Angličtina AJ-13

25.2.
Vzhledem k neplánovanému výpadku tento týden a s nejistým výhledem na týdny následující posílám nový úkol pro případ, že byste měli chuť se vzdělávat. Klidně ale posílejte i jiné texty, příhody, historky - znáte to :-)

Navážu na gramatiku z minulých dvou lekcí - opět si můžete zapřekládat. Podtržená jsou slova, která by bylo fajn přeložit frázovým slovesem. Vzpomeňte si na některá užitečná z té historky, co jsme ji četli nedávno...


1) Zmiňuje to, kdykoli ho potkám. Už mě to celkem štve.
2) Máš žízeň? Počkej tady, donesu ti sklenici vody.
3) Přestože už bylo docela pozdě, rozhodl jsem se vystoupit a jít pěšky.
4) Došel nám benzín. - Mám skočit na benzínku a přinést kanystr? (= petrol can).
5) Můžeš mi, prosím tě, půjčit pětistovku? Vrátím ti to do konce týdne.
6) Dochází nám toner do tiskárny. Můžeš ho koupit cestou z práce?
7) Koupil jsem si nový budík, ale nefunguje, tak ho budu muset vrátit do obchodu.
8) Měl jsem schůzku s jedním obchodníkem. Později se ukázalo, že má covid.
9) Nero, přines ten míček! - Mám skvělého psa, nikdy mě nezklame :-)
10) Navzdory covidu firma přežila a nemusela propustit žádné zaměstnance.

16.2.
Your winter stories - Great job!

Připomínám rozdíl mezi ALTHOUGH/EVEN THOUGH x DESPITE/IN SPITE OF. První dvojice výrazů vyžaduje doplnění celou větou, druhá dvojice naopak za sebou napojuje přímo podstatné jméno. Kdo si to chce připomenout, může TADY (teorie z Murphyho gramatiky) nebo TADY (ale není to povinný úkol :-))

Pak jsme dodělali frázová slovesa z minula, už to cítíte lépe, které lze rozdělit a které ne :-) Přímo na to navazuje na straně 47 v učebnici sekce věnovaná slovesům s částicí BACK (call back, give back, pay back...) Odpověděli jsme konverzačně na otázky ze sekce 4d. Komu by to bylo málo, TADY je ještě delší přehled podobných frází. Za domácí úkol si prosím ještě přečtěte textík na straně 47 (I'll never forget you) plus je k tomu tento poslech:



A ještě jedna drobnost k procvičení, jak řeknete:
Stalo se ti to někdy?
Zkuste si k tomu znovu dojít sami v několika krocích:
1. Stalo se mi to včera. (simple past)
2. Už se mi to (někdy) stalo. (present perfect)
3. Nikdy se mi to nestalo. (present perfect s "never")
4. Stalo se ti to někdy? (opět present perfect, otázka vznikne přehozením slovosledu ve větě číslo 2...)

9.2.
Konverzace - zimní slovní zásoba, small talk
Za domácí úkol si prosím připravte krátkou historku s využitím vybraných slovíček (jak jsem zapadl do závěje, moje cesta do práce, stav českých silnic, změny počasí, zimní radovánky...) Můžete mi to poslat předem k opravě.

Separable and inseparable phrasal verbs - doma prosím dodělejte druhý sloupec TOHOTO pracovního listu. Chce to pracovat s intuicí + pár pravidel jsme našli (třeba že SEPARABLE = předmět přímý, zpravidla v ČJ bez předložky, nebo že INSEPARABLE = dvě předložky nebo vyjádření směru, místo předmětu třeba příslovečné určení - e.g. get in the car - "in the car" = to je příslovečné určení, odpovídá na otázku "kam")

V závěrečné části hodiny jsme dodělali grammar bank k lekci 6B, to vám jde hezky :-) Příště navážeme.

2.2.
Krátce jsme se vrátili k frázovým slovesům, TADY je ještě opožděně odkaz na ten příběh sestavený z frázových sloves, z něhož jsem ve výběru sloves níže vycházela. S množství frázových sloves to nepřehánějte, repertoár je třeba rozšiřovat pomalu, ale na jistotu. Příště se podíváme na to, jak je to s těmi separable a inseparable phrasal verbs...

Pak jsme se vrátili do učebnice, lekce 6B je milosrdná, ale zároveň velice užitečná. Projděte si prosím všechny výkřiky z učebnice (str. 47/3A, str. 102 dole...) + dodělejte Grammar Bank na str. 136/137 (6B). Kromě will se tam objevuje i shall (téměř výlučně pro zdvořilou nabídku v 1. osobě - Mám ti uvařit kafe? Mám zavřit ty dveře?)

Komu by to nestačilo, třeba TADY je klikací testík na internetu.

26.1.
Konverzační hodina + frázová slovesa, těch není nikdy dost :-)

Četli jsme příběh sestavený celý z frázových sloves, nemusíme si zapamatovat úplně všechna, ale některá jsou velmi užitečná, vybírám namátkou ta, která dle mého stojí za zapamatování (české věty jsou mé tipy pro překlad, chcete-li si tato slovesa procvičit):

to turn sth. down - odmítnout (e.g. turn down an offer...)
- Nabídli mi, že můžu pracovat pro jejich novou společnost, ale odmítl jsem to.
- Pozval ji na kávu, ale ona ho odmítla.

to let sb. down - zklamat někoho
- Věřil jsem mu, ale zklamal mě.

to run out of sth. - už něco nemít :-) ("dojít" - ve smyslu - něco nám došlo)
- Po dvou týdnech nám došly peníze a museli jsme se vrátit domů.

to bring sth. up - vznést, nadnést (nějaké téma, při hovoru)
- Přišel s tím na naší poslední schůzce.
- Prosím, nemluv o tom na schůzce, chci, aby to zůstalo v tajnosti.

to turn out - ukázat se, vyjít najevo
- Ukázalo se, že má čtyři děti se třemi různými ženami :-)

to tell sb. off - sprdnout někoho, vyčinit mu
- Učitel mu musel vynadat, protože se ukázalo, že hrál počítačové hry při hodině.

to find out - zjistit, dozvědět se
- Zjistil jsem, že mi lže, a rozhodl jsem se ukončit náš vztah.


Schválně jsme dnes čekali s učebnicí, příští týden už se vrhneme na lekci 6B, jak bylo v plánu.

14.1.
Nový rok - nové výzvy :-)

Přestože se uvidíme až v týdnu od 25.1., určitě neztrácíte angličtinu ze zřetele ani teď. 

Kdo chces jen tak nasávat a opakovat si, TADY je pěkné video od BBC Learning English - 10 slov a výrazů, která nám dal rok 2020 :-) What are the top three according to you? Which are the most important? Are there any other interesting words that you have learnt this year? Drop me a message to let me know that you are ready for a fresh new start :-)

Dále už pomalu začneme uvažovat o návratu k učebnici, ať se nám to zase pěkně srovná. Navrhuji odpíchnout se od lekce 6B - ono se nám to i docela dobře propojí s tou gramatikou, kterou jsme dělali teď před Vánoci - tam jsme se učili, že po časových spojkách se budoucí čas nepoužívá - a teď se podíváme naopak na druhou část souvětí, kde je budoucí čas často žádoucí :-) 


15.12.
Opakování time clauses, snad už je to jasnější. Za "domácí úkol" dělejte jakákoli z těch cvičení, co jsem Vám poskytla - udělejte jich raději méně, ale vědomě - u každé věty se zastavte, klidně si to řekněte i nahlas - prostě si uvědomte, jestli a v jaké situaci byste ji dokázali říct. Klidně si ji zjednodušte, přehoďte obě části souvětí, cokoli, co vám pomůže to uvést do praxe...

Zkuste si ústně nebo písemně spojit tu řadu událostí níže (popsat mi svůj zbytek dne - co budete dělat? Až dorazím domů, vyvenčím psa...)

+ konverzace o aktuální situaci, popis obrázků

Užitečné obraty z hodiny:

Zajímavé je, jak se řekne anglicky udat někoho: ačkoli to je možná český národní sport, děje se to jistě i jinde, takže ani v AJ výrazy pro udávání nechybí, vyberte si:

1) to turn sb in - I suspected him of the crime so I decided to turn him in to the police. She turned herself in to the authorities...
2) to report sth/sb to the police (univerzální, jednoduchý výraz, ale častěji ve významu "hlásit něco") - I had to report it to the police...
3) to snitch (on) sb. (neformální, "prásknout někoho...") - She snitched on her neighbours.
4) to shop sb. (spíš britské, neformální, ale super slovíčko, krásně vystihuje hovorovou podstatu udavačství, často "za něco"...) - Would you ever shop your friends to the police?

Dále:
to work from home (= to be WFH)
- to be envious of sb. / to be jealous of sb. (He was jealous of his neighbours so he reported them to the police...)
- a parcel (= balíček, zásilka) - remember the PPL (and their "parcel shops")
- to be on your phone / to be glued to your phone (He is always on the phone...)
- rush hour (It takes me longer in the rush hour...)

8.12.
Pokračujeme v upevňování struktury prvního kondicionálu - a dalších časových vět. Projděte si ten papír s 1. kondicionálem, který jsem Vám dala dnes (je to i TADY) - a zkuste vymýšlet i další věty z každodenního života, kde tuto konstrukci potkáváme...

Jestli budeme zdraví, pojedeme k tchyni. Jestli bude dost sněhu, budeme lyžovat. Jestli se nic nezmění, ještě se letos uvidíme. Jestli se to bude smět, půjdu s manželkou do restaurace. Jestli Česká pošta doručí ten balíček včas, budu překvapený... etc.

Příště se na tento typ vět ještě zaměříme a podíváme se i na další spojky (viz níže, zápis ze 30.11.).

Jinak jsme si prošli slovní zásobu a small talk kolem viru - třeba se vám to ještě bude hodit...

30.11.
Už víme, že stejně jako 1. kondicionál se chovají i jiné časové vedlejší věty ("future time clauses") - zejména ty uvozené spojkami jako BEFORE, AFTER, AS SOON AS, UNTIL etc. Vyjadřuje se jimi nikoli podmínka (to je u IF), ale vlastně posloupnost:

BEFORE you go, I will give you something. = NEŽ odejdeš, něco ti dám.
AFTER they leave, I will have to clean up. = AŽ odejdou, budu muset uklidit.
AS SOON AS they get there, they'll start investigating the case. = JAKMILE se tam dostanou, začnou případ vyšetřovat.
They won't stop UNTIL they find the culprit. = Nepřestanou, DOKUD nenajdou viníka.

Zkuste si přeložit pár větiček na tyto spojky:

  1. Na tvou otázku odpovím, to budu sám vědět.
  2. budu dost starý, budu cestovat po světě.
  3. Nenechám vás jít domů, dokud nebudu mít ten text na stole.
  4. Vyřeším ten problém, jakmile se vrátím.
  5. Doufám, že najdete řešení, než se šéf rozčílí.
  6. Jakmile skončíme, dáme vám vědět.
  7. Budu se učit, dokud to všechno nepochopím.
  8. Můžeme si o tom promluvit, sem dorazíš.
Všimněte si, že ve všech těchto větách jednotlivé události následují po sobě - zpravidla je jedna z nich výsledkem nebo podmínkou té druhé. Jak ale vyjádřit to, že obě věci budou probíhat zároveň? Na to je šikovná spojka WHILE (= zatímco). Platí pro ni stejné pravidlo, tedy že nesnese budoucí čas, nicméně simultaneita se musí něčím projevit - a to něco bude PŘÍTOMNÝ PRŮBĚHOVÝ ČAS. Srovnejte:

A) After I have dinner, I will read the article. = Až si dám večeři, přečtu si ten článek.
B) I will read the article while I am having dinner. = Přečtu si ten článek, zatímco budu jíst večeři.


Podívejte se na následující seznam banálních událostí a popište mi (písemně či ústně), co všechno stihnete za odpoledne - věty volně spojujte do souvětí tak, aby to dávalo smysl (probíhají věci najednou, nebo postupně? je to na Vás, existuje mnoho různých řešení...). Komu se nelíbí tyto činnosti, popište mi stejným způsobem, co budete dělat vy, fantazii se meze nekladou.

While I am having a cup of coffee, I'll talk to my colleague.
After I talk to my colleague, I will get back to my PC.
As soon as I get back to my PC...


I have a cup of coffee.

I talk to my colleague.

I get back to my PC.

I write an email to my boss.

I will study the problem.

I find the answer.

I finish the report.

I go home.

I get home.

I take my dog for a walk.

I cook dinner.

I call my mother.

I watch the news.

I have a glass of wine.

I go to bed.



24.11.
Tam, kde to jde ztuha, musíme projít jednotlivé spojky postupně, nedá se to uspěchat. K procvičení rozdílu mezi WHEN a IF využijte tyto odkazy. Jednoduché pravidlo platí, že "IF" je skutečně hypotéza, tedy k dané situaci dojde jen s určitou (malou pravděpodobností) - ale také k ní dojít nemusí. WHEN je spíš ekvivalent českého "kdykoli". U obou těchto typů souvětí však platí, že po IF ani po WHEN nikdy není budoucí čas.

1) TADY
2) TADY
3) TADY

Celkově je zde nutné být dobře sžitý s podmínkovým souvětím, zejména podmínkou prvního typu (1st conditional). Kdo si stále není jistý, promrskejte si to TADY nebo TADY.

A jeden obrázek k popisu:




20.11.
Zase jedno malé šťouchnutí, ať nezakrníme!

Pro dnešek si pojďme připomenout různé spojky - a ať to není jen nudné doplňovací cvičení, požádám vás o dokončení všech následujících vět (tak, aby to dávalo smysl):

1) If I talk to her later today, ______________________________
2) Whenever I see him on TV, _____________________________
3) Ever since he started working here ________________________
4) I took a notebook and a pen in case _______________________
5) In spite of the noise ___________________________________
6) I bought a new flat closer to the city center so that ___________
7) Either you start working hard, ___________________________
8) Although I took all the precautions, _______________________
9) If he was rude to me,  __________________________________
10) Before I tell you the secret, _____________________________

Na vaše odpovědi se budu opět těšit v mailu!

7.11.
Sice už je to trochu pasé, ale i tak si můžeme zopakovat slovní zásobu k americkým volbám, protože se to na nás valí odevšad - podívejte se prosím na TOTO video z kanálu Simple English Videos - shrnutí slovní zásoby a užitečných obratů k tématu. (Kdyby to někoho bavilo a chtěl těch slovíček ještě víc, TADY je pokračování - o trochu komplexnější tematika; ale otázky níže se vztahují jen k prvnímu videu...). Do mailu mi pošlete odpovědi na tyto otázky - někde stačí stručně, jinde se můžete rozepsat... A komu se to nebude chtít vypisovat, připomínám možnost distanční výuky - domluvte si termín a můžete mi to říct svými slovy :-)

1) Do you believe the election was rigged in the US?
2) Is it possible to vote by mail in the Czech Republic?
3) Has the Covid-19 pandemic affected the election? In what way?
4) How often is the presidential election held in the Czech Republic?
5) Do you like going to the polls? Where is your polling station? (In what kind of building)
6) What do you have to do in the US to identify yourself at the polling station?
7) Can you vote twice in the US?
8) Jak se řekne "Američané jsou zvyklí dostat výsledky voleb hned ten den."
9) Does the Czech president also take an oath of office? 

27.10.
Po delší době vás zdravím a mám pro vás jen opravdu oddechový program:

1) Podívejte se na TENTO KLIP - děti prince Williama kladou otázky britskému přírodovědci (David Attenborough) - a odpovězte na následující otázky (těším se v mailu):

1) What's another word for "to die out"?
2) What is Prince Geogre / Pricess Charlotte wearing?
3) What does he / she look like?
4) What is he / she like?
(Pozor, u otázek 3 a 4 je neprve třeba si přesně uvědomit, na co se ptáme, a odpovědět tak, aby to sedělo - kdo si není jistý, podívá se na internet, a třeba narazí i na TENTO článek na Help for English :-) V rámci tréninku můžete u otázek 2 až 4 odpovědět na jedno z dětí, nebo na obě :-))
5) V odpovědi na první Georgovu otázku najděte dvě podmínková souvětí (nultý/první a druhý kondicionál) a přepište mi je do mailu (klidně zjednodušeně).
6) Napište tři různé způsoby, jak říct, že se něčeho bojíte (pavouků nebo čehokoli jiného). Is Princess Charlotte fond of spiders, or does she scream when she sees them?
7) According to D. Attenborough, why are people afraid of spiders?
8) Have you ever watched a spider build its web? What do you do with spider webs when you find one at home? :-)
9) Do monkeys bite?
10) Do they make good pets? What pet does D. Attenborough prefer?

Jistě je to pro vás až příliš jednoduché, proto vám doporučím něco ještě trochu autentičtějšího - TOTO interview s D. Attenboroughem (klidně si zapněte titulky :-))

Vyhledejte si i další informace o tomto přírodovědci. Do you like watching TV documentaries about nature? What is your favourite topic?


13.10.
Další úkoly nezadávám, dám vám čas do příštího týdne poprat se alespoň s částí toho, co je níže :-) Prosím každého alespoň o dílčí výstup!

+ na přání kvalitní přehled použití členů v AJ - TADY je opravdu hezky udělaný souhrn jednotlivých použití a vždy po několika dalších kategoriích jsou testy / cvičení. Troufáte-li si na to, můžete také pro svůj přehled začít závěrečným testem (TADY) - ať zjistíte, jak na tom jste. A pak se vracet dle potřeby. Ať tak či tak, tento zdroj rozhodně doporučuji!

8.10.
Distanční studium pokračuje - i když se moc nehlásíte, určitě s angličtinou kontakt neztrácíte :-) Možná tedy uvítáte spíš kratší, jasnější úkoly - zůstaňme u potenciální přípravy na PET - spíš ale formou jednostránkových cvičení - třeba vám to bude vyhovovat lépe. Odložím si sem dva tři odkazy - u všech stačí vytisknout si dvoustránkové PDF, příčemž na druhé straně je vždy řešení (no možná tedy tiskněte jen tu první :-))

1) Questions - v září jsme se zaměřili na procvičování otázek včetně takzvaných "question tags". Na ty je pěkné cvičení TADY - zkuste udělat a poslat mi svou verzi (do řešení nenakukujte :-)) Kdyby někdo chtěl ještě více otázek, TADY je jednoduchá klasika - "ask for the underlined part"...

2) Ještě tematicky k tomu poslechu z minulého týdne - TADY je text o Michaelu Phelpsovi - doplňují se tam slova z výběru. A zároveň si zopakujete slovní zásobu pro vrcholový sport (rekordy, medaile, závody, štafety apod...)

3) A abychom si vyzkoušeli i nějaký nový typ cvičení, tak TADY mrkněte na "word formation" - typ cvičení, který se v cambridgeských zkouškách vyskytuje často: do věty je třeba doplnit neznámé slovo, přičemž v závorce vám dají nějaké slovo příbuzné - to je tedy třeba upravit, ať už předponou, příponou, koncovkou apod...

29.9.
Kdo chce konkrétnější zadání na příští týden: doporučuji v rámci balíčku k přípravě na PET (odkaz níže) zalistovat v tom souboru Listening - question paper - a sjet na část číslo 4 (Part 4) - Questions 20-25, rozhovor s profesionální plavkyní Vicky Prince. V MP3 souboru to najdete dvakrát za sebou, poprvé v cca 24:45 min.
Poslechněte si to - a výstup mi podáte buď písemně (odpovědi na otázky + alespoň 5 vět sami o sobě - jak jste se vy nebo někdo z vašho okolí dostali k určitému sportu a jaký trénink to vyžadovalo/vyžaduje...), nebo si booknete telefonickou lekci a probereme to...

22.9.
Překlad jste zvládli úžasně - zkuste si z něj odnést pár věcí do praxe :-) Do you like to queue? What do you intend to do next weekend? (= zamýšlíte, hodláte...) What should you avoid during the pandemic? - Avoid alcohol, avoid wild parties... and avoid sitting face to face with people who don't live with you... (tedy po AVOID je buď podstatné jméno, nebo sloveso v ingovém tvaru...)

Nakoukli jsme do lekce 6A - Are you a pessimist? - WILL pro vyjádření toho, co se v budoucnu nejspíš stane (náš vlastní odhad, vnitřní jistota, ale nikoli přesně daný plán...)

Udělali jsme jedno ze cvičení v Grammar Bank na str. 137 nahoře (zbývá dodělat "áčko" tamtéž). Další procvičení je možné TADY (jednoduché cvičeníčko k naší učebnici) nebo TADY (toto druhé je pěkný testík zaměřený právě na význam zvolené gramatické formy, doporučuji proklikat).

Když vás napadnou nějaké pěkné Murphyho zákony v AJ (nebo je dohledáte na internetu, určitě se o ně s námi podělte!) 


Jako červenou nitku do budoucna navrhuji zvolit (latentní) přípravu na PET (Preliminary English Test), co je jedna ze série Cambridgeských zkoušek, která stvrzuje úroveň B1 (a to je takový náš reálný, již téměř dosažený cíl :-))

Do začátku jste dostali vzorový test (respektive jeho část) - Listening (celý) + kousek z části Reading. Postupně si zkusíme na tyto formy cvičení zvykat - mají svoje kouzlo :-)

Podívejte se prosím na TYTO stránky - oficiální web Cambridge Assessment Centre - můžete se tam proklikat i k jiným úrovním zkoušek pro porovnání (A2 - KET nebo naopak B2 - FCE). Ale za mě je ta úroveň B1 tak akorát :-) Z tohoto odkazu jde přímo stánout balíček vzorového testu (z něhož už máte ode mě výtisky - volte PAPER-BASED exam, ne tu computer based...) - prosím, stáhněte si to také, součástí balíčku je i MP3 soubor s poslechem - v jediném souboru jsou všechny ty poslechy za sebou, každý dvakrát.
Berte toto prosím jako úkol: udělat třeba aspoň těch prvních sedm krátkých poslechů (PART 1), dál pak uvidíme, jak to půjde...

Dále můžete ještě mrknout na část Reading - z toho máte strany 2-3 a 10-11. Ale když nestihnete, nic se neděje, nechceme se zahltit :-)

A ještě, koho to zajímá, na YouTube vám po zadání klíčových slov "PET speaking test" vyjede spousta videí z reálných zkoušek, ať můžete porovnat své schopnosti s lidmi, kteří zkoušku skládají. Ano, existují dvě verze PET (PET obyč - pro dospělé a potom ještě PET for Schools - ale je to jedno, úroveň je stejná, jen u těch teenagerů přizpůsobují tematicky otázky). Kdo se chce potrápit, doporučuji pustit si video a vždy po položené otázce stopnout - zkusit si odpovědět sám - a pak si poslechnout, jak odpověděl kandidát. Taky je zajímavé lovit v jejich projevu chyby, ale to už je pro fajnšmekry :-)


15.9.
Konverzační hodina, chválím za super otázky :-) A příště budete zase víc mluvit vy!

A koukněte na internet na ten "pudding", je to celkem legrace. Hezky je to shrnuté v TOMTO článku na Help for English. Snad vám nebude vadit, že je to česky! :-)

Jako "úkol" máte pár vět z veřejného prostoru, které jsem pro Vás sesbírala v UK - zkuste aspoň některé a nezapomeňte, že dole je nápověda...

Příště už se vrátíme k práci s knížkou, navrhuju začít v lekci 6A.

8.9. 
Individuální hodina, konverzace, procvičování otázek (i přítomný čas, short answers, small talk)

Zkoušeli jsme ke každé "short answer" z TÉTO tabulky vymyslet otázku.

TOTO cvičení doporučuji vaší pozornosti - je jednoduché, ale zaměřuje se na třetí osobu - a v tom nám opravdu chybí praxe...

Další jednoduchá drilovací cvičení na tvorbu otázek jsou třeba TADY nebo TADY.

Jako bonus si můžete zkusit opravit chyby v TĚCHTO otázkách.

TADY je odkaz na hezký seznam nejčastějších otázek, které si lidé kladou v nejběžnějších situacích. Je to tam i s hovorovými reakcemi, dokonce i s audiostopou.

Příště uvedeme otázky do praxe - třeba při povídání nad zážitky z cest.

7.&14.7.

Věnovali jsme se otázkám (zejména v minulém čase) - někdy je fajn zopakovat i takové základy. "Banku" podobných dotazů (ať už po dovolené, kurzu, či jakékoli jiné akci) jsem dala i do nového seznamu slovíček na Quizletu, můžete si přes léto trochu hrát :-) Odkaz je TADY.

Dále připomínám, jak říct, že mám s něčím problém (a vyhnout se přitom slovíčku "problem", protože tušíme, že to úplně přirozeně nezní):

I have trouble + ING form!!!
=> I have trouble understanding his accent
=> He had trouble falling asleep

Podobně se tvoří i věty s "I have a hard time + ing" nebo s "I have fun + ing"
=> I have a hard time remembering things (= mám potíže s pamatováním, těžko se mi pamatuje...)
=> Many people have a hard time breathing with a face mask

Nakonec jsme si dali ještě "testík na časy" - zkuste tu druhou, "logickou" část dotáhnout, je to docela zábava :-)


30.6.
Opakování little / a little / few / a few / much / many / a  lot of / enough (pracovní sešit str. 34/2). Ještě kdo by měl chuť mrknout, TADY je docela fajn video od bláznivého Broni - je to staršího data, ale vysvětluje to tam hezky.

Jako úkol na prázdniny můžu doporučit i stranu 35 ve Workbooku - sem nahraju poslech (35/5 - Listening) - je to na téma body age + Reading na téže straně, spíš jako oddechovka.



Pak už jsme se zaměřili na nakupování - shopping FOR clothes (ano, patří tam předložka FOR - i třeba "shopping for food"...)

Str. 42-43 v učebnici - pokračování učebnicové telenovely :-)

Tady jsou ta videa (to třetí jsme ještě neviděli, buď se podíváme příště spolu, nebo se mrkněte sami):
1) Rob has a problem
2) Taking something back to a shop
3) Rob decides to do some exercise

16.6.
Minigramatika v návaznosti na "too/enough" - rozlišování little / a little / few / a few. Kdo by si to chtěl ještě procvičit, může si stáhnout ještě jedno cvičení (i s řešením na druhé straně) TADY.

Nomophobia: konverzace, vlastní zkušenosti :-) A byla to pro nás záminka pro některé gramatické body, třeba opět pro kondicionál: How would you feel if you forgot your phone at home? If you realized it on your way to work, would you go back? And how would your child react if you took their phone away for a day?

TADY a TADY jsou vtipné krátké filmy k tématu (a mimo jiné se tam naučíte frázi: You are grounded = Máš zaracha!) Jo a na konci druhého je jeden pěkný kondicionál :-)

POZOR na sloveso HAVE (a na neexistující tvar "I haven't" - respektive on dřív existoval, pouze teda v Anglii, ale už je to spíš relikt...) - doporučuji spíš ten americký způsob časování, tedy I don't have time... Ale je to opět o zautomatizování, jako všechno :-)

Ta platforma pro konverzaci online, o které jsem v hodině mluvila, se jmenuje blabu.com. Já sama jsem to zatím nezkoušela, ale už několikrát jsem na to narazila, že to má dobré reference, za zkoušku by to třeba stálo, aspoň pro ty dobrodružnější z vás :-) Funguje to fakt na principu patnácti až třicetiminutovek, tu patnáctiminutovku dostanete ani ne za stovku, což je super - booknete si lektora dle preferencí a povídáte si :-) Dokonce je tam nárok na první lekcičku zdarma na vyzkoušení. Platí se myslím kartou v tu chvíli, jako když pípnete u pokladny :-) Nebo si můžete dobít kredit. Jo a myslím, že za tím projektem stojí Češi, což je taky fajn, že máte aspoň trochu kontrolu nad tím, že neposíláte peníze někam na druhou polokouli (ale zároveň je tam převaha rodilých mluvčích, o úroveň jazyka není třeba mít obavy)... Jinak na podobném principu ještě funguje italki.com - to je naopak zahraniční a jsou tam i širší možnosti (a pracuje přes tuto platformu spousta profíků učitelů, kteří si tím přivydělávají) - ale zase se tam musí lekce dopředu bookovat (X na Blabu prostě přijdete kdykoli a vždycky někoho ulovíte) Každému vyhovuje něco jiného... U obou platforem si lze pustit úvodní video jednotlivých lektorů, abyste předem věděli, jestli Vám sedne jejich přízvuk. (U Blabu to nemají aktivní úplně všichni - na iTalki je myslím to video na představení povinné). Jo a našla jsem, že bláznivý Broňa má na to na YouTube video, kde vysvětluje, jak to funguje + dělá promo - najdete ho TADY.


8.6.
Náhradní hodina za zítřek. My apologies for the confusion... I should have written you a message! :-) (Ano, modální sloveso v minulém čase...) A nebo by stačilo říct jen "My bad..." (= "My fault"). Akorát My bad je asi Američtina...

POZOR! What have you been doing lately? I've been spending a lot of time in the kitchen :-) And you?

Procvičili jsme výrazy ENOUGH a TOO - za domácí úkol máte ještě jedno cvičení, spíš pro zautomatizování, kontrolovat to už asi nebudeme. Spíš se příště mrkneme ještě na výrazy LITTLE / A LITTLE a FEW / A FEW. (a na rozdíly mezi nimi)

Kdo by chtěl ještě malé připomenutí, TADY má na téma ENOUGH a TOO video kanál Simple English Videos (a šílená Vicky... :-))

Poslech ze str. 41 - The advantages of eatich chocolate and watching TV. Už to sem nahrávat nebudu, zas tak objevné to není. Ale připomeňte si:

a TV series = televizní seriál (to S je tam i v singuláru!)
a fly-on-the-wall documentary = definice ZDE.
it makes us stupid / it makes me sad / I made me happy... (a také "It drives me crazy" :-))

Za domácí úkol máte čtení / infografiku od NOMOFOBII. Please, have a look at it and think of any comments on this topic. You can also find some more up-to-date info and tell us what has changed and what hasn't... Where do the Czech people stand? And do you have nomophobia?


2.6.
Aplikace pro učení se jazykům - a vlastně skvělé cvičení, popsat, jak něco funguje :-) Kdo ještě nezkusil, může si stáhnout aplikaci Ankidroid do mobilu - a vybírat si různé seznamy slovíček k procvičení.

Jako drobnou legrácku pro oživení na sále jsem také doporučila stránku BA BA DUM, kde si můžete procvičit 1500 slov z asi dvaceti jazyků :-) (včetně britské a americké angličtiny).

Konverzace - Bark beetle calamity in the Czech Republic - opinions, recommendations. Kdo nečetl/neposlouchal, mrkněte na to v odkazu z minula.

Woodland animals - rozšíření slovní zásoby k divokým zvířatům. Can you describe a badger, a boar, a pheasant or a buzzard

Pak jsme nakousli novou lekci v učebnici, 5C na str. 40 - How much is too much? - čtení článku vpravo dole - Everything bad is good for you.

Gramatika: too much, too many, enough, not enough + postavení příslovce "enough" PŘED PODSTATNÝM JMÉNEM, ale ZA PŘÍDAVNÝM JMÉNEM. I don't have enough money. The rope is not long enough. --> kdo nemá, doplní si Grammar Bank na str. 134/5 (pruh 5C). Jinak jste ale na doma dostali kopii z Murphyho Grammar in Use...

27.5.
Obnovená premiéra :-)

Procvičili jsme užitečnou slovní zásobu - put on your mask, take it off, don't wear it everywhere... a také lockdown - to be in lockdown (or under lockdown)... What did you do during the lockdown?

Dále jsme mrkli na některá přídavná jména - pocity, duševní pochody :-) When did you last feel relieved? I felt relieved when I learnt that it was no longer necessary to wear a facemask... Dále třeba: diasappointed, bored, courageous...

Omlouvám se, pokud je ten Podcast od Guardianu moc složitý - zkuste ale být trpěliví a dát aspoň třeba pět minut, dvakrát za sebou - určitě se z toho vyloupne aspoň to zásadní :-) Odkaz je TADY - transkript alespoň části máte od mě. What do you think of this? Is this an issue in the Czech Republic as well? Koho by to zajímalo - a chtěl raději psaný text, třeba TADY je v angličtině článek (transkript) týkající se kůrovce v ČR - a k tomu je tam i zvuková podoba. (Opět - je třeba naučit se číst i za cenu toho, že některým slovíčkům nerozumím - přelétnout očima a chytat se pasáží, kde je najdu pevnou půdu pod nohama...) Vkládám spíš kvůli slovní zásobě - pak nám můžete říct dvě tři věty o dané problematice (nebo jakékoli příbuzné) z vlastního pohledu...

A nezapomeňte: 
When Life Gives You Lemons, Make Lemonade - Stock Vector ...
Příště oprášíme knížku a gramatiku :-)

11.3.
BONUS :-) TADY si můžete stáhnout dvoustránkovou pdf lekci o koronaviru - jestli toho ještě nemáte dost. Ale je to dva měsíce staré, o to ale zajímavější, podívat se, jak se o tom tehdy mluvilo :-)

Samostudium.

Doporučuji zaměřit se na psaný projev, jak jsme se domluvili už v hodině - formu si každý zvolí dle svých možností, není třeba do začátku nic dlouhého a složitého! Tady je pár možností, směrů, kterými se vydat:

1) "Deníkové záznamy" - každý den si napište třeba jednu dvě věty, cokoli se vám honí hlavou, události, myšlenky... Vždy po pár dnech mi to můžete poslat na kontrolu, budete ze sebe mít dobrý pocit, že jste bez většího úsilí stvořili delší text!

2) Úvaha na téma Why do I need to learn English? In what situations have I used it so far? Where would I like to use it in future? Is it important to communicate with people from other countries? And what are the reasons I struggle with learning English? What ideal conditions would I need in order to succeed...

3) "Referát"  :-) - představte mi - jako naprostému laikovi - svůj koníček, určitý aspekt své práce, něco, čemu sami dobře rozumíte. Zkuste si to přeříkat nahlas, jako byste měli "prezentaci" před třídou. Tell me about something you are good at!

4) Aktualita - najděte si nějaký článek (pro své duševní zdraví volte jakékoli jiné téma než koronavirus :-)), přečtěte si ho - a pak mi do textu shrňte, o čem to bylo. Máte-li respekt z novinových textů pro rodiláky, můžete zabrousit na stránky Breaking News English ZDE, kde už je to předžvýkané pro nižší úrovně + tam najdete k danému tématu i mnoho cvičení.

5) A jako BONUSová možnost pro odlehčení je tu TOTO video - krátký film beze slov, The Elevator. Popište, co se ve filmu děje, krok za krokem :-) (Skvělá slovíčka, ne? Mačkat se, nastupovat, vystupovat, sledovat, všimnout si, sčítat, bát se, vyběhnout, kašlat, smrkat...)

A k tomu všemu samozřejmě platí, že teď je ten ideální čas mrknout na Quizlet a založit si už konečně ten svůj slovníček - můžete ho pak promptně doplnit o slovíčka, která si najdete při psaní těchto textů :-)

Další úkoly sem budu zadávat až podle odezvy od Vás - a vidím to spíš na individuální coaching formou zpětné vazby na Vaše texty, těším se na ně!



25.2.
Individuální hodina. Na příště (10.3.) platí úkoly zadávané minule.

18.2.
Konverzace: "zubařská terminologie" :-) Kdo chce mrknout, je to TADY, případně TADY.

Ještě jsme procvičili udávání směru/polohy. Své dva příklady "hádanek" vložím pro inspiraci sem - klidně vytvářejte další! (Ten druhý je komplikovanější, je to převzaté z nějakého webu, šlo mi o to ukázat vám, jak se to autenticky používá :-))
1) It’s a spa town in western Bohemia, approximately 130 km west of Prague. One of the Czech kings founded the town in 1370. It has many hot springs and it’s also famous for its wafers.

2) It’s a British overseas territory on Spain’s southern coast, just northeast of a famous Strait, on the east side of the Bay of Gibraltar, and directly south of the Spanish city of La Línea. It is famous for its naval base and for cheeky monkeys.


Ve druhé části hodiny jsme se vrátili ke kondicionálům zadaným minule - to cvičení mělo "kreativní složku" - tím líp pro nás, můžeme si lépe procvičit spontánní použití podmínkových vět :-)

A protože se s některými neuvidíme celé tři týdny, poprosím vás, abyste byli kreativní i po tu dobu - ideální čas pro nácvik písemného projevu. Zkuste si napsat půlstránkový text na jedno z následujích témat (ale klidně i na nějaké jiné, fantazii se meze nekladou). Napište mi to prosím na počítači (případně veeeelmi čitelně rukou :-)) - pak mi to můžete buď donést vytištěné, nebo poslat mailem, ráda opravím!

1) If I won a million dollars, I would buy a forest... (úvaha na environmentální téma :-))
2) Cycling then and now - how have the conditions for cycling changed over time. Is it safer or more dangerous to ride a bike now? And what about wearing helmets?
3) Being a local guide - what are the places that you like to show to your foreign friends? Do you send them to typical tourist spots or do you show them secret more places?
4) The most dangerous place in Prague. Or the most interesting one... Describe a place that holds a special place in your heart - or that has special (positive or negative) qualities.

11.2.
Storm Ciara - TADY je třeba ten hezký "článek" z Guardianu - jen fotky a komentáře, to si klidně ještě projděte :-)
TADY je to video, které jsme dělali v hodině a k němuž máte text, klidně si to pusťte znovu...
(Ostatně z řady těchto ITV videí si můžete pustit i jiné, třeba TOTO ještě ke koronaviru, ten ještě poslední slovo neřekl :-))

Ještě jsme si připomněli směrovou růžici - a slovní druhy (south of London X in the South X in South England X in the south of Bohemia...)
Podle cvičení na str. 156 v učebnici připravte pro ostatní hádanku nebo dvě s podobnou strukturou (It's a little town north of Prague... the population is... etc. What town am I talking about?)

A aby toho nebylo málo, navážu na to naťuknutí staré gramatiky, tedy podmínkových souvětí (second conditional - podmínka nereálná v přítomnosti - Co by se stalo, kdyby...)
TADY je opakovací worksheet s jednoduchým cvičením, opakování je matka moudrosti :-)

A ještě k těm tipům na podcasty (omlouvám se, někdy to s tím nadšením přeháním, ale vždycky si říkám, že třeba to aspoň nějakou jiskřičku zájmu zažehne :-))
Doporučuji tu aplikaci Podcast Addict, případně se samozřejmě alespoň některé z těch podcastů dají poslouchat on-line (a také i stáhnout jako MP3). Třeba srandovně nazvaný Broňacast TADY. Nebo ten na ty frázová slovesa, ten půjde asi poslouchat i TADY. Akorát pro mě osobně se při poslechu z webu ztrácí ta podstata podcastu - ta možnost poslouchat "on the go" (kromě při řízení auta poslouchám při procházkách nebo třeba při vaření - jasně, můžu mít zapnuté náhodně rádio, ale když chci zacílit na něco, co mě zajímá, daleko líp si tak sama řídím, co chci poslouchat, dá se to pauznout, vrátit apod...) Nebojte se prohledat databázi podcastů třeba právě v té appce Podcast Addict - akorát samozřejmě když to bude nějaký jiný, váš specifický zájem, tak už zase nemůžete čekat snazší angličtinu... Pokud byste chtěli něco opravdu výukového a snažšího, zkuste třeba Elementary Podcast od British Council - je tam několik sérií, TADY.


Příště poposkočíme do další lekce...

4.2.
Moc se omlouvám za výpadek, sick kids are sick kids... you can't do anything about it...

Tady je ten slíbený poslech ze str. 39 - Tim Moore talking about what happened in London... What would happen in Prague? How would this test go? Můžete si připravit dvě tři věty o tom, co by se stalo v Praze... (a jen tak mimochodem si zopakujete podmínkové souvětí: If they did this test in Prague...)



S tím souvisí také strana 156 v učebnici - Vocabulary Bank - slovíčka pro popis měst. Je to na vás až hooodně jednoduché, ale třeba si tím ukrátíte volnou chvíli a přece jen tam bude něco objevného. A inspiruje vás to k dalšímu učení, co třeba směry - jak říct, že je něco "na západ od", "na východ od"? A jaký rozdíl bude ve výrazech "na jihu Čech" a "v Jižních Čechách"? TADY je k tomu minilekce.

28.1.
Konverzace: What's in the news this week? (I don't follow news anymore... They have been talking about Brexit for years now, so I have stopped following it completely...) Nenásilně jsme si zopakovali present perfect - nezapomínejte, že je všudypřítomný :-) 

TADY něco k tomu Big Benu... (je to už týden staré video, ale stále víceméně platné :-)) (Mimochodem je to jedno ze série dobrých videí "Brexit Explained") Případně TADY jen kratší příspěvek ze zpráv...

Pak jsme se vrátili k superlativům- vybíráme z možností vždy tu nej: Out of these three options, I think that the first one is the most reasonable... Na papír se cvičením, které jsem rozdala, si přepište aspoň dvě tři ty věty, ať si to procvičíte. Pozor na slovosled!!!

Nakonec jsme se vrátili k příběhu "The Friendliest City" na str. 39 - sem vkládám ten poslech 39/4. What happened in London?




A TADY je ten článek o Dropped/Lost Wallet Test... What would happen in Prague? :-)

21.1.
Upevňování komparativů - pozor, nemíchat obě verze - buď je tam as... as, nebo naopak more/less... than

Začali jsme lekci 5B - Superlative cities - cvičení 1 konverzační formou - dávejte pozor na to otázku:
Co vidíš na obrázku? (zejména slovesa SEE a HEAR si v těchto případech půjčují sloveso "CAN" pro vyjádření toho, že se něco děje v tuto chvíli...)
Zkuste si to i na jinýh větách:
Vidíš támhletu paní?
- Slyšíš tu hudbu? Odkud se ozývá?
- Promiň, neslyším tě, můžeš mluvit hlasitěji?
- Byla mlha a nic jsem neviděl.
- Z místa, kde jsem seděl, jsem viděl lidi na pláži.

Pak ještě připomínám "in the picture" = na obrázku. :-)

Dále jsme naťukli superlativy (Grammar Bank str. 134/5 - prostřední pruh obou stran), to cvičení na rytmus řeči ze str. 38 je tady:



Dále jako domácí úkol prosím přečtěte článek na str. 39 - All capital cities are unfriendly... Můžete mrknout i na texty na těch str. 102/107/110, ale můžeme to taky udělat až v hodině, když nebudete stíhat. Zkuste zjistit, jestli ten průzkum opravdu někdo dělal, nebo je to jen vymyšlené :-)


14.1.
Konverzace, comparing cameras and their manufacturers

Srovnávání pomocí as... as... Třeba TADY najdete další příklady, a TADY nebo TADY na internetu cvičení, kdyby vás to zajímalo blíž. Jinak zkuste dodělat tu stránku z kopie z Murphyho gramatiky.

Kromě toho už jen Reading na str. 31 z pracovního sešitu.

7.1.
Konverzační hodina na rozmluvení do začátku roku
Opakování modálních sloves v minulém čase: What are the things that you regret about Christmas? (Neměl jsem jíst tolik toho cukroví, měl jsem chodit víc běhat, neměl jsem dávat manželce ty pantofle :-))

New Year's Resolutions - you make them - and then you either keep them or break them :-)

Fireworks - Roleplay/debate - Good job, guys! (What's your opinion? / your point of view? I see... I understand your point but... I know what you mean... I totally agree...

Jako bonus jsem vám k tomu našla jedno video od BBC - How to disagree politely :-) TADY. Určitě si zase brzy něco podobného vyzkoušíme, tahle slovní zásoba se dost hodí...

Domácí úkol: poslechněte si prosím znovu poslech ze str. 37/5 (viz níže) - a celkově si zopakujte gramatiku z lekce 5A. Kdo už má Grammar Bank na str 135 hotovou, udělejte prosím cvičení 30/1 z pracovního sešitu. Příště se od komparativů přehoupneme k superlativům.

17.12.
Vánoční hodina :-)

Jen v rychlosti pár odkazů:

1) Písnička Last Minute Gifts (Nathan Fleet) - odkaz ZDE na YouTube. Kdo rozluští tu větu uprostřed, má u mě odměnu :-) What unwanted gifts have you ever received? What was your reaction? Did you show your disappointment? Did you pretend to like the item in order not to hurt...?

2) Hra Answers - can you come up with original questions that would fit in with the answers?
e.g.
"Only on Saturdays"
"Under the bed"
"When I was thirteen"
"I will if you will"
"Stealing candy"
"Only when I am sleepy"

3) Christmas Crackers - jako úkol přes Vánoce mrkněte na TOHLE video ze série Simple English Videos - vysvětlí vám tam, co to ty christmas crackers jsou...

Merry Christmas! A od ledna se zase pustíme do seriózní práce :-)

10.12.
Would you rather game - konverzace

Lekce 5A - pokračování, opakování str. 36 + questionnaire
Cvičení 37/4 - Speaking - Do you spend more or less time doing these things (than you used to a couple of years ago...)

K tomu tematicky tento poslech (37/5) - an expert will advise you on how to slow down...



Dále prosím udělejte obě cvičení z Grammar Bank na str. 135 (nahoře, sekce 5A).

+ TADY a TADY jsou odkazy na cvičení k učebnici online

A nakonec BONUS: TADY je dobré video od BBC na rozdíl mezi ADVICE a ADVISE :-)

3.12.
Druhá strana Revise & Check (str. 35).

Užitečná slovíčka pro dnešní den:
to be willing to do sth.
- to work sth. out (= přijít na něco)
- to pay attention (často v průběhu: I wasn't paying attention...)
- stuff X staff (jednoduchý výklad TADY na Help for English, a pro fajnšmekry TADY jedna fešná Američanka s fonetickým výkladem na totéž :-))

Vtipně jste mi nahráli, protože mezi jiným se v lekci 5A zaměříme na srovnávání pomocí AS... AS - a přesně na to je ta písnička, kterou jsme si pouštěli. Takže vlastně ta kopie, co jsem Vám dala, klidně může být takový přípravný úkol :-)
Link na písničku je TADY.

A ještě si dodělejte jeden poslech z Workbooku, str. 29/5 - ještě trochu návrat k těm víkendům, škoda si to neposlechnout, vkládám sem:




26.11.
Driving license mock test, just for fun... Klidně si doma projděte pro zábavu zbytek otázek.

Revise and Check 3&4 - prošli jsme levou stranu, opakování není na škodu. Za domácí úkol máte stranu 35 - článek zkuste, vyžaduje to trochu soustředění.

Poslech ze str. 35 (Can you understand these people?) je tady - pamatujte, že jde o autentický jazyk, nemusíte rozumět úplně všemu, cílem je pochopit smysl a dobře odpovědět :-)




19.11.
Opožděný zápis ke zkrácené hodině, omlouvám se...

Procvičili jsme širší repertoár přídavných jmen končících na -ED x -ING. Na tento typ přídavných jmen je i ve Workbooku cv. 28/2.

Za domácí úkol můžete mrknout na dvojstranu Revise & Check po 3. a 4. lekci (stačí str. 34)

12.11.
Pro zajímavost jsme mrkli na anglické testy z autoškoly, je to legrace :-) Koho by to zajímalo, TADY jsem našla české DEMO testy v angličtině (pro cizince řídící v ČR), dá se to snad stáhnout i jako appka :-) Jinak ty anglické texty, na které jsme koukali v hodině, to je zbytečně velké pdf - TADY jsem našla lepší klikací... Spíš jen pro těch pár slovíček jako "give way", "a roundabout", "to overtake", "to wear a seatbelt", "a safe distance", "to apply the breaks" etc...

Dále jsme procvičili modální slovesa v minulém čase, je to užitečné a funkční... Koho to zajímá, můžete mrknout na TOHLE nebo TOHLE cvičení, ale není to povinné! Pro koho by to bylo příliš komplikované, doporučuji přečíst klidně jen ta řešení - a třeba si vypsat na papír pár vět, které se vám líbí/přijdou vám užitečné.

Kontrola úkolu, čtení textu. Příště zkusíme cv. 33/5 - připravte si pár špeků pro ostatní :-)

+ jsme dělali cvičení 33/6, to je snadné, případně si k tomu dodělejte ve Workbooku cv. 28/2, ale nic dalšího nedávám, ať vás to nezahltí :-)

5.11.
Lekce 4C - Lost Weekend - převyprávění příběhu
Do you thing it really happened?

Malá užitečná poznámka: modální slovesa v minulosti - musím přidat sloveso ve tvaru present perfect:
It must have been terrible!
They should have checked the office...

Zkuste si pár větiček na překlad:
1) Neměl jezdit výtahem.
2) Jeho žena se o něj musela bát.
3) Měl jsi přijít dřív.
4) Neměl jsem na tebe křičet, omlouvám se.
5) Mohl jsem vyhrát, ale upadl jsem uprostřed závodu.
6) Ještě deset bodů... a byl bych ten test udělal.

Dále jsme mrkli na cvičení na str. 133 dole (Grammar Bank, sekce 4C, dodělejte áčko i béčko za domácí úkol)

+ je za domácí úkol čtení textu na str. 33 (What did you really do...) + otázky k textu na str. 32. 


22.10.
Konverzační hodina - shopping and comp.
Zkontrolovali jsme domácí úkol (Vocabulary Bank str. 155) + prošli jsme si další nakupovací slovní zásobu z kopie z English Vocabulary in Use (Pre-Intermediate & Intermediate) / Unit 24 (Shopping) - dodělejte si z toho zbylá cvičení, jsou tam užitečné výrazy.

Protože se teď neuvidíme 14 dní, dám Vám ještě úvodní poslech z lekce 4C (Lost Weekend, str. 32):



Příště si to nechám převyprávět - případně mě bude zajímat, if you (or your friends or family) have ever had a similar experience :-)

A ještě to výukové video s Kudos to you :-) TADY.

15.10.
Procvičení present perfect konverzační formou - zkoušet konverzovat "jen v present perfect" je fuška :-) Opakujte si pořád ty základní modelové věty (I have just seen him, I haven't had time to...)

Poslech, který byl za domácí úkol nebyl komplet, poslouchali jsme v hodině, ale pro velký úspěch britského přízvuku vkládám sem pro domácí poslech :-)



Užitečné drobnosti z hodiny: MAKE SURE that... (e.g. Please make sure that the house is locked before you leave.) Zkuste si vymýšlet další příklady ze své praxe, každý aspoň dva nebo tři :-) (napovídám: Než vypnete počítač, ujistěte se, že... Než vyrazíte na schůzku... Než si zaplatíte dovolenou...) TADY je tip na internetovou stránku, která vám vytáhne porůznu z netu věty s použitím daného výrazu - to když chcete vidět "jak se něco používá". Můj odkaz vede přímo na použití výrazu "make sure", ale můžete si do okýnka nahoře zadat cokoli. Vtipný nástroj, občas se to hodí...

A ještě super výraz: Kudos to you! TADY je vysvětlení na oxfordských stránkách a je tam i minutové video s etymologií k poslechu :-))

Pak jsme začali nové téma - v lekci 4B přeskočíme módu, ale nakupování se hodí nám všem, takže za domácí úkol ještě prosím dodělat Vocabulary Bank na straně 155 (tedy hlavně textík o nakupování online v dolní části strany).

Příště je hodina normálně, ale 29.10. odpadá. Thanks for your understanding :-)

Jo a ještě jsem si vzpomněla na tu Appku na mobilu: UK Radio - jsou tam všechny radiové stanice v UK, to spíš opravdu pro naposlouchání různých přízvuků. Ale pokud z toho chcete něco mít, doporučuju třeba BBC 2, "dvojka", to je takové celkem normální rádio, se zprávami apod. A k těm appkám - ještě můžu doporučit Podcast Addict - vaše osobní knihovnička podcastů, můžete si tam naklikat jaké chcete pořady - a spravovat databázi epizod (co už jste slyšeli, co ještě ne apod...) Můžete se tak přihlásit třeba k odběru "BBC News" nebo "BBC Learning English"...

8.10.
Zkrácená hodina.

Naprosto chápu, že se vám chce přeskočit lekci 4B věnovanou módě :-) Tak si to odpracujeme jinak, připravím na příště náhradní program. Prozatím prosím udělejte dvě cvičení z Grammar Bank na str. 133 (oddíl 4B).

V hodině jsme konverzačně procvičili cv. 31/6, ještě se tam k něčemu vrátíme.

A tady je slibovaný poslech str. 29/5 - ještě k domácím pracem, ale zase trochu jinak, tentokrát je to pořad v rádiu...




1.10.
Procvičování vazeb s MAKE and DO, kontrola domácího úkolu. Vyberte si pár svých oblíbených a zkoušejte si je použít... (I need to make a phonecall. It doesn't make sense. He makes a lot of money...)

Taky se nám dneska zalíbilo sloveso KEEP:
to keep a diary
to keep track of sth.
to keep sth in your drawer
to keep up with sb. (= stíhat, držet krok)
Keep up the good work! (= Jen tak dál!)

ale i další výrazy, třeba:

to keep sth a secret
to keep your distance
Keep it in mind... (= Pamatuj na...)
to keep in touch (= zůstat v kontaktu) - Let's keep in touch.


Dále jsme četli ve Workbooku na str. 25 text o rovnoprávnosti žen a mužů :-) Hlavně dávejte bacha na čtení men and women, a pak třeba a women's magazine, a men's locker room (= dámský časopis, pánské šatny etc...)

Za domácí úkol si poslechněte poslech z Workbooku (25/5), vkládám sem:




24.9.
Procvičování present perfect, cvičení z Workbooku (str. 24), rozbordelený pokojík ze strany 101/102 v učebnici...

Chores - konverzace nad americkým seznamem - What chores do your kids have to do regularly? Do they like them? Do you have to oversee them...?

Pak jsme se zaměřili na rozdíl mezi MAKE x DO (viz Vocabulary bank na str. 154 + cvičení 1 na str. 24 v pracovním sešitě)

Video paní Vicky je TADY

TOTO cvičení si prosím vytiskněte jako domácí úkol - a podíváme se na něj v hodině společně. A TADY nebo TADY si můžete tyto vazby procvičit ještě sami...
TADY je zcela vyčerpávající tabulka pro fajnšmekry :-) A pod tím čtyři další cvičení k rozkliknutí... 



17.9.
Konverzace, historky z dovolených...

Opakování present perfect - můžete udělat ve Workbooku cv. 24/2. Zatím se zaměříme na ty nejpraktičtější výskyty present perfect (I've just seen him. I've just said that... Have you seen my jeans? Have you already done your homework?)

Učebnice str. 28/29 - dialogy / běžné domácí konflikty :-) Doplňte si zbytek dialogů.

Podívejte se prosím na Vocabulary Bank na straně 154, cvičení 1 je jednoduché (jen si zopakovat slovní zásobu k domácím pracem), cvičení 2 je na kolokace - s jakými slovy se používá make a s jakými do? Pomoct vám může i TATO tabulka (kterou jsem vám dala už vytisknutou). Neučte se nic zpaměti, spíš si zkoušejte tvořit věty a poslouchejte, jak vám to zní, co vám přijde přirozené apod (I doesn't make sense! I've made a mistake. Do your homework, please...)

10.9.
Individuální oprašovací hodina, procvičování present perfect.

Dělali jsme TOTO cvičení.

A TENTO poslech - doposlechněte doma, zkoušejte vychytat, kde a proč present perfect paní používá...

Příště už začneme na ostro - chtěla bych začít v učebnici (English File Pre-Intermediate, modrá) lekcí 4A - ta se právě na present perfect zaměřuje, holt nás to nemine...

A můžete popřemýšlet o tom, jaké chores (= domácí práce) mají na starosti vaši teenageři - a jak ochotně je dělají, budeme sdílet rodičovské radosti i starosti :-) Have you loaded the dish-washer yet???


25.6.
Individuální konverzační hodina
Zaměření na present perfect a present perfect continuous - trochu mimo soutěž, ale věnovali jsme se praktickým větám pro běžnou konverzaci:

I've just seen a bear!
Have you seen your boss today?
I haven't had coffee yet...
We've been working on this problem for the past couple of days but we still haven't found a solution...
Lately, I've been spending a lot of time in the gym.

TADY je pro zájemce shrnující článek s vysvětlením ze stránek Help for English...

11.6.&18.6.
Procvičování vztažných vět - s možností vynechat vztažné zájmeno nebo nikoli. TADY nebo TADY je ještě něco málo na procvičení.

Neologismy: vyberte si každý, co vás z toho zaujalo, nemá cenu se učit vše. Ale některým neodoláme, že :-) Don't be such a doormat! You butt-dialed me again! He was doored when he was riding along the high street. I desperately need a nap-bar, is there one around here?

Telenovela (a soap opera!) - Rob & Jenny (Practical English). The episode we watched (ah, do we need a relative pronoun here or not?! :-)) is HERE on YouTube.

Příště si budeme stěžovat, co bylo nebo je špatně v restauraci. Můžete si připravit historky na toto téma - Tell us about the worst restaurant you have ever been to.

A kdo se chce naladit na to, jak špatná může být obsluha a kvalita restaurace :-), TADY je k tomu na YouTube hezký dialog :-)


4.6.
Hra Taboo - popis a hádání slov... s důrazem na vztažná zájmena a strukturu věty (It's a thing that we use for... It's an object which is made of metal... It's a person who works in...)

Pak jsme v tomtéž duchu navázali gramatikou - Murphyho English Grammar in Use U92 - dodělejte si zbylá cvičení z pravé strany kopie.

Kdo nebyl nebo kdo si to chce procvičit víc - TADY je odkaz na cvičení v pdf (opět to má na druhém listu řešení, tak nešvindlujte :-))

Příště se vrátíme do učebnice.


14.5.
Pohovořili jsme o zákazech a příkazech (cvičení z odkazu z minula) - nejčastější je sloveso to ban (často v kombinaci s předložkou FROM a podstatným jménem či ingovým tvarem slovesa - She is banned from driving...)

Pomalu jsme začali lekci 3C - za domácí úkol mrkněte na Grammar Bank na str. 130 - tedy obě cvičení na str. 131 dole - rozlišování which, who, where, that...

Poslech - pravidla soutěže - hádání slov. Příště si podobnou hru vyzkoušíme v hodině :-)

7.5.
Procvičování průběhového přítomného času pro vyjádření budoucnosti. Rozlišení oproti going to. Cvičení z odkazů z minula.

Pracovní sešit str. 19 - vypečené cv. 1b jsme dělali společně. Snad už je to trochu jasnější.

Konverzace: Workbook str. 20/4 - četli jsme jen ten kousek o Praze. Why do tourists come to Prague? What are your thoughts on the infamous beerbikes? (TADY je web jedné takové společnosti - nedělám reklamu, odkaz dávám kvůli slovíčkům :-) A TADY nebo TADY je anglický článek o tom, že to nejspíš minimálně v centru města zakážou...)

K těm zákazům: to BAN - to FORBID - not to ALLOW... (+ ještě jsme nezmínili "to PROHIBIT" :-)) TADY je k tomu pro zájemce cvičení i s řešením.

Kdo bude mít náladu, tady je to slibované poslechové cvičení ze str. 20 ve Workbooku:



Uf, zase toho máte hodně, nemusíte vše, samozřejmě, jde jen o podněty :-)

30.4.
Hra Last Word - tematické okruhy, brainstorming

Airports - čtení článku, konverzace

Opakování present continuous ve významu budoucího času (Grammar bank str. 130/131). Kdo si to chce procvičit, TADY,  TADY nebo TADY nebo jsou cvičení na internetu (první je pdf k tisku, pouze present continous, druhé dva v kombinaci s jinými budoucími časy).

Konec příběhu Bena & Lilly ze strany 23.

Kdo nemá, může si dodělat cvičení na předložky z Vocabulary Bank (str. 153, někteří mají už hotové, ale můžete si to prolétnout aspoň očima znovu :-))

Jinak je za úkol str. 19 z pracovního sešitu (společně se podíváme na cv. 19/1b).

Poslech ze str. 20 v pracovním sešitě nakonec nenahrávám, máte toho už dost a stránky, kde soubory konvertuju, jsou taky přehlcené :-). Kdo chce podněty, může si přečíst ten reading na str. 20/4 (Workbook).

23.4.
Opakování "ohnivé" slovní zásoby, je dobré se ke slovíčkům vracet :-)

Procvičení vazby GOING TO - v různých významech, tedy také například jako "prediction" (předpovídám, jsem si skoro jistá, že se něco stane...) TADY je pěkné cvičení na rozlišování GOING TO a WILL (will pro spontánní rozhodnutí v tu chvíli) - člověk si na tom dobře uvědomí ten rozdíl.

Vrátili jsme se k poslechu ze str. 20 - v návaznosti na to jsme začali lekci 3B - Let's meet again. Cvičení 1 + poslech na travel arrangements.

Domácí úkol - str. 21 - Top Airports - reading (+ otázky ve cv. 5). Do you have any personal experience with some of the airports? What about other airports you know...?

Kdo si chce rozšířit obzory, TADY si nechte vysvětlit od týpka Adama, jak probíhá rozhovor s úředníky na letišti, když přiletíte do USA :-)

16.4.
Tematická slovní zásoba: FIRE... to set sth. on fire, to catch on fire, to be on fire, to put out the fire, to extinguish the fire, to add fuel to fire, to build a fire, a fire alarm goes off, a fire hazard, fire safety, a fire drill, firefighters (firemen), a fire brigade...

Stories about things catching on fire - nechci podporovat žhářství, ale zkuste si vzpomenout na různé situace a historky spojené s ohněm a zkuste si je popsat... (Třeba TADY náhodný článek z internetu - about a woman, who set her own house on fire...)

Procvičení struktury in case - In case there IS a fire, you should always have a fire alarm...

Pak jsme se vrátili do učebnice - nová lekce 3A (str. 20). Tematická slovní zásoba - na letišti, většinu známe, můžete si zopakovat například TADY.

Popis obrázku, poslechové cvičení ze str. 20. Nahrávám sem:



Doma zkuste doposlechnout - who is who? and what are their plans? Příšte na to budu ptát. Jinak nás v této lekci čeká jen opáčko struktury BE GOING TO (vs. jiné druhy budoucnosti), takže žádná věda...


9.4.
Rozdíl mezi slovesy SAY, TELL, TALK, SPEAK, ASK... TADY je to cvičení, co jsme začali v hodině... A TADY odkaz na článek na Help for English - nemýlila jsem se, je to tam :-)
A dokonce všudypřítomná Lady Vicky :-) na to má video (TADY).

Pak jsme zbytek hodiny věnovali prvnímu kondicionálu, rozdílu mezi IF a WHEN a také výrazu IN CASE... Máte na to kopie z Murphyho gramatik, dělejte cvičení, ještě se k tomu vrátíme...

A hlavně o tom přemýšlejte v praktických souvislostech - sepište alespoň pět rad pro jednu z následujících situací (variace na situaci z hodiny)... What should these people take with them?
1) someone who is travelling by plane overseas (a long-haul flight)...
2) someone who is applying for a job and has been invited for an interview...
3) a child who is going to a summer camp for the first time...

TADY je to video, co jsme viděli v hodině.


Příště se vrátíme do učebnice :-)

2.4.
Konverzace, opakování

April Fool's Day - apríl. TADY je stařičká reportáž BBC o stromu špagetovníku, možná jsme si pouštěli už vloni, ale stojí to za to, i když ta angličtina je těžší :-)


Užitečné výrazy z hodiny: It's not your business! / It's none of your business...









Pak jsme se věnovali dvoustraně Revise and Check (učebnice str. 18/19) - i ve zdánlivě lehké gramatické části je mnoho tipů na opakování :-)

Na příště máte objednány TIME CLAUSES :-) Tedy ve zkratce věty uvozené časovou spojkou (when, if, until, in case...) - v nichž nikdy není budoucí čas, i když my to tak v češtině říkáme a význam do budoucna je... I will call you WHEN I COME. (= až přijedu, zavolám vám). Raději se do toho sami nepouštějte, příště si to projdeme spolu...

Za domácí úkol dodělejte věci níže, které jste zatím nestihli, sypu sem tipů víc než dost :-) Nebo mi zase něco napište! 



26.3.
Individuální konverzační hodina.

Popis videa s Mr. Beanem - TADY - What's he doing? (He is unlocking the car, he is trying to open it, he is standing next to another man, he is performing a CPR - cardiopulmonary resuscitation - or giving a heart massage to the man...)

Daylight savings time debate - pros and cons (advantages and disadvantages). TADY je jednoduché video k tématu.

Užitečný výraz z hodiny: consequences (příklady ve větách TADY)

A narazili jsme na hezké téma - protiklady (opposites). Můžeme trochu trénovat, začít navrhuji u sloves, třeba TADY :-) Cvičení TADY nebo TADY.

19.3. 
Hodina se nekonala.

12.3.
Hra na nepravidelná slovesa :-) I když infantilní, je to skvělé procvičení spontánního vyjadřování a dozvíme se přitom spoustu zajímavých věcí :-) (Bylo to TOHLE??? :-))

TADY je odkaz na Help for English a náš slavný SVOMPT :-)


Procvičení konstrukcí s ALTHOUGH/IN SPITE OF

Poslech: Hannah and Jamie The bad ending - kdo by si to chtěl poslechnout znovu, je to tady:


(k těm brzdám: "to brake" se jako sloveso používá opravdu méně, i když to lze: I braked hard but couldn’t avoid hitting the car in front.... Častěji je to podstatné jméno: to apply the brake(s), put your foot on the brake... Třeba TADY jsou příklady vět - mimochodem zajímavý odkaz/slovník)

Jako domácí úkol se můžete vrátit k těm cvičením na LIE/LAY/LIE níže (je to na vás :-)

+ dvoustrana REVISE & CHECK (učebnice str. 18/19) - projeďte gramatické cvičení (easy peasy :-) - a přečtěte si prosím text na str. 19 - připravte si na to svůj názor, své zkušenosti... příště (za 14 dní) si o tom popovídáme :-)

Kdo moc chce, může si poslechnout ještě tohle - Can you understand these people - str. 19:



Teď jsem se trochu ztratila a už nevím, jestli jsem Vám nezadala i další "slohovku" :-) Nechám to na Vás, dělejte každý, co je vám milé a pro Vás užitečné. Kdo by měl psavou náladu, tady jsou témata, ale berte to jako inspiraci na celé jaro, nemusí to být příště...


a) Write about uninvited visitors - do you like them? What do you do if someone knocks on your door and says "I was just passing by and thought I would say hello..." What do you offer such people? And do you worry about the mess in your house or flat?
b) Describe something you could never give away. A valuable object, a thing that you inherited from your grandmother, a photo... Why is it so important to you? Will you pass it to your children? How would you feel, if you lost it?
c) Modern Parenting: what rules are very important to you when it comes to raising your children? Do you agree with the modern methods or are you a more traditonal parent?
d) Cleaning: Everybody has to do housework sometimes. Write about doing laundry, dishes, and other cleaning activities – what do you like or hate? What was your attitude to these when you were younger?
e) Addictions: Everyone’s addicted to something in some shape or form. What are things you can’t go without?
f) Jewellery: Write about a piece of jewellery. Who does it belong to? Why is it important to you? Do you wear a lot of jewellery?
g) Car Keys: Write about someone getting their driver’s license for the first time. Do you remember? Was it difficult for you?

h) Silly Sports: Write about an extreme or silly sport. If none inspire you, make up the rules for your own game.

5.3.
Užitečná drobnost - rozdíl mezi slovesy LIE (ležet, lhát) a LAY (položit něco)

Odkaz na video, na které jsme koukali v hodině TADY.

TADY je odkaz na tu tabulku, kterou jsem Vám jen ukazovala na obrazovce - a pod ní najdete užitečné cvičení na rozlišování těchto tvarů. Kdo si troufá, může si ho zkusit za domácí úkol. Příště si to ještě krátce procvičíme.

Pak jsme se zaměřili na gramatiku - zejména na odporovací spojky (ALTHOUGH, EVEN THOUGH + nově také IN SPITE OF)
Máte kopii z Murphyho gramatiky English Grammar in Use - UNIT 113. Za domácí úkol máte trochu si číst na levé straně gramatiku (jen oddíly A, B, případně C a kousek D). Cvičení vpravo stačí 1 a 2 - u dvojky dopiště druhou část volně podle sebe. Plus doporučuji tu lekci od BBC, na kterou jsem odkazovala minule.

Nakonec jsme si poslechli happy ending příběhu o Hannah a Jamiem. Příště nás čeká ta horší varianta...


26.2.
Vyprávění příběhů z dovolených, logické spojky...

Úvodní text k lekci 2C. Kdo chce, může si ke spojkám even though / although (a dalším podobným) počíst TADY na BBC Learning English (na úvod je tam podobně mezní zážitek s bouřkou :-))

Jinak si za domácí úkol dodělejte cvičení z Grammar Bank na str. 129 dole (sekce 2C a,b) + v pracovním sešitě str. 15 (cvičení 1a,b)

Příště se dozvíme, jak pokračuje příběh Jamieho a Hanny.

19.2.
Hodina se nekonala, nebyli studenti :-)

29.1.
Popis fotografií - the story behind the photo. Pozor na střídání časů - I was walking down the street when I saw this beautiful statue...

Potrénovali jsme past continuous pomocí cvičení z učebnice - kdo nemá, může si za úkol doplnit stranu 13 z pracovního sešitu. Další cvičení například TADY nebo TADY.

Dále zadávám kreativní domácí úkol vzhledem k tomu, že se dlouho neuvidíme :-) Popište jednu nebo dvě historky z dovolené s důrazem na střídání past continuous a simple past. Buďte patřičně dramatičtí, popište i nejmenší detaily:

(INSPIRACE :-))
That day, we decided not to go to the beach, because we were tired. We stayed in our appartment and just had a rest. I was doing crosswords and my wife was watching a TV series. Our children were playing outside. Suddenly, there was a loud bang in the corridor. I ran to the door and opened it, because I wanted to see what was happening...

Text preferuji v elektronické verzi, buď obratem opravím, nebo přinesu do hodiny... až se uvidíme :-)


22.1.
Konverzace k poslechu ze str. 15: What does it remind you of? - It reminds me of my childhood. It reminds me of the Velvet Revolution...

Další užitečné obraty z hodiny:
- It's just a coincidence.
- When I was a child, I was ashamed of my haircut.
- Although - výslovnost! (TADY :-)) = THOUGH
(Although I study hard, I am not making enough progress...)
- It's getting better / It's getting worse.
- furious (výslovnost ZDE)
- to gather = shromáždit se / a family gathering = rodinná sešlost, shromáždění

Otázky k fotografiím (screensavers etc) - kdo chce, může přinést nebo popsat další památné snímky a okolnosti toho, kde je pořídil...

Pak jsme se zaměřili na předložky - Vocabulary bank str. 153. Cvičení 2 je za úkol.

BONUS: TADY je jedno roztomilé retro / výukový program Side By Side English a epizoda na Past Continuous.


15.1.
Etiquette/Good Manners - konverzace
Pak jsme koukli na video o Afternoon Tea: TADY. Pár užitečných výrazů k zapamatování: a tea-strainer, to stir, to pour, a kettle, a teapot, to spread, a napkin, clotted cream, a scone...

Pak jsme začali Unit 2B (str. 14) - popis v minulosti, past continuous. Kdo chce, může už mrknout do Grammar Bank (str. 128), ale za úkol jsem to nezadala :-)

Naopak máte za úkol poslech ze strany 15 (15/5c) tady dole. Nejprve si ale přečtěte text pod fotkou (str. 15 vpravo dole), ten poslech na to navazuje. Za úkol je ve cvičení 15/5d vybrat správné odpovědi...




8.1.
Individuální konverzační hodina. Četli jsme TENHLE článek :-) Příště už se vrátíme k učebnici.

4.12.
Ridiculous complaints by tourists :-) Zbytek si přečtěte sami, můžete si klidně na internetu vyhledat další...

Užitečná vazba z hodiny: to be used to doing sth. = být zvyklý něco dělat. Stejně tak to get used to sth. = zvyknout si na něco (get vyjadřuje ten moment, změnu stavu) Procvičit si to můžete například TADY. A klidně si maličko zapřekládejte a připomeňte příklady z hodiny:

1) Promiňte, nejsem na takové chování zvyklý.
2) Je to složité, ale jakmile si na to zvyknete, je to velmi užitečné. 
3) Nikdy si na to nezvyknu.
4) Jsem zvyklý na dálkové lety, nikdy nedostanu jet lag.

Dále jsme začali Unit 2A, čtení úvodních textů (každý jeden) - pak zjišťování informací pomocí otázek. Za domácí úkol si přečtěte znovu oba texty (zejména ten, který jste dosud neviděli) a poslechněte si prozatím jednu ze zainteresovaných slečen (vkládám zde), onu "nesnesitelnou" Miu. Do you believe her? Is she nice? Or was Joe right?



20.11.
Hotel problems - kontrola cvičení + užitečné fráze, jak si postěžovat na nevyhovující služby (a neurazit :-)). Vyzkoušejte na svých bližních :-) I have a bit of a problem :-)

Kdo chce, může si zapřekládat:
1) Mám tak trochu problém s topením u mě v pokoji.
2) Říkám to nerad, ale to maso chutná divně (nechutná tak, jak by mělo). Můžete mi přinést něco jiného?
3) Nerad vás obtěžuji, ale zdá se, že kohoutek u mě v koupelně nefunguje.
4) V tom případě si budu muset stěžovat vašemu nadřízenému.
5) Můžete mě přepojit na pokojskou? (room service)
6) Už se to nikdy nestane, slibuji. A pokud se to stane, vrátíme vám peníze.

Dále jsme se koukali na poslední video ze sekce Practical English na str. 11. K dispozici ZDE na YouTube. Kdo nebyl, odpovězte na otázky pod videem (11/3a). Doplňte si sekci Social English Phrases (11/3c). Kdo by byl nevyužitý, na str. 10 v pracovním sešitě jsou k tomu další cvičení.

13.11.
Překlad vět z domácího úkolu (vkládám sem pro kontrolu pro ty, kdo nebyli: 1) This is my son as a baby. And this is what he looks like now. 2) It's a very interesting museum. And this is what it looks like by night. 3) And this is what it looks like in my house when nobody cleans up. 4) This is what it's about.)

Kontrola cvičení z pracovního sešitu (str. 9/2a). Béčko pod tím jsme udělali v hodině.

Pak str. 10-11 "Practical English - Hotel problems". Shrnutí příběhu o Robovi a Jenny (video ZDE na YouTube, str. 10/1 Introduction). Odpovědi na otázky.

Hotel problems / Calling Reception: video ZDE na YouTube. Doplnění dialogu.

Pak jsme si rozdali kopii z cvičebnice English Vocabulary in Use (Pre-Intermediate and Intermediate) - U48 - Hotels and Restaurants. Za úkol si přečtěte text/slovíčka a doplňte cvičení vpravo. S použitím uvedené slovní zásoby vymýšlejte, jaké další problémy mohou při cestování nastat. What can you complain about? Maybe something isn't working? The staff is unfriendly? You forgot to book a room...? Tell us your stories from the past - what problems did you have while travelling?

6.11.
Hodina v komorním obsazení, procvičování popisu fotek/obrazů + předložky.

Zábavná komunikační aktivita - popis a kreslení obrázků ze str. 100 a 106.

Pak pracovní sešit: poslech o výstavě Davida Hockneyho (str. 9/4, nahraju ho sem zítra pro ty, kdo chyběli), diskuse o zajímavých muzeích. 

Hit hodiny - užitečná vazba:
And this is what it looks like in real life...

Pro zopakování překládejte stejně strukturované věty:

1) Tohle je můj syn jako malé dítě. A takhle vypadá dnes.
2) Je to velmi zajímavé muzeum. A takhle vypadá v noci.
3) A takhle to u nás vypadá, když nikdo neuklízí :-)
4) A o tom to je!

Kromě toho je za úkol cvičení 2a na straně 9 v pracovním sešitě. Obrázek je tam dost nečitelný, tak si ho podle uvedeného názvu vygooglete. And this is what it looks like in colour! :-)

30.10.
Hodina se nekonala.

16.10.& 23.10.
Omlouvám se za chybějící zápis z minula, asi jsem to blbě uložila a zmizel mi :-( Tak tedy dnes znovu a lépe, protože to je na 14 dní dopředu.

1) Zopakovali jsme si oblečení z Vocabulary Bank. TADY je na Quizletu seznam k slovíček k tomuto tématu. Většinu znáte, ale opakování je matka moudrosti. Jsou tam i krátké věty. TADY je ještě zpětně seznam k lekci 1B (popis osobnosti/vzhledu). Bez vytvoření identity vás to ale už klikat nenechá.

2) Pak jsme se vrhli na nový poslech: Mr and Mrs Clark & Percy, strana 8 v učebnici, vztahuje se k obrazu na str. 9. Kdo nebyl, poslechněte si to a zkuste odpovědět na otázky ve cv. 4b (true/false):


3) Za úkol si vypracujte cvičení 5 na straně 9 - opakování předložek, budete popisovat, co je kde na obraze.

4) Kdo by chtěl, může se vrhnout na stranu 8 v pracovním sešitě.

BONUS: kdyby se někdo nudil, objevila jsem vtipný kanál na YouTube, pán a paní lehce v letech tam originálním, a přesto velmi návodným způsobem vysvětlují gramatiku, slovíčka apod. TOTO video je právě na výrazy - look like, be like apod... Mrkněte na to - a třeba se pak podíváte i na jiná jejich videa (pokud vám nebudou připadat moc crazy :-))


9.10. 
Znovu jsme si poslechli setkání Charlotte s Alexanderem a pak i s Oliverem na str. 7. Kdo by chtěl slyšet Olivera, je tady (jen pro fajnšmekry...):




Jako skutečný úkol zadávám jiný poslech, tentokrát z pracovního sešitu, str. 7/5. Online dating :-) Tady:




Kromě toho jsme procvičili s pomocí Grammar bank postavení příslovcí ve větě. Kdo chce ještě trénovat, tady jsou on-line klikací cvičení: 
1) Cvičení k učebnici TADY nebo TADY.
2) Další cvičení TADY, TADY a TADY.

Je toho nějak hodně, ale každý si vybere, co chce :-) Kdo má rád papír, může dodělat stranu 6 v pracovním sešitě... :-)

BONUS: můžete si doma pustit některý z příběhů Learn English Through Story - vyberte úroveň třeba 3 nebo 4... (jsou od 0 do 10 :-)) a můžete koukat doma, třeba i s dětmi :-) Třeba na krásně optimistický příběh Bristol Murder TADY...

2.10.
Sorry for the coughing fit!!! ;-) Sometimes you just can't help... Here is what I wanted to say :-)

Opakování/bonus: TADY je hezké cvičení na otázky v minulém čase. TADY je jedno ještě jednodušší - do zblbnutí opakujete totéž, ale je to užitečné pro ty, kdo si nejsou jistí...

1) Dočtěte si prosím text o tom pořadu... 

to feel like = mít chuť něco dělat
- I feel like a nice cup of coffee...
- I feel like doing nothing :-)

2) Když to zvládnete, poslechněte si, jak dopadla schůzka s prvním mužem, vybraným matkou :-) (poslech 1.14 ze strany 7) What did the guy look like? What was he like? Does she want to see him again?




25.9.
Úvodní konverzační hodina, příště už vás pořádně potrápím i s učebnicí :-)

Mezitím se můžete potrápit sami aneb dnes jsme zjistili, že potřebujeme zopakovat:

1) Past continuous (minulý průběhový čas), zejména v otázkách:

a) ZDE nebo ZDE jsou pěkná autokorektivní cvičení, právě na ty otázky...

b) TADY něco na rozlišování past simple a past continuous, opakování je matka moudrosti...


2) Popis lidí: TADY je hezký souhrn slovíček v tabulce (různé věky, výšky, vlasy atp.) a pod tabulkou je pěkné cvičení - přiřazování popisů k fotkám.
TADY je odkaz na video se souhrnem slovíček pro popis lidí.

BONUS: TADY je vtipná scénka, v níž zazní mimo jiné i oblíbená otázka WHAT DOES HE LOOK LIKE?

Žádné komentáře:

Okomentovat