Angličtina AJ-20

15.2.

Hodina po delší době - a s výhledem na další samostatnou práci. Pojďme si trochu ujasnit priority - dám pár tipů, na čem doma pracovat:


1) Sloveso HAVE - mám, máš, máte, nemají... Používá se často - a bohužel se často plete. Takže - sloveso HAVE se chová jako každé jiné, tedy používá se s ním pomocné sloveso DO (Do you have...?) a to ve všech tvarech a osobách. (Ano, asi vám zní v uších britský tvar I HAVE GOT, ten se pak skutečně časuje jinak, ale je zbytečný a komplikuje to... naopak celá Amerika a zbytek anglofonního světa si vystačí s tou první, pravidelnou variantou - to by bylo, abychom si s ní nevystačili taky :-))

Takže domácí úkol - ty věty na překlad, určitě pošlete řešení, klidně třeba nadvakrát, je to dlouhé!


2) Minulý čas (simple past) - tady je to skutečně o potřebě vyprávět nějakou historku z minulosti, ale je škoda se tomu bránit. Prozatím by nám mohla stačit tato slovesa, schválně se zatím omezíme na oznamovací, kladné věty:

to be - I was / you were / he was / she was / it was / we were / they were

Tady také plus výraz: THERE IS ---> THERE WAS

(There were a lot of people = Bylo tam hodně lidí. There was a horse on the meadow. = Na louce byl kůň.)

to go - I went 

can - I could

to see - I saw

to do - I did 

to have - I had

to say - I said

+ pravidelné tvoření minulého času: I worked, I played, he escaped, you walked...

Zkuste s využitím těchto sloves napsat krátký text v minulosti (kam jsem jel, kdo tam byl, co jsem tam dělal) - nepřehánějte to s kreativitou, důležité je udržet na uzdě tu gramatiku.


3) Tak nějak na okraji se nám drží ta učebnice, zkrátka nám nestačí - můžete mrknout na stranu 21, tam jsou docela hezky shrnuté předložky s městy, zeměmi, ulicemi apod. (Cvičení 8 a,b + cv. 9)


4) Zajímaly vás ty národnosti - v podstatě stačí většinou připojit "s" a podle kontextu i člen THE (pokud máme na mysli národ jako celek). Výjimkou jsou národnosti, které končí na sykavku (š, č, s...) - tam by se další S připojovalo blbě, tak se tam nedává vůbec. Proto jsou třeba "the Chinese" = Číňani nebo "the Dutch" = Holanďani.


28.1.

Tento týden jsme se zaměřili na státy / jazyky / národnosti - procvičte prosím s kopiemi, které máte k dispozici. Není cílem naučit se komplet telefonní seznam, ale ty nejběžnější bychom měli znát. Doporučuji věnovat pozornost i výslovnosti v závorkách (když člověk překoná ostych z mezinárodní fonetické abecedy, je to velice užitečná pomůcka). Důležitý je i přízvuk! (například u Japan - Japanese  může přízvuk zcela změnit výslovnost).


Kromě toho trénujeme profese (pozor na členy A / AN - před samohláskou) a mluvíme o tom, kde kdo pracuje, jak dlouho, co dělá, zda vydělává dobře, nebo ne...

Důležitá jsou tato slovíčka: to work full time / part time, to earn, to have a good / bad salary, to be retired, to be unemployed, to work for a company, to work long hours...

- to vše ve spojení v kladných i záporných větách + otázky

Za domácí úkol můžete dodělat stranu 116 (z kopie), se stranou 117 ještě počkáme.

V učebnici (kopie lekce 2 - Questions) se pomalu začneme posouvat k zábavnějším věcem. Zatím popisy obrázků na str. 20 + zkrácené formy slovesa to be. Příště nás čekají zejména předložky na straně 21 + možná hodiny.


22.1.

Omlouvám se za opožděný zápis, teď je to všechno nějaké rozjeté... 

Připomínám strany 18-19 v učebnici - hezky jsme na tom trénovali i přídavná jména původu (Japan - Japanese, Turkey - Turkish atp.... - zeměpis nás čeká ještě příště :-))

+ čtení na straně 19 - spodní text jsme v hodině nestihli

Dále máte kopii z Oxford English Skills - 2 kapitoly zaměřené na zaměstnání a na to, co práce obnáší. Dobře se na tom trénuje i přítomný čas (Where do you work / Where does she work?) atd - postupně si rozšíříme slovní zásobu - cvičení klidně uděláme až společně...

Budu se případně těšít na ten textík o lese :-)


14.12.

Začínáme zevrubně opakovat s pomocí učebnice Navigate (Beginner / A1) - z úvodních kapitol si budeme spíše vybírat, pak se uvidí.

Pro dnešek jsme zopakovali tuto gramatiku:

- THIS / THAT / THESE / THOSE: důležité jsou ty otázky (What's this in English? = Jak se tohle řekne anglicky? What are those in English?... etc.) Nezapomínejte ten plurál: They are chairs... Pro procvičení těchto ukazovacích zájmen doporučuji TOTO klikací cvičení. A pak také TOTO - tam si procvičíte nejen ta ukazovací zájmena, ale i slovesa v present simple (střídání "S" ve 3. osobě jednotného čísla a tvaru bez "s" v plurálu) - toto druhé cvičení si klidně můžete přepsat a poslat mi ho ke kontrole.

+ Zažité obraty s "THAT" jako třeba "That's a good idea!" = To je výborný nápad! nebo "That's great news!" = To je skvělá zpráva! (Na co si nemůžu sáhnout - řeč... - tam používám THAT, nikoli THIS...)

- Číslovky asi problém nebudou, ty můžeme opakovat tak nějak za pochodu :-)

- PRESENT SIMPLE - přítomný čas prostý - bude stačit trochu oprášit - zejména co se týče tvarů třetí osoby (+ hlavně ve 3. osobě jednotného čísla otázka - Does your husband cook?) Za domácí úkol máte to cvičení z kopie (případně je to i ke stažení TADY).

Příště prolétneme lekci 2.2 - zopakujeme si různé profese a jak o nich mluvit (zejména právě v kontextu present simple - kdo co dělá...) Kopii k tomuto tématu již máte, nemusíte se jí vůbec věnovat, jen prosím přinést příště s sebou.


7.12.

Úvodní hodina, opakování, diagnostika


Gramatické okruhy (ke všemu se budeme vracet)

- členy určité vs. neurčité

- přivlastňovací S (possessive 's) - procvičit lze třeba TADY nebo TADY (u druhého odkazu rozlišujete mezi přivlastňovacím S a koncovkou S v plurálu);  pozor, přivlastňuji celé frázi, jakkoli je dlouhá - tedy například "my younger brother's wife = žena mého mladšího bratra" nebo "your colleague's office = kancelář vašeho kolegy"... Když už dané podstatné jméno končí na S, stačí dát pouze apostrof (James' dog = Jamesův pes). Když je podstatné jméno v plurálu, dává se vždy jen apostrof (my parents' house)

- nepravidelné plurály: man/men, woman/women, child/children

- there is / there are... - existenční vazba, používá se téměř výhradně s neurčitým členem, slouží k uvedení věci/člověka na scénu (= první zmínka o něčem), zpravidla je v téže větě i příslovečné určení místa (nejčastěji na konci věty, případně na jejím začátku, pak je ale třeba oddělit ho čárkou nebo intonačně)... 

What is there in your office? - There are two chairs and a desk in my office.

Are there any pictures on the walls? - Yes, there are. / No, there aren't.


Užitečná slovíčka z hodiny

- interesting, comfortable, cosy, ugly, boring, ordinary (říkejte si: Je to zajímavý film. Mám pohodlnou židli. Je to ošklivá kancelář.

- It depends. = Záleží... Přijde na to.

- It depends on you. = Záleží na tobě.


Úkol: 

Založit si svůj seznam slovíček na Quizletu (buď mít jen v PC, nebo lze i jako aplikace v mobilu) - do slovníčku lze přidávat do nekonečna + lze využívat různé způsoby, jak se ze slovní zásoby zkoušet (doporučuji mód Learn, případně hru Match).

Kdo si to chce zkusit na již hotovém seznamu (mnou sestaveném na jaře), může TADY (ale bude vám to fungovat až poté, co se do Quizletu sami přihlásíte).

+ případně strana 5 v diagnostickém testu (ten je mimochodem ke stažení TADY, zatím z něj máme vytištěnou jen část, po stranu 13).

1 komentář:

  1. Další super a zajímavý článek. Takže díky za něj. V poslední době se snažím hodně koukat na sporty s anglickým komentářem v rámci toho, abych se něco naučil. Třeba i české Oktagon MMA jsem si nedávno pouštěl s anglickým komentářem. A je teda taky hodně zajímavé to, jak můžou mít různí komentátoři jiný názor.

    OdpovědětVymazat