Angličtina AJ-18

18.2.
Opakování struktury HOW OFTEN DO YOU...? (= Jak často něco děláš)
Odpovídáme různě:
- usually, never, always, all the time, sometimes, from time to time, every day...
- once a week/month/year (= jednou týdně/měsíčně/ročně)
- two times a week/month/year (= dvakrát týdně/měsíčně/ročně)
- three times a week, four times a month... atd...

- How often do you go to a restaurant?
- I go to a restaurant once a week.

Obměňovali jsme tento mikrodialog s různými výrazy:
- clean your teeth
- drink alcohol
- buy flowers for your wife
- charge your phone
- have eggs for breakfast
- check your email
- have a shower
- call your parents
- speak English
- watch TV...

Pak jsme v učebnici oprášili lekci 5A věnovanou jídlu. Texty, které jsme četli v hodině, jsou i jako poslech načtené a nahrané tady na stránkách níže (zápis z 11. 6.) - poslechněte si to doma aspoň jednou!

Za domácí úkol mi napište 5 vět o tom, co jak často děláte (buď činnosti z výše uvedeného seznamu, nebo jak často jíte různá jídla k snídani/obědu/večeři). 


4.2.
Konverzační hodina po dlouhé době, pokus o rozmluvení :-) Ono to půjde, nebojte! 

Za domácí úkol prosím odpovězte na pět otázek z té konverzační "hry" (TADY)

Příště se vrátíme do učebnice, do lekce 5 (Breakfast around the world)

28.1.
Pokud se rozhodnete ještě to zkusit, budu se těšit za týden - a do té doby si můžete opakovat alespoň tyto okruhy:

1) sloveso to be = být. Tedy: I am, you are, he is, she is, it is, we are, you are, they are
+ k tomu budeme znovu přidávat doplnění: TIRED (unavený), HAPPY (spokojený), SAD (smutný), STRESSED (vystresovaný), HUNGRY (hladový), HERE (tady), CZECH (Čech), YOUNG (mladý), OLD (starý), SMART (chytrý), ANGRY (rozzlobený), BUSY (zaneprázdněný)... Tedy toto můžete trénovat ve všech osobách (I am happy, you are sad, he is angry... We are not happy, they are not hungry...)

2) Ostatní slovesa, stačí ta nejzákladnější, není třeba se toho bát. Začněte třeba těmito: SPEAK ENGLISH (= mluvit anglicky), WORK (= pracovat), PLAY TENNIS (= hrát tenis), STUDY ENGLISH (= učit se anglicky), HAVE LUNCH (= obědvat), WORK IN THE GARDEN (= pracovat na zahradě), WATCH TV (= koukat se na televizi), LIKE CHOCOLATE (= mít rád čokoládu)...
V tomto jednoduchém tvaru to funguje v 1. a 2. osobě, tedy já / Ty / vy... I speak English. I work in the garden. You like chocolate...

3) A od tohoto vyjdeme a budeme klást tu nejzákladnější otázku s pomocným slovesem DO:
Do you watch TV? = Koukáš se na televizi?
Yes, I watch TV every day. = Ano, koukám se na televizi každý den.
Nebo negace:
No, I do not (= I don't) watch TV every day. = Ne, nekoukám se na televizi každý den.

Nic jiného do začátku potřebovat nebudeme, to dáte! :-)

1.12.
Podívejte se prosím netradičně na ÚVODNÍ stránku mého blogu - máte tam ode mě úkol na celý prosinec, takový malý adventní kalendář pro všechny fanoušky angličtiny. Budu moc ráda, když se zapojíte, nemusí to být samozřejmě každý den - nezabere to víc než pět minut denně - a třeba Vám to vykouzlí úsměv na tváři. Krásný advent - a budu se těšit na Vaše pozdravy, ať už jakýmkoli kanálem :-)

11.11.
Pro ty, kdo doma pilně pracují, jen se ostýchají mi napsat, vkládám další možnost seberozvoje: 

TOHOTO odkazu si do svého počítače stáhněte pdf soubor s testem na úrovni A1 - a vytiskněte si z něj zatím strany 2 až 5 (je to část nazvaná Progress Test 1: Units 1-6). Vyplňte, vyfoťte (stačí mobilem!) a pošlete mi řešení do mailu, umožní mi to zjistit, jak na tom aktuálně jsme a jakou máme šanci zase studium nahodit... Strany 2-3 bystě měli zvládnout všichni bez výjimky, strany 4 až 5 jsou možná malinko těžší, ale zas na druhou stranu - nemám obavy, že byste si neporadili, pokud budete chtít!

27.10.
Tak něco zábavnějšího? :-)

TADY jsou vtipy v AJ - zaměřeno na různou gramatiku. Rozklikněte si prosím ten první (The Polar Bear) - to je na přítomný čas prostý / present simple. Přečtěte si to a udělejte cvičení pod textem. Alespoň dvě nebo tři cvičení mi přepište do mailu.

A když se vám to bude líbit, ještě si můžete dát ten druhý vtip (Good Dog).

7.10.
Pro pokračující distanční studium posílám malý dárek v podobě nového Quizletu, zaměřeného na lekce 4 & 5 v učebnici, tedy poslední dvě lekce, které jsme probírali. Je to opravdu hodně snadný seznámek, ale opakování je matka moudrosti. Najdete ho TADY. Věnujte pozornost členům - zejména u frází, jejichž součástí je i přídavné jméno: a big dog / a very old book... (člen na začátku fráze).

Dále je tam jídlo - podle lekce 5A - vraťte se ke článkům v úvodu lekce 5A (popis snídaní). Níže tady na Jeřabině je i audio. Sledujte, že jídlo se většinou užívá bez členu (je takzvaně nepočitatelné) - I like coffee. She doesn't like chocolate. I usually have cereal for breakfast. 
Člen je u jídla jen tam, kde je jasně vymezená jednotka (a cup of coffee, a glass of milk), případně u snadno počitatelných věcí (a sandwich) nebo je-li taková položka na jídelníčku (I'd like a beer. = Dal bych si jedno pivo. - objednávka v restauraci X  I have beer once a week. = Pivo si dávám jednou za týden - obecné konstatování).

24.9.
Distanční studium...

Pošlete mi řešení úkolu z minula (opravování chyb) - ideální by bylo věty přepsat (do mailu či rukou) tak, jak mají vypadat. Nebo aspoň naskenujte a odešlete rukou vypracovaný papír...

Podívejte se prosím na TOTO retro video na YouTube - jen na připomenutí těch našich "oblíbených" S na konci sloves ve třetí osobě jednotného čísla + ať si zase trochu naposloucháte a procvičíte si 3. osobu a otázky. + Kvízová otázka - kolik různých národností (přídavných jmen vyjadřujících národnost) ve videu zazní? (Jde tam o různé národní kuchyně / jídla v restauraci...) Napište mi ty národnosti!

+ poslední úkol na dnešek - vymyslete 5 otázek pro mě jako lektorku - vše v přítomném čase. Začínat budou buď pomocným slovesem DO (Do you like...?), nebo některým z tázacích zájmen (How often do you... ? When do you...?) Každá otázka by měla začínat jinak! (Ať procvičíte různé druhy otázek). A pozor, toto je soutěž, tedy otázky musí být co nejvíc originální - za každou, která bude správně a kterou nebude mít nikdo jiný, dostáváte 2 body :-) Za každou správnou, která se ale bude opakovat, jen jeden bod :-) Budu se těšit a na všechny otázky samozřejmě odpovím!



17.9.
Klidná opakovací lekce v komorním počtu. Připomněli jsme si časování plnovýznamových sloves v přítomném čase - dle TÉTO tabulky. Už jsme s ní v minulosti pracovali, ale opakování je po tak dlouhé době zásadní :-)

Za domácí úkol máte opravit chyby v TOMTO cvičení, případně si ještě pohrát s přesmyčkami na dalším listu. Věty si čtěte nahlas, sledujte strukturu, umístění frekvenčních příslovcí (always, never, usually, sometimes, often...) a tak...

Jinak samozřejmě opakujte cokoli níže tady na stránkách - například v zápisu ze 20. května níže najdete odkazy na Quizlet - když si zapnete zvuk, uslyšíte i mluvenou podobu - říkejte si to nahlas, bez toho si výslovnost nezafixujete :-)

11.6.

Dneska to šlo dobře, pánové! :-) Procvičili jsme drily podobným způsobem jako minule v tabulkách, už umíme s každým slovesem udělat spoustu věcí. Zkoušejte i dál - náhodně vybírat slovesa a různé způsoby (jako v té hře s kostkami :-))

Užitečná drobnost z hodiny: 
těšit se = to look forward to
What do you look forward to? = Na co se těšíš?
I look forward to my holiday = Těším se na dovolenou.
He looks forward to his birthday party = Těší se na svou narozeninovou oslavu.

Dále jsme naťukli novou lekci 5A na str. 28 - tématem je jídlo, konkrétně snídaně :-) 
Do začátku jsme si zdůraznili, jak říct, že něco jím "ke snídani/k obědu" apod...:
I have cereal for breakfast.
I usually have meat and potatoes for lunch.
- He always has bread and cheese for dinner.
(Důležitý je slovosled - tedy že "ke snídani" apod patří až na samý konec věty, až za tu danou potravinu - liší se to tedy od češtiny, kde můžeme říct třeba "Dávám si ke snídani vajíčka...")

Koukli jsme na slovní zásobu ve Vocabulary Bank na str. 122 - projeďte si to, většinu znáte.

A jako domácí úkol si poslechněte texty ze strany 28 (v hodině jsme se k tomu ani nedostali, bude fajn, když naposloucháte doma, klidně i nahlas si opakujte, vkládám nahrávku všech tří textíků...)

Dominic zde:


A Louisa a Ken tady:


Příště (18.6.) je poslední hodina tohoto "semestru", přes léto budu poskytovat konzultace dle individuálních požadavků, s výukou naostro začneme zase od září...


7.6.
Něco málo podnětů pro domácí práci, i když se snad (aspoň s některými) už ve čtvrtek uvidíme:

Na minulé hodině jsme se věnovali drilům - tedy zautomatizování větných struktur - kdy se mění třeba jen jediné sloveso... Zkoušejte si všechny ty varianty s různými slovesy - v tabulce, kterou jste dostali, bylo speak English a put on my mask / take off my mask.
Ale na koho je to ještě příšliš složité, lze si tam představit ještě jednodušší slovesa:


Přítomný čas (kladná / záporná věta, v první nebo druhé osobě a pak ještě určitě ve třetí osobě jednotného čísla):
I work.
I don't work.
He works.
He doesn't work.

Rozkazovací způsob (kladný / záporný)
Work! (= Pracuj/te!)
Don't work! (= Nepracuj/te!)

Otázka v přítomném čase (druhá a třetí osoba)
Do you work? - Yes, I do. - No, I don't.
Does she work? - Yes, she does. - No, she doesn't.

Budoucí čas (kladná / záporná věta)
I will work.
I will not work.
She will work. 
She will not work. (= She won't work).

Se slovesem CAN = moci, umět
I can work.
I cannot work. (= I can't work.)
He can work.
He cannot work. (= He can't work.)
Can you work?
Can he work?

Se slovesem WANT = chtít
I want to work.
I don't want to work.
He wants to work.
He doesn't want to work.
Do you want to work? - Yes, I do. - No, I don't.
Does she want to work? - Yes, she does. - No, she doesn't.

Se slovesem NEED = potřebovat
I need to work.
I don't need to work.
He needs to work.
He doesn't need to work.
Do you need to work? - Yes, I do. - No, I don't.
Does he need to work? - Yes, he does. - No, he doesn't.


Toto byste měli umět udělat se všemi slovesy, která už znáte :-) Zkoušejte obměňovat například s těmito výrazy:

drink alcohol
sleep
eat chocolate
watch TV
go to the gym
go for a walk
work in the garden
stay at home
write an e-mail
excercise
learn English

Každý zkuste na čtvrtek přinést takto rozepsaná dvě slovesa! :-) (z tohoto seznamu nebo jakákoli jiná)


21.5.
Obnovená premiéra... snad ne derniéra :-)

Mrzí mě to nedorozumění, ale stejně bychom se v moc velkém počtu nesešli - každopádně pokud to má k něčemu vést, je potřeba nějaký restart - a také aktivita z vaší strany... :-) 

Dejte si nějaký svůj vlastní cíl - a pokud vám vyhovuje klikání na mobilu či počítači, vraťte se ke starým seznamům slovíček na Quizletu (třeba TADY nebo TADY) + zkuste TENTO nový seznam, který jsem teď vytvořila pro konverzaci o koronaviru :-) (Trochu jsem si hrála, tak jsou tam některé věty trochu šáhlé, ale nesmějte se mi, aspoň vás to třeba bude bavit :-) Máte rád netopýří polévku?)

Nebo si založte Duolingo (někteří z vás ho úspěšně používají, je to snadné!).

Příště se uvidíme alespoň s některými z vás - a pomalu se zkusíme dostat do tempa...

15.3.
Samostudium :-)

Pod vlivem okolností přecházíme na nějakou dobu na samostudium s on-line podporou, tak toho prosím využijte :-) Nemáte-li mou mailovou adresu, kterou jsem k tomuto účelu vytvořila na gmailu, poptejte se kolegů, rozesílala jsem ji ve středu.

Vzhledem k tomu, že půjde o distanční studium, se nabízí zaměřit se na psaný text - cokoli mi pošlete, opravím, okomentuji, navedu vás, co zlepšit apod. Jsem tu pro vás, opravdu je škoda ten čas, kterého teď budeme mít všichni dost, nevyužít...

Tady je pro začátek pár podnětů, kterým směrem se vydat - ale iniciativě se meze nekladou, klidně improvizujte nebo si čtěte na internetu apod:

1) Deníkové záznamy - pište každý den dvě až tři věty, úplně běžné věci, co děláte, co budete dělat, co dělají druzí. Klidně popište, co vaříte, na co se díváte apod. Vždy po pár dnech mi texty pošlete na kontrolu.

2) Popište mi svou rodinu, své auto, svůj dům... Nezapomínejte na členy v souladu s tím, jak jsme to procvičovali v minulých týdnech. I have a Skoda. It's a very good car - fast and modern. I usually go to work by car. It's a Czech car - I am a patriot! ...

3) I v této zjitřené době můžeme plánovat - napište, co budete dělat, až pandemie skončí. Aspoň pět šest vět!
When the pandemic ends, I will...

4) Zavzpomínejte na lekci, kde jsme se učili nakupovat. Napište rozhovor dvou lidí v supermarketu, kteří nakupují na dobu karantény :-) What do we need? Do we need flour? Pasta? 

5) Dále platí veškeré úkoly zadané níže, minulý zápis byl už tak dost obsáhlý :-) Mrkněte na ten krátký filmeček, na ten poslech ze str. 27 nahoře... prostě zkuste projít všechno to, na co dosud nebyl čas...

6)... a možná je právě teď ta vhodná doba na to založit si svůj seznam slovíček na Quizletu, pokud jste to ještě neudělali! Zapisujte slovíčka postupně, jak na ně narazíte při práci s texty, při vyhledávání... a pak se můžete zkoušet :-)



27.2.
Opakovací konverzační hodina
Potřebujeme dril, nic jiného fungovat asi nebude :-)
Říkejte si v rychlém sledu za sebou (a nezapomínejte neurčitý člen!!!):
modrý deštník, dobrá kniha, chytrý chlapec, žlutý autobus, drahá kabelka, krátký týden, těžký problém, lehké cvičení, vysoká žena, ošklivý muž, levný telefon, pomalá motorka, starý kabát, nový student, japonská značka aut ("car make"), čínský virus...

Jako zajímavost jsme naťukli použití časových předložek - zkuste si zapamatovat aspoň to, že:
- s konkrétní hodinou (ale například i se slovy "půlnoc - midnight" či "noon - poledne") se používá AT (I get up AT six.)
- se dny v týdnu a daty se používá ON (I study English on Thursday. My birthday is on the 4th of July.)
- s největšími časovými plochami (měsíce, roční období, roky) se používá IN (I will go on holiday in June. I like to ski in winter...) + in the morning/in the evening... (to už jsou výjimky, které si musíme zapamatovat...
Tady přehled:

Image result for at on on prepositions of time

(Toto není povinná gramatika, spíš nadstavba pro ty, které to zajímá...)

Dále jsme přečetli texty na str. 27 vlevo a odpověděli jsme na otázky. Kdo ještě nemá, udělejte to prosím - a odpovědi si napište písemně.

Jako úkol jsme si zadali poslechové cvičení ze str. 27 vpravo nahoře - In the street. Jde o poslech, který se snaží být autentický, tak se nelekněte, holt ti lidé mluví, jak jim zobák narostl :-)




Jinak máte na str. 27 vpravo ve spodní části strany sekci Can you say this in English? - ta by měla posloužit jako jakýsi CHECK-LIST pro opakování, protože uvádí situace, v nichž jsme se doposud učili angličtinu používat. Každý z bodů 1-7 odkazuje na nějaká cvičení z lekcí 3&4 - cílem je připomenout si / vyzkoušet si tyto kontexty - protože tam je ten DŮVOD našeho snažení :-) 
Např.: Can you say what's in your bag? - Umíte popsat, co máte v tašce nebo batohu?
- In my bag, I have a mobile phone, a pen, a notebook... I also have a wallet. It's brown. In my wallet, there is a photo of my family... 

A podobně by se dalo projít všech 7 bodů - můžete aspoň něco z toho zkusit sami, já na příště připravím podle toho malé opakování :-)


A nakonec bonus pro ty, kdo se prokousali až sem - Short film ze str. 27 vpravo dole - National Motor Museum in Beaulieu:





13.2.&20.2.
Konverzační hodina v komorním počtu - procvičování základního dialogu:

- Co to je?
- To je (nějaké) auto.
- Jakou má barvu?
- Je zelené.
- Je to rychlé auto, nebo pomalé auto?
- Je to velmi rychlé auto...

(ŘEŠENÍ:
- What is it?
- It's a car.
- What colour is it?
- It's green.
- Is it a fast car, or a slow car?
- It's a very fast car...)

Totéž s obměnami: a tall/short man, a beautiful/ugly woman, a black/white cat, an old/new phone, an expensive / cheap bag...

To nám vydrželo s obměnami skoro celou hodinu, příště budeme s přítomnými pokračovat :-)

Dále jsme začali - a za úkol zadali - opakovací lekci po Unit 3&4 - str. 26/27 (Revise & Check). Udělejte prosím všichni za domácí úkol celou stranu 26 (s výjimkou cvičení na výslovnost). Příště se podíváme na str. 27 společně.

6.2.
Chválím pokroky, nebojte se toho, je to jen o tréninku :-)

Lehce proti Vaší vůli jsme si dokázali, že už zvládneme hovořit i na aktuální témata - třeba o koronaviru :-)

What is it? - It's a virus. It's a dangerous virus from China.
No, it's not dangerous for everybody - only for old and sick people... Úplně stačí takto!

Pak jsme se zaměřili znovu na přídavná jména - a celkově na celou frázi s podstatným jménem a členem.

Kdo má se členy problém, zkuste mrknout na to vysvětlení ze stránek HELP FOR ENGLISH, které jsem Vám ukazovala - vybírejte články a cvičení označené fialovou úrovní STARTER. Například tedy ke členům TADY (určitý člen), TADY (neurčitý člen) a TADY ("nulový" člen).

Trochu nás potrápilo cvičení z grammar bank 99/4Bb. Udělejte si ho znovu na čistý papír a čtěte fráze nahlas!
Ve zkratce jsou tam dva typy vět:

1) Odpověď na otázku What is it? (= Co to je?) => odpovídám: "It's a black cat. They're old mobile phones." 
Protože zde uvádím celou frázi s podstatným jménem, je TŘEBA POUŽÍT ČLEN. A protože je to první zmínka o dané věci, bude ten člen neurčitý ("Je to věc z kategorie černých koček" :-))

2) Popis určité věci - přidáváme novou informaci k již známému předmětu/zvířeti/člověku. Říkáme:
Tento pes je černý. = This dog is black.
Můj telefon je starý. = My phone is old.
Tady je podstatné jméno na začátku věty a za slovesem už je POUZE PŘÍDAVNÉ JMÉNO (tedy jaká ona věc je) - a tedy NEBUDE TAM ČLEN!!!

TADY je ještě jedno podobné cvičení na slovosled ze stránek k učebnici, udělejte ho prosím tady - klidně přepsat na papír!

Příště ještě tuhle záležitost procvičíme.

Kromě toho koukněte na ty úkoly z minula - umět mluvit o tom, co se děje v autobazaru... a případně i to poslechové cvičení z Workbooku viz níže...


16.1.
Konverzace - cílem je dosáhnout toho, že to z vás bude padat aspoň trochu přirozeně :-) Tady jsou některé z konverzačních otázek, které jsme probrali:

How do you like your coffee? 
What do you usually eat or drink when you watch TV?
What do you put in potato soup?
Do you think beer is expensive?
What is your favourite brand of cars?

Vaše novoroční předsevzetí byly super - klidně si je opakujte i nadále, líbí se mi ta kreativita :-)

Nová, užitečná slovíčka z hodiny:
it depends... = záleží, přijde na to (It depends on your salary = záleží na vaší výplatě :-))
to believe = věřit (I don't believe you! = Nevěřím ti!)
chips = v BrE jsou to hranolky! (podívejte se na Google na "Fish and chips") X v AmE jsou to "chipsy" nebo brambůrky
crisps (BrE) = brambůrky (v Anglii)
French fries (AmE) = hranolky (v USA)
healthy = zdravý (např. healthy food = zdravé jídlo)

Začali jsme novou lekci 4B - Big cars or small cars? Opakujte si úvodní cvičení (24/1a), v němž jsme říkali: 
I think THAT car number one is British. It is not a very big car, but it's expensive... 
Dále hlavní dialog ze str. 24, vkládám sem:



Kromě poslouchání a opakování dialogu je dobré umět o něm mluvit, zkuste si přeložit a opakovat také následující text:
Jedna žena přijde do obchodu. Chce si koupit nové auto. Nechce rodinné auto - nemá ráda velká rodinná auta. Mluví s prodavačem (= salesman). Preferuje rychlé auto a má hodně peněz. Nelíbí se jí oranžová barva, chce červené auto...

Uvidíme se až za 14 dní, proto si dovolím doporučit ještě několik dalších úkolů :-)

1) Grammar Bank na str. 98/99 - zejména cv. 99/4Bb - stačí to malé béčko, srovnat slova do vět tak, aby dávaly smysl. Áčko nemusíte dělat celé, jde tam spíš o to pochopit, že člen má předcházet celé frázi - tedy "A big red house" nebo "An old phone"
2) Vocabulary Bank na str. 121 - naučte se vyobrazená přídavná jména, věnujte pozornost výslovnosti (fonetickému přepisu). Příště vás budu zkoušet formou naznačenou pod obrázky: What's the opposite of fast?" (= co je opakem slova "rychlý"?) - The opposite of fast is slow...
3) Koukněte také do Workbooku na dvoustranu 20/21 - tam můžete udělat cokoli se vám bude líbit :-)
4) Poslechové cvičení Workbook 21/4 vkládám sem, poslechněte si dialogy a zakroužkujte správnou odpověď:




9.1.
Oprašovací hodina po Vánocích :-) Na to, že po pauze, to nebylo špatné - jen tak dál! Klíč je opravdu v tom opakování stále stejných struktur - a jestli někdo potřebuje upevnit ty starší, není nic jednoduššího, než sjet tady na Jeřabinu níže :-)
Namátkou:
21.2. - sloveso být ve všech formách
14.4. - frekvenční příslovce
6.6., 13.6. a 20.6 - zápor v přítomném čase
(Prostě... všechno to tu je :-))

Dnes jsme si dál pohrávali s budoucím časem: What will you do in 2020? - I will go to the gym three times a week. I will study English 10 minutes a day... Za domácí úkol sepište krátký text o předsevzetích - vyberte namátkou z papíru, pospojujte, doplňte... Aspon 3x až 4x si to doma přečtěte NAHLAS (buď někomu, nebo sami sobě :-)) - a pak se to zkuste naučit zpaměti...

Pro motivaci pomáhá věnovat se v angličtině tomu, co máte rádi česky :-) (Tedy vyhledávat si informace k nějakému svému koníčku, ať už jde o běhání, vaření, umění... cokoli) Třeba TADY je stránka s britským i recepty. A TADY ten recept na guláš, co jsme viděli spolu. 
What do you put in your goulash? - Do you put a lot of garlic in your goulash? - I use more onions... But I use beer, not wine...


12.12.
Opakovací hodina, vánoční dialogy :-)
Procvičování struktury budoucího času (+ opakování přítomného)

Zkoušejte si podobné dialogy obměňovat, vytvářet svoje a třeba si i nějaký napsat...

Pro ty, co nebyli, vložím to cvičení sem:

Obměňujte dialogy s použitím následujících frází:
- get a pair of socks or slippers, get an English book, have carp, watch an English film, drink a lot of alcohol, go for a beer, see your family, go running, travel a lot, go to the gym, stay at home, eat lots of sweets, watch TV, have potato salad, go for walks, sing Christmas carols...

Nezapomínejte ani na frekvenční příslovce typu: always, never, sometimes, often...

A: Will you see your family at Christmas?
B: Yes, I will.
A: Do you always see your family at Christmas?
B: Yes, we usually visit our family.

nebo:

A: Will you drink a lot of alcohol at Christmas?
B: No, I will not drink much...
A: You never drink alcohol at Christmas?
B: Well, I sometimes do... but this year, I want to drink water :-)


A TADY máte ode mě BONUS na svátky, jedno vtipné vánoční video (vánoční reklamy s příběhem jsou v anglosaském světě oblíbené, tohle je tedy polské provenience, ale to mi jistě odpustíte, stojí to za to :-)) Aneb každý máme svůj důvod, proč se učit anglicky! (A komu to nestačí, koukejte na další díly té telenovely níže...)

28.11.
Odpočinková hodina v komorním počtu :-)

Zopakovali jsme si budoucí čas, prošli domácí úkol z minula... Prosím, zkuste si ještě všichni napsat ten překlad na papír - TEPRVE POTOM zkontrolovat, řešení vložím sem:


1) Will you go to the gym this Friday?
2) We will not be here this week.
3) Will you buy it for your son?
4) My wife will not have dessert, she is on a diet.
5) He will not like this.
6) Will she come to the party?
7) Will you do it/this for me?
8) I will not watch this film.


Klíč je v častém opakování podobných struktur, ať si to zažijete! Vyberte si jeden výraz (například "go to the party") a celou větu časujte ve všech osobách.
I will go to the party. You will go to the party. He will go to the party. She will go to the party. We will go to the party... Totéž pak v záporu. Jinak to nepůjde :-)

Pak jsme pokračovali v učebnici v lekci 4A - tentokrát však pouze v Grammar Bank na str. 98-99. V horní části strany 98 jsou vysvětlena přivlastňovací zájmena. Projděte si to znovu, a kdo nebyl, udělejte cv. 99/4Aa. Dále si proklikejte tyto odkazy, je to pořád totéž - můj, tvůj, jeho, její... :-)
1) TADY - pouze izolovaná zájmena
2) TADY hooodně jednoduché cvičení
3) TADY něco hravějšího :-)
4) TADY je další super cvičení, možná budete muset sem tam dohledat slovíčko, ale o tom to je - a strejda Google ví všechno :-) Doporučuju!

Na konec hodiny jsme si pustili kousek výukové telenovely :-) K dispozici je TADY na YouTube. Jsou tam i titulky, nebojte se toho, je to opravdu hoooodně jednoduché. Stihli jsme dvě epizodky, koukejte klidně znovu - a příště se třeba podíváme společně na další...

14.11.
Opakování budoucího času - nově jsme se naučili i otázku a zápor:

Otázka: stačí přehodil osobní zájmeno a sloveso WILL:
You will go to the party. = Půjdeš na párty.
Will you go to the party? = Půjdeš na párty? (Snadné, že? :-)

Zápor: je ještě snažší, stačí přidat za will záporku NOT:
I will drink alcohol. = Budu pít alkohol.
I will not drink alcohol. = Nebudu pít alkohol.

K procvičení dávám ještě pár větiček:
1) Půjdeš tento pátek do posilovny?
2) Příští týden tady nebudeme.
3) Koupíš to pro svého syna?
4) Moje žena si nedá dezert, je na dietě :-)
5) To se mu nebude líbit.
6) Přijde (ona) na párty?
7) Uděláš to pro mě?
8) Na tenhle film se dívat nebudu.


Začali jsme lekci 4A - Family & Friends. Vkládám poslech ze str. 22/23, ať si to můžete poslouchat znovu. Učte se členy rodiny z Vocabulary Bank na str. 120 - máte tam v závorkách i výslovnost! 

Dialogy ze str. 23 (oba dialogy pod fotkami):

Rozuzlení (to už tam v psané formě není; je pouze poslech :-))




7.11.
Opakování struktury budoucího času - pro jednoduché vyjádření plánů. Říkejte si další a další větičky, je to Lego, stačí jen měnit sloveso...
1) Budeme pracovat na zahradě.
2) Uvidím svá vnoučata.
3) V sobotu nepůjdu do práce.
4) Uvařím večeři pro svou ženu.
5) Nepojedeme na dovolenou.
6) V neděli večer se budu učit angličtinu.

Užitečné fráze: když vám zvoní telefon a chcete se omluvit ostatním :-)
- Sorry, I have a phone call...
- Sorry, I need to answer this...
- I have an important call.
- I need to leave for a minute. (LEAVE = odejít)

Dále sloveso HOPE = doufat:
- I hope that she will come. = Doufám, že (ona) přijde.
- I hope that he is at home. = Doufám, že (on) je doma.

Pokračovali jsme v učebnici na str. 20-21 - videa ze str. 21 najdete na YouTube, TADY (Rob v britském pubu) a TADY (Jenny v newyorském deli)

Pouštějte si to znovu, zkuste si opakovat. Transkript ke druhému videu najdete vzadu v učebnici.

A pořád nám dělá potíže negace a otázky v přítomném čase, zkoušejte dril - opět říkat pořád dokola to samé, jen obměňovat sloveso:

- I want to go home. - I don't want to go home. - Do you want to go home?
- I need coffee. - I don't need coffee. - Do you need coffee?


24.10.
Novinka pro dnešní den: naučili jsme se jednoduše vyjádřit budoucnost - pomocí pomocného slovesa WILL.

I will go on holiday. = Pojedu na dovolenou. (doslova "Budu jet...")
You will help daddy. = Pomůžeš tatínkovi. (= Budeš pomáhat).

WILL je pro všechny osoby stejné, nikde žádné "S" ani nic takového, přímo za něj se pak lepí infinitiv (základní forma) slovesa. Snadné a praktické, ne? POZOR! Často se setkáte se zkrácenou podobou I'll go for lunch. = Půjdu na oběd. (čteme "Ájl gou...")

+ často se používá při objednávání v restauraci:

What will you have? = Co si dáte?
I will have a beer, please. = Dám si jedno pivo, prosím.
I'll have the steak. = Dám si steak.


Opakování THIS/THAT... formou dialogů - u stánku se suvenýry - str. 19/5 (+ komunikační aktivita str. 77/81 - navzájem jsme se doptávali na cenovky...) K zopakování si prosím přeložte onen dialog, který jsme trénovali (A+B společně nakupují suvenýry pro někoho doma, C je prodavač). Pak si ho čtěte znovu a obměňujte:

A: Jé, podívej, to je pěkné tričko.
B: Ano, je. Kolik stojí?
C: Stojí 15 liber (= doslova: Je to patnáct liber).
A: Hm, co myslíš? 
B: Je moc drahé.
A: Ale potřebujeme dárek pro strýčka. (dárek = a present)
B: Tak dobře, vezmeme ho. (vzít = take)
C: Patnáct liber, prosím.
A: Tady máte...

Dále jsme prošli názvy bankovek a mincí na str. 20 vlevo.
Bankovka = a note, mince = a coin
In Britain, they have pounds. = V Británii mají libry.

Cvičení 20/1b jsme dělali v hodině, tady je jeho zvuková podoba pro kontrolu:



Dále jsme dělali cv. 20/1e - 4 krátké dialogy, vybírá se správná cenovka. Poslouchejte znovu, opakujte:




Pozor, hodina je až za 14 dní! Do té doby si poslouchejte, opakujte... a kdo by byl nevyužitý, mrkněte na str. 17 v pracovním sešitě...


17.10.
Potrápili jsme se tréninkem this / that / these / those - v Grammar Bank v učebnici a pak i v kopii z Essential Grammar in Use. Za domácí úkol si ještě cvičení pročítejte a zkoušejte znovu, klidně si některé z krátkých dialogů i přepište. Slibuju, že příště už budeme dělat něco přístupnějšího :-)

TADY je nový seznam slovíček na Quizletu (k lekci 3B)

A TADY je to retro video se scénkou s kufříky :-) (stačí ho shlédnout půlku, v závěru je už jen slabomyslná píseň z veřejné prádelny, to můžete vynechat :-))

10.10.
Kontrola domácího úkolu. Pro ty, co nebyli, vkládám řešení sem. I ostatní si to můžou zopakovat a zkontrolovat :-)

1) I like milk in my coffee.
2) I sometimes have dinner in McDonalds.
3) When I am tired, I need black tea.
4) I like table tennis and I am good at it.
5) I watch English films (movies) in the evening.
6) Do you want a glass of wine?
7) I don't read books because I don't have time.
8) I help my son with homework when he needs it.
9) This is a good book. I like it very much (a lot).
10) When it rains I need an umbrella.

Pak jsme se vrhli zpět do učebnice, konečně jsme v lekci 3B :-) str. 18-19. Naučili jsme se nová slovíčka (str. 18/1a,b). Pozor na výslovnost slov s širokým "a" - hat, cap, map, bag... (jako když se chcete nadechnout, otevřete pusu v její zadní části).

Pak jsme poslouchali dialog 18/2, vkládám sem, ať si to můžete poslechnout znovu:



Objevuje se tam nová gramatika - zaměříme se teď na ukazovací zájmena THIS - THAT - THESE - THOSE. Základní rozlišení je v učebnici str. 19/3 a pak také v Grammar Bank v zadní části učebnice (str. 96-7, spodní část strany, cvičení ze str. 97 dole jsou za domácí úkol!)

Kdo se chce ještě lépe zorientovat, TADY je pěkný shrnující článek v češtině ze stránek Help for English. TADY z těch samých stránek malá tabulka k vytištění a přichycení třeba "na ledničku" :-) TADY tamtéž autokorektivní cvičení.

Ještě malá nápověda / pár pravidel:

1) Platí, že čeho se dotýkám (nebo na to z blízkosti ukazuji), je THIS / THESE.
2) Zájmeno over there (= támhle) signalizuje, že bude použito THAT / THOSE. (That building over there is my old school.)
3) Odkazuje-li zájmeno na uplynulý časový úsek nebo na něco, co někdo právě řekl, bude tam THAT. (That's interesting! = To je zajímavé. That's not true! = To není pravda! That was a great evening! = To byl ale pěkný večer.)



3.10.
Opakování nad obrázky, procvičování základních větných vazeb

Počasí: It's cold today. It's hot, open the window! It's very windy, I need a jacket. It's rainy - not a good day for a walk.

Tady máte malý opakovací překlad pro inspiraci, zkoušejte si to klidně ústně opakovaně a pak věty i volně obměňujte. Pokud možno si to říkejte doma nahlas!

1) Mám rád mléko do kávy.
2) Někdy večeřím v McDonaldu.
3) Když jsem unavený, potřebuju černý čaj.
4) Mám rád pingpong a jsem v něm dobrý.
5) Večer se koukám na anglické filmy.
6) Chcete sklenku vína?
7) Nečtu knihy, protože nemám čas.
8) Pomáhám synovi s úkoly, když to potřebuje.
9) Tohle je dobrá kniha. Líbí se mi moc.
10) Když prší / Když je deštivo, potřebuju deštník.

I nadále si opakujte starou látku a proklikávejte všechny Quizlety z odkazů zde na Jeřabině. Zkuste to jako výzvu - třeba pro jeden týden 5 až 10 minut denně. Uvidíte, jak dobře se příště budete cítit :-) Příště už opravdu začneme lekci 3B!!!

26.9.
Oprašovací hodina po pauze :-) Ono to půjde, nebojte, jen se do toho ponořit...

Na příště tedy moc prosím - projeďte si tuto stránku odspodu a ujistěte se, že víte, o čem je řeč :-) Nemusíte dojít až do současnosti, každý z Vás se zastaví jinde, ale stojí to zato využít toho, že to tu máte všechno napsané...

Příště se se vrátíme k učebnici a začneme lekcí 3B, ta není těžká, to vám půjde samo!

11.7.
Omlouvám se, opravdu nestíhám, popel na mou hlavu :-)

Ale tady je aspoň ten poslech ze strany 17 dole (krátké dialogy k obrázkům):



Jen připomínám k dialogům tato slovíčka/výrazy:

to switch on = zapnout
to switch off = vypnout

Překládejte:
1) Když přijdu do kanceláře, zapnu počítač.
2) Vypni televizi, prosím, nechci se na ten film dívat.
3) Když jdu do postele, vypínám si mobil.



3.7.
Prázdninová nakopávací hodina (s omluvou za opožděný zápis :-))

Nakopli jsme se testíkem, vkládám sem zadání i řešení, kdybyste si to chtěli projít znovu:

1. vstávám brzy

2. ty neodjíždíš
3. (on) se dostane (dojede) do práce
4. (ona) chystá večeři
5. neobědváme společně
6. (oni) mluví o ženách
7. dostanu se domů v šest
8. nepomáháš šéfovi
9. nemám čas
10. (ona) chodí do postele pozdě 

Řešení:
1. I get up early
2. you don't leave
3. he gets to work
4. she prepares dinner
5. we don't have lunch together
6. they talk about women
7. I get home at six (o'clock)
8. you don't help your boss
9. I don't have time
10. she goes to bed late

Dále máte za úkol napsat ten textík o svém každodenním programu (kdo neměl). Kdo měl, opakujte si ho, vylepšujte, učte se ho zpaměti.

Quizlet si s sebou prosím během léta vozte i na dovolenou :-) Snad už fungují všechny seznámky, pokud ne, neváhejte je u mě reklamovat :-)

Opakujte si lekci 3A v učebnici, včetně Vocabulary Bank na str. 119. Budu se ptát, co máte v tašce, na stole, v autě...

Příště budu zkoušet ze slovíček zase třeba jinou, hravější formou :-) 

27.6.
Procvičování přítomného času v kladných i záporných větách. Na úvod minitestík (cvičení, které bylo za úkol). Příště budu na přání lehce zkoušet ze slovíček :-) V tuto chvíli jsou aktuální tyto seznamy slovíček na Quizletu:

Seznam slovíček k lekci 3A: link viz zápis z konce května nebo TADY.

Seznam větiček k procvičení záporu a otázek v přítomném čase: link viz zápis ze začátku června nebo TADY.

A TADY je úplně nový seznam slovíček k textu o běžných denních činnostech (Mr. Miller - viz níže).


Text o panu Millerovi jsme četli v hodině - pdf je ke stažení TADY (pouze první a třetí strana!!! Ani se třetí stranou jsme ještě v hodině nepracovali, vrátíme se k tomu příště). Zatím stačí číst si vyprávění pana Millera a za pomoci seznamu slovíček na Quizletu se z toho snažit vytáhnout věci, které platí pro vás. Znovu tedy zadávám úkol z minula, dnes už máte o mnoho širší slovní zásobu a můžete si napsat textík sami o sobě - něco na způsob pana Millera, ale KRATŠÍ, zhruba v tomto rozsahu:

(VZOR!!! Vstávám každý den v šest. Snídám v šest třicet. Sprchuju se před snídaní. Vyrážím do práce v sedm. Dorazím do práce v sedm čtyřicet pět. Pracuji v kanceláři. V poledne jdu na oběd s kolegy. Povídáme si o životě. Po obědě si dám kávu. Znovu pracuji. Ve čtyři hodiny jedu domů. Dorazím domů v pět. Hraju si s dětmi a pracuju na zahradě. Po večeři se dívám na televizi a učím se angličtinu :-))

Příště si procvičíme tyto denní činnosti a vrátíme se do učebnice, kterou jsme opustili v lekci 3A :-) Příště nás čeká "béčko" a ukazovací zájmena...


BONUS: TADY je pro zájemce odkaz na ty stránky Help for English, kde najdete v češtině přehledně vysvětlenou veškerou anglickou gramatiku. TOTO konkrétně je článek o anglickém slovosledu, který je na rozdíl od češtiny fixní.


20.6.
Konverzace, opakování záporu (TADY si můžete opětovně stáhnout tu tabulku, s níž pracujeme v hodině).

Upevňujte si naučená slovesa ve všech formách z tabulky (kladné i záporné věty, otázky, "krátké odpovědi).

K procvičení krátkých odpovědí (zejména v záporu) dávám TADY odkaz na krátké video na YouTube - na začátku jsou příklady a pak vám dávají otázky a vždy je tam chvíle na doplnění - než vám správnou odpověď poradí...

Budou dva domácí úkoly :-) (Ano, na přání budu přísnější!)

1) Doplňte do vět slovesa v závorkách ve správném tvaru a vytvořte i záporné věty:


1. My brother _________________ TV in the evenings. (watch)
2. I __________________ my homework on time. (do)
3. Susan __________________ Spanish at school. (learn)
4. John __________________ in a small apartment. (live)
5. We __________________ tennis every Thursday. (play)
6. My cat __________________ all day. (sleep)
7. John and Peter __________________ in this company. (work)
8. My father _________________ to work. (drive)
9. Mrs. Smith __________________ to work every morning. (go)

10. You __________________ at eight o’clock on Sundays. (get up) 

(Příklad: 
1. My brother watches TV in the evening. => My brother doesn't watch TV in the evening.)


Jako druhý, kreativní domácí úkol máte napsat krátký text (do deseti vět) sami o sobě s využitím kladných i záporných vět. Máte různé možnosti:

1) Popsat svůj vztah k angličtině a způsoby učení :-) (To zní vzletně, že! :-)) Třeba takhle nějak: 
Učím se anglicky, protože angličtinu potřebuju v práci.
Angličtina se mi líbí. Je to hezký jazyk. Moje rodina neumí anglicky. Učím se anglicky dvakrát týdně. Učím se slovíčka, ale nepoužívám Quizlet. Nečtu knihy, ale dívám se na videa... Nemám čas učit se anglicky.

2) Popsat svou denní rutinu:
Vstávám v pět hodin (vstávat = get up). Snídám v pět třicet. Jedu do práce autem, nejedu autobusem. Přijedu do práce v sedm hodin. Povídám si s kolegy. Oni si dávají kafe, ale já si kafe nedám, protože ho nemám rád. Dopoledne nejím. Na oběd jdu ve 12 hodin. Pracuji na počítači...

Vzniklý text si zkuste několikrát přečíst nahlas, až ho budete umět skoro zpaměti. Příště si to předvedeme v hodině. Kdo bude chtít, může mi text poslat mailem k opravení!!!



13.6.
Zápor v present simple + "krátké odpovědi" - procvičování.

Odpovědi na otázky - s důrazem na intonaci a spontaneitu:
Např: 
- Do you live in a castle? (= Žiješ na zámku?)
- Yes, I do. / No, I don't. And you? Do you live in a castle? (S intonačním důrazem na YOU; "A co ty? TY žiješ na zámku?)

Kontrola domácího úkolu (pdf z odkazu z minula, začíná I don't like coffee...)

Procvičování také formou dialogů:
- What's the problem?
- I am very tired.
- Do you want a cup of coffee?
- Yes, I do.
- And do you want a glass of water?
- No, I don't.

Dostali jste shrnutí všech struktur přítomného času v tabulkách - odkaz ke stažení pro ty, co nebyli, je TADY.

Modelové větičky si zkoušejte procvičovat i sami, v reálných situacích.
I want... + podstatné jméno
I want to... + sloveso 
I don't want to... + sloveso
I need... + podstatné jméno
I need to... + sloveso
I don't need to... + sloveso
I don't have time to... + sloveso
I like... + podstatné jméno
I don't like... + podstatné jméno

Příště budeme ještě opakovat totéž, je důležité to procvičit.

+ koho toto už bude nudit, vraťte se prosím k lekci 3A v učebnici (viz zápis z 9.5. níže) - máte tam i poslech ze str. 16, připomeňte si ho.. + Vocabulary bank na str. 119 - pokusíme se příště navázat.

6.6.
Opakování třetí osoby jednotného čísla - He needs a car. She needs help. It looks good.

Tvoření záporu - pomocné sloveso DO + záporka NOT => DON'T: I don't like beer... (ve všech osobách kromě třetí jednotného čísla - he, she, it DOES + NOT = doesn't => He doesn't like wine.)

Za domácí úkol (kdo stihne) si prosím vytiskněte TOTO cvičení v pdf - je tam na třetím listu i řešení, tak zkuste, co zvládnete, ale na řešení koukejte až v nouzi nejvyšší :-)

TADY je nový seznam frází na Quizletu - procvičujte alespoň ústně.

30.5.
Opakovací hodina po delší době - nový zápis dělat nebudu, spíš si prosím důkladně projděte dlouhé shrnutí viz níže, pořád se točíme kolem stejných věcí, je to "lego", jen přidáváme kostičky :-) Ono to půjde, jen se nebojte klikat na Quizlet a opakovat si alespoň dvakrát týdně! See you next week!

9.5.
Zhuštěná hodina před dlouhým volnem, pokusím se o malou rekapitulaci :-)

1) Opakování sloves want a need. (What do you want? What do you need?)

Připomínám, že slovesa want i need se pojí:
a) s podstatným jménem (potřebuji něco): I need glasses.
b) se slovesem v infinitivu (potřebuji něco dělat): I need to go home. He wants to be a fireman.

Mikrodialogy (zkoušejte obměňovat, pište svoje vlastní s použitím slovíček z Quizletu nebo z učebnice, klidně mi posílejte své varianty do mailu)

- I need a car.
- Why do you need a car?
- Because I need to go to the doctor.

- What do you want?
- I want to see the boss.
- Why do you want to see the boss?
- Because I have a problem...

2) Nově: "krátké odpovědi" s pomocným slovesem DO. Používám u všech plnovýznamových sloves (X na rozdíl od slovesa to be). Používám v otázkách s předpokládanou odpovědí ANO/NE (Yes/no questions). Pomocné sloveso DO zastupuje všechna slovesa, vlastně tedy mění význam.

- Do you like cats? - Yes, I do. (= Ano, mám.)
- Do you want a glass of wine? - Yes, I do. (Ano, chci.)
- Do you live in Prague? - No, I don't. (Ne, nechci.) (DO + NOT = don't)

Pro srovnání a připomenutí: stejně fungují tyto krátké odpovědi i u slovesa BÝT a to už jsme dělali! (viz zápis z 21.2., bod 4). Are you hungry? - Yes, I am. / No, I am not.


3) Cvičení na souvětí - syntéza výše uvedeného. Máte kopii, dodělejte si doma a procvičujte:

- What do you need when you go shopping?
- When I go shopping, I need my credit card and a lot of time.

4) Začali jsme lekci 3A - What's in your bag? (= Co je v tvé tašce? tedy: Co máš v tašce?)

Nově: výraz THERE IS / THERE ARE. Vyjadřuje existenci něčeho na nějakém místě, používám pouze při první zmínce o určité věci, věcech, lidech... 

There is a book on the table.
There are ten people in the room.
There is a message on your phone.

příslovečným určením můžu i začít:

In my car, there are sunglasses and a bottle of water.
In my bag, there is my phone and a charger.

Udělali jsme úvodní cvičení na str. 16 - Things people leave on planes (Co lidé nechávají v letadle?) Kdo si to chce znovu poslechnout, je to tady:



Diskuse k tématu: 
I think that... = Myslím si, že...
I think that number one is...
What do you think? = Co si myslíš ty?


5) Za domácí úkol máte procházet všechny výše (i níže) zmíněné fráze, zkoušet si mikrodialogy, psát si je (a třeba mi je i posílat k opravě!)

Plus dávám překlad na shrnutí, ten mi mailem pošlete každopádně! (v následujících 14 dnech) - opravím a pošlu zpátky!

1) Máš rád americké filmy? - Ano, mám. 
2) Chcete jít se mnou? - Ano, proč ne?
3) Omlouvám se, musím odejít, mám důležitou schůzku.
4) Jak stará je vaše dcera? - Je jí deset. Dnes není ve škole, je doma, protože je nemocná.
5) Potřebujete pomoc? - Ano, učím se anglicky a tohle cvičení je hodně těžké.
6) Kdy začínáme? - Začínáme v osm hodin. Máme hodně práce.
7) Co je na stole ve vaší kanceláři? - Je tam hodně věcí: například dokumenty, propisky, šálek kávy a slovník.
8) Když mám hlad, jdu do restaurace. V mé vesnici je dobrá restaurace.
9) Kde je váš kolega? - Je ve své kanceláři, je zaneprázdněný.
10) Jak často vídáte své rodiče? - Své rodiče vídám dvakrát do měsíce. Když mě chtějí vidět, přijedou na návštěvu.


6) Nový Quizlet je TADY! Klikejte, učte se, testujte se! Budu se těšit na viděnou 6. června!


2.5.
Dvoustrana Revise & Check (str. 14-15 v učebnici) - opakování

Poslech ze str. 15 - poslouchejte klidně znovu, opakujte...

Za domácí úkol zůstává pustit si krátký film ze str. 15 dole (odkaz viz zápis z minula)

Další užitečné obraty z hodiny:

Do you have a piece of paper and a pen? = Máte prosím kousek papíru a propisku?

I want to go home.
I want a table for four.

Školka = kindergarten (mezinárodní slovo, ale v UK se moc nepoužívá), pre-school (univerzální, vhodný termín), nursery (= toto poslední spíš jesle/školka pro menší děti)

Čtení e-mailové adresy:

@ = "at"
tečka = dot

jan.novak@gmail.com = "jan-dot-novak-at-gmail-dot-com"


Příště už začneme novou lekci :-)


25.4.
Procvičování otázek - formou hry i cvičení.

Konverzačně zejména otázky:

What do you want? - I want a new car. My daughter wants a dog.

+ nové sloveso NEED (čteme: "nýd") = potřebovat

What do you need? - Co potřebujete?
What do you need? - I need glasses. (= potřebuju brýle)

Zkoušejte doma - poproste někoho kolem sebe, ať se vás ptá, pak si role vyměňte...
(náměty:
What do you want? 
I want a new car, a new house, to eat, to sleep, to go home...
What do you need?
I need glasses, help, more time (= více času), to go home...)

Udělali jsme cvičení z Grammar Bank - spodní část strany 95 - doplňování tázacích zájmen a slovosled.


Domácí úkol: dvoustrana REVISE & CHECK - str. 14-15. Zkuste, co zvládnete, klidně celou stranu 14, mělo by to jít dobře, je to jenom opáčko...

Poslechové cvičení ze str. 15 nahoře (Can you understand these people?) jsme stihli v hodině, sem dávám pro ty, co nebyli:

A TADY je link na krátký film (Short Film) ze str. 15 vpravo dole - dvouminutový dokument o jazykové škole v Anglii. Pusťte si to a uvidíte, že už rozumíte velké většině věcí :-)



18.4.
Hravá konverzační hodina :-)

Naučili jsme se tvořit nejjednoduší typ otázky v přítomném čase:

1) u slovesa BÝT / TO BE se otázka tvoří pouhým přehozením slovosledu: 

I am hungry. => Are you hungry?
He is busy. => Is he busy?

2) u ostatních sloves (tedy u těch, kde se ve třetí osobě jednotného čísla přidává S - he works, she speaks...) je nutné použít takzvaně pomocné sloveso DO (= dělat). Otázku vytvořím takto:

a) otázka zjišťovací (na ANO/NE):
DO YOU like red wine? = Máš rád červené víno?
DO YOU speak English? = Mluvíš anglicky?

b) otázka doplňovací (doplňuji konkrétní informaci): před "do you" dám ještě tázací zájmeno:

WHAT do you want? = CO chcete?
WHERE do you live? = KDE bydlíte?
HOW do you like this? = JAK se vám to líbí?
HOW OFTEN do you clean your teeth? = Jak často si čistíš zuby?


Procvičovali jsme to formou hry s kartičkami, budeme se k tomu vracet, zkoušejte se ptát a odpovídat i doma...

Jako dárek k Velikonocům máte ode mě nový seznam slovíček na Quizletu :-) TADY.

11.4.
Procvičování sloves v přítomném čase, přidávání S ve třetí osobě (HE/SHE/IT - jen v jednotném čísle). Dokončili jsme kopii s modelovými větami. Postupně přidávám slovíčka na Quizlet (odkaz viz zápis z minula).

Dnes nově jsme se naučili vyjádřit, jak často něco děláme:

1) Buď použijeme příslovce typu ALWAYS (vždycky), SOMETIMES (někdy), NEVER (nikdy), OFTEN (často). Vkládáme hned za zájmeno, před sloveso!
I always work on Mondays. I sometimes play football at the weekend. He often plays computer games. She never eats meat.

2) FREKVENCE: 

once = jedenkrát
twice / two times = dvakrát
three times = třikrát
four times = čtyřikrát
ten times = desetkrát...

+ přidáme časový úsek se členem neurčitým:

once A DAY = jednou denně
two times A DAY = dvakrát denně
three times A WEEK = třikrát týdně
four times A MONTH = čtyřikrát do měsíce

Za domácí úkol mi prosím popište svůj režim, věci kolem sebe - co už zvládnete... Prostě tvořte věty o své osobě či lidech kolem, například:

Jednou týdně chodím do bazénu. Maso jím třikrát týdně. Můj syn si kontroluje Facebook desetkrát za hodinu...

Dále jsme si připomněli příběh ze str. 12 - poslech 12/1b. Vložím večer. 

Jako další domácí úkol máte cv. 13/2 - tázací zájmena + případně, když zvládnete, také Grammar Bank na str. 94-95 (cvičení ve spodní části strany).

4.4.
Opakování, procvičování sloves v kladných větách - 3. osoba jednotného čísla (he, she, it) a přidávání S.

TADY jsem rozšířila seznam slovíček na Quizletu o věty z toho cvičení, co jsme dělali. Klikejte! :-)

28.3.
Převážně opakovací hodina

Workbook str. 10 - dodělejte prosím celé cv. 3 (a, b, c, d). Poslech z téže strany (10/4) je níže, dělali jsme v hodině, klidně si ho pusťte ještě znovu.

Procvičování, konverzace:

1) slovesa (skoro všechna s výjimkou nepravidelného slovesa "být") se chovají poměrně jednoduše - tvar v kladných větách stejný ve všech osobách kromě třetí osoby jednotného čísla (HE/SHE/IT), kde přidáváme ke slovesnému tvaru "S":

- I work here. = Já tady pracuju. X He works here. = On tu pracuje.
- You speak English. = Ty mluvíš anglicky. X She speaks French. = Ona mluví francouzsky.

2) sloveso WANT = chtít; pozor, pojí se s předložkou "to": 
- I want to sleep. = Chci spát.
- You want to work here. = Chceš tady pracovat.
- He wants to go home. = On chce jít domů.
- She wants to speak Russian. = Ona chce mluvit rusky.
- We want to eat. = Chceme jíst.
- You want to help me. = Vy mi chcete pomoci.
- They want to live in London. = Oni chtějí žít v Londýně.

Zatím u všech sloves s výjimkou "být" POUZE KLADNÉ TVARY (žádný zápor, ten si necháme na později).

3) AT WORK, AT HOME, AT SCHOOL = předložka "at" znamená "v", používá se s institucemi apod.
Are you at home? - No, I am not at home, I am at work...

4) important = it's very important = je to velmi důležité.

TADY vám postupně vytvářím nový seznam slovíček na Quizletu...

21.3.
Opakování látky z minula za pomoci cvičení ze str. 7 v učebnici (změť obrázků ve cv. 4). Za domácí úkol si zkuste sepsat ještě dva tři dialogy podobného charakteru. Využijte texty z bublin nad obrázky, ale i nové výrazy z hodiny:

I think (that) it's from England. = Myslím, že je to z Anglie.
It's not true! Yes, it's true...
What colour is it? (= Jakou to má barvu?) - It's green and yellow.

Znovu jsme poslouchali rozhovor na str. 11 (viz níže), kdo potřebujete, poslouchejte znovu. Doplňte si i cvičení 11/4a,b.

Kromě toho dělejte cvičení v pracovním sešitě (Workbook) na str. 10 - zejména cv. 3 b+c.

Tady je slíbený poslech (Workbook 10/4). Odpovídejte TRUE/FALSE:




Ještě se mrknu po nějakém dobrém poslechu do auta, zatím lze využít třeba poslechy k učebnici.

Na Quizletu hrajte pexeso (MATCH), tiskněte (PRINT), prostě si hrajte :-)


14.3.
Národnosti / Země - Vocabulary Bank str. 117 - učte se hlavně ty, které jsou pro vás důležité. TADY na Quizletu jsem našla krátký seznam (vytvořený někým jiným, ale volně dostupný), kde jsou právě země i národnosti s vlajkami, můžete ho využít k procvičení.

U každé země rozlišujeme různé typy vět, dáváme pozor, kde je člen a kde není...

A: Where is it from?
B: It's from China. It's from the United States.

A: What is it?
B: It's a Chinese phone. It's an American company. (= společnost) = je to vždy jedna z mnoha věcí v dané kategorii, přeložit můžu třeba jako "To je (nějaký) ruský telefon. To je (jedna) americká společnost. - vždy při první zmínce.


Poznámka: u většiny zemí členy nejsou (France, Spain, China, Russia = to vše jsou prostě vlastní jména) X u některých zemí, kde je součástí názvu obecné pojmenování (republika, stát, ostrov), se člen používá (a to určitý, protože taková země je na světě vždy jen jedna (the United States, the Czech Republic, the United Kingdom = the UK)

Toto vše jsme dnes bohatě procvičili. Za domácí úkol je str. 9 v pracovním sešitě. Trénujte podobné věty (viz mikrodialogy výše).


Dále jsme se krátce věnovali hodinám:
1) Celá: o'clock - It's one o'clock.
2) Když chci zdůraznit, jestli dopo, nebo odpo: am / pm
It's one am = Je jedna v noci. It's one pm = Je jedna odpoledne.
3) Když přidávám čtvrt, půl atd, už se o'clock neříká. 
It's one thirty pm. = Je půl druhé odpoledne.

S časem se vždy používá předložka AT!!!
I start at eight o'clock. (= začínám)
I finish at ten o'clock. (= končím)


Dále jsme se podívali na str. 11 v učebnici - poslech k fotoseriálu :-) (cv. 4). Nahrávám sem, poslouchejte i doma. Za domácí úkol si rozmyslete (nebo i napište) odpovědi na otázky ze cvičení 11/4a vpravo nahoře. Doplňte si i 11/4b.




7.3.
Opakování po delší době. Pořád se točíme v kruhu kolem slovesa BÝT, jen nabalujeme další slovíčka. Pro dnešek třeba ANGRY (Are you angry? - Ty se zlobíš?) nebo IN A HURRY (I am in a hurry - Spěchám/Jsem v presu.), případně SURE (Are you sure? - Jste si jistý?)

Procvičili jsme pomocí cvičení z Workbooku (7/2c). Dělali jsme ústně, doma v klidu si tam dopište řešení.

TADY a TADY jsou jednoduchá interaktivní cvičení ze stránek k učebnici English File. Opraví vás to, můžete zkoušet znovu a znovu. Tamtéž (v levém sloupci dole - záložka Downloads) lze i stáhnout poslechy ke knížce, jsou tam volně k dispozici.

Pak jsme se vrátili do učebnice na str. 9 (cvičení 4) - nový poslech/video: Američanka Jenny si rezervuje stůl v restauraci. TADY je toto video k dispozici - poslouchejte klidně několikrát dokola, opakujte si nahlas.

Na Quizletu nám zatím stále stačí původní seznam slovíček (TADY), dneska jsem ho maličko doplnila o pár nových výrazů. Klikejte a klikejte :-) See you next week!


21.2.
Individuální hodina. Opakování lekce 1A, upevňování struktur. Pomohou vám tabulky na str. 92 v učebnici. Pořád se to točí kolem slovesa BÝT, jen v různých tvarech:

1) Oznamovací věta kladná má buď plnou formu (full form) nebo staženou formu (contraction): I am Czech. I'm Czech.

2) Oznamovací věta záporná má opět plnou i staženou formu: I am not from Prague. I'm not from Prague. (tabulka úplně vlevo dole na str. 92)

3) Otázku vytvoříme přehozením slovosledu plné formy (u otázky si na krácení tvarů nehrajeme). You are American. = Are you American?

4) Odpověď na otázku je často zkrácená, tedy neodpovídám celou větou, ale pouze slovesem. Are you hungry? - Kladná odpověď (pouze plná forma): Yes, I am. Záporná odpověď (plná i stažená forma): No, I am not. NEBO No, I'm not.

Toto jsme procvičovali v podstatě celou hodinu, hlavně na cvičeních na str. 93 nahoře. Sloveso BÝT umíme zkombinovat s národnostmi, jmény, zaměstnáními, městy, stavy... Kdo nemá, doplní si cvičení 93/1A c,d

I am Czech / English / American.
You are from London / from Prague.
She is Maria. She is the new teacher. 
We are here.
You are hungry / tired / stressed /ready...

+ můžete ještě v PRACOVNÍM SEŠITĚ / WORKBOOKu udělat cvičení 2 a, b, c na straně 6-7. Za 14 dní navážeme a už se to pak konečně rozjede :-)

31.1.
Opakování a procvičování slovesa "to be", nová přídavná jména:

young - old
new - old
tired
ready (for English, for lunch :-)
hungry

Pokračujte v tvorbě mikrodialogů:
A: Are you hungry?
B: No, I am not hungry. And you?
A: Yes, I am very hungry, I am ready for lunch!
B: Let's go! (= Pojďme!)

Zkracování pomocí apostrofu (v mluveném, neformálním projevu, ale i také se to zapisuje):
I am = I'm.
You are = You're.
It is = It's.

Přivlastňovací zájmena: my - your (můj - tvůj/váš)
I am your new teacher. We are your students.
This is my book.

Členy - rozlišování určitého a neurčitého - zatím si toho budeme pouze všímat, důležité je zažít si použití zejména členu neurčitého u počitatelných věcí v jednotném čísle! I proto jsou na Quizletu všechna počitatelná jména v jednotném čísle se členem... (Když něco představuji, mluvím o tom poprvé, není pro mě důležitý konkrétní předmět, ale jeho kategorie...). Člen "a" (před samohláskou "an") je nepřízvučný - mluvidla jsou naprosto v klidu, jazyk ani rty nic nedělají, přízvuk je až na slově samotném.
I am a teacher. You are a student.  - zaměstnání
This is a computer. - "nějaký" počítač (= tato věc spadá do kategorie počítačů :-))
You have a dog? (Ty máš psa? - nějakého, ještě o něm nic nevím, teprve při další specifikaci se člen změní v určitý...)
Let's have a beer. (Pojďmě si dát pivo = jedno pivo)

Opakování dnů v týdnu - už bychom měli umět celý týden. Vždy předložka ON (= v, na)
I study English on Monday. You study English on Thursday. I am at home on Sunday.

Pak jsme prošli cvičení vzadu v učebnici v Grammar Bank (str. 93 nahoře). Pokračujte částí "b". Když chci vytvořit otázku, u slovesa "to be" stačí přehodit slovosled.
I am here = Am I here?
You are tired = Are you tired?

Pak jsme trochu přeskočili na str. 9 - tam začíná sekce Practical English - příběh Roba a Jenny, kteří nás budou formou minitelenovely provázet celou knížkou. Rob je Brit, z Londýna, a představí se v TOMTO videu (str. 9/3a). Koukali jsme i na to, jak se Rob hlásí na recepci (str. 9/3b) - video je TADY. Pouštějte si doma, opakujte si... Na str. 9 dole je také rozlišení morning - afternoon - evening.

Abeceda - spelování - SPELLING - zatím není nutné abecedu umět odříkat, ale postupně si zvykneme na to, jak se jednotlivá písmena hláskují. Pomůžou vám známé zkratky: OK, CNN, DVD, FBI, E.T., CIA, DJ, VIP, NBI...
Kdo se chce vrátit do dětství, TADY je odkaz na klasickou dětskou písničku :-) (Je to přihlouplé, ale ta melodie vám pomůže si jednotlivé hlásky zapamatovat. Ověřeno miliony dětí :-))

Stále platí, že ideální pomůckou ke studiu je Quizlet - zkuste si ho zprovoznit a klikat... Zatím nám pořád stačí ten původní seznam (TADY), jen do něj přidám pár slovíček z dnešní hodiny. 

Teď bude delší pauza, od března to nakopneme! 21.2. bude opakovací hodina, pokud bude někdo ze studentů...


24.1.
Individuální hodina, opakování.

Zkoušejte si podobné mikrodialogy se slovesem být:

A: Oh, you are here?
B: Yes, I am!
A: And is Peter here?
B: No, he is not here. He is at home.


A: Today is Friday.
B: No, it's not Friday! It's Thursday!

A: Are you a doctor?
B: No, I am not a doctor, I am a policeman.
A: And is she a doctor?
B: Yes, she is.

Jinak se i nadále seznamujte s Quizletem a zkoušejte si, co umí, bude se vám to hodit.¨

Příště už začneme pracovat s knihou (English File Beginner) - kdo chce, může si naposlouchat tyto drobné úvodní dialogy ze str. 4, ještě se k nim vrátíme v hodině:



A kdo se chce s učebnicí seznamovat blíže, na str. 92-93 je takzvaná Grammar Bank - banka gramatiky :-) Nás se zatím týká horní polovina obou stran - tedy případně cvičení 93/1A - a,b. Budeme se tomu věnovat příště společně.

17.1.
Úplní začátečníci: úvodní hodina, představování

Do příště máte za úkol seznámit se s Quizletem a proklikat si svůj seznam slovíček TADY. Doporučuji funkci LEARN - postupné učení (lze přerušit a vrátit se k tomu později). Případně pro chvilky volna ve frontě, v tramvaji apod je skvělá funkce MATCH (obrácené pexeso, "dlaždice postupně mizí") - funguje i na PC, ale super je to v mobilu (stáhnout appku z Google Play - vytvořit si tam uživatelský účet - a pak už lze dát i tento seznam do oblíbených, na to přijdete...)

Zatím se umíme představit frázemi z papíru - procvičujte, obměňujte... (I am John, I work in an office, I have a big car and I like reading detective stories. I speak English a little.)

Pomalu vstřebáme celé sloveso to BE (= být) v přítomném čase:

I AM
YOU ARE
HE/SHE/IT IS

WE ARE 
YOU ARE
THEY ARE

TADY je pro zájemce jednoduché cvičení z webových stránek k naší učebnici (tu přinesu příště).

Žádné komentáře:

Okomentovat