Individuální konzultace.
Narazily jsme na zajímavou gramatiku - použití slovesa would pro vyjádření v minulosti (a odlišení tohoto obratu od známější konstrukce USED TO...)
Chcete-li na to mrknout blíž, třeba TADY je shrnující článek na Help for English v češtině. A TAKHLE to vysvětlují na stránkách British Council. Zajímavé je, že samotná British Council i jiné zdroje to označují jako gramatiku vhodnou pro úroveň B2 (Upper-Intermediate), což je spíš CAE (nikoli FCE...)
V kostce jde o dvě věci:
1) USED TO je univerzálnější, s širším použitím, lze užít se slovesy stavovými i dějovými (non-action/stative verbs i action verbs). Často vyjadřuje něco, co bývávalo a už není. Není nutné, aby ve větě zaznělo, o jakou dobu se jedná (nemusí být vymezený časový rámec, lze užít i zcela neurčitě, prostě "bejvávalo")
2) WOULD je v použití omezenější, lze užít jen se slovesy dějovými - aktivními. Často jde o opakování či sled událostí. Musí být předem vymezeno (alespoň neurčitě), o jakou dobu se jedná. (When I was five, I would play with my friends in the garden...)
Procvičit si to můžete také třeba TADY nebo TADY.
20.5.
Individuální konverzační hodina.
Četly jsme jeden těžší článek k tématu "the death of the high street" :-) Není povinný, spíš pro zajímavost, je to stále aktuální - nejenom učebnicové - téma. TADY na stránkách britského Guardianu.
Jinak jsme nikam neutekly, s pokračováním v učebnici čekáme na ostatní...
13.5.
Konverzace, royal baby - vocabulary
Poslech - My local shops - dokončení.
Gramatika: přivlastňovací "s" - opakování. Cvičení z Grammar Bank na str. 135. Výslovnost koncového "S" (iz / s / z) Za domácí úkol si projděte cvičení z kopie z Murphyho gramatiky (U81).
Příště si popovídáme o shopping habits :-)
6.5.
Shopping! Konverzace, nové druhy obchodů, high street vs. shopping malls. Vkládám poslech ze str. 19 - doposlechněte a zapište si zajímavé názory, postřehy... které buď sdílíte, nebo třeba ne. Příště se k tomu ještě krátce vrátíme a odpovíme si na některé otázky z cvičení 19/2e. Komu víc sedí psaní, může na toto téma i něco napsat... a nebo sledujte baby news v Británii :-)
+ brainstorming s pomocí kreativního slovníku - Grocery shopping - klidně si do mapy dopište i další výrazy, které vás napadají!
29.4.
Oprašovací hodina po dlouhé době.
Odpovědi na pozdrav (pro oživení nudného fine :-)): How are you doing? How have you been? -> Great! Good. Very well. Not bad. Could be better. A little crazy :-) As usual...
Fire vocabulary - to catch on fire, to set sth. on fire, a fire breaks out, to be on fire, to fight the fire, to extinguish the fire, to put out the fire, fire safety, fire drill...
Pak jsme alespoň lehce začaly nové téma / lekci 2B: Opening up or closing down...
Zatím pouze Vocabulary bank str. 154. Projděte si prosím doma znovu ty názvy obchodů, případně si dohledejte nejasnosti. Třeba TADY jsem našla hezké cvičení k vytištění - doplňují se názvy obchodů.
Když zvládnete, udělejte na té str. 154 ještě cvičení 2 - jsou to frázová slovesa k nakupování.
Příště už se podíváme do té lekce 2B jako takové (str. 18-19). A také se těším zase na nějakou aktualitu, pravděpodobně se nám už do té doby narodí to další britské princátko, tak budeme mít o čem drbat :-)
15.4.
Individuální hodina, konverzace
Rozdíl mezi slovesy LIE (lhát - pravidelné, v minulosti I lied, I am lying...) x LIE (ležet - nepravidelné, v minulosti I lay, I was lying) x LAY (položit něco - nepravidelné, vždy musí mít předmět! v minulosti I laid st...)
TADY je na internetu pěkné cvičení na rozlišování všech třech sloves (i s tabulkami a příklady)
A TADY najdete hravější formou vysvětlený základní rozdíl :-) (Infantilní, ale efektivní paní Vicky a její kanál Simple English Videos)
TADY je odkaz na ten skeč (Lie Detector Test)
8.4.
Individuální hodina, konverzace, tematická slovní zásoba :-)
1.4.
Hodina se nekonala, nebyly studentky :-)
Nicméně v zápisu z minula máte poslechy z učebnice, zkuste si je dát aspoň pro radost :-)
A když je dnes ten apríl - April Fools Day - připomeňte si TOTO stařičké video od BBC - první korporátní aprílový žertík v britské televizi, o stromu špagetovníku :-)
25.3.
Individuální hodina, konverzace.
Rozdíl mezi present continuous X present simple - specifické případy, shrnutí. Grammar Bank k lekci 2A - cvičení ve spodní části strany.
+ další cvičení máte na domácí práci - ke stažení je to TADY v pdf. TADY je další interaktivní cvičení jen tak k proklikání.
Konverzace na téma "What do people usually forget when they go on holiday". Jako bonus vkládám odkazy na čtení na internetu :-) Třeba TADY - co lidé běžně zapomínají... A TADY tipy jak efektivně zabalit.
Tady jsou poslechy ze str. 15:
1) Listening 1.31 - match with pictures
2) Listening 1.32 - Interview with a security screener - budeme dělat i v hodině, ale můžete si naposlouchat do foroty :-)
18.3.
Hodina se nekonala.
11.3.
Popis předmětů, hra - What is it made of? - Ještě pro upřesnění, aby to nevypadalo, že žádná jiná předložka se po "made" s materiálem nepoužívá, jsou tam různé možnosti a významové nuance - to OF je nejčastější - zejména tam, kde jde o věc z jednoho materiálu (plastová, dřevěná apod.). Mrkněte třeba SEM - jsou tam hezké příklady i na jiné situace.
Pak jsme pokračovaly v příběhu Roba & Jenny - dnešní epizoda ZDE na YouTube.
4.3.
Konverzace, kontrola psaných textů - pozor na slovosled!
Practical English Episode 1 - pokračování - video č. 2 ze str. 12 (Reporting Lost Luggage) je ZDE. Mrkněte znovu, můžete si doplnit dialog na str. 13.
Pak jsme zkoušely popsat svá vlastní zavazadla - tvar, materiál. Máte kopii z Oxford English Skills (What is it made of?) - dodělejte si zbylá cvičení, zejména cvičení 87/6.
+ v pracovním sešitě v závěru učebnice (černobílá strana 10) jsou další cvičení na totéž - nestihneme vše v hodině, tak se můžete mrknout samy, co vás tam zaujme (určitě aspoň cv. 10/1).
Příště už začneme druhou lekci.
25.2.
Individuální hodina, konverzace
Cvičení z pracovního sešitu (v zadní části knihy) - str. 7-8, dodělejte si zbylá cvičení.
Pak jsme nakously oddíl Practical English, pokračuje tu "telenovela" Rob & Jenny z předchozích dílů knížky :-) Můžete se znovu mrknout TADY.
Jinak stále platí, že kdo má čas a chuť, může zkoušet psát souvislejší texty. Témata buď viz níže, nebo například pod záložkou AJ-05.
28.1.
A Message from the Queen :-) Lze najít třeba TADY na internetu. Většina bodů je zaměřena proti Američanům - aneb jak zabránit co největšímu zjednodušování ve všech ohledech...
Opakování idiomů s barvičkami - níže uvedené plus například: to see sth in black and white, to paint the town red - vysvětlení třeba TADY (to je z takzvaného URBAN DICTIONARY - slovníku anglického slangu, kteří tvoří sami uživatelé a navzájem si hodnotí kvalitu definic. Občas... ehm dost často... je tam jadrnější vyjadřování, ale dá se tam najít hodně věcí :-))
Pak jsme dočetly článek What colour is dead salmon na str. 11 v učebnici...
... a trochu jsme pokračovaly v gramatice přídavných jmen... Trochu jsme si vylámaly zuby na konstrukci: to lead as normal a life as possible... Není nutné to takhle říkat, vždycky lze zjednodušit... třeba: I want to lead a life that is as normal as possible... TADY jedno jednoduché cvičeníčko na obyčejnou konstrukci as... as (jako... jako).
TADY něco podobného, trochu těžšího...
A TADY jedna legrácka na přirovnání ke zvířatům (chytrý jako liška - as cunning as a fox...)
Kreativní domácí úkol na příštích 14 dní :-) Zkuste si po dlouhé době napsat souvislý text (nemusíme tomu říkat slohová práce, že... :-)) Máte na výběr:
1) Inspirujte se cvičením 11/6 - a popište nějakou místnost. Může to být třeba i váš dětský pokojík - zavzpomínejte, jaký byl... a co jste na něm měly rády...
2) What is your relationship to fashion? Do you follow it? Do you read fashion magazines? Or do you prefer your own style? What are the most important items in your closet?
3) What is your favourite colour? Write an essay inspired by this colour - what does it mean to you? Why is it so important? Describe anything that you associate with this colour...
21.1.
Konverzace - baby formula ring busted :-) Článek TADY.
Pak jsme se věnovaly přídavným jménům - str. 10 v učebnici (lehké cvičení 4). Přidaly jsme si k tomu lekce 88 a 89 z Advanced Grammar in Use - shrnutí nejrůznějších jevů týkajících se přídavných jmen (comparatives, superlatives, enough, as... as). Můžete si v tom doma ještě číst, příště ještě uděláme pár cvičení.
Naťukly jsme barvy - a článek o bizarních odstínech na str. 10-11 (Dead Salmon) - dočteme příště.
Můžete mrknout na pár idiomů s použitím barev (vyhledejte si je na netu, projeďte si definice/použití... a vyberte si pro sebe jen ty, které se vám líbí a připadají vám užitečné :-)):
1) the black sheep of the family
2) out of the blue
3) once in a blue moon
4) a white lie
5) to be caught red-handed
6) to be green with envy
14.1.
Hodina se nekonala.
7.1.
Konverzace
New Year's Resolutions - písnička od Zoe Anne je TADY :-)
Word stress in adjectives:
1) TADY si můžete stáhnout a vytisknout hezký přehled k přízvukům a koncovkám... Ale samozřejmě se to nemáte všechno naučit :-) Spíš postupně si toho všímat při poslechu apod...
2) TADY je poměrně obsáhlé cvičení, ale mě to třeba baví :-) Podtrhejte si slabiky - a na druhém listu je pak řešení...
3) Další zábavné cvičení - TADY - klikáte vždy na hlavní přízvuk ve slově (všechny slovní druhy) - a vpravo se vám hned zobrazuje, jestli je to správně, nebo ne :-)
Příště půjdeme v knížce dál, případně si uděláme individuální hodinu... Samozřejmě se těším na vaše aktuality!
26.11.
Aktuality, konverzace
Nová lekce: 1B True Colours - colour analysis.
Dělaly jsme úvodní test s vyhodnocením, ve kterém jsou (na str. 104) skvělá přídavná jména :-) Za domácí úkol doplňte přídavná jména do Vocabulary Bank na str. 152 - důraz na přízvuk a koncovky. Příště se na přízvuk u přídavných jmen podíváme blíž.
Poslech ze str. 9 - vkládám sem, doposlechněte a odpovězte na otázky v sekci 9/3c:
Příští týden není hodina, uvidíme se za 14 dní.
19.11.
Konverzace, aktuality
Zájmena - zvratná (myself, yourself...) a jejich použití. Kopie z English Grammar in Use (U82) a Advanced Grammar in Use (U76). Za domácí úkol si dodělejte zbylá cvičení (a možná je dobrý nápad si předtím pročíst gramatiku vlevo, jsou tam užitečné tipy :-))
by myself = on my own
12.11.
Individuální hodina, konverzace
Frázová slovesa - separable or inseparable?
5.11.
Individuální hodina, konverzace
Aktualita: Samhain - the origins of Halloween (článek třeba TADY :-))
+ diskuse na téma letní versus zimní čas - Should daylight saving time be scrapped? Pěkně srozumitelné video k tomu je třeba TADY.
Se zájmeny jsme trochu počkaly, sfoukly jsme jen dvě cvičení ve Workbooku (str. 5) + lehce jsme procvičily postavení zájmen u frázových sloves. Můžete si zkusit cvičně zapřekládat (níže). Napřed je možná ale dobré pustit si nějaké návodné video, třeba ZDE z humorné výukové série Simple English Videos :-) Když tomu humoru přijdete na chuť, pobaví vás transatlantický manželský pár v letech (ona je Britka, on je Američan, občas na to konto vtipkují...)
1) Jeho dědeček ho vychoval, teď by se měl o něj postarat.
2) Upustila jsem klíče na zem a on je sebral.
3) Dej mi ten kabát, pověsím ho do skříně.
4) Proč to nevypneš, když se na to nedíváš?
5) Dala jsem všechny svoje knížky pryč.
6) Já to neodvolám!
29.10.
Hodina se nekonala.
22.10.
Aktuality: hammer of Thor a The people who moved to Chernobyl...
Dokončení poslechu z pracovního sešitu.
Domácí úkol - nový poslech, tentokrát z učebnice str. 6/6, vkládám sem, máte na to 14 dní. Odpovězte na otázky v sekcích "b" a "c".
Kromě toho jsme se začaly věnovat zájmenům - viz Grammar bank str. 132 - za pozornost stojí hlavně cvičení "b", kde jde o pořadí zájmen ve větě. Projděte si toto "béčko" znovu, plus podobné cvičení je ještě třeba TADY na stránkách k učebnici. Našla jsem ještě TOTO pěkné vysvětlení téže gramatiky na webu - když to pročtete a sjedete dolů, jsou tam pak i hravá cvičení.
Příště se podíváme na další zájmena, podle výsledků "testíku" :-) Snad nebude ani nic moc třeba!
Pokud byste byly nevyužité, můžete pracovat ještě s dvoustranou 4 až 5 z pracovního sešitu (dělaly jsme zatím poslech ze strany 6, ale myslím, že tu předchozí dvoustranu máte taky).
15.10.
Konverzace, aktuality - Is sugar the public enemy number one? :-) TADY je případně článek k dispozici.
Užitečné drobnosti z hodiny: I didn't affect me... X It had an effect..., disease X disaster, due to X thanks to, a tax on sugar...
Čtení textu z učebnice (str. 4-5), shrnutí/převyprávění, konverzace (+ šedivý rámeček na str. 5 vpravo dole)
Pak jsme se vrhly na poslech z pracovního sešitu (str. 6/4a,b,c). Poslech nahrávám sem, příště se k němu ještě vrátíme, plus nás čeká trocha gramatiky. Můžete mrknout na internet na slova gizmo, gadget, caterpillar.
8.10.
Konverzace, aktuality
Užitečná slovíčka z hodiny: a mug shot, It occurred to me that, fertilizer, plant food, fertility issues...
Začaly jsme novou knížku - U1A Why did they call you that?
Poslechové cvičení str. 4/1b
Za domácí úkol si zkuste přečíst článek na str. 4/5 - doplnit chybějící nadpisy a vyhledat vyžlucená slovíčka k definicím (5/d,e).
BONUS: anagramy z našich jmen, je to vtipné, můžete si takhle vytvořit další (například TADY na internetu, složí vám to všechna slovíčka...)
1.10.
Úvodní hodina, konverzace
Kopie z Oxford Word Skills - Intermediate (lekce 1&2)
Přečtěte si prosím ještě tu lekci 2, tam jsou hezká slovíčka, doporučuji. What are your goals in language learning? You don't have to write it down but try to think about it (or say it out loud) using some of the words on pages 12-13...)
+ udělejte cvičení 12/1 - dobré na slovotvorbu, doplňujete vždy výraz odvozený od slova vpravo...
+ případně čtení článku 10 extraordinary tips for fluency...
A na začátek příští hodiny si prosím přineste nějakou tu aktualitu, na zaměření ani provenienci nezáleží! (Stačí pár vět...)
Příště začneme pracovat s knížkou English File Intermediate Plus (Multipack A).
A ještě odkaz na Quizlet: ZDE jsem vytvořila modelový miniseznam z dnešní hodiny, ať si můžete vyzkoušet, co to umí - můžete si ho zkopírovat k sobě do složky a dál libovolně rozšiřovat...
Nevím proč, ale use a used to mi vždycky dělalo problémy. Pak to ale celé zacvaklo do sebe a teď to ovládám poměrně v pohodě. Přijde mi, že jsem to překládal až moc doslovně. O tom to asi je. No, teď mě zajímá hlavně technická angličtina. Jezdím po světě a prodávám měřící přístroje pro analýzu spalin a bavím se více méně s techniky, tak je potřeba být i jazykově vybavený.
OdpovědětVymazat