Angličtina AJ-16


4.2.
Individuální hodina, konverzace

Phrasal verbs - separable or inseparable?

Clutter, decluttering the attic, to hoard, a hoarder... 

28.1.
Obnovená premiéra ve znamení frázových sloves, hurá :-) Četli jsme příběh sestavený celý z frázových sloves, nemusíme si zapamatovat úplně všechna, tady je můj výběr, Váš může vypadat zase jinak (české věty jsou mé tipy pro překlad, chcete-li si tato slovesa procvičit). Za úkol máte ale vymyslet 5 vět s vybranými slovesy tak, aby Vám byly k užitku v praxi:

to turn sth. down - odmítnout (e.g. turn down an offer...)
- Nabídli mi, že můžu pracovat pro jejich novou společnost, ale odmítl jsem to.
- Pozval ji na kávu, ale ona ho odmítla.

to let sb. down - zklamat někoho
- Věřil jsem mu, ale zklamal mě.

to run out of sth. - už něco nemít :-) ("dojít" - ve smyslu - něco nám došlo)
Po dvou týdnech nám došly peníze a museli jsme se vrátit domů.

to bring sth. up - vznést, nadnést (nějaké téma, při hovoru)
Přišel s tím na naší poslední schůzce.
- Prosím, nemluv o tom na schůzce, chci, aby to zůstalo v tajnosti.

to turn out - ukázat se, vyjít najevo
Ukázalo se, že má čtyři děti se třemi různými ženami :-)

to tell sb. off - sprdnout někoho, vyčinit mu
- Učitel mu musel vynadat, protože se ukázalo, že hrál počítačové hry při hodině.

to find out - zjistit, dozvědět se
- Zjistil jsem, že mi lže, a rozhodl jsem se ukončit náš vztah.


19.11.
Lážo plážo si jedeme dál v tom testu na FCE - a ukazuje se tam několik bolavých míst :-)

Pro dnešek bychom se podívali na odporovací spojky - dobře je znáte, ale fajn si připomenout některé zákonitosti, například to, že:

in spite of = despite  

Druhý z těchto výrazů už nemá předložku, ale po obou následuje rovnou podstatné jméno, případně sloveso ve jmenném (ingovém) tvaru. Další možnost je říct "in spite of the fact that..." (= navzdory tomu, že...)

In spite of the rain = Navzdory dešti
Despite the heavy rain = Navzdory prudkému dešti...
In spite of being older than the other boys, he was slower... 
Despite studying very hard, he failed...

Despite bývá vnímáno jako formálnější, tedy pro hovorovou angličtinu se lépe hodí "in spite of..."

Pak jsou samozřejmě v kategorii odporovacích spojek i ty, po nichž následuje aktivní tvar slovesa, tedy although / even though, a v neposlední řadě i příslovce however / nevertheless / nonetheless, která však stojí na začátku věty (souvětí se tak rozděluje tečkou...)

Although he studied hard, he failed.
He studied hard. Nevertheless, he failed.

TADY je na připomenutí dvojstrana z Murphyho gramatiky, to neuškodí...  TADY ještě jedno cvičení v pdf.

A TADY z toho cvičení si vyberte 8 vět a přepište mi je do mailu! (Jde o cvičení, v němž přepisujete tutéž větu s alternativní konstrukcí).

(Tedy první dva odkazy použijte na to, abyste si to připomněli a zorientovali se - a z toho třetího mi pošlete výstup.)


27.10.
Zkuste mi prosím do poloviny příštího týdne poslat sken dalších třech stran v tom testu (ke stažení v zápisu z 26.9.) a udělejte v části 2 (Open Cloze) cvičení 1 až 7. Začátek je takový trochu teoretický - snaží se vás naučit, jak k následujícím cvičením přistoupit, tedy napovídají, jaké druhy slovíček se do cvičení tohoto typu doplňují. Je to typ "open cloze" (ano, skutečně se "z"), jinak též "open gap filling" - máte sami vymyslet slovíčko, které se tam nejlíp hodí.

15.10.
Překlad cvičných vět uvedených níže u nových sloves posílejte do mailu, jsem na Vaše řešení zvědavá! :-)

Tento týden jsem slíbila podívat se na výrazy s MAKE / DO / TAKE / HAVE. Často se setkáváme s aktivitami hlavně na rozlišení prvních dvou sloves - to asi zvládnete hravě. Vyškrtejte v následujících dvojicích, co se nehodí:

MAKE A MISTAKE / DO A MISTAKE
MAKE THE DISHES / DO THE DISHES
MAKE A SUGGESTION / DO A SUGGESTION
MAKE A CHOICE / DO A CHOICE
MAKE A PHONECALL / DO A PHONECALL
MAKE YOUR CHORES / DO YOUR CHORES
MAKE A CAKE / DO A CAKE
MAKE A NOISE / DO A NOISE
MAKE YOUR HAIR / DO YOUR HAIR
MAKE DINNER / DO DINNER
MAKE NOTHING / DO NOTHING

V hrubých obrysech je nám to asi jasné všem:
1. MAKE - používá se tam, kde vám fyzicky něco vzniká pod rukama (make dinner, make a cake), ale také u abstraktních podstatných jmen, často spojených s řečí (make a decision, make a noise, make a speech)
2. DO - používá se u zaběhlých činností, domácích prací (do the housework, do the laundry) a také u zájmen (do something, do nothing)

dále se přidávají slovesa TAKE a HAVE:

3. TAKE - používá se u jednorázových činností a určitých podstatných jmen, která často označují jednotku nějaké činnosti: take a picture, take a trip, take a break, take a seat.
4. HAVE - časté je s jídlem (jako synonymum eat / drink), ale používá se i u abstraktních podstatných jmen (have a problem, have sympathy, have a good time).

Celkově je to samozřejmě ale hodně vágní a je třeba si postupně jednotlivé kolokace osvojit, logikou na to jít úplně nelze... Zkuste si pár cvičení, uvidíte, jak to půjde:

1) Začít doporučuji TÍMTO cvičením - jednoduché, přímočaré, klikací.

2) Dále se podívejte na TUTO stránku - to je přímo seznam kolokací, které byste na své úrovni už měli ovládat. 

3) A z odkazu číslo dvě je dole proklik na moc hezky udělaný test (Přímý odkaz TADY) - ten URČITĚ UDĚLEJTE - a podejte mi zprávu o tom, jak to šlo! (Buď si to překopírujte do mailu, nebo vytiskněte, nějak to jistě vyřešíte.)


9.10.
Jako follow-up k první části testu (tedy pro nás byla první, v dokumentu se jmenuje PART 3) na FCE jsem pro Vás připravila něco málo úkolů k frázovým slovesům (to je naše Achillova pata :-))

Jednu várku frázových sloves najdete tady níže na Jeřabině, v zápisu z loňského léta. Nebo je sem rovnou zkopíruju:

to look up to (= to admire)
to look sth up (e.g. a word in a dictionary)
to keep up with sb. (= to stay equal)
to fall apart (= to break into pieces, e.g. a marriage)
to cheer up (= to make sb happier)
to put sb out (= to irritate sb)
to fill sb in (= to give them information)
to nod off (= to fall asleep)
to grow up
to put sth on (esp. clothes)
to take sth off (esp. clothes)
to give up (= to stop trying)
to give in (= to surrender)
to hang out with sb.
to work out (= to do physical exercise)
to work sth. out (e.g. a problem)
to wrap sth. up (= to sum it up, to end)

Je důležité si uvědomit, že v běžné řeči rodilí mluvčí používají frázová slovesa častěji než jejich jednoslovné protějšky. Jsou pro ně zkrátka první volbou a často pomáhají vyjádřit nuance, které se jinak vyjadřují těžko. Je proto opravdu zásadní postupně si tato slovesa integrovat do aktivní slovní zásoby. Z těch "nových", která se objevila v testu na FCE, vybírám jako velmi důležitá tato:

to turn sth down (= to refuse/to decline) -  velmi časté je spojení "to turn down an offer" (= odmítnout nabídku)
přeložte:
=> Jak jsi mohl odmítnout tak úžasnou práci?
=> Poděkoval jsem mu za nabídku, ale odmítl jsem ji.
=> Pozval jsem ji na svou oslavu narozenin, ale odmítla mě.

to take sth. up (= začít s něčím) - časté u koníčků, sportů a dalších aktivit - "to take up playing chess"
přeložte:
=> Nejsem v tenise moc dobrý, začal jsem s ním teprve nedávno.
=>  Myslíš, že je to dobrý nápad, začít hrát na piano ve čtyřiceti?
=> Asi seknu s prací a pustím se do farmaření.

to make out (= rozlišit, rozumět, rozklíčovat, vědět si rady) 
přeložte:
=> Nerozuměl jsem tomu, co říká.
=> Steží jsem v té tmě rozeznal její obličej.

to go ahead (with sth) (= to start doing sth, to proceed)
přeložte:
=> Festival se bude konat, jak bylo plánováno.
=> Nemůžeme ten projet rozjet, chybí nám peníze.
=> Můžu si půjčit tvoji dezinfekci? :-) - Jistě, směle do toho. (= právě tady se použije toto frázové sloveso - funguje jako pobídka, jistě to znáte)

Tato čtyři slovesa mi přijdou nejužitečnější, z těch co se objevila v testu. Dále tam byly kolokace / ustálená spojení, z nichž některé také stojí za pozornost:

1) Keep in mind that... = Měj na paměti, že...
2) To listen to music X to listen for an announcement - rozdíl je v tom, že hudbu soustředěně posloucháme, zatímco u toho oznámení se slovesem vyjadřuje spíš to, že "nastražíme uši, abychom něco nepřeslechli" 
(podobné je: LOOK AT sth. X LOOK FOR sth.)
3) Take your pick! = Vyber si.
4) Thanks for sth X thanks TO sth... V prvním případě děkujeme ZA něco, ve druhém říkáme, že se něco povedlo / stalo DÍKY NĚČEMU
5) Do me a favour... = Udělej mi laskavost...

Zkuste mrknout na těchto pár věcí - a příští týden se podíváme na další ustálená spojení se slovesy MAKE / DO / TAKE.

26.9.
Distanční studium - a malé "nepsavé" zadání na přání :-)

Vzhledem k tomu, že máme před sebou několik týdnů až měsíců samostatné práce, napadlo mě to využít k tomu ujasnit si, na jaké úrovni že to vlastně jsme - a kde máme mezery. Navrhuji proto zkusit si nanečisto některou z cambridgeských zkoušek - ve Vašem případě asi nejspíš klasické FCE - nebo jste ho snad absolvovali? :-)

FCE (nově pojmenovaná "B2 First") je zkouška, která stvrzuje dosaženou úroveň B2, tedy míří již poměrně vysoko - ale zase nikam do akademických sfér :-) Budu tedy postupně zadávat různé části vzorových testů sem na stránky, ale budu po Vás také chtít výstup - abych si i já sama mohla ověřit, na co se máme v budoucnu zaměřit.

TADY si prosím stáhněte pdf - je toho 16 stran, to samozřejmě neuděláme vše hned - není to jeden vzorový test, ale pěkné shrnutí typových otázek, s nimiž se u FCE setkáte. Uložte si soubor v PC a pro dnešek si prosím vytiskněte první 3 strany. Dál se nedívejte (a už vůbec si netiskněte řešení, které je na konci). Úplně ideální by bylo vypracovat tyto tři první strany ručně a odeslat mi je pak naskenované mailem - potřebuju vidět, kde to drhne, takže si to prosím nepřikrášlujte :-) Příští týden budeme pokračovat :-)

A ještě jeden tendenční vtípek - koukněte na TOHLE video na YouTube (možná jste ho znali?) a najděte si:

1) výslovnost slova CANAL (pozor, je to jiné než channel!)
2) význam a použití slova LEGIT - napište mi dvě věty s tímto slůvkem, jak se používá?
3) které slovo ve videu je synonymem slova PROBLEM / INCONVENIENCE? Jak se používá?
4) jak se řekne "být v té nejlepší formě"?

Tak to pro dnešek stačí, hlášení zase za týden - respektive až mi pošlete svá řešení :-)


11.3.
BONUS :-) TADY si můžete stáhnout dvoustránkovou pdf lekci o koronaviru - jestli toho ještě nemáte dost. Ale je to dva měsíce staré, o to ale zajímavější, podívat se, jak se o tom tehdy mluvilo :-)

A jeden povedený skeč TADY (i když jste to možná už viděli, běhá toho po netu dost :-)

Samostudium :-)

Doporučuji se zaměřit na psaný projev - to trénujeme málo, a přitom je to velmi užitečné (spíš jako katalyzátor pro utřídění jazkových schopností, než že byste potřebovali k práci psát souvislé texty...)

Vložím pár tipů, o čem psát, ale iniciativě se meze nekladou :-)


1) "Deníkové záznamy" - každý den si napište třeba jednu dvě věty, cokoli se vám honí hlavou, události, myšlenky... Vždy po pár dnech mi to můžete poslat na kontrolu, budete ze sebe mít dobrý pocit, že jste bez většího úsilí stvořili delší text!

2) Úvaha na téma Why do I need to learn English? In what situations have I used it so far? Where would I like to use it in future? Is it important to communicate with people from other countries? And what are the reasons I struggle with learning English? What ideal conditions would I need in order to succeed...

3) "Referát"  :-) - představte mi - jako naprostému laikovi - svůj koníček, určitý aspekt své práce, něco, čemu sami dobře rozumíte. Zkuste si to přeříkat nahlas, jako byste měli "prezentaci" před třídou. Tell me about something you are good at!

4) Aktualita - najděte si nějaký článek (pro své duševní zdraví volte jakékoli jiné téma než koronavirus :-)), přečtěte si ho - a pak mi do textu shrňte, o čem to bylo. Máte-li respekt z novinových textů pro rodiláky, můžete zabrousit na stránky Breaking News English ZDE, kde už je to předžvýkané pro nižší úrovně + tam najdete k danému tématu i mnoho cvičení.

A jako BONUSový úkol pro odlehčení vkládám TOTO video - krátký film beze slov, The Elevator. Popište, co se ve filmu děje, krok za krokem :-) (Skvělá slovíčka, ne? Mačkat se, nastupovat, vystupovat, sledovat, všimnout si, sčítat, bát se, vyběhnout, kašlat, smrkat...)


27.2.
Individuální konverzační hodina - Brno, koronavirus apod :-)

Podívali jsme se na doporučení Světové zdravotnické organizace (World Health Organisation) - můžete si ještě zabrouzdat na jejích stránkách TADY :-) (Třeba TADY je pěkný souhrn otázek a odpovědí a třeba já osobně jsem se tam toho dozvěděla víc, než se člověk dozví ze všech českých médií dohromady :-)) A TADY je ta stránka s těmi letáčky ke stažení (musí se sjet trochu níž).

Příště se vrátíme do učebnice a ke členům...
6.&13.2.
TADY je to video (The aftermath of Ciara), které jsme dělali v hodině a k němuž máte text, klidně si to pusťte znovu...(Ostatně z řady těchto ITV videí si můžete pustit i jiné, třeba TOTO ještě ke koronaviru, ten ještě poslední slovo neřekl :-))

Hezká nová slovíčka: the aftermath (= následky), a spruce tree (= smrk, TADY), to wreak havoc (= vnést někam zmatek, napáchat škody... TADY jsou příklady použití)...

Pak jsme si jako přípravu na další lekci udělali jedno cvičení na členy - příště budeme pokračovat a pokusíme se udělat si v tom trochu pořádek (tu levou stranu můžete dokončit za domácí úkol). Ale nezapomínejte! I want to go into space, I like to spend time in nature, I hate violence... - leckdy nám dělá větší problém člen tam nedávat, než ho tam dát :-))

14.1.
Omlouvám se, pánové, nestíhám zapisovat :-) Ale z úvodní povánoční konverzační hodiny není naštěstí moc co - Roleplay / debate on fireworks - se celkem vydařila :-)

Příště začneme cvičením 26/4 v učebnici - připomeneme si různé způsoby srovnávání (comparisons)... Bude-li to ve vašich silách, udělejte za domácí úkol cvičení z Grammar Bank na str. 136.

28.11.
Driver's Licence Mock test - cvičné testy z anglické autoškoly. Ještě jsem našla české cvičné testy pro cizince v angličtině, mrkněte, taky vtipné :-) TADY.
Pak jsme začali lekci 3A - Race Across London - tématem je vám důvěrně známý pořad Top Gear. Čtení úvodního textu + Vocabulary Bank na str. 155 (kdo nebyl, doplní si). Odpovězte i na otázky ze cvičení 25/3c (vztahují se k textu).

Sestřih z tohoto dílu Top Gear je TADY.

Za domácí úkol se ještě prosím vraťte k té opakovací lekci a udělejte aspoň cvičení na str. 22.

14.11.
Individuální konverzační hodina, test :-)

V návaznosti na alkoholické téma z minula jsme si prošli tentokrát distilling spirits from fruit :-)

TADY je podrobný návod na výrobu pálenky.


A když se teď ve čtvrtek neuvidíme, tak sem přilepím ještě TOTO video - pěkný krátký film o všech druzích alkoholu a jejich historii...

7.11.
Testík, oblíbená disciplina :-) You did well, jen si prosím ještě občas proběhněte ta frázová slovesa, to je super zdroj běžné slovní zásoby, vyplatí se to, budeme si jejich repertoár dále rozšiřovat...

Kdyby chtěl někdo pohovořit v hodině o whisky, iniciativě se meze nekladou :-) Zatím jsme si zopakovali užitečná slovíčka spojená s chutí a ochutnáváním:
- to sip
- to spit
- to swallow
- to taste
- to chug (ano, tohle nás obzvlášť zaujalo, chugging contests probíhají po celém světě :-)) Kdo by se chtěl ještě přivzdělat, mrkněte na TUTO stránku na WikiHow :-)

A BONUS z jiného soudku: TADY je super video o strašilkách a pakobylkách, doporučuji, třeba si i pusťte titulky :-)

24.10.
Moaning vocabulary - revision, examples, homework...
+ další užitečné výrazy: 
It pesters me / Stop pestering me / He's a real pester (= otravuje mě...)
I got into a hassle with my boss... / This paperwork is a hassle (= je to otrava, štve mě to)
it's vexing / it vexes me

Doposlechli jsme historku o udatné Amazonce - kdo nebyl, může si její telefonáty doposlechnout tady (nahraju později):

Phonecalls 1-3




Phonecalls 4-6



Dále jsme se zaměřili na tzv. Strong adjectives - intenzivní přídavná jména, která nelze dále zintenzivnit pomocí VERY - místo toho se používá absolutely nebo really. Cvičení 21/6a (to bylo v hodině) + za domácí úkol mrkněte na cv. ve Workbooku - 16/4a,b
BONUS: kdo chce, mrkněte na TENHLE materiál na netu, je to cvičení s řešením (a v rámci řešení je vždy i výklad/vysvětlení).
Případně další cvičení TADY.

Příště není hodina, tak máte čas si užít lekci Revise & Check (str. 22/23 v učebnici) jako přípravu na nějaké to "písemné ověřování znalostí", které vypukne za 14 dní :-) (Cha cha, nebojte, žádná hrůza vás nečeká, ale musíme vykazovat činnost :-)) Stačí jen str. 22...


17.10.
Moaning vocabulary :-) Užitečná slovíčka pro dny, kdy se nic nedaří, nebo si chceme jen postěžovat... Poslední cvičení na stránce udělejt prosím sami - příště se vám na to ještě zeptám :-) to moan, to bother, a nuisance, It's getting on my nerves, to spoil sth, to be spoilt...

Pak jsme v rychlosti zkontrolovali překlad z domácího úkolu - žádný problém :-)

Začali jsme příběh chrabré moderátorky Helen Skelton, která se rozhodla pro neobvyklou challenge :-) 
TADY je shrnující video z celé akce...

Příště už se tam podíváme i na gramatiku :-)

10.10.
Procvičování present perfect (Have you ever game = funny and party version... Klidně se tím bavte a noste si to s sebou do hodin...)

Cvičení na present perfect continuous vám nedělají sebemenší problém, to je super, nemusíme se v tom pitvat :-)

Začali jsme lekci 2B - Changing lives. TADY jsou pravé webové stránky té organizace Adelante Africa - je tam ten jejich příběh popsaný ještě barvitěji, klidně mrkněte :-)

A jako úkol si zkuste pro jednou něco napsat (myslím tím cca 4-5 vět, jak vám to půjde), na výběr máte třeba tato témata, nebo něco podobného, co vás napadne:


a) What is your opinion about international adoption? Is it better to adopt here or help poorer countries? Is "long-distance adoption" interesting for you? Do you believe charities who raise money for Third world countries?

b) Write about uninvited visitors - do you like them? What do you do if someone knocks on your door and says "I was just passing by and thought I would say hello..." What do you offer such people? And do you worry about the mess in your house or flat?

c) Describe something you could never give away. A valuable object, a thing that you inherited from your grandmother, a photo... Why is it so important to you? Will you pass it to your children? How would you feel, if you lost it?

A kdo by fááááákt moc nechtěl psát souvislý text, tady je inspirační překlad na ty naše present perfecty... :-)

1) Jak dlouho už na tu motorku šetříš? A kolik už jsi zatím našetřil?
2) Můj kamarád je nadaný malíř. Už prodal několik obrazů.
3) Čekáš na mě dlouho? Ne, vůbec ne, právě jsem přišel.
4) Jak dlouho už žiješ se svou ženou?
5) Učím se na klavír už skoro deset let a stále nejsem schopen zahrát Turecký pochod.
6) Nikdy jsem neměl učitele, který by mi byl schopen to vysvětlit.


3.10.
Individuální konverzační hodina, procvičování present perfect, čtení vtipných dialogů z minula.

Úkol ze strany 135 platí na příště :-)

26.9.
Oprašovací hodina po létě, konverzační procvičení letní slovní zásoby :-) (Veleužitečná slovíčka jako blisters, rash, skinny-dipping, popsicles apod :-))

Pak jsme se vrátili k present perfect - vtipné dialogy - čtěte si znovu doma, jsou tam super modelové věty, třeba s tím pobavíte své blízké :-)

Dále jsme se podívali do učebnice - Grammar Bank str. 135, za domácí úkol prosím dodělejte cvičení "a" a také celé béčko...

25.7.
Konverzační procvičení PHRASAL VERBS ze seznamu níže, praktické situace... Kromě níže zmíněných jsme narazili na slovesa: CALL OFF (a meeting) = zrušit, odvolat akci... + PUT OFF (a meeting) = odsunout, přeložit...

TADY je hezké YouTube video na tyto dvě slovesa :-)

Dále jsme se pobavili novým fenoménem BEGPACKERS :-) TADY je ten článek z Guardianu, co jsme četli... A třeba TADY najdete vtipné video o tomto problému (kyprá exotická diva vám vysvětlí, co si o tom myslí :-))


18.7.
Phrasal verbs!

to look up to (= to admire)
to look sth up (e.g. a word in a dictionary)
to keep up with sb. (= to stay equal)
to fall apart (= to break into pieces, e.g. a marriage)
to cheer up (= to make sb happier)
to put sb out (= to irritate sb)
to fill sb in (= to give them information)
to nod off (= to fall asleep)
to grow up
to put sth on (esp. clothes)
to take sth off (esp. clothes)
to give up (= to stop trying)
to give in (= to surrender)
to hang out with sb.
to work out (= to do physical exercise)
to work sth. out (e.g. a problem)
to wrap sth. up (= to sum it up, to end)

Pokusila jsem se sem vypsat ta slovesa, která jsme dnes prošli. Můžete si je zakroužkovat v tom seznamu, který jsem vám dala, příště se k nim vrátíme. Zkoušejte si je použít v kontextu, ať už zrovna děláte cokoli :-)

27.6.
Unavená hodina :-)

Prošli jsme příběh Daniela Suela The Man Who Quit Money v pracovním sešitě (str. 12-13) Kdo nebyl, dočtěte si (+ otázky na str. 13)

TADY je odkaz na dokument o něm, třeba tomu bude s lepšími repráky líp rozumět :-) What do you think? Is he a free-loader? (a leech, a parasite, a scrounger...?) Why?

A za úkol máte nastudovat si, co je dumpster diving :-) a sdělit nám na to svůj názor...

See you on the 11th of July... (aspoň s některými...)

20.6.
Hra Would you rather?

TADY je seznam dalších otázek do hry pro pobavení (toto je sekce funny "would you rather" questions :-), sekci "dirty" si najděte sami :-))

Grammar bank - present perfect - kontrola úkolu

+ poslechové cvičení ze str. 15

Budete-li mít kapacitu, přečtěte si text na str. 17 (The Millionaire with a secret - you'll tell me what his secret was!)

13.6.
Konverzace

Dokončení cvičení z Vocabulary bank na str. 154. Vymýšlení definic u cv. 3. (e.g. What's a cash machine? - It's a device, usually located in or near a bank, where you can withdraw money from your bank account but only after entering your unique PIN code...) Klidně vymyslete pár dalších definic a vyhrajte si s nimi :-) A k tomu vybírání z bankomatu - take out money je v pohodě, ale sloveso "withdraw" taky není od věci :-) Třeba TADY je hezky polopatě popsaný způsob výběru :-))

Pak jsme dělali test na str. 15 - konverzačním způsobem
+ cvičení 5 na str. 16 (a couple having an argument about money...) - na tom jsme si začali procvičovat PRESENT PERFECT.

Za domácí úkol:

1) Pro zájemce Grammar Bank na str. 134 - určitě budeme ale dělat cvičení "a" i "b" v hodině.

2) Poslech ze str. 15 (cvičení 4) vkládám sem. Are these people spenders or savers? Who do you relate to?



6.6.
Nová lekce 2A - Spend or save?

Písnička od Good Charlotte: Girls and Boys (ZDE na YouTube)

Vocabulary bank na str. 154 - za domácí úkol si doplňte zbytek cvičení...

9.5.
Konverzace, slovíčka z Kreativního slovníku (Camping, In the forest). Zkoušejte si aspoň pro sebe vyprávět své zažitky z kempování či z výletů do lesa a využít nová slovíčka. (Ha ha, pro ty zapálenější z vás TADY je pěkný krátký dokument o lišejnících, enjoy :-)) Jo a TADY je ta stránka s těmi neotřelými otázkami a odpověďmi - Today I found out :-)

Pak jsme se vrhli na tchyně (a tchány): "the in-laws". Videa ze str. 12 a 13 jsou tady:

1) Meeting the parents - introduction TADY
2) Reacting to what people say TADY

3) Harry finds out more about Rob ZDE

Kdo chce, může se k tomu mrknout na cvičení ve Workbooku (str. 10).

Dlouho se neuvidíme: za domácí úkol jsem vám zadala článek (Typologie tchyní) - zkuste se tím prochroustat a najít si tam tu svou :-)

A jako poslední "úkol" / podnět k aktivitě na dobu výukového útlumu vkládám poslechové cvičení z Workbooku (str. 9/6). Living with the in-laws - advantages and disadvantages :-)




2.5.
Kontrola úkolu, konverzace, zbytek cvičení ze str. 153.

Growing-up: to bring up = vychovat (I was brought up by my grandparents...), to be in your teens, in your early twenties / in your mid-thirties / in your late fifties...
an elderly gentleman, an elderly lady, an OAP (= old age pensioner)

Přízvuk v angličtině: cvičení 11/7a.
TADY je link na ty stránky, kde můžete donekonečna klikat na přízvučné slabiky ve slovech, stále vidíte skóre a správnou verzi...

Kdyby někdo chtěl úkol, přečtěte si prosím zbytek textu ze str. 10 (The Only Child). K tomu sem vkládám poslech ze str. 11 (11/8) o rodinných konstelacích, už se k tomu vrátíme jen krátce. Čeká nás ale lekce o tchyních, těšte se :-)




25.4.
Greetings - different ways of asking and answering (How have you been? How have you been doing? What's up? -> I have been spending a lot of time

Revision - fire vocabulary (great job with the sentences! :-))

Pokračujeme v tématu "Family" - str. 10 - čtení textu The Younger Brother. Can you see any similarities to your own situation?

-> Vocabulary Bank str. 153 - personality adjectives. Dodělejte si prosím celou str. 153 (opposites, negative prefixes) a napište si krátký textík o tom, jaké kvality má mít člověk ucházející se o práci... (a jaké naopak mít nemá/nesmí).


18.4.
Konverzace, společenská hra "The Answers" - tvoření otázek

Gramatika 

Slovní zásoba - ustálená spojení se slovem FIRE - to set sth on fire, to be on fire, to catch on fire, to put out the fire, to build a fire, fire drill, fire hazard, to fight the fire...

11.4.
Lekce 1B - Family life
Konverzace - Changing for the better? (první půlka článku)

Poslech 9/2: future forms


Domácí úkol: Grammar Bank str. 133

4.4.
Individuální hodina, konverzace.

28.3.
No Need to Knead = chléb bez hnětení, recipe and useful vocabulary... (to grease, a pan, dough, to rise, yeast...)

Poslech k "Five a day" z pracovního sešitu (str. 6).

Daylight saving time - pros and cons (dostali jste článek na čtení, není to úkol, spíš pro zábavu). TADY je hezké jednoduché video na YouTube k tématu. 
TADY hezké cvičení na slovíčka online.

Slovní zásoba ke spánku (I can talk about sleep) - udělejte zbylá cvičení, klidně si projděte i druhou stranu...

21.3.
Konverzace, vaření... traditional recipes... (useful vocabulary: to bring to a boil = přivést k varu, bay leaf = bobkový list, to stir = míchat, to fry the onions...)

Gramatika - present simple X present continuous. Koho to baví nebo si to chce ještě procvičit, TADY, TADY nebo TADY jsou vysvětlení a cvičení na internetu...

Text ze str. 6 v pracovním sešitě - dočtěte si ho za domácí úkol + přiřaďte titulky k odstavcům. Ještě se vrátíme i k tomu poslechu tamtéž (vložen níže).

14.3.
Opakování rozdílů mezi slovesy LIE / LIE / LAY. Cvičení, které jsme zkoušeli v hodině, je TADY (na všechna tři slovesa, i s tabulkami :-))

Konverzace k jídlu a vaření. Těšíme se na nějaký tradiční recept :-)

Gramatika - rozdíly a finesy v použití simple present a present continuous. Slovesa s dvojím použitím (a dvojím významem): be, have, think, taste, see...

Za domácí úkol máte cvičení z kopie (kdo by třeba papír ztratil, pdf k vytištění je TADY)

Když budete mít chuť a čas, můžete si naposlouchat tento poslech z pracovního sešitu (str. 6) - příště budeme číst na téže straně článek The Truth About Healthy Eating - ten poslech je tematicky k tomu, ale text k tomu není potřeba. What's the callers' opinion of healthy eating?




7.3.
Užitečná drobnost: rozdíl mezi slovesy LIE (ležet, lhát) a LAY (položit něco). TADY je odkaz na tu tabulku a cvičení, které jsme dělali v hodině.

TADY je lehce infantilní, ale vtipné video, které se tomu věnuje :-)

Pak jsme se potrápili poslechem rozhovoru s majitelem restaurace (viz níže). Druhou část si užijte sami doma :-)

Konverzace - témata ze str. 7/7 (Speaking)

Za domácí úkol mrkněte prosím do Grammar Bank na str. 132 - rozlišování přítomného času prostého a průběhového. Víceméně známe, ale je dobré si uvědomit některé nuance. Udělejte obě cvičení v dolní části stránky, příště navážeme. 


21.2.
Individuální hodina, konverzace.

Everyday problems - kopie z Oxford English Skills. Užitečná slovesa jako to spill, to slip, to drop, to hit, to break down, to be out of order, to tear, to leave...

31.1.
Lekce 1A v učebnici - Mood food - opakování slovní zásoby související s jídlem, poslech ze str. 4.

Jako domácí úkol na vynucené jazykové prázdniny máte poslech ze str. 6 (6/5b,d) - vyprávění šéfkuchaře Steva Andersona. Poslechněte si obě části a odpovězte na otázky, příště to probereme :-)





24.1.
Úvodní konverzační hodina - na mrazivé téma - "snow chaos" :-) Četli jsme TENTO článek o sněhové kalamitě v Německu a Rakousku + jsme si připomněli pár užitečných výrazů:

an avalanche, to be cut off, to be stranded, a steep hill, to slide, a sled (BrE sledge), to shovel the snow (with a shovel), snowchains, black ice, to skid (to go into a skid), to clear the snow, snowdrifs, sleet, to melt, to thaw...

Kdo by se chtěl ještě něco přiučit, TADY je hezké krátké video od BBC Learning English - mají tam vždy úryvek ze zpráv a vysvětlují slovíčka, tentokrát na téma "The Beast from the East" = bestie z východu, tedy "velký mráz" :-) (Ale toto není úkol, jen tip pro brouzdání po netu...)

Příště už začneme pracovat s učebnicí (English File Intermediate Third Ed.) - budete-li mít čas a chuť, můžete si přečíst článek o Mood Food na str. 5.

17.1.
Úvodní hodina se odkládá :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat