která jsem odkazovala minule, klidně se ještě koukněte a připomeňte si slovní zásobu z dneška...

Practical English (str. 10-11) - Hotel Problems - Rob has arrived to NYC and he is now in his hotel room... But he seems to have a bit of a problem :-) TADY je to video ze str. 11. Doplňte si dialog pod obrázkem ve cv. 2 (11/2) + jako domácí úkol udělejte také cv. 1 a 3 na str. 10 ve Workbooku. Rozdala jsem papír s užitečnými větičkami, když si chceme stěžovat (complain) - projděte si to prosím a vyberte si pár formulací, které se vám líbí a přijdou vám použitelné... Příště si to vyzkoušíme v praxi :-)

A jako BONUS - před psaním se můžete podívat pro inspiraci třeba na TUTO milou recepční (která z klientky potížistky už chudák nemůže :-))

28.3.
Vrátili jsme se k popisu člověka - oblečení, výraz, činnosti.
Lekce 1C (str. 8-9) - Mr and Mrs Clark and Percy - poslech (audioprůvodce). Když jste nechtěli na doma poslech z učebnice, můžete se pobavit u TOHOTO videa - je to krátký film / oživlý obraz :-) A TADY něco seriózního, skutečná průvodkyně v Tate Gallery...

Daylight saving time - jokes.

Cvičení na předložky str. 9/5. Ať se pocvičíte a trochu se vyblbnete, popište za domácí úkol tento obrázek (aspoň třeba 8 vět - Where are the cats and what are they doing?) - nezapomeňte činnosti popsat v průběhovém čase! (One cat is sitting behind the window and is peering inside...)



21.3.
Konverzační hodina v komorním počtu :-)

Prošli jsme domácí úkol - popisy obrázků, rozhovory (výslech svědka na policii). Kdo nebyl, může přinést příště, kreativitě se meze nekladou... :-) Jen pozor na rozdíl mezi "I wear / I am wearing" apod. 

S poslechem z lekce 1C čekáme na ostatní, proto jsme dnes přeskočili na str. 10, kde je úvod k "telenovele" Practical English - Rob & Jenny", která se táhne celou knížkou (už od předchozích dílů). Koukali jsme na shrnující video ze strany 10 (shrnutí všeho, co se stalo v předchozím díle knihy) - mrkněte znovu TADY, ať se seznámíte :-) Kromě toho jsme ještě zabrousili do historie této telenovely a koukli jsme na jednu epizodu z minulého dílu - Jenny spills coffee on Rob's shirt - and Rob has to buy a new shirt... Koukněte se TADY.

Příště se dáme zase tvrdě do práce :-) a vrátíme se na str. 8-9... 

14.3.
Konverzace - opakování vlastností z minula. 
"Hra" - kartičky s otázkami - Do men and women have different personalities? What is your best personality trait? Is your personality more similar to you father's or your mother's? ... Odkaz na Quizlet z minula je stále platný, zkuste si třeba aspoň jednou poklikat!

Dosud jsme odpovídali na otázku "What is she like? What's he like? (tedy na povahu, osobnostní rysy)
- teď přidáme vzhled: What does he look like? a v minulosti: What did he look like?

Oblečení: opáčko na straně 151 - Vocabulary Bank. TADY je seznam slovíček a frází na Quizletu k procvičení.

POZOR: sloveso to wear - když je v obyčejném přítomném čase, mluvíme o tom, co běžně, obvykle nosíme. Když je v průběhovém, popisujeme, co máme zrovna na sobě. What are you wearing today? I saw a woman - she was wearing a hat...

Pozor také na rozdíl mezi WEAR x CARRY (mít na sobě X nosit, přenášet, držet v ruce)

Domácí úkol: na základě rozdaných obrázků (nebo si najděte svůj obrázek na podobné téma) napište rozhovor na způsob policejního výslechu :-) Koho jste viděl? Jak vypadal? Co měl na sobě? Nesl něco v ruce? - prosím otázky i odpovědi :-)

+ kdo by měl zájem poslechnout si znovu příběh Charlotty a její druhé rande naslepo, je to tady:




7.3.
Konverzace, kontrola úkolů. I am not used to this kind of behaviour :-) - Don't worry, you'll get used to it soon.

What are they like? - Popisy lidí kolem nás.

Rozšířili jsme si repertoár přídavných jmen, i když na některých jsme si trochu vylámali zuby :-) Zkuste si to znovu: TADY jsem našla na Quizletu seznam těchto přídavných jmen i s definicemi. Proklikejte si to aspoň pro zábavu :-)

Poslech ze str. 7 v učebnici - Charlotte's choice. Vkládám sem schůzku s prvním mužem, druhou uslyšíme ve čtvrtek :-)




28.2.
Hodina se nekonala.

21.2.
Kontrola úkolu z minula.

Užitečný výraz z hodiny: to be used to sth. = být zvyklý na něco.
I am not used to these rules. I am used to getting up early.
Variace: zvyknout si = to get used to sth.

Překlad k procvičení:
1) Na takové chování nejsem zvyklý!
2) Neboj se, brzy si zvykneš.
3) On není zvyklý cestovat sám.
4) Nejprve jsem byl nervózní, ale pak jsem si na to nové auto zvyknul.
5) Jste na tenhle program/software zvyklá? Jestli ne, naučím vás to.


Pak jsme začali lekci 1B - opakování úvodního krátkého poslechu (6/1). Pak jsme četli text na straně 6 (Who knows you better - your mother or your best friend?)
- přečtěte si znovu a zopakujte si vyžlucená slovíčka.

Vocabulary bank na straně 150 - kdo nebyl, doplňte si celou stránku, jsou tam užitečná slovíčka.

Příště (za 14 dní) budeme poslouchat, jak dopadla dvě Charlottina rande naslepo :-)

Domácí úkol: popis člověka ("hodnotící zpráva/doporučení" :-)) Krátký souvislý text o tom, jaký někdo je a proč je to dobře/špatně. Ideálně prosím pište na počítači. Kdo chce, může mi to poslat do mailu, opravím a přinesu do hodiny. Nebo si to přineste rovnou do hodiny za 14 dní.

31.1.
Individuální hodina, konverzace (life with teenagers)

Užitečné obraty z hodiny: 
say X tell 
SAY something X TELL somebody something (u slovesa TELL musí být vyjádřena druhá osoba - KOMU něco říkám...)
TADY nebo TADY si to můžete procvičit.

Další užitečný obrat - když chci něco po někom:
I want you to do it. = Chci, abys to udělal. 
Zkuste si to procvičit malým překladem :-)

1) Chci, abys to řekl šéfovi.
2) Nechci, aby byla sama.
3) Vy chcete, abych napsal tu zprávu hned?
4) Chtěli po mně, abych šel na oběd s nimi.
5) Když po ní chci, aby něco udělala, řekne mi, že to dělat nechce.
6) Chtěla po něm, aby si ji vzal.

Podobně: ASK sb. to do sth. (He asked me to help him...)

Pak jsme jen maličko naťukli lekci 1B v učebnici (str. 6) - budeme tam popisovat lidi - zvenčí i zevnitř :-)
Zatím jsme mrkli jen na první aktivitu 6/1 - tento poslech:



A rozlišení otázek: What is she like? X What does she look like? (charakter X vzhled)

Můžete se cvičně mrknout do Vocabulary bank na str. 150 a připomenout si slovíčka k popisu lidí...

A TADY je celkem vtipné návodné video (taková dost šílená Britka, ale dá se jí přijít na chuť :-)) - shrnutí použití předložky LIKE (včetně dvou výše zmíněných otázek...) 

Po únorové pauze začneme právě u toho...

24.1.
Konverzační hodina v komorním obsazení. Pokračovali jsme v konverzaci podle otázek ze str. 5 (5/2c, 5/3e). Pozor na to, že sloveso "to be" se chová jinak než většina ostatních sloves - u "to be" stačí přehodit slovosled:

Where are you? Where were you last night?
Why is he angry? Why was he late?

X u ostatních sloves musíme vložit pomocné sloveso DO/DOES (v minulém čase DID):

What do you do? (= otázka na zaměstnání, nikoli na to, co právě dělám!!!)
What did you say? Where did you go?

Present perfect, který jsme trochu naťukli minule, si ještě na chvíli schováme v záloze a zatím se zaměříme na obyčejný přítomný a minulý čas, než se po pauze trochu rozmluvíte :-)

Pak jsme dělali poslech z pracovního sešitu (Workbook, str. 5/5), jednoduchý rozhovor na diskotéce:



+ cvičení 4/1 z pracovního sešitu.


17.1.
Mírně pokročilí: úvodní hodina, konverzace

Opáčko struktury I am going to (= blízká budoucnost, můj cíl, mé rozhodnutí): I am going to go to the gym three times a week... What are you going to do?

present perfect - předpřítomný čas s důrazem na dokončenou akci v přítomnosti (udělal jsem něco, tedy "mám uděláno" - I have done...)

Koukali jsme na krátké výukové video o novoročních předsevzetích, odkaz je TADY - je to celá lekce na present perfect od BBC Learning English. Kdo chcete, pusťte si to znovu a projděte si i výklad a další aktivity, které vám tam k tomu nabízejí...


Příště už se podíváme do učebnice.

Žádné komentáře:

Okomentovat