Angličtina AJ-15


23.2.
Sotva se nám to rozjelo, už nám zase není přáno :-) 
Připomínám, že jsme začali lekci 7B (Lights, camera, action) zaměřenou na zájmena v pozici předmětu + rozkazovací způsoby. Kdo ještě nemá hotová ta dvě cvičení v Grammar Bank (str. 104-105, 7Ba,b), dodělejte to prosím. 

Jinak k procvičení ještě mohou posloužit TOTO nebo TOTO cvičení online.

Tady zkuste malý překlad s využitím této gramatiky (+ těch slovíček, která jsme probírali na posledních dvou hodinách). Výsledek mi prosím pošlete do mailu:

1) Zavřete dveře a otevřete okno.
2) Nemluv s ním.
3) Pojďte se mnou.
4) Dejte je do kufru. (Mluvíme o více věcech, například o taškách, zavazadlech...)
5) Jeho neposlouchej. (= Neposlouchej ho.)
6) Nechci s ní být, nemiluju ji.
7) Sedni si a buď zticha.
8) Nejez to!
9) Je tohle pro nás?
10) Je nějaký problém s motorem.


7.12.
Domluva je jasná - prosím, kdo ještě neudělal ten Progress test z odkazu z 11. listopadu, udělejte to - akorát tedy máte vytištěné tři ty oddíly a nakonec koukám, že asi opravdu stačí ten první. Respektive na druhý (strany 6-9) si můžete troufnout taky, akorát je tam už sem tam průběhový čas (I am reading = právě čtu...) Nicméně ten už nás brzy stejně čeká a jistě ho znáte z filmů, reklam apod. Kdo chce, pošle jen jedničku (do strany 5), kdo bude chtít, zkusí i dvojku. Třetí část zatím nechte být. Nějakým kanálem mi to do Vánoc doručte - a od ledna se budu těšit zase osobně.

1.12.
Podívejte se prosím netradičně na ÚVODNÍ stránku mého blogu - máte tam ode mě úkol na celý prosinec, takový malý adventní kalendář pro všechny fanoušky angličtiny. Budu moc ráda, když se zapojíte, nemusí to být samozřejmě každý den - nezabere to víc než pět minut denně - a třeba Vám to vykouzlí úsměv na tváři. Krásný advent - a budu se těšit na Vaše pozdravy, ať už jakýmkoli kanálem :-)

24.11.
Jak mi někteří z Vás posíláte na opravení testík z odkazu z minula, krystalizují nám tu některé oblasti, kterým je třeba se pověnovat. Pro dnešek se zaměřím na slovosled věty oznamovací, který je samozřejmě v AJ odlišný od ČJ. V češtině máme totiž pádové koncovky - a díky nim přesně víme, co dané slovo ve větě znamená. Můžeme si tak slovosled volně přehazovat a vyjadřovat nuance významu, srovnejte třeba tyto věty:

Táta vaří večeři.
Večeři vaří táta.
(u obou vět je podmět táta, jen důraz je na něčem jiném)

Šaty nosím do divadla.
Do divadla nosím šaty.
Nosím šaty do divadla.
(u všech vět jsem podmět "já", pokaždé vypíchnu jinou informaci)

Toto angličtina neumí, respektive musí to vyjádřit jinými prostředky. Má totiž takvaně pevný slovosled - co je podmět a co jiný větný člen poznáme právě až ze slovosledu (pádové koncovky v AJ neexistují).

Obě věty z první dvojice přeložím takto: Daddy cooks dinner.
A z druhé dvojice: I wear a dress to the theatre.

(Pokud budu v AJ chtít vyjádřit rozdíl mezi jednotlivými větami, musím něco přidat, změnit člen, vypíchnout to intonací, v písmu kurzivou apod...)

Koho to zajímá víc, připomínám TENTO článek na Help for English (v češtině, ale poměrně obsáhlý, nicméně přesně vystihuje, jak AJ funguje...) Stačí z něj přečíst kousek, jde víc do hloubky, než zatím potřebujete...

Mám pro vás malý překlad zaměřený přesně na tohle, pošlete mi ho do mailu:

a) Dorty peče moje babička.
b) Knihy čtu většinou v tramvaji. 
c) Křečky má syn v kleci. 
d) Dávám květiny své ženě. 
e) Úkoly nikdy nedělám v kanceláři.
f) Oběd si sněz před hodinou angličtiny.
g) Moji rodiče nemají rádi nakupování na internetu.
h) S kolegy mluvím většinou ráno.


11.11.
Opět bohužel nemám zpětnou vazbu, takže nevím, jakým směrem Vás posouvat, proto vložím zase něco jednoznačnějšího - ať nemusíte nic vymýšlet a prostě jen vyplňujete / zaškrtáváte. Třeba Vás to bude bavit víc :-)

Z TOHOTO odkazu si prosím do svého počítače stáhněte pdf soubor s testem na úrovni A1 - a vytiskněte si z něj strany 2 až 5 (je to část nazvaná Progress Test 1: Units 1-6) Tyto čtyři strany postupně vyplňte a NEJPOZDĚJI do konce příštího týdne mi je vyfoťte a odešlete do mailu. Prosím, nekoukejte se do řešení, to by nemělo žádnou cenu. Soubor nemažte, ale schovejte si ho, postupně v tomto dokumentu budeme pokračovat, je to takový zevrubný testík na tu nejzákladnější gramatiku, pro nás jako dělaný...

Budu se těšit na Vaše řešení!


5.10.
Vzhledem k tomu, že se mi většina z vás nehlásí, budu předpokládat, že už vás to nebaví a chcete raději nové stimuly :-)

Nicméně staré resty jsou staré resty: kromě níže zadané práce si poslechněte rozhovor s házenkářkou V. Cuadrado ze strany 40 - zadávala jsem to 29.6., ale už jsme se k tomu spolu nedostali (najdete tedy níže, u odpovídajícího data). Očíslujte si odpovědi v pořadí, v jakém novinář otázky klade.

Další, návazný úkol bude kreativní: napište fiktivní rozhovor s jakýmkoli profesionálem o náplni jeho zaměstnání. Může to být rozhovor se sportovcem (jiný sport), umělcem, lékařem (třeba za časů koronaviru!), ale třeba i automechanikem nebo učitelkou angličtiny :-) Některé z otázek z učebnice můžete použít, ale zkuste se zaměřit na konkrétní aspekty jeho/její práce (tedy spíš řešit, co ten člověk v práci dělá, než ptát se ho, co dělá o víkendu :-)) Na vaše výtvory (ať už dle tohoto zadání nebo těch minulých) se moc těším!


21.9.
Distanční studium. Svoje překlady / texty / odpovědi mi doručte jakýmkoli způsobem :-) (Osobně na papíře, emailem...)

1. Překlad zadávaný minule (viz níže)

2. Vracím se k opakovací lekci Revise & Check 3 & 4: Postupně zadám cca 4 až 5 krátkých textíků dle cvičení na str. 27 vpravo dole (Can you say this in English?) - výstupy mi opět posílejte BĚHEM NÁSLEDUJÍCÍCH 14 DNŮ, opravím, okomentuji:

a.Say what’s in your bag (= popište, co nosíte v tašce nebo batohu a napište, proč – potřebuji to atp…) In my bag, I have…
b. Introduce a family member (= představte člena své rodiny, řekněte o něm co nejvíc věcí – pozor na S ve třetí osobě! Co má rád, co dělá, jestli se učí anglicky a proč…)

c.Describe your car (= popište své auto – jaké je, velké/malé/drahé/staré/nové… a proč ho potřebujete/kdy ho používáte, případně zda ho používá ještě někdo jiný… Co děláte, když auto potřebuje opravit? 

d. Talk about the price of food in your country… (= napište alespoň 6 až 8 vět o tom, kolik stojí jídlo v ČR. Je drahé/levné? Co kupujete? Jídlo z ČR? Nebo bio potraviny? Organic food…? Chcete-li mluvit raději o alkoholu, napište, kolik stojí v ČR pivo, a doporučte cizincům, kam na pivo a za kolik :-))

e.Talk about going to a restaurant / a café. How often do you go? What types of restaurants do you prefer? Who do you go with? (= S kým chodíte do restaurace, do jaké, jak často…)

3. Stáhněte si TOTO cvičení na tvoření otázek. Až otázky správě vytvoříte (lze si zkontrolovat na posledním listu, ale poctivě až po vypracování :-)), odpovězte na ně (dle fantazie, tak, aby to dávalo smysl...)


14.9.
Konverzace, kontrola úkolu - text Daily Routines. Kdo ještě nemá, dodělejte si, včetně cvičení na posledním listu ve složce, kterou jsem Vám dávala minule :-) (To je totéž, jen doplňujete určitá slova)

Jako malý trénink, než se příště vrátíme k učebnici, vkládám malý překlad, je to pořád klasika, nic nového, jen prosím věnujte pozornost umístění těch "frekvenčních" příslovcí (nikdy, občas, vždy apod...)

1) Nikdy nepiju čaj s mlékem.
2) Co si myslíte o tom televizním seriálu?
3) Oblékáš se vždycky před snídaní?
4) Co si většinou dáváte k obědu? (= pamatujte "dávat" přeložíte jako "have")
5) K večeři si vždycky dávám maso se zeleninou.
6) Má (ona) ráda pomerančový džus ke snídani?
7) Končíš před pátou?
8) Nikdy nechodím pozdě. (= doslova "Nikdy nejsem pozdě.")
9) Chodím do posilovny, protože chci být silný.
10) Ráda bych sendvič a šálek kávy.

7.9.
Omlouvám se za opožděný zápis, ono si to všechno sedne :-)

Každopádně v pondělí proběhla první oprašovací hodina po prázdninách, rovnání slovosledu, opakování přítomného času s pomocným slovesem DO (negace, otázky) - za úkol máte text s otázkami, zkuste udělat do pondělí aspoň část.

Kdo by chtěl ještě trénovat, TADY je pěkný online kvíz na přítomný čas.

Postupně se vrátíme ke knížce, skončili jsme na straně 40, lekce 7A - What do you do in your free time? 
Pokusíme se v tom místě navázat...


13.7.

Distanční studium :-)

V návaznosti na lekci v učebnici a na ta cvičení z kopie, co už máte asi měsíc za úkol :-) (otázky v přítomném čase) tady posílám malou domácí práci - pokud vím, tak rovnat slovosled vás vždycky bavilo :-) Je toho hodně, aspoň půlku zkuste prosím písemně (samozřejmě kdo chce celé, budu jen ráda!) Výsledný produkt (seřazenou větu) si prosím čtěte doma nahlas!
  1. get do up you when usually?
  2. like your bicycles to children ride their do?
  3. so why many you cars do have?
  4. English when lesson the finish does?
  5. favourite your is what car make?
  6. about you me don’t it tell why?
  7. your does brother where live?
  8. when breakfast after brush your teeth - before you do or?
  9. evening many drink of beer how can you in one glasses?
  10. your like dog what to does eat?
  11. friends often you how your do see?
  12. you why sleep go to so late?
  13. you do have dinner when usually?
  14. mountains does in it a lot the Czech snow?
  15. languages speak many do how you?
  16. how go cost much train does it to to Paris by?
  17. chocolate your does often son how have?
  18. office how have chairs you in your many do?
  19. boss ask your why you don’t?
  20. TV how you watch do series often?

Náhradní hodinu nabízím ideálně tento čtvrtek, příští týden už mám dovolenou.


29.6.
Konverzační hodina - hra na procvičení minulého času. Některé z vět si můžete ještě procvičit doma:

- What was your favourite toy when you were a child?
- My favourite toy when I was a child was...

- Where were you last night?
- Last night I was at home.

- Who was your best friend in elementary school?
- Johnny was my best friend in elementary school.

- Were you late for class last week?
- No, I wasn't late, I was on time!

Případně na všechno univerzální odpověď: I don't remember = Nepamatuju si to :-)

Můžeme doufat, že se nám podaří se potkat za 14 dní - tak do té doby zkuste sfouknout ten úkol z minula (otázky v přítomném čase) + vkládám sem poslech ze strany 40 v učebnici. Poslechněte si ten rozhovor a očíslujte si otázky ve cvičení 40/2. Odpovědi k nim si zapište.




22.6.
Individuální hodina, konverzace. Posílám domácí úkol :-)

1.6.
Corona test! Asi to bude chtít psát testy častěji...

Vkládám vám sem zadání, zamyslete se prosím doma hlouběji na tím, jak to má správně vypadat :-) Víceméně všechno jsou to věci z toho posledního quizletového seznamu, jen s malými obměnami, takže kdo pravidelně kliká, neměl by mít problém :-)


1. Rusové kupují hodně alkoholu.
2. Virus pochází z Číny.
3. Na ulici nemusíme nosit roušku.
4. Můžu si sundat boty?
5. Oblečte si tričko, nejsme na pláži.
6. Trávím hodně času v přírodě.
7. Moje žena musí pracovat o víkendu.
8. Chcete jít na procházku se psem?



Za odměnu jsme si pustili short film ze strany 39 vpravo dole: A day in the life of a tour guide. Pusťte si to ještě aspoň dvakrát - je to k dispozici TADY na YouTube - a poslouchejte všechna ta "S" na konci slovesných tvarů ve 3. osobě :-)

25.5.
Jak jsem avizovala, pro legraci i opakování zkuste TENTO nový seznam slovíček na Quizletu, který jsem vytvořila pro konverzaci o koronaviru :-) (Trochu jsem si hrála, tak jsou tam některé věty trochu šáhlé, ale nesmějte se mi, aspoň vás to třeba bude bavit :-) Máte rád netopýří polévku?)

Klikejte a opakujte si nahlas, jsou tam pořád dokola ty stejné větné struktury - příště budu zkoušet :-) (Trocha bu bu bu neuškodí :-))

18.5.
Obnovená premiéra! :-) Thanks again for your hard word during the lockdown!

Pomalu oprášíme i ten mluvený projev - pořád nás trápí dokola ty samé věci. Chtělo by to překonat blok - začněte třeba mluvit i sami na sebe :-), jet stále dokola podobné fráze...

Dneska jsme si udělali rouškovou hodinu - facemasks! Naučili jsme se tři nová slovesa:
to wear = nosit, mít na sobě
- to put on = obléci si, nasadit si
- to take off = sundat si, svléknout si (určitou část oděvu)

+ trochu jsme si připomněli sloveso HAVE TO = muset. Zkuste si připravit (k ústní prezentaci!) ještě pár vět o tom, kde ten hadřík nosit musíme a kde nemusíme... (ať už v autě, v přírodě, děti ve škole...) - můžete si opět představit, jak nějakému neznalému cizinci vysvětlujete naše pravidla (a taky realitu...) (Všichni musí venku nosit roušku... Když jdu do přírody, můžu si ji sundat... atp.) - pár souvětí - a zkuste se to naučit co nejpřirozeněji (aspoň částečně zpaměti...)

A tady slíbený poslech ze str. 39 vpravo nahoře:




4.5.
Moc se omlouvám za odmlku - možná jste ocenili pauzu, ale ještě aspoň jedno distanční zadání si neodpustím :-)

Nabízí se nám mrknout na opakovací lekci Revise & Check po páté a šesté lekci - to by mohl být takový odrazový můstek zpět do prezenčního studia... Udělejte prosím celou stranu 38 - můžete mi ji vyfotit a poslat do mailu, ráda na to mrknu. 

+ si ještě přečtete článek o japonské stravě na straně 39 - myslíte, že byste dokázali napsat podobný (samozřejmě kratší) článeček o českých stravovacích návycích? :-) Už jsme něco podobného ústně dělali, tak zkuste ještě písemně aspoň pár vět. Představte si, že popisujete nějakému Japonci (nebo Američanovi nebo komukoli jinému) naši stravu - třeba aby tu pak neměli šok. Můžete si to i přikrášlit, trochu to nafouknout, ať žijí stereotypy :-) Připomenu nějakou slovní zásobu :-) A pro zajímavost můžete mrknout třeba SEM - stránky vysvětlující českou gastronomii pro cizince...

red meat = červené maso
pork = vepřové
fat = tuk (ano, znamená to i "tlustý", ale právě také "tuk" :-))
heavy = těžký (i o jídle)
butter = máslo
bread = chléb, pečivo obecně
beer = pivo
wine = víno
dumplings = knedlíky
sauce = omáčka
sauerkraut = kysané zelí
biscuits = sušenky
potatoes = brambory
belly = břicho

A za 14 dní už se snad sejdeme naživo!

16.4.
Jste naprosto skvělí, jedeme dál :-) Ještě to takhle chvilku vydržme, určitě to má svůj přínos!

Krystalizují nám některé opakující se problémy, zejména se slovosledem, proto by Vám jistě prospělo několik cvičení na toto téma:

1) TADY cvičení na slovosled v oznamovacích větách - velice snadné, ale potřebujeme toho udělat víc kvůli zautomatizování. Hlídejte si, aby "příslovečné určení" (místo, čas, způsob...) byly spíše na konci. A také je dobré nedělit slovesnou frázi, tedy sloveso + předmět (make a dinner = vařit večeři, write homework = psát úkoly, play games = hrát hry...)

2) TADY další cvičení na slovosled, tentokrát jsou tam i ta frekvenční příslovce z minula.

3) TADY ještě cvičení na slovosled v otázkách. Všechno jsou to klikačky, máte to za chvilku, projděte poctivě!

Kromě slovosledu míváte sem tam chybičky v pravopise některých slovesných tvarů, zejména zapomínáte na "vkladné e" u sloves končících na sykavku (S, Č, Š...)
Třeba v TOMTO cvičení je dost těchto nepravidelných tvarů (nejčastěji se jen vloží E pro lepší čitelnost): he watchEs, she teachEs... Vypište si z tohoto cvičení 5 vět, v nichž tyto nepravidelné tvary odhalíte (je jich tam víc): vybírejte taková slovesa, která se vám zdají být užitečná. Dané věty rozvěďte, něco k nim přidejte atp. - a pošlete mi je do mailu.

A vzhledem k tomu, že knížku zřejmě doma všichni máte, můžete si doma počíst - na str. 37 je pěkný článek o ruském baleťákovi :-) Would you want to be a ballet dancer? (= Chtěli byste být...?)
Nejprve si přečtěte textík ve spodní části strany (a níže vložím také audiostopu, ať taky slyšíte mluvené slovo - je tam ten text prostě načtený, poslechněte si ho třeba dvakrát třikrát, klidně si ho i opakujte...)
A jako úkol mi do mailu pošlete odpovědi na otázky ze cvičení 5c (str. 37 vlevo nahoře) - týká se to právě baleťáka :-)



6.4.
Super práce, pánové, jsem ráda, že se vám daří občas se mrknout na angličtinu. Posílejte svou práci i nadále - kdo ještě neposlal odpovědi na otázky z cvičení níže, zkuste to, prosím! Nechci dávat moc další práce, ať se vám to nehromadí...

Pro dnešek tedy jen naťuknutí - na straně 36, kdo máte knížku, je drobné konverzační cvičení 36/4. Kdo máte učebnici k dispozici, mrkněte napřed do Grammar Bank na str. 102/103 (pruh 6B) - ale nebojte, není to žádná nová gramatika. V kostce se tam říká, na jakém místě ve větě mají být takzvaná frekvenční příslovce (always, never, sometimes, often...) - určitě už jsme to dělali.
Platí dvě pravidla:
1) U slovesa být / to be se tato příslovce dávají až za slovesný tvar: He is ALWAYS hungry. I am NEVER late.
2) U všech ostatních sloves se dávají hned za zájmeno, ještě před slovesný tvar. He never comes for a visit. They always want money.

Kdo chce raději klikat na internetu než vyplňovat v knížce, vkládám dvě tři cvičení na tuto problematiku:

3) TADY Tohle je vysvětlení s tabulkou, kde jsou tato příslovce seřazená od nejvyšší po nejnižší frekvenci. Pod tím jsou otázky - můžete mi odpovědi poslat do mailu.
2) TADY cvičení
3) TADY také cvičení

A jako úkol je sepsat cv. 36/4c - věty o sobě (zvolte takové příslovce, aby to na vás sedělo :-)). Opíšu to cvičení sem pro ty, kdo nemají knížku doma...
Make TRUE sentences about you. Use always, usually, sometimes or never:
a) listen to the radio in the car
b) read a newspaper in the morning
c) speak English outside class
d) watch TV in the evening
e) have pasta for lunch
f) do housework at the weekend
g) eat fast food
h) drink espresso

Tedy tvořte podobné věty: I often listen to the radio in the car...  Můžete to i rozvést (říct jakou hudbu, jakou kávu, co čtete, co děláte...)

29.3. 
Zase malé nakopnutí :-) Je super, že posíláte řešení do mailu, jen tak dál, zkusme to takhle distančně vydržet, nedovolí Vám to z toho vypadnout...

Zkuste se podívat do učebnice na stranu 36 - začíná tam nová lekce 6B - A Day in My Life. Možná někteří nemáte učebnici doma, nebudu po Vás chtít konkrétní cvičení z knížky, ale použijme úvodní aktivitu jako opáčko - opět projedeme každodenní rutinu a hodiny. Do začátku odpovězte na otázky v testíku nazvaném Are you a morning person? (opisuji ze str. 36)

1. What time do you usually get up?
2. Do you have a shower or a bath in the morning?
3. Where do you have breakfast?
4. What do you have for breakfast?
5. What time do you go to work?
6. Do you need to hurry in the morning?
7. Do you like mornings?
-----
U těch otázek, kde je to relevantní, svou odpověď rozšiřte: What do you USUALLY do...? vs. What do you do now, during the quarantine days... (jak se liší Vaše současná rutina v karanténě od té běžné?) Popište mi v angličtině také rituály svých rodinných příslušníků - například: Můj syn většinou musí vstávat do školy. Teď nemusí vstávat, může spát do devíti... 
Vzpomeňte si zejména na sloveso MUSET a na jeho formu "HAVE TO" - I have to write my homework. He has to stay at home...

Volně mi popište, co teď musíte a nemusíte...

Budu se těšit na maily - opět ráda odpovím a opravím!

12.3.
Samostudium :-(

V následujících týdnech budeme bohužel muset přejít na distanční studium s on-line podporou - snad se k Vám dostala adresa, na kterou můžete svou práci posílat, ráda opravím a poskytnu zpětnou vazbu.

Platí úkoly zadané v pondělí - určitě mi napiště o dvou třech lidech ze svého okolí - What do they do? Do they need English at work? O každém alespoň tři čtyři věty!

+ překládek vět zadaný v pondělí.

A samozřejmě dát koukejte na pohádky - a můžete se pochlubit, jak rozumíte. Další úkol je popsat děj jedné z epizod, nějak takto (tohle jen pro inspiraci, můžete takto jednoduše popsat jakýkoli film, epizodu, příběh...) Pozor na třetí osobu jednotného čísla!!!

Rodina jede na výlet. Mají staré červené auto. Mají rádi své auto. Auto se zastaví uprostřed silnice. Má problém. (Oni) musejí jet do servisu. Mechanik jim auto opraví. Můžou si půjčit nové modré auto...


Další práci sem budu dávat až podle odezvy z Vaší strany - napište si o další podněty :-)

9.3.
Konverzační hodina
Stránky WHO - letáčky, na které jsme koukali v hodině, jsou TADY (níže na stránce). Můžete kouknout i na jiné, už dobře rozumíte!

Užitečná slovíčka: to cough (kaf) = kašlat, to sneeze (sníz) = kýchat, to avoid = vyhýbat se něčemu, to cover = zakrýt, to get sick = onemocnět, an elbow = loket, tissues = papírové kapesníčky...

Zkuste si připomenout překladem:
1) Kašlete-li, nechoďte do práce.
2) Máte-li teplotu, zůstaňte v posteli. 
3) Pokud kýcháte, zakryjte si nos a pusu kapesníkem.
4) Myjte si ruce stokrát denně :-)


Stále platí psát popisy toho, co dělají lidé kolem vás. What do they do? Do they need English at work?

Kdo nemá hotovou stranu 27 ve Workbooku, dodělejte, případně pokračujte na stranu 28. Vkládám poslech 28/5 (kdo mluví?).




A abychom se trochu rozveselili, když ve zpravodajství jsou samé depky, vložím vám sem tipy na epizody ze seriálu Peppa Pig a Maisy Mouse :-)

1) The new car - epizoda, na kterou jsme koukali v hodině, našla jsem s titulky :-)
2) TADY je celá první série (10 epizod) opět s anglickými titulky (kvalitními, nikoli automatickými)
3) TADY je ještě jedna automobilistická, ze servisu a myčky :-) (bez titulků, musíte zapnout ty automatické vpravo dole)
4) A ještě jeden link na epizody s titulky TADY.

A TADY je ta Maisy Mouse, to je ještě stupidnější, ale na začátky dobré :-)


24.2.
Úvodní konverzace:
Are you still not afraid of the virus? :-)
Do you think it will come to the Czech Republic? (I hope, it will not come here... I think it will...)
What are you afraid of? (of windstorms? of spiders? of car accidents?)
What are you excited about? (about your holidays? about the next weekend?)

Užitečné výrazy z hodiny:
to pick up = zvednout, vyzvednout
Can you pick me up at the airport? = Můžete mě vyzvednout na letišti?
I will pick you up at 3 pm. = Vyzvednu vás ve tři.
to drop = upustit, vysadit
Can you drop me (off) at the bus stop? = Vyložíš mě na autobusové zastávce?

Dále procvičujeme 3. osobu jednotného čísla - kontrola cvičení v Grammar Bank na str. 103. Pozor na nepravidelné tvary! (has, goes...) a také na slovesa končící na sykavku (finish -> finishes, watch -> watches...)

Tady je ten slibovaný poslech ze str. 35 (English at work?):



Otázky pod tímto dialogem (35/4d): odpovědi (klidně i otázky) si přepište na papír!

A tady je z téže stránky (35/5b) dialog na rytmus řeči - opakujte nahlas! A jako druhý domácí úkol na příště si připravte povídání o dvou lidech ze svého okolí. Přeložte si jejich zaměstnání, rozmyslete si, jak jednoduše říct, kde pracují a co dělají a zda potřebují angličtinu k práci. Příšte se ostatní budou ptát a vy odpovídat...




+ vzhledem k tomu, že máte 14 dní času a potřebujeme to procvičit, udělejte ještě celou stranu 27 ve Workbooku (kromě cvičení na výslovnost, jen 1 a,b,c).

17.2.
Pokračujeme v procvičování hodin, dnes zejména formou mikrodialogů:

What do you usually do at half past seven p.m.?
At half past seven p.m., I usually watch TV.

Vezměte si k ruce jakýkoli seznam časů či obrázky ciferníků (např. na str. 32 v učebnici, nebo něco podobného ve Workbooku) - a obměňujte tento dialog. Alespoň tři jeho verze si opište, ať se vám to zafixuje!

Druhá verze je:
When do you usually have breakfast?
I usually have breakfast at quarter to seven in the morning.

Pomalu se posouváme do lekce 6A - zaměřené právě na otázky a ze všeho nejvíc na třetí osobu jednotného čísla. Udělali jsme poslech ze str. 34, ani ho nevkládám, je to blbina a text je v knížce :-) Důležitá je otázka: What does he do? = Co (on) dělá? - a odpověď He is a doctor. He workS in a hospital.

Projděte si všechny profese a místa ve Vocabulary bank na str. 124. Říkejte si: A doctor works in a hospital. A teacher... Příště se budeme profesím věnovat víc.

A jako gramatický domácí úkol udělejte horní polovinu str. 103 (Grammar Bank) v učebnici!

10.2.
Konverzační hodina, opakování otázek a odpovědí, procvičení hodin, tentokrát už se tomu "oficiálnímu tvaru" nevyhneme. Není to ale tak těžké, nebojte se toho, vtipná, i když lehce infantilní hra TADY, cvičení na procvičení například TADY.

Ještě mrkněte do Workbooku na str. 26 - tu můžete udělat v rámci tréninku celou :-)

Sem vkládám poslechové cvičení ze str. 32 v učebnici:




A nakonec pár vět na překlad, ať nezapomenete ty nové, užitečné výrazy (pocity apod.):
1) On je smutný, protože nemá moc peněz.
2) Dneska se cítím špatně, myslím, že jsem nemocný.
3) Když mám hlad, jsem rozčilený - potřebuji něco sníst a pak jsem OK.
4) Těším se (jsem nadšený), protože budu řídit autobus :-)
5) Máte žízeň? - Ano, potřebuji sklenici vody.
6) Bojíte se silného větru? - Ano, bojím, ale doufám, že moje rodina je v pořádku.


3.2.
Konverzační procvičení již probrané látky - trénujeme spontánní reakce :-)

Například tyto a jim podobné otázky:
- Can you help me, please?
- Can I open the window? 
- Can you stop at a cash machine, please?
- Are we late?
- Is Prague expensive?
- Do you have my second suitcase?
- Can you wait for me here?
- Take me to the hotel, please.
- Do you go to the gym?
- Do you want the steak or the pizza?
- Can I put this in the trunk? (Připomínám, trunk je to americky, boot britsky, vyberte si :-))

Tady je ten poslech ze str. 33 - A Night Out: odpovězte na otázky pod obrázkem + opět byste měli umět popsat, co se v této epizodě odehrává :-) (Holky jdou do..., chtějí/nechtějí, potkají se, končí to apod...)



+ jsme na této straně prošli přídavná jména z obrázků vlevo dole - hungry, thirsty, cold, hot... Kdo nebyl, pospojuje si s větami (33/4b).

+ jsme trénovali hodiny, ale v digitálním tvaru!!!

27.1.
Konverzace, kontrola překladu (Super! Věty archivujte, opakujte, využijeme při spontánní konverzaci...)

Důležité je stále procvičovat třetí osobu (například u dialogu v taxíku, podobně pak i u dnešního poslechu s uspěchaným Robem): to video ze str. 32 je TADY na YouTube, pouštějte si znovu, opakujte, popisujte (nahodím pár vět k popisu:
- Rob chodí vždycky pozdě (má vždycky zpoždění).
- Ráno nechce vstát. Rád spí.
- Jde do baru s kamarádem Alanem. Alan si chce dát ještě jedno pivo. Rob je unavený.
- Druhý den má Rob schůzku v Oxfordu. Profesor nemá radost (není spokojený)...

Podívejte se i na vyjadřování času na str. 32, ale spíš informativně, příště zkusíme určování času (ale hlavně v digitálkách).

A nakonec poslech z pracovního sešitu str. 25 - poslouchejte dialogy a zvolte správnou odpověď :-)



20.1.
Moc se omlouvám za výpadek, snad bude zase líp :-)

Minule jsme pěkně zopakovali WILL a budoucí čas - i když předsevzetí nehodláme plnit, ten budoucí čas se hodí. Proto vložím ještě malý překládek, pokusím se o co nejužitečnější věty pro vaši praxi :-)

1) Počkejte, já vám s tím pomůžu!
2) Co si dáte? - Dám si kávu a sklenici vody.
3) Toalety jsou támhle, počkám na vás tady.
4) Budu tam ve čtyři hodiny, je to v pořádku?
5) Je vám zima? Počkejte chvilku, zavřu okno.
6) Dám vám to do kufru, je to moc velké.
7) Zavolám vám v pět.
8) Zítra nebudu v práci. Bude tady kolega.
9) Promluvím si se šéfovou a zeptám se jí, jestli je to v pořádku.

Vkládám sem i pokračování příběhu 31/4, poslechněte si znovu, opakujte, měli byste umět říct, o co tam jde (opět s důrazem na 3. osobu jednotného čísla: Eva má zpoždění. Ptá se řidiče na spoustu otázek. Myslí si, že taxi je drahé. Ukazuje řidičovi fotografie...):



Kdo nemá, dodělejte cvičení v Grammar Bank na str. 100/101. Totéž je k dispozici ve Workbooku - máte na to další týden, dodělejte prosím celou dvoustranu 24/25.

6.1.
S novým elánem do nového roku :-) 
Nový rok jsme začali s pohledem upřeným do budoucna - s vyjádřením budoucího času / WILL. Máte na to pracovní list - udělejte prosím zbytek, co jsme v hodině nestihli. Plus papír s novoročními předsevzetími - zkuste jich dopsat ještě pár, fantazii se meze nekladou :-)

Pak jsme začali lekci 5B - A very long flight
Za domácí úkol udělejte prosím ještě cvičení z Grammar Bank na str. 101 dole (s důrazem na přítomný čas v záporu - tady je to zejména první a druhá osoba, příště vás opět potrápím s tou třetí osobou - kdo si není jistý v kramflecích, mrkněte ještě na odkazy na cvičení níže!!!)

Tady je poslech ze str. 30 - poslouchejte znovu, opakujte, obměňujte... Příště bude pokračování příběhu :-)



18.11.
Omlouvám se za zkrácenou hodinu, je to blázinec...

Potřebujeme procvičit jednoduché základní otázky v přítomném čase, zejména ve 3. osobě. Tak tedy:

TADY je cvičení, kde doplňujete pouze pomocné sloveso + pak to plnovýznamové dle nápovědy. Střídá se tam DO a DOES (pouze třetí osoba jednotného čísla!!!)

TADY něco podobného, doplňujete celý začátek otázky.

Pro tentokrát nechávám pouze otázky bez tázacího zájmene na začátku, procvičíme pořádně to - a příště přidáme další :-)

Opozděně vkládám jako práci na víkend poslech z pracovního sešitu ze str. 23 (cv. 4) - je to něco na způsob toho poslechu z učebnice, opět pro procvičení porozumění - a klidně si to opět opakujte nahlas! Samozřejmě cvičení 23/3a,b z pracovního sešitu vám taky neublíží, ale to jsme si myslím v hodině říkali :-)







11.11. 
Individuální konverzační hodina, kontrola překladu a domácího úkolu z Grammar Bank, otázky a odpovědi...

Takhle nějak má vypadat ten překladový dialog: 
A) How much is a glass of beer in Prague?
B) It depends... In the city centre, it's very expensive...
A) How much?
B) A glass of beer is about 2 or 3 euros. But it's good beer.
A) But it's not expensive at all!
B) It depends on your salary :-)

Jako domácí úkol na příště vkládám poslech ze str. 29/4 - doplňte tabulku, jaké denní jídlo má kdo rád, kde si ho dává a co konkrétně jí...



Dělali jsme i část konverzačního cvičení 29/6 - na příště si připravte odpovědi na druhou část otázek (vyjadřujeme se obecně k Čechům - Czech people usually eat a lot of meat. They don't eat vegetables...)

21.10.
Kontrola poslechového cvičení (str. 27 vpravo nahoře): poslouchejte znovu (viz níže), opakujte otázky a sami si na ně odpovídejte. Znovu si přeložte následující dialog:

A) Kolik stojí sklenice piva v Praze?
B) Přijde na to... V centru města je to docela drahé...
A) Kolik?
B) Sklenice piva stojí asi 2 nebo 3 eura. Ale je to dobré pivo.
A) Ale to vůbec není drahé!
B) Záleží na vaší výplatě :-)

(užitečné hovorové výrazy z poslechu - i do dialogu - quite good, quite big, it depends on..., definitely, to describe, probably...)

Neuvidíme se teď 14 dní, tak toho využijte a koukejte se znovu na ten krátký film na YouTube - budu se vás ještě ptát, o čem je! Můžete si z něj pár vět vypsat - to, čemu rozumíte...

Pak jsme začali novou lekci 5A - Breakfast around the world. Sem vkládám jako poslech úvodní texty ze str. 28 - poslouchejte, opakujte... What do you have for breakfast?

Pozor na slovíčko cereal (čteme: "sírijl") - znamená obilí nebo snídaňové cereálie a nemá plurál, tedy říkáme: I have cereal for breakfast. She has a bowl of cereal...
(X vtipně zaměnitelné se slovem serial = sériový, které se čte úplně stejně, viz vtip níže :-))

Dominic from Bath:



Louisa and Ken:




+ jako poslední úkol si udělejte cvičení z Grammar Bank na str. 101 (horní polovina strany: a, b).




14.10.
Dialogy v autobazaru - great job! Klidně si podobné větičky trénujte v praxi :-) (opakujte si je nahlas nebo poproste někoho z vašich blízkých o interakci...)

Připomenutí "s" ve 3. osobě + otázky - kopie věnovaná chození do kina. Otázky jsme udělali v hodině, textík ve 3. osobě si udělejte doma, případně si napište ještě i něco o sobě.

Dále jsme začali dvojstranu Revise & Check (str. 26-27), zbylá cvičení dělejte doma, bez domácí práce se to holt teď neobejte, když se vidíme tak málo :-(

Poslech ze str. 27 vpravo nahoře vkládám sem. Poslouchejte kratičké dialogy a zvolte správnou odpověď:



Tady je na druhý pokus ten poslech ze str. 27 vpravo nahoře (teda doufám), díky za upozornění :-) (On ten poslech nemá číslo a já teď nemám u sebe učebnici, takže je to hop trop, snad už to bude v pořádku :-)) Ten horní tam nechávám, poslechů není nikdy dost :-)




TADY je ten krátký (asi tříminutový) film ze str. 27 dole - to berte jako dlouhodobější úkol - zkoukněte zatím třeba jednou, ale budeme se k němu vracet...


24.9.
Malý testík na přání - výsledky jsou jenom vaše... někdy příště už se ráda podívám :-)
Prosím, zkuste si ještě procvičit přidávání "s" ve třetí osobě jednotného čísla + zejména negaci a otázky (don't, doesn't...) Přidávám ještě pár tipů na procvičování na internetu - to je pro vás, kontrolovat to nebudeme, ale pokud tam budete potřebovat s něčím poradit, klidně si to vytiskněte nebo přepište a můžete to se mnou zkonzultovat.
1) TADY
2) TADY
3) TADY
4) TADY
5) TADY

Pak jsme kupovali auta v autobazaru - nově jsme se naučili vytvořit 2. stupeň přídavných jmen (jen u pár základních):

BIG > BIGGER
SMALL > SMALLER
CHEAP > CHEAPER
FAST > FASTER
SAFE > SAFER...

Můžete tak říkat třeba: I need a bigger car. This car is TOO small for my family...

Za domácí úkol prosím sepište jeden z dialogů inspirovaný osobou, kterou jste si v hodině vytáhli (machr, otec od rodiny, podnikatel apod...) Alespoň pět otázek a odpovědí :-)


9.9.
Oprašovací hodina po prázdninách, opakování přítomného času (pozor na 3. osobu jednotného čísla!)

Začali jsme lekci 4B Big Cars or Small Cars
Nahrávám úvodní poslech - dialog v autobazaru, poslouchejte znovu, příště si budeme sami auto kupovat :-)



Zavedeme tedy i krátké úvodní testování, ať se posouváme rychleji kupředu :-) K tomu příštímu (asi tedy za 14 dní) vám postačí ona pověstná tabulka na ledničku (přítomný čas prostý - kladné věty, záporné věty a otázky)... Ještě sem vložím překlad na procvičení - přípravu :-)


8.7.
Individuální hodina, procvičování přítomného průběhového času, opakování textu o panu Millerovi (+ otázky na dalším listu z kopie, po rozkliknutí linku níže je to třetí strana pdf dokumentu - odpovědi na otázky ve 3. osobě jednotného čísla: He gets up at six, he gets to work at seven thirty...)

Kontrola vlastního textu - opakujte si ho, zkoušejte se zjednodušenou verzi učit zpaměti :-)

Domácí úkol: překladové cvičení (kopie)

TADY je na Quizletu seznam slovíček a frází udělaný přímo k textu o panu Millerovi a daily routines. Procvičujte všemi způsoby!

24.6.
Procvičování záporu i otázek s "do/don't" - kouzelnou tabulku mějte stále na očích :-)

Zkoušejte si modelové větičky typu:
- I don't have time to read. I don't have time for this.
- When do you get to work? - I usually get to work at seven thirty.
- We talk about life. (pozor, čteme LAJF!!! = život)
- We don't talk about work.

Domácí úkol:
Slovesa viz zápis z minula stále platí. Zkuste si sepsat textík "My daily routine" po vzoru Mr. Millera :-) Samozřejmě kratší a jednodušší. Ale dobrá zpráva je, že můžete od pana Millera opisovat! Podobně jako jsme to dělali v hodině - přečtěte si text a vypište si z něj pár upravených vět (třeba 5 až 6 vět), které platí pro vás. Vzniklý text se zkuste naučit (alespoň) rámcově zpaměti!

Dále vkládám poslech ze str. 23 v učebnici (to, co bylo v hodině). Poslouchejte znovu, opakujte:




Kdo nemá, udělejte si cvičení z Grammar Bank (str. 98-99 v učebnici - horní polovina strany)

A TADY, TADY nebo TADY je pár jednoduchých cvičení pro zábavu...



17.6.
Individuální hodina, opakování a procvičování záporu.

Krátké odpovědi: Yes, I do. X No, I don't.

Čtení delšího textu o každodenních činnostech (posílám kopii, jinak je to v pdf ke stažení TADY - zatím jen Mr. Miller + otázky na str. 3 v levém sloupci; kdo nebyl, můžete zkusit text přečíst, ještě se k němu vrátíme).

+ posílám shrnující tabulku na přítomný čas, ke stažení je i TADY. Za domácí úkol cvičení ve spodní části strany.

Nově slovesa:

to get up = vstávat
I get up at six. = Vstávám v šest.

to get to work = dostat se do práce, dojet do práce
I get to work at seven thirty. = Do práce se dostanu v půl osmé.
When do you get to work? = Kdy se dostaneš do práce?

to get home = dorazit domů
I get home at five. = Domů se dostanu v pět.
What do you do when you get home? = Co děláš, když dorazíš domů?

to have lunch = obědvat
I usually have lunch with my colleagues. = Většinou obědvám s kolegy.

to have coffee = dát si kafe
I always have coffee when I get to work. = Vždycky když přijedu do práce, dám si kafe.

to help = pomáhat
I help my children with homework. = Pomáhám dětem s úkoly.

to go to bed = jít si lehnout
I go to bed at ten. = Chodím si lehnout v deset.


10.6.
Individuální hodina, opakování a procvičování záporu, úkoly z minula platí na příště.

BONUS: TADY je jedna retro scénka na zápor...
A TADY je výukové video se shrnutím všech tvarů.

3.6.
Opakování - vyjádření frekvence, otázky

Dialog - nový zaměstnanec ve firmě. Jak nabídnout pomoc a jak ji přijmout?

- Do you need help?
- Can I help you?
- I can show you.
- Come with me...

Oh, thank you! - You're welcome. (= Rádo se stalo /Není zač)

Where are the toilets, please? - Over there. (= Támhle)

On the first floor (= V prvním patře.)
On the second floor (= Ve druhém patře.)
On the third floor (= Ve třetím patře.)
On the fourth floor (= Ve čtvrtém patře)

-> Číslovky řadové nás teprve čekají, zatím těchto pár nepravidelných tvarů, příště na to můžeme mrknout blíž...


Pak jsme si zopakovali tvoření třetí osoby jednotného čísla (= přidávání "S" - she cooks, he drinks, he teaches, she studies...) a nově jsme se naučili tvořit zápor (viz pracovní list):

I know. X I don't know.
He drives a car. X He doesn't drive a car.

Za domácí úkol zkuste tento pracovní list projít znovu, písemně si napište větičky v jeho spodní části (dělali jsme v hodině jen ústně) a pak si prosím vytiskněte nebo opište TOTO cvičení. (Pozor, jsou to 3 listy, první dva jsou věty na doplnění a pak je řešení, tak prosím švindlujte kdyžtak až poté, co to sami zkusíte doplnit :-))

Příště se vrátíme do učebnice (lekce 4A), poslech s drzou chůvou je níže!!!


20.5.
Dialogy na úvod - další kostičky do lega :-)

How often DO YOU wash your hands?
How often DO YOU go shopping?

How often = jak často
DO YOU = pomocné sloveso, marker otázky
+ sloveso v základním tvaru

Frekvenci vyjadřujeme dvěma způsoby:
1) jednoduchými frekvenčními příslovci: ALWAYS (vždy), NEVER (nikdy), SOMETIMES (někdy)

I never read women's magazines.
I always drink beer on Friday night.
I sometimes go to the gym.

2) pomocí výrazů s "krát":
ONCE a day
TWO TIMES a day
THREE TIMES a year
FOUR TIMES a month
TEN TIMES a day
(nepravidelná je pouze jednička, pak už stačí přidat times jako "krát")

Tvořte obdobné mikrodialogy s výrazy: go to the gym, buy flowers for my girlfriend, charge your phone, drink vodka, go to a foreign country, study English...


Pak jsme si poslechli úvodní dialog z lekce 4A (rodiče odcházejí a svěřují děti chůvě). Zítra sem nahraju audio. Omlouvám se, nemoc mě semlela, tak nahrávám až teď, ale správný student se stejně učí nejdřív večer před hodinou (ha ha :-)), takže to určitě bude stačit :-)

2.8


2.9


+ Zopakujte si prosím ukazovací zájmena (THIS - THAT - THESE - THOSE) - níže tady na Jeřabině lupou najdete dost inspirace z minulosti :-)

13.5.
Dialogy na úvod:
A: What do you need?
B: I need glasses.
A: Why do you need glasses?
B: (I need glasses) because I want to read a book.


(Obměňujte s použitím výrazů: a pen, a car, my wallet...)

Zopakovali jsme si pár výrazů pro objednávání v restauraci, zase se k tomu vrátíme, ale prozatím stačí. Nejdůležitější z toho jsou fráze: What would you like? - I'd like...

Pak jsme krátce začali lekci 4A: členové rodiny a přivlastňovací zájmena.

Slovíčka viz Vocabulary bank vzadu v učebnici (str. 120)

Gramatika - přivlastňovací zájmena - Grammar bank v učebnici - tam je tabulka (str. 98) + cvičení na str. 99 nahoře (zatím jen "a"). Za domácí úkol cvičení na totéž z pracovního sešitu str. 18/2 a,b, o obrázcích ze cvičení 2b si příště budeme povídat :-) (Cvičení 18/1 si můžete udělat také, jen třeba sami pro sebe). 
+ přivlastňovací zájmena si procvičíte třeba i na internetu: TADY je cvičení k naší učebnici. TADY jedno další pěkné, také autokorektivní. A TADY je ještě přehled ze stránek British Council (tam je pak i cvičení na rozlišování "it's" a "its".



6.5.
Konverzační hodina 

1) Auta - the most important parts of cars - obrázky si nechte, budeme se k nim vracet, postupně si přidáme další... Opakujte si větičky jako:

- Put your luggage in the boot.
- Fasten your seatbelt.
- Can we go? 
- I need to be there on time.
- I am sorry, there is a traffic jam...

2) Restaurace - opakování, popis obrázků na str. 21.
+ nové materiály k objednávání v restauracích. Opakujte si vazby:

I'd like ... (a steak / a salad / a soup...)
I need... (salt / pepper / vinegar / a clean spoon...)

Za domácí úkol si dodělejte cvičení na stránkách, které jsme procházeli (71-73, vybírejte si, co zvládnete). Říkejte si, jaké jídlo máte rádi a co byste si dali.


29.4.
Individuální hodina, procvičování základních struktur

THEY x THERE - procvičování výslovnosti (thEJ vs thÉR :-))

Zkuste říkat v rychlém sledu za sebou s důrazem na výslovnost:

There are five people in the car. They are Spanish. 
There are books on the table. They are in English.
There are some documents in the bag. They are important.

Přidávání "S" ve třetí osobě jednotného číslo (he/she/it)
I want a sandwich X He wants a sandwich

Příště se společně vrátíme k tématu restaurací, slovíčka k tomu už jsou na Quizletu, link níže.

15.4.
Procvičování struktury When I travel, I need my passport... Dodělejte si cvičení.

TADY je video, jak si Rob kupuje sednvič (v hodině bylo jen audio, ale je to totéž) - str. 21/c,d. Doplňte si text dialogu, kdo nemá...

TADY je to druhé video ze strany 21 (21/3g) - kdyby někdo potřeboval, transkript je na str. 86 (soubor 1.96). Poslouchejte znovu, zkoušejte si opakovat.

Kromě toho si za úkol udělejte str. 17 v pracovním sešitě (tatáž tematika).

Omlouvám se, seznam se slovíčky mi vypadl, máte ho TADY, příště urgujte :-)

8.4.
Procvičení this, that, these, those. Zkoušejte si pořád dokola s obměnami mikrodialog typu:

A: Is this your phone?
B: No, it isn't.
A: Are you sure?
B: Yes, I am sure. This phone is black and my phone is white.


To video s vysypanými kufříky je TADY.

Pak jsme si připomněli str. 18-19 v učebnici. 

Další praktická modelová věta: When I travel, I need...
Obměňujte, vymýšlejte další...

1) Když cestuji, potřebuji cestovní pas.
2) Když řídím, potřebuji brýle.
3) Když pracuji, potřebuji počítač a myš.
4) Když jdu do restaurace, potřebuji peníze. 
5) ...

+ výraz A LOT OF - když je něčeho hodně :-) 
A lot of money, a lot of work, a lot of people, a lot of phonecalls... I am busy today, I have a lot of work...

Tady jsou ty dialogy ze strany 20 vlevo dole - poslouchejte znovu:




A kdo cítí potřebu, opakujte si číslovky pro potřeby dialogů v obchodě, příště budeme nakupování ještě procvičovat...

1.4.
Samostudium + konzultace
Ujasněme si, co už umíme - a co si potřebujeme procvičit :-)

1) Sloveso BÝT - TO BE už mrskáme ve všech formách (kladné/záporné věty, krátké odpovědi...)
TADY je jedno rádobyvtipné výukové retro video - starý americký výukový pořad volně dostupný na YouTube (Side by Side English), tato epizoda zaměřená na sloveso BÝT a představování...


2) Členy neurčité + there is / there are... (Lekce 3A) Důležité je při první zmínce o předmětu použít člen neurčitý. Ukazujte a říkejte, co máte v tašce / kabelce / v autě / na stole / v kanceláři... What's in your bag? In my bag, there are many different things... There is a pen, a wallet, an umbrella... Pro inspiraci zde:




3) THIS - THAT - THESE - THOSE
TADY je superjednoduché video na YouTube, jen výslovnost těchto 4 slov... Zopakujte si, kolikrát potřebujete. V návaznosti na to už bychom měli zvládnout cvičení v Grammar Bank na str. 97 dole. Objevuje se i při nakupování - viz poslech níže (str. 18/2a,b).
TADY je ještě lepší odkaz - vysvětlení a minitestík, to vše ve dvouminutovém videu na YouTube.
A TADY jedna slabomyslná písnička na závěr :-)


18.3., 25.3.
Hodiny se nekonaly :-(

11.3.
Konverzační hodina v komorním obsazení :-)

Naučili jsme se pár nových přídavných jmen: bored (= znuděný), in love (= zamilovaný), scared (= vyděšený), shy (= nesmělý), surprised (= překvapený).

Pozor! Bored = znuděný X Boring = nudný!
(English is so boring! I am bored :-))

Pak jsme začali novou lekci 3B (str. 18) - popis úvodního obrázku (There are t-shirts, key-rings, maps, postcards...)

Poslech 18/2a,b, vkládám sem:



Naučili jsme se ukazovací zájmena:
THIS = tento, tato, toto (jeden blízký předmět)
THAT = tamten, tamta, tamto (jeden vzdálený předmět)
THESE = tito, tyto (více blízkých věcí)
THOSE = tamti, tamty (více vzdálených věcí)

- přehled na straně 19 nahoře + v Grammar Bank na str. 96. Za domácí úkol udělejte cvičení ve spodní části strany 97.

Pozor na výslovnost THAT - se širokým E (něco mezi A a E)!!!

+ další tipy: 

1) Strana 15 v pracovním sešitě - klidně celá
2) TADY a TADY jsou cvičení ze stránek k učebnici.


+ jsme četli kousek "románu" ze zjednodušené četby - nejnižší úroveň: Newspaper Chase. Nebojte se pořídit si nebo si půjčit něco z TÉTO ŘADY, úžasně to pomáhá na rozšíření slovní zásoby a zautomatizování větné struktury!

4.3.
Konverzační a opakovací hodina v komorním obsazení :-)

Trénovali jsme pomocí cvičení 17/5 - What about picture number 5? What do you think? What is it? - I don't know. I have no idea (= Nemám ani šajna :-))

Poslechy:

1) Učebnice str. 17/4. V kterém dialogu se mluví o kterém z obrázků?




2) Str. 12 z pracovního sešitu (cv. 3, Listening). Doplňte formulář :-)




+ drobné praktické věci jako třeba:



direction sense mcq6


25.2.
Oprašovací hodina po dlouhé době :-) Neklesejte na mysli, ono se to zase rozjede!

Opakování vazby THERE IS / THERE ARE. Pozor na přehozený slovosled v otázce, správnou výslovnost a správné číslo (singulár / plurál). TADY jsem vám vytvořila na Quizletu nový miniseznámek (jen pár termínů) k procvičení této vazby a její výslovnosti.

Poslouchali jsme poslech z prac. sešitu a video z učebnice. Poslouchejte znovu, zastavujte si to, opakujte.

Připravte si cvičení 17/5. Říkejte, co si myslíte, že dané věci jsou.

Jinak si opakujte slovíčka, další úkoly nezadávám, spíš se rochněte v dosud probrané látce :-)

28.1.
Opakování přídavných jmen - spojování pomocí but (= ale), just (= pouze), only (= jenom)...
- I am not sick, just tired...
- He is very young, but he is good at football.
- I am always full of energy on Monday, but I am always tired on Friday.

Dokončili jsme opakovací lekci (Revise and Check) po Unit 1 & 2. Ještě sem vkládám krátký film o studentech ze strany 15 dole:


(je tam pár nových slovíček, ale spíš jen v úvodu, pak už tomu budete rozumět - coast = pobřeží, town = malé město, south = jih, royal pavilion = královský pavilon, pier = molo...)

Dále jsme začali lekci 3A - zaměřenou na drobné předměty. Poslech ze strany 16 (co lidé zapomínají v letadle) je tady:




Dále se učte s pomocí Vocabulary Bank (str. 119) + Grammar Bank (str. 96-97 - jen horní část obou stran).

Ještě vkládám poslech z pracovního sešitu (14/4):




OPAKOVACÍ PŘEKLAD JAKO DOMÁCÍ ÚKOL :-)
1) Kde je váš pas? Máte ho v tašce? 
2) Ona je vždycky velmi spokojená.
3) Kolik stromů je u vás v zahradě? (strom = tree)
4) Je tu jen jedna sklenice vína.
5) Omlouvám se, mé auto je plné, ale můžu zavolat kolegu. (zavolat = call)
6) Mám zpoždění a můj šéf je velmi rozhněvaný.
7) Jestli vám není dobře, můžete odejít.


Seznam slovíček na Quizletu ke 3. lekci je TADY (jen se omlouvám, je tam těch slovíček víc, je to už rovnou celý seznam na lekci 3A i 3B, máte to do foroty :-))

21.1.
Opakování přídavných jmen formou hry, budeme v tom pokračovat :-)

Kontrola úkolů - překlad po druhé lekci.

Procvičování vazby THERE IS / THERE ARE - popisujte obrázek. Vzor mikrodialogu:

- How many cups of coffee are there on the table?
- There are four cups of coffee.

- How many phones are there in the picture?
- There is (just) one phone in the picture...

A tak dále - tvořte další věty a dialogy...

+ opakovací lekce na str. 14-15 (Revise & Check) - společně jsme prošli str. 14. Za domácí úkol poslech 15/1.72 (Can you understand these people?) - je to zaměřené na autentický projev - ale s ničím jiným se v praxi nesetkáte, že :-) Zaškrtněte správné odpovědi:




14.1.
Hodina se nekonala.

7.1.
Oprašovací hodina po Vánocích. Happy New Year!

Mikrodialogy s přídavnými jmény. Nově jsou to slovíčka:
angry = rozčilený, naštvaný (pozor na výslovnost!)
- sick = nemocný, v indispozici (značí spíš nevolnost, stav, kdy člověku "není dobře")
- ill = nemocný (kdo má skutečnou nemoc, diagnózu)
- cold / hot = It's very hot in the car, can you open the window? Can you put the heating on?

Učebnice - opakování úvodní strany k lekci 2B. 

Popis obrázku: vazba there is / there are (= něco někde je, existence něčeho v prostoru...)
- There is a book on the table.
- There are four people in the picture.
- Is there a bank near hear?

Pak jsme zopakovali tázací zájmena - komplet přehled viz stana 94 (+ všechna cvičení ze str. 95)

Poslech 13/1c zůstává na příště.

Domácí úkoly: REVISE & CHECK - opakovací lekce, udělejte zatím jen stranu 14 (nemusíte vše, jen co zvládnete).

+ Opakovací překlad po druhé lekci:
1) Kdy je ta schůzka se šéfem? - Ve středu v deset dopoledne.
2) Na stole je šálek kávy. Káva je studená. Kde je moje kolegyně?
3) Jestli máte hlad, můžete jít na oběd.
4) Proč jste rozčilený? Není to pravda!
5) Moje auto je plné lidí.
6) Jste připraven vyjet?
7) Jak starý je váš syn? Je ve škole?
8) Omlouvám se, není mi dnes dobře, nejsem v kanceláři.


10.12.
Opakování, konverzace.
Krátké dialogy zaměřené na to, co kde je. Vzory vkládám dva, v jednotném a množném čísle :-)

A: Where is my phone?
B: I don't know... Is it in your bag?
A: No, it isn't.
B: Is it in your pocket? (= kapsa)
A: Yes, it is! Thank you!
B: You're welcome. (= rádo se stalo)

A: Where are my keys?
B: I don't know. Are they on your desk? (= pracovní stůl)
A: No, they aren't.
B: Are they in your car?
A: Yes, they are!

Dialogy můžete obměňovat - vždy pozor na to, zda jde o singulár či plurál (v jednotném čísle je třeba při první zmínce nebo při neznámém předmětu použít člen neurčitý a/an. V plurálu to již nutné není. U konkrétních/jedinečných předmětů naopak použijeme člen určitý the v singuláru i plurálu. Člen určitý v AJ často nahrazujeme přivlastňovacím zájmenem - my phone...)

my phone, my keys (= klíče), my glasses (= brýle), my wallet (= peněženka), my pen (= pero, propiska), my colleague (= kolega), my boss (= šéf)...

Lehce jsem doplnila starý seznam slovíček na Quizletu - lekce 2 (ZDE). Klikejte!

Domácí úkoly přes Vánoce:

1) Opakovat si výše uvedené dialogy i s variacemi. Klidně zapojte i své blízké, vládnou-li angličtinou.

2) Str. 94-95 - Grammar bank - tentokrát spodní část strany 95 - cvičení 2B/a,b,c. Jako přípravu na to můžete udělat ještě cvičení 13/2a (jen se doplňují jednotlivá tázací zájmena).

3) Str. 84 v učebnici: cv. 1 - Completing a form = Vyplňování formuláře. Opět si pocvičte otázky - kterou z otázek se ptáme na který údaj? Přiřaďte.

4) Poslechové cvičení ze strany 13/1c - jsou tam čtyři krátké dialogy, máte nejprve určit, která otázka zazní v kterém z nich - a pak v sekci 13/1d zapsat konkrétní údaje:




26.11.
Ač mě to mrzí, na chvíli přecházíme na distanční studium :-) Příští týden pravděpodobně nejsem já.

Tak tedy: určitě si opakujte poslech z učebnice (str. 11, níže).

Dále vkládám další poslechy, tentokrát z pracovního sešitu:

1) Str. 7 (Workbook) - cv. 4 (LISTENING = poslech). Doplňte podle smyslu. Poslouchejte klidně desetkrát a nebojte se nahlas opakovat:




2) Str. 10 (Workbook) - cv. 4 (LISTENING). To už jsou delší dialogy - pozor, na co se vás ptají a ve kterém čísle! Odpovídáte TRUE/FALSE (pravda/nepravda). Zkontrolujeme v hodině: 




Plus k tomu si dáme opakovací překlad :-)
1) Omlouvám se, jdu pozdě.
2) Podívej na to auto! Je moc hezké!
3) Odkud jste? Jste z USA? 
4) Mé nejoblíbenější jídlo je pizza. 
5) Kolik lidí je tady?
6) Mám místo pro tři lidi. (místo = space)
7) Jste moc unavená?
8) Praha je skvělé město.

Jakékoli cvičení až po lekci 2A (z učebnice i workbooku) můžete udělat i písemně a přinést mi ho k opravení, poslat do mailu atp. Budu se těšit zase 10. 12.


19.11.
Konverzace, užitečné výrazy: I don't understand. I am late. We are on time. You are welcome.

Četli jsme a poslouchali dialogy ze strany 11. Přečtěte si znovu a doplňte cvičení 11/4b. Na otázky ze cvičení 11/4a jsme odpověděli v hodině. Ať si můžete opakovat, vkládám poslech i sem:



Nový seznam slovíček na Quizletu (lekce 2A) ZDE. Jsou tam zejména slovíčka z dnešní hodiny.

Domácí úkol: kromě výše zmíněného (11/4b) prosím dodělejte ještě cvičení z Grammar Bank na straně 95 (horní část strany). Na straně 94 jsou přehledné rámečky se slovesem být v plné (full form) i stažené (contraction) podobě. Zkuste si to nahlas číst, opakovat. Níže je i rámeček s krátkými odpověďmi: Yes I am. No I am notqu


12.11.
Konverzace, mikrodialogy, důraz na "krátké" odpovědi:

Are you hungry? - No, I am not. - I am full.
Is she a doctor? - Yes, she is.

Tázací zájmena:
HOW - jak (How are you? How do you spell it? How many people?)
WHERE - kde (Where is it? Where are you? Where is she from?)
WHAT - co, jaký (What is it? What is your phone number?)


Odkazy na videa ze str. 9 v učebnici:

1) Rob - Introduction (str. 9/3a)
2) Checking into a hotel (str. 9/3b)
3) Jenny - Introduction (str. 9/4a)
4) Booking a table (str. 9/4b)

Koukejte na videa, opakujte si. Quizlet doplním během zítřka.


5.11.
Opakování, konverzace

Are you tired? No, I am not. And you? I am tired, I am very busy... 

Číslovky do dvaceti i dál (viz Vocabulary bank vzadu v učebnici).

Začali jsme lekci 1B: Where are you from? str. 6.

Za domácí úkol se učte země a národnosti (to jsme v hodině zatím nedělali, ale v Quizletu už jsou - přídavná jména k národnostem v angličtině mají většinou více funkcí, tedy například French znamená "francouzština", ale i "francouzský". Tedy I speak French. nebo This is a French song.)

Úkol:
- Vocabulary Bank str. 117
- Grammar Bank str. 92-93 - tentokrát cvičení z dolní poloviny strany. Můžete zkoušet, projedeme příště společně.
- Pracovní sešit str. 6-7: cvičení spíš pro zábavu...
(Nemusíte vše, jak vám to vyjde...)

Váš původní seznam slovíček na Quizletu jsem trochu obohatila, link je pořád stejný (TADY).

29.10.
Hodina se nekonala.

22.10.
Distanční studium :-)

Podívejte se prosím na TOTO video: představí se vám v něm Rob, kterého budeme v učebnici postupně sledovat. Je to britský novinář a teď se vydal na služební cestu do Polska. Opakujte si po něm. Stejně tak už umíte představit i sebe. Slovíčka z videa jsem doplnila do seznamu na Quizletu.

Kromě toho proklikejte cvičení z oficiálních stránek k učebnici: TADY a TADY jsou dvě cvičení na sloveso "být".

TADY si můžete zopakovat číslovky do deseti. Samo vás to opraví.

A ještě malý opakovací překlad, když se příští týden neuvidíme. Kdo chce, může mi řešení přinést na papíře nebo přepsat do mailu, ale není to povinné.

1) Mám rád české pivo.
2) Jaké je vaše oblíbené auto?
3) Jste na dovolené? Ne, jsem tu pracovně.
4) Mé oblíbené zvíře je pes.

5) Mluvím trochu anglicky.
6) Ráda čtu detektivky.
7) Mám velké černé auto. Je velmi rychlé.
8) Mám ráda červené víno. A co vy?



15.10. Úvodní hodina

Představování - umět se představit několika frázemi z papíru, ideálně zpaměti :-)

Učebnice: úvodní dialog (poslech 1.3, str. 4) na večírku, naposlouchat si můžete tady:




Dále Grammar bank (str. 92-93, horní poloviny strany). První cvičení jsme začali v hodině, dokončete celý oddíl 1A.

Na str. 116 je též Vocabulary bank ("banka slovíček") - z té strany zatím znát číslovky do deseti a dny v týdnu.

Něco málo jsem doplnila  do vašeho seznamu na Quizletu, zkuste se naučit ho využívat, třeba vás to začne bavit :-) Seznam je TADY. Možná tam ještě něco doplním, když mě něco napadne.


9.10.2018

Úvodní setkání

Učebnice: English File Beginner, máte i pracovní sešit. TADY jsou stránky k učebnici, kde jsou třeba cvičení navíc k procvičování, ale na to je čas, to zatím vůbec není třeba...

QUIZLET: TADY jsem pro vás vytvořila malinkatý modelový seznam slovíček na Quizletu, ať vidíte, co to umí. Dala jsem tam jen pár slovíček včetně číslovek do deseti :-) Můžete si to vyzkoušet a budeme tento seznam dále rozšiřovat o nová slovíčka z hodin...

See you soon!


Žádné komentáře:

Okomentovat